Politik for dummies inför valet

strawberrysylt

Trådstartare
Ja, det är ju ett tag till valet kanske, men de två tidigare val då jag fått rösta, har slutat med att jag röstat blankt, eftersom jag inte varit ute i tid med att sätta mig in i politiken. Så, jag tänkte försöka bli iallafall lite mer insatt nu.

Vilket parti ska man (ni) rösta på och varför? Vilka frågor tycker ni är de viktigaste? Och så det här med SD, "alla" verkar ju vara så emot dem, (asså alla som inte röstar på dem, verkar inte finnas något mellanting) men asså egentligen, har de inte ganska vettiga åsikter? Eller?

//r
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Jag ska få rösta för första gången nu! Äntligen :banana:
Jag vet ännu inte vad jag ska rösta - det beror på hur det ser närmare valet. Jag är inte bunden till något parti utan går mer på vad som sägs om mina viktiga frågor.

Ja, "vettiga åsiker" är ju omöjligt att säga eftersom det bygger på tyckande. Det finns ju inget facit för åsikter. Håller man med om SD:s bild av Sverige och deras mål så har de ju vettiga åsikter. För mig är inte SD ett vettigt parti alls. Jag anser att de vill ta Sverige bakåt i utvecklingen och jag tror inte man kan bygga en fungerande stat på SD:s idéer. Sedan hittar även en blind höna korn - ALLT SD säger är självklart inte helidiotiskt, men mycket är det, enligt mig.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Ang SD så tror jag att det är "faran" med dem. På ytan låter det så himla bra och vettigt (värna om de gamla, sjukvården osv) men tittar man lite närmare så inser man att där döljs en hel del åsikter som iallafall inte jag vill stå för och man kan även ifrågasätta om de tänkt hela varvet runt ekonomiskt..

Jag har inte varit så engagerad i det politiska de senaste åren men kommer förmodligen rösta på socialdemokraterna, precis som tidigare år.
Jag tilltalas av traditionella socialdemokratiska värderingar och även om jag för tillfället inte är insatt i sakfrågorna så kan jag gå på magkänslan eller hur man ska säga och rösta på det partiet vars åsikter ligger närmast mitt eget hjärta.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

SD har enligt mig ganska få vettiga åsikter. Det enda exemplet jag orkar/hinner dra just nu (ska egentligen skriva hemtenta) är att de inte anser att samkönade par ska få adoptera eller använda sig av insemination för att få barn (källa). Det tycker jag är fel, men det är ju baserat på mitt egna tyckande. Men jag skulle aldrig nånsin rösta på SD.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Tack för ditt svar och kul att du ska få rösta för första gången. =)

Angående SD, som trådstarten säger så är jag en "dummie" när det gäller politik och alla partier. Men alltså, SD är det de som vill t ex att vi ska få t ex sjunga nationalsången, fira midsommar osv? (Sen att jag aldrig har hört någon invandrare säga att de inte tycker att man ska göra det är ju en annan sak... kanske andra har erfarenheter av?)

Det tycker jag isf är bra...


------------

tack för svaren ni andra med!

1887: Nej, det lät ju inte bra!

//r
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Men finns det några andra partier som INTE tycker att man ska få sjunga nationalsången eller fira midsommar? Det var mer än vad jag visste i så fall...
Jag har mest fått för mig att det är ett argument som många SD-anhängare kör med..
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Att SD finns och tar upp viktiga frågor som kanske får de andra politikerna att öppna ögonen är viktigt. Faktumet att 5,7 procent av Sveriges befolkning röstar på dem gör det till en ganska viktig sak att reflektera över och öppna upp ögonen för.
Sen tycker jag SD i sig inte har så mycket vettiga politiker osv men invandringspolitiken och den biten är uppenbarligen ett "problem" i Sverige och därför måste de andra politikerna öppna ögonen. Det är enbart pinsamt att t.ex. Lars Ohly vägrar att ta en politisk diskussion med Jimmy Åkesson, jag tycker det är rent ohyfsat mot alla de som faktiskt röstat fram SD.

Dessutom tycker jag inte de andra partierna gjort tillräckligt i den här frågan - Jag tror att SD kommer få ännu fler röster i nästa val. :crazy:

Jag har röstat i två val, alltid åt höger men jag tror jag ska rösta blankt denna gång faktiskt. Har inte riktigt bestämt mig. Jag ogillar verkligen blockpolitiken och vill inte stödja den alls.

Många partier har vettiga grundåsikter men i verkligheten brukar de faktiskt inte riktigt agera utefter det och det är väl det som gör att jag vill rösta blankt...

Tips är att kolla runt på deras hemsidor, snacka med politiker och även lyssna på debatter.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Men det där med nationalsången är ju bara blaj. Vem säger att man inte får? Inte är det några partier iallafall.

SD har väldigt mycket stenåldersvärderingar gällande jämställdhet gömda i sitt program. Abortfrågor, gayfrågor osv som skulle innebära många steg tillbaka..
 
Sv: Politik for dummies inför valet

+ line_n: Nej alltså jag har inte riktigt fattat grejen med det där, men man hör ju om det hela tiden tycker jag t ex att vissa skolor inte har skolavslutningar i kyrkan längre osv.. men jag vet inte.. vart kommer det ifrån?

Estivuz: Ja, att vägra ta en diskussion med Jimmy Åkesson, det blir ju fel det med.. det blir ju mobbing. Ja, jag ska försöka lyssna på lite debatter, läsa på hemsidorna och så! =)


//r
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Tack för ditt svar och kul att du ska få rösta för första gången. =)

Angående SD, som trådstarten säger så är jag en "dummie" när det gäller politik och alla partier. Men alltså, SD är det de som vill t ex att vi ska få t ex sjunga nationalsången, fira midsommar osv? (Sen att jag aldrig har hört någon invandrare säga att de inte tycker att man ska göra det är ju en annan sak... kanske andra har erfarenheter av?)

Det tycker jag isf är bra...

Det här är ett utmärkt exempel på vad SD gör. De får det att låta som att de extrema (muslimerna), dvs de som tex. inte vill sjunga nationalsången, är majoriteten. Det är de ju inte. De flesta invandrare har inga som helst problem med midsommar eller nationalsången - alltså är det ett icke-problem för alla andra förutom SD.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Som medlem och förhoppningsvis någon dag aktiv i SD(U) kommer jag föga förvånande att rösta på just SD. ;) Tidigare var jag moderat. Huvudskälet till att jag klev över till SD är förstås deras nationalistiska hållning ifråga om ffa invandring; Jag anser i extremt korta ord att Sverige tappar mer och mer av sin identitet och kultur, att dagens asyl- och invandringspolitik spårat ur sedan länge och inte är hållbar eller positiv för varken anländande, svenskar eller samhälle, och jag är även emot ett mångkulturellt samhälle i de flesta andra betydelser än den etniska. Jag är för assimilation, inte integration.

I övrigt instämmer jag i SD:s hela principprogram, med ett möjligt visst undantag för ekonomipolitiken, där jag hör till den mer kapitalistiskt lagda andelen av väljarna; Jag minns inga siffror men majoriteten av väljarna ska komma från S och M, vilket ju av förklarliga skäl innebär att det finns folk från alla läger. Det ska bli intressant att se åt vilket håll utvecklingen går framöver.
 
Senast ändrad:
Sv: Politik for dummies inför valet

Ja, precis. Som sagt jag har aldrig hört någon invandrare som har något emot någon av våra traditioner. Bara massa konstiga rykten om att de skulle ha det.


//r
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Mitt tips är att lyssna på partidebatter som går på radio/tv, tycker man kan få en rätt bra bild om man lyssnar på flera och sorterar bort all enormt tråkiga fingerpekning.

Själv skulle jag vilja ta lite från V lite från MP och (nu dör väll endel) lite från Sd till ett eget parti. Är irriterande när man inom vissa kategorier är väldigt enig med deras politik och inom vissa frågor bara vill kasta de i sopen direkt. Men kommer ta mitt val (lär stå mellan V, S, och MP) efter debatter och opinionsundersökningarna närmare valet.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Tack för tipset.

Ja, det är väl så, en del håller man med om, en del inte, men man får väl gå på de frågor man tycker är viktigast.


//r
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Om man vill undvika det lite knepiga begreppet kultur (kulturer är inte slutna "system") så kan man uttrycka det såhär: assimilation innebar att minoriteters önskemål och behov ignoreras till förmån för majoritetens önskemål och behov, medan integration innebär att minoriteter och majoriteten möts och allas önskemål och behov tas i beaktande.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Ja, är man så starkt emot assimilation och vill att det avspeglas i definitionen fungerar det väl jättebra.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Det var ett alternativ till att utgå från ett förenklat sätt att förstå begreppet kultur.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Jag ser fram emot valet det är första gången jag får rösta:bump: Men vilket parti jag ska rösta på har jag väldigt svårt att bestämma.. Det är lättare att veta vilka man inte ska rösta på;) för mig är det SD, vänsterpartiet och socialdemokraterna.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag tänkte - återigen - göra ett försök att sätta mig in i politiken för att eventuellt kunna rösta annat än blankt i höst. Men, hur gör...
17 18 19
Svar
361
· Visningar
22 837
Senast: MJLee
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Nu har jag funderat sedan i tisdags på om jag ska skapa den här tråden eller ej. Jag vill inte vältra mig i problemet men jag kan behöva...
2
Svar
21
· Visningar
2 798
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 048
Senast: Pratsch
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp