Politik for dummies inför valet

Sv: Politik for dummies inför valet

Jag bor i Stockholm sen knappt två år tillbaka, men mitt föräldrahem finns i Småland.

[..]

Jag tycker nog inte att den där artikeln du länkade till visar någon vidare statistik eftersom den bara nämner problemen under vintern, vilka troligtvis har en del att göra med skottning osv, vilket inte bussbolagen rår över.
De problemen som finns beskrivet utöver ska de ju åtgärda?
Att stockholmarna blir handikappade så fort det kommer lite snö är ju ingen direkt nyhet, men den skulden kan väl knappast läggas på bussbolagen, det är ju inte de som har hand om snöröjningen.

Lite OT

Arrivas problem hade ingenting med snöröjning att göra, busstrafiken fungerade utmärkt veckorna innan när Keolis körde och det var lika mycket vinter. Att du inte hört talas om det låter väldigt märkligt om du bor i Stockholm? SL:s "fantastiska" upphandling där man trodde att ett 500 miljoner lägre anbud med utökad trafik skulle fungera var ju i i alla lokala nyhetsmedier varje dag ett bra tag.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

finns det inga högre betyg att sträva mot varför ska man då plugga och lära sig något mer än det absolut nödvändiga? det finns en anledning till att det finns betyg och det är för att eleverna ska ha motivation att plugga och något att kämpa för.

Eller så strukturerar man om skolan och inför en pedagogik som faktiskt kan motivera barnen utifrån deras egen lust till lärande, istället för att som i dagsläget långsamt ta död på barns lärolust och sen försöka forcera igång den igen med hjälp av externa konsekvenser.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Ett konkret förslag är övergång till montessoripedagogik i skolan.
Om du inte vet vad det innebär så får du läsa på, men kort sagt är det en utvecklingspsykologisk pedagogik som är framtagen just för att förvalta människors inre lärolust.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

att ens föräldrar har hög utbildning är väl knappast en gratisbiljett för barnen eller? man måste ju fortfarande plugga och göra sig förtjänt av sitt betyg. jag fattar inte hur slopat betyg kan göra så att elever lär sig mer det blir ju precis tvärt om! vänsterpolitikens skola låter ju i teorin rättvis och bra men det enda den gör är att alla är lika dåliga i skolan
Nej och ja.

Statistiken visar med all önskvärd tydlighet att föräldrarnas utbildningsnivå och socioekonomiska ställning har extremt stor betydelse för barnens skolresultat, eftersom skolan, som den ser ut idag, inte klarar av att uppfylla sitt uppdrag så blir det att ett stort ansvar läggs på hemmet och ett sådant ansvar klarar den högutbildade medelklassen av bättre än en lågutbildad arbetarklass.

Man måste fortfarande plugga för att få goda betyg men men hur väl man lyckas beror på vilka förutsättningar man fått med sig hemifrån och hur stort stöd man får under skolgången.

Jag är kluven till betyg, men jag lutar mot att de behövs - i kombination med löpande kommunikation med skolan.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

vad exakt anser du är det orättvisa med betyg?
Skolan gynnar de som drivs av oro och plikt. Den betygsätter snarare konformitet än kunskaper. Detta missgynnar t.ex. pojkar.

http://www.lu.se/article/skolan-gynnar-elever-som-drivs-av-oro-och-plikt

Innan betygsskalan gjordes om gick det inflation i MVG. Jag har träffat hur många "MVG-barn" som inte kan ett jävla skit mer än att minnas saker bra och säga rätt saker vid rätt tillfälle. Detsamma kommer att hända med den nya betygsskalan eftersom skolsystemet fortfarande är detsamma.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

självklart behövs många förbättringar i skolan! jag säger inte att allt är perfekt som det är men jag tror att genom att ta bort betygen blir det bara värre. framförallt måste föräldrar och lärare ha bättre kommunikation.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

självklart behövs många förbättringar i skolan! jag säger inte att allt är perfekt som det är men jag tror att genom att ta bort betygen blir det bara värre. framförallt måste föräldrar och lärare ha bättre kommunikation.
Jag tänker mig att det vore bra att fasa in betygen. Att man i de lägre årskurserna (1-3) har en löpande kommunikation mellan skolan och hemmet, att man i de mellersta årskurserna (4-6) i större utsträckning får skriftliga omdömen och att man i grundskolans sista årskurser (7-9) får betyg löpande, t.ex. ett i mitten av terminen och ett i slutet, för att sedan i gymnasiet bara få betyg i slutet av terminen.

På så sätt ökar man kraven lite i taget.

Jag tycker att betyg en gång per termin är alldeles för lite feedback och för mycket ansvar att ta för en sjätteklassare och även för högstadieelever. Ungdomar i den åldern måste få löpande (sann och trovärdig) feedback. Med ett skriftligt mitt-terminsbetyg blir det svårt för läraren att omotiverat sänka när det är dags för terminens slutbetyg.

(Jag hade en lärare som övertygade mig om att jag låg på VG i hans ämne. Jag jobbade på skithårt och blev bättre och bättre. Vad hände? När betyget kom fick jag G. Motivationsdödare!)
 
Sv: Politik for dummies inför valet

I hear you och jag håller med dig. Men fortfarande - så länge det inte finns vettiga alternativ kommer folk inte sluta köra bil. De som inte har råd kommer inte köpa dyra nya miljöbilar och många som har råd kommer inte heller att göra det eftersom det ändå blir dyrare i slutändan (som för oss... nu köpte vi miljöbil ändå men alla kommer inte göra det).

Därför kan man inte bara skvätta vatten på elden och dämpa symptomen - man måste lösa problemen i grunden och det är det jag inte tycker man har någon bra prognos på hur man ska göra!

Fast där är du ändå lite fel ute... Det finns väldigt många vettiga alternativ för dom som vill och kan. Sitter man däremot och väntar på en universallösning som fungerar lika bra i Lund, Kiruna och Sydney får man vänta ihjäl sig.

Bilar som går på biogas och etanol är helt okej bilar. Visst att en etanolbil inte har samma förutsättningar som en bensinare att kallstarta, men delvis så löser man det i dagsläget med att blanda ut etanolen med mer bensin. Biogasbilar verkar vara mer vanligt söderut, det finns i vart fall extremt många fler gasstationer i t ex Skåne jämfört med Norrbotten. Förmodar att det beror på befolkningsmängd och lantbruk, det genererar nog stora mängder subtrat för att rötningen ska fungera effektivt och vara lönsamt.

Elbilars problem skulle jag vilja påstå är kylan och att kol/olja används till största delen inom elproduktion. Utfasning av kolkraft pågår och sett till Sverige har vi verkligen inga problem att klara oss utan den. Jag har sett ett par elhybrider i min hemstad och dessa verkar fungera helt okej även vintertid, men jag skulle nog säga att det ändå är en bil som passar bäst där medeltemperaturen är något högre. Ett jämnare flöde av solljus är nog också att föredra.

Biodiesel är inget konstigt jämfört med vanlig diesel, men man bör inte tanka biodiesel eller biodieselblandningar i vanliga dieselbilar. Blandningar kan gå, om bilen inte har partikelfilter och alla gummislangar klarar av biodiesel. Brukar stå i tanklocket om biodiesel är ok eller inte.

Diesel gjord på svartlut, jäst eller alger tror jag fortfarande är på forskningsnivå. Men som jag tidigare nämnt tror jag detta kommer ha stor makt i bränslefrågan. Chansen finns att vi hittar ett miljövänligt och energieffektivt bränsle, risken finns är att vi hittar ett effektivt sätt att framställa icke klimatneutral diesel som inte är en ändlig resurs...

Så visst finns det alternativ alla gånger, alla som vill ha en bil som går på förnyelsebara bränslen kan välja det. Inköpspriset tycker jag är irrelevant i diskusionen. En bil kostar att köpa oavsett, och självklart har man inte som nybliven körkortsinnehavare på 18 år råd att pröjsa för en miljöbil där skyddsplasten fortfarade sitter kvar på. Och det är heller inget problem, sämre bilar fasas ut allt eftersom.

Största problemet med att öka innehav av miljöbilar är väl den bittra sanningen att inte alla vill ha en "lagom" etanolbil. Kostnaden är ingeting jämfört med hur mycket alla dessa tunga och vassa dieselbilar kostar att köpa och äga.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Förutom allt Breaktown redan har skrivit så missar du hela poängen med frågan - miljöperspektivet. Tror du på riktigt att människor kommer att minska sin förbrukning av olja bara sådär? :D Utan några som helst incitament? Nej. Det är bara konstigt att inte tycka att man ska behöva betala den riktiga kostnaden för det man konsumerar.

Varför jag gnäller på SL:s priser? De är helt orimliga. Du får inte glömma att det är en lyx att ha bil - alla har inte råd. Så ta av dig offerkoftan. SL är delvis skattefinansierat. Ur ett miljöperspektiv är det också önskvärt att kollektivtrafiken fungerar som den ska, till ett RIMLIGT pris. Det är INTE rimligt att höja priset med FEMTON PROCENT per år när inget fungerar. Tvivlar på att du har koll på läget om du tycker att det inte finns något att gnälla på.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Allting under en timmes enkel resa med kollektivtrafiken är kort pendlingstid i det här länet, vilket du säkert vet om du bor i Stockholm.

Självklart behöver kollektivtrafiken bli bättre på landsbygden, och på många ställen är den riktigt bristfällig. Men att hävda att man inte kan åka kollektivt för att man då behöver lägga 1 h 35 min på pendling per dygn, jämfört med i Stockholm där kollektivtrafiken är fantastisk, det blir bara löjligt.

Att säga att stockholmare är bortskämda med bra kollektiva färdmedel är ungefär som att säga att "landsbygdsbor" är bortskämda med löjligt billiga bostadspriser. Jämförelsen blir intetsägande eftersom förhållandena är så olika.

Haha, ja, men t ex är 30 minuters pendling med bil för att komma till jobbet väldigt långt på landsbygden, ivf i de södra delarna av landet. Därför är 1,5 h buss ännu längre bort, när det inte ens tar en kvart med bilen.

Har faktiskt åkt buss till jobbet en gång, och då åkte jag med två personer till. I hela bussen. Hade lika gärna kunnat åka bil alltså, eftersom jag då dessutom kör en kortare väg och min bil garanterat är mer bränslesnål än en stor buss.

Mina vänner på landet tycker det är helt sjukt att jag som bor i Sveriges största stad, med allting runt hörnetm pendlar 30 min till jobbet, även om stockholmare inte tycker att det är något alls.

Men landsbygdsbor ÄR bortskämda med löjligt låga bostadspriser. Å andra sidan får man i stort sett alltid igen pengarna i t ex Stockholm, så därför är det mer befogat med höga priser här.

Stockholmare är bortskämda med bra kommunaltrafik, de som inte inser det är människor som bort i stan hela livet.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Lite OT

Arrivas problem hade ingenting med snöröjning att göra, busstrafiken fungerade utmärkt veckorna innan när Keolis körde och det var lika mycket vinter. Att du inte hört talas om det låter väldigt märkligt om du bor i Stockholm? SL:s "fantastiska" upphandling där man trodde att ett 500 miljoner lägre anbud med utökad trafik skulle fungera var ju i i alla lokala nyhetsmedier varje dag ett bra tag.

Jag skrev ju att det delvis berodde på det, och att de andra problemen höll på att åtgärdas just nu, te x att de tagit på sig för många avgångar?

Jag vet inte i vilken del av stan du bor i, men här var det ivf några dagar i vintras när det inte gick några bussar alls p g a snön.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Förutom allt Breaktown redan har skrivit så missar du hela poängen med frågan - miljöperspektivet. Tror du på riktigt att människor kommer att minska sin förbrukning av olja bara sådär? :D Utan några som helst incitament? Nej. Det är bara konstigt att inte tycka att man ska behöva betala den riktiga kostnaden för det man konsumerar.

Varför jag gnäller på SL:s priser? De är helt orimliga. Du får inte glömma att det är en lyx att ha bil - alla har inte råd. Så ta av dig offerkoftan. SL är delvis skattefinansierat. Ur ett miljöperspektiv är det också önskvärt att kollektivtrafiken fungerar som den ska, till ett RIMLIGT pris. Det är INTE rimligt att höja priset med FEMTON PROCENT per år när inget fungerar. Tvivlar på att du har koll på läget om du tycker att det inte finns något att gnälla på.

Men de bussarna som går nu då, som i princip alltid är tomma för att linjerna är värdelösa?
De bussarna som möjligtvis går med miljövinst är de som går när skolorna börjar och slutar. De brukar vara överfulla och en del får ibland inte ens plats, det går tydligen inte att sätta in extrabussar på de linjerna. Bussarna som går mitt på dagen går i princip tomma. Mycket miljövänligt...

Ja, i Stockholm är det en lyx med bil :p
Inte på landet, där är det snarare en självklarhet eftersom det inte fungerar att på ett enkelt sätt ta sig dit man behöver om man inte har en bil. En kompis flickvän flyttade ner från Linköping, 22 år gammal och inget körkort. Alla reagerade på att hon inte kunde köra bil, och hon sa glatt att hon gärna åkte buss, det var hon van vid.
2 månader senare hade hon både bil och körkort, för hon skämdes över att alla var tvungna att skjutsa henne överallt p g a de dåliga busskommunikationerna.

Om du läser mitt inlägg igen så skriver jag att det absolut går att förbättra Stockholms lokaltrafik, så du behöver inte vara nedvärderande. Läs ordentligt i stället.

Just nu sitter det ju t ex reklam i tunnelbanan om att "7 av 10 önskar tätare avgångar i tunnelbanan" etc. Stockholmare tycker alltså att en tunnelbana som går var tionde minut går alldeles för sällan. Det är ju ett skämt.

790 kr i månaden är inte särskilt dyrt för att få åka hur mycket man vill, när man vill.
Jag håller med dig, det är verkligen konstigt att du inte vill betala för det du konsumerar.

Har du någonsin bott utanför Stockholms? Eller har du levt i stan hela ditt liv?
I så fall förstår jag varför du inte verkar kunna ta in hur det fungerar på landet.
Det handlar ju inte om att man vill förstöra så mycket som möjligt genom att ta bilen, det handlar om att det inte går att ta sig effektivt på något annat sätt.

Man kommer vara tvungen att bygga ut de kommunala färdmedlen så mycket att miljövinsten kommer bli noll om man ska klara sig utan bil. Varenda liten ort skulle vilja ha samma möjlighet till bussar och tåg som de större städerna.

Varför kan vi inte bara ta bort all privat trafik i Stockholm? Göteborg? Malmö? I städerna kan man ju verkligen åka kommunalt om man behöver.
Har t ex din familj någon bil?
 
Senast ändrad:
Sv: Politik for dummies inför valet

:bow: :bow: det är lätt att predika om kollektivtrafik när man bor i stan men här ute där jag bor finns det miltals med vägar där det inte ens går några busslinjer. och nu bor jag ändå fem mil från göteborg, tänk då de som bor i norrland! ska man till och från stan går det utmärkt för mig att ta den bussen som går varje timma, samma sak att förflytta sig i stan funkar utmärkt med spårvagn. men så fort jag ska till ett annat håll , ja då går det inga bussar överhuvudtaget. tänk då de som inte bor lika centralt som jag de är HELT beroende av sin bil för att ens komma till mataffären.

Ja, men folk som aldrig har bott på landet förstår inte det :p Det finns en anledning till att MP har flest väljare i städerna.....

En kompis till mig pluggade i Arvidsjaur efter gymnasiet. Han och hans vänner fick åka till Umeå (2 h bilresa) för att festa en lördag.
Nä, men klart de skulle tagit bussen...

Jag har ett flertal vänner som jag aldrig skulle kunna åka buss till, det går liksom inga linjer förbi där de bor.. :p
 
Sv: Politik for dummies inför valet

*kl*

Jag har familj som bor i skobojderna i Norrland. Bussen till närmsta tätort går två gånger om dagen måndag till fredag (och på fredagen slår de dessutom till med en extra avgång!) och inte alls på helgen.

En resa på 30 mil som för mig tar tre timmar med avgångar en gång i timmen, 16 gånger per dag och noll byten tar för en familjemedlem boende i Norrland 5-10 timmar med avgång fyra gånger om dagen och minst två byten på vardagar (och inga möjligheter att resa alls på helger). Om hen flyttar in till tätorten förkortas restiden - i sammanhanget marginellt, kan jag tycka - till minst 4,5 timmar och ett byte.

Jag vet att jag är vrickat bortskämd med bra kollektivtrafik - och därför tycker jag att det är att börja i fel ände att höja bränslepriser, straffbeskatta, kräva av folk att de ska köpa dyra miljöbilar etc. etc.

Prio nummer ett måste naturligtvis vara att möjliggöra för folk att göra ett annat val än att ta bilen. Detta val är i realiteten icke-existerande för de allra flesta som är bosatta från några mil norr om Stockholm och norrut, d.v.s. mer än halva Sverige. För samtliga mina familjemedlemmar som bor i Norrland och på landsbygden i andra delar av Sverige är det inte ens en valmöjlighet att ställa bilen, än mindre att inte ha bil alls!

I Sverige, 2013! Samtidigt som bränslepriserna drivs upp och bilburna människor skuldbeläggs p.g.a. sin miljöbelastning!

Och jag tycker att jag är skitgnällig för att jag tycker det är jobbigt att bussen från mig och in till stan går så "sällan" :grin: som var tionde minut i "rusningstid".
 
Senast ändrad:
Sv: Politik for dummies inför valet

*kl*

Jag har familj som bor i skobojderna i Norrland. Bussen till närmsta tätort går två gånger om dagen måndag till fredag (och på fredagen slår de dessutom till med en extra avgång!) och inte alls på helgen.

En resa på 30 mil som för mig tar tre timmar med avgångar en gång i timmen, 16 gånger per dag och noll byten tar för en familjemedlem boende i Norrland 5-10 timmar med avgång fyra gånger om dagen och minst två byten på vardagar (och inga möjligheter att resa alls på helger). Om hen flyttar in till tätorten förkortas restiden - i sammanhanget marginellt, kan jag tycka - till minst 4,5 timmar och ett byte.

Jag vet att jag är vrickat bortskämd med bra kollektivtrafik - och därför tycker jag att det är att börja i fel ände att höja bränslepriser, straffbeskatta, kräva av folk att de ska köpa dyra miljöbilar etc. etc.

Prio nummer ett måste naturligtvis vara att möjliggöra för folk att göra ett annat val än att ta bilen. Detta val är i realiteten icke-existerande för de allra flesta som är bosatta från några mil norr om Stockholm och norrut, d.v.s. mer än halva Sverige. För samtliga mina familjemedlemmar som bor i Norrland och på landsbygden i andra delar av Sverige är det inte ens en valmöjlighet att ställa bilen, än mindre att inte ha bil alls!

I Sverige, 2013! Samtidigt som bränslepriserna drivs upp och bilburna människor skuldbeläggs p.g.a. sin miljöbelastning!

Och jag tycker att jag är skitgnällig för att jag tycker det är jobbigt att bussen från mig och in till stan går så "sällan" :grin: som var tionde minut i "rusningstid".

:bow::bow::bow:
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Haha, ja, men t ex är 30 minuters pendling med bil för att komma till jobbet väldigt långt på landsbygden, ivf i de södra delarna av landet. Därför är 1,5 h buss ännu längre bort, när det inte ens tar en kvart med bilen.

Har faktiskt åkt buss till jobbet en gång, och då åkte jag med två personer till. I hela bussen. Hade lika gärna kunnat åka bil alltså, eftersom jag då dessutom kör en kortare väg och min bil garanterat är mer bränslesnål än en stor buss.

Mina vänner på landet tycker det är helt sjukt att jag som bor i Sveriges största stad, med allting runt hörnetm pendlar 30 min till jobbet, även om stockholmare inte tycker att det är något alls.

Men landsbygdsbor ÄR bortskämda med löjligt låga bostadspriser. Å andra sidan får man i stort sett alltid igen pengarna i t ex Stockholm, så därför är det mer befogat med höga priser här.

Stockholmare är bortskämda med bra kommunaltrafik, de som inte inser det är människor som bort i stan hela livet.

Fast nu blir ju ditt inlägg totalt motsägande sig självt.

Du skriver ju själv att de på landsbygden inte kan begripa hur lång pendlingstid man har i Stockholm, men samtidigt är stockholmarna bortskämda med bra pendlingsmöjligheter?

För det är ju de personliga pendlingsmöjligheterna det handlar om, inte det totala utbudet av kollektivtrafik. Att teoretiskt ha tillgång till en massa kollektivtrafik som man aldrig kommer att utnyttja gör ju inte livet lättare för den enskilde individen (eller individen mer bortskämd).

En kvarts bilresa till jobbet är något de flesta stockholmare inte ens kan drömma om.

Sedan tycker jag iofs inte att priset på kolletivtrafiken är för dyrt. Speciellt inte med tanke på vad varje resa egentligen kostar. Men i förhållande till kvalitén som levereras kan jag inte påstå att det är särskilt prisvärt, iaf inte utanför tunnelbanenätet.

Och ja just det. Jag försökte hinta lite fint i förra inlägget men det gick visst inte fram. Det heter kollektivtrafik. Kommunerna har ingenting med kollektivtrafiken att göra. :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Samhälle Jag tänkte - återigen - göra ett försök att sätta mig in i politiken för att eventuellt kunna rösta annat än blankt i höst. Men, hur gör...
17 18 19
Svar
361
· Visningar
23 013
Senast: MJLee
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 611
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Nu har jag funderat sedan i tisdags på om jag ska skapa den här tråden eller ej. Jag vill inte vältra mig i problemet men jag kan behöva...
2
Svar
21
· Visningar
2 836
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 096
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp