Politik for dummies

strawberrysylt

Trådstartare
Jag tänkte - återigen - göra ett försök att sätta mig in i politiken för att eventuellt kunna rösta annat än blankt i höst. Men, hur gör man? Jag skulle gärna vilja ha tips på bra debattprogram att titta/lyssna på, undersökningar att fylla i osv. Ska förstås gå in på de olika partiernas hemsidor också, men där, tja... skriver de vad de verkligen tycker där... hmm.

Tack!

Jag lutar ju åt ett parti, som det känns som om jag "är" utifrån uppväxt osv, men det stämmer kanske inte längre.
Ifall ni vill berätta vad ni röstar på och varför så vore det väldigt intressant och hjälpsamt också, förstås. Vilka är era viktigaste frågor?
 
Likt dig har jag ingen aning om vad jag ska rösta på, har röstat blankt flera gånger.

Tycker de flesta partier verkar ha bra frågor när det närmar sig val, men sen händer det sällan något efter valet. Jag är själv alldeles för dåligt insatt hur de olika partierna jobbar och vilka frågor de driver igenom osv.
Osäker om man får en rätt bild av det via olika debatter nu i och med att valet är nära, men antar det är bättre än inget.
Kan va att jag är för dålig insatt och därför känner mig tveksam, misstänker att det finns andra bukefalister som vet mer än va ja vet/känner om ämnet.
 
För mig handlar det väldigt mycket om vilken ideologisk plattform partiet har. Enstaka politiska utspel spelar mindre roll.

Att jag valt "mitt" parti och hållit fast genom åren beror på övertygelsen att alla människor kan. En stark tro på yttrandefrihet, jämställdhet, miljötänk och att värna samhällets svaga. Alla människors lika rätt och värde. Plus att partiet är det enda parti som på allvar värnar HELA landet.
 
Jag tänkte - återigen - göra ett försök att sätta mig in i politiken för att eventuellt kunna rösta annat än blankt i höst. Men, hur gör man? Jag skulle gärna vilja ha tips på bra debattprogram att titta/lyssna på, undersökningar att fylla i osv. Ska förstås gå in på de olika partiernas hemsidor också, men där, tja... skriver de vad de verkligen tycker där... hmm.

Tack!

Jag lutar ju åt ett parti, som det känns som om jag "är" utifrån uppväxt osv, men det stämmer kanske inte längre.
Ifall ni vill berätta vad ni röstar på och varför så vore det väldigt intressant och hjälpsamt också, förstås. Vilka är era viktigaste frågor?
wwf har gjort en genomgång

https://www.wwf.se/pressmeddelande/bottennapp-for-de-flesta-partierna-i-wwfs-valgranskning-4262934/

Partierna har fått svara ja eller nej på 24 olika frågor på allt från klimatmål till skydd av natur. Enkäten utgör ett urval av vad WWF anser är de viktigaste frågorna för partierna under kommande mandatperiod. Skillnaden mellan olika partier är väldigt stor.

Iofs är resultatet att de alla är kassa men ändå.
(tror det fanns tre totala bottennapp, eller iofs praktiskt taget alla är totala bottennapp.)

Tror tyvärr inte det finns något för mig att rösta på i riksdagsvalet i år.
 
Senast ändrad:
Jag röstar inte alltid samma i de tre olika nivåerna. Lokalt kan ett parti vara mer eller mindre galet jämfört med nationellt. De ligger generellt på samma sida mitten dock.

Samma här. Alltid på samma sida så att säga. Men olika partier i kommun och riksdag. Regionpolitik har jag extremt dålig koll på! Där brukar det bli samma som till riksdagen bara för att jag inte orkat sätta mig in i nåt annat. Kommun och Riksdag tycker jag är lättare att förstå mig på. I kommunen är det mycket mer personberoende för mig än partiberoende. Så där kan min röst falla annorlunda.
 
Jag lutar ju åt ett parti, som det känns som om jag "är" utifrån uppväxt osv, men det stämmer kanske inte längre.
Ifall ni vill berätta vad ni röstar på och varför så vore det väldigt intressant och hjälpsamt också, förstås. Vilka är era viktigaste frågor?

Jag röstar utifrån grundläggande ideologi och inte så mycket baserat på enskilda sakfrågor. Det som är viktigt för mig är demokrati, yttrande- och åsiktsfrihet, att enskilda personer och familjer har möjlighet att forma sina egna liv som de önskar, att utbildning mm är öppet för alla, att det finns grundläggande samhällsfunktioner som är gemensamt finansierade men att det också finns utrymme för privata initiativ. Min generella ideologi är liberal, men det betyder inte att jag hållit mig till ett enda parti under de år jag haft rösträtt - har i riksdagsvalet röstat på centern, liberalerna och moderaterna, men har inte bestämt vad jag ska rösta på i år.
 
Det finns en folder en kan ladda ner. Lättläst Om valet 2022. Målgruppen är ju för dom som behöver lättillgänglig information men jag tyckte den var en bra utgångspunkt.
 
Jag röstar på det parti som vill forma samhället som jag vill leva i, även om de gjort mig besvikna många gånger så är det ändå det som ligger mig närmast. Jag vet vilka partier jag definitivt aldrig skulle rösta för eftersom de står för åsikter som jag anser är odemokratiska och förkastliga.
 
Jag lutar ju åt ett parti, som det känns som om jag "är" utifrån uppväxt osv, men det stämmer kanske inte längre.
Ifall ni vill berätta vad ni röstar på och varför så vore det väldigt intressant och hjälpsamt också, förstås. Vilka är era viktigaste frågor?
Jag ser till att alltid innan val göra så många valkompasser som möjligt av de som verkar seriösa. Det brukar finnas på tex SVT och olika nyhetstidningar. Där tycker jag mig få en bra grund. Det är alltid 2-3 partier i topp bland det jag "borde" rösta på och några partier lååångt ifrån vad jag kryssat i att är viktigt för mig. Sedan kollar jag då varför resultatet blivit som det blivit och väljer något av de partier som har bäst helhet.

Men, sedan när det gäller kommun-nivå så kan det bli annorlunda. Där kollar jag mycket på vad enskilda politiker vill och vid senaste valet röstade jag på ett parti som aldrig(!) kommer få min röst i riksdagsval. Anledningen var att deras främsta person i partiet hade många otroligt bra tankar och idéer, så jag personröstade på honom. Jag har sedan hållit lite koll i lokaltidningarna vad som händer och allt som oftast dyker det upp något riktigt bra, oftast med han som ansvarig för det, så jag är nöjd med det. Det är rysligt synd att han sitter i ett så dåligt parti bara :rofl:
 
Jag brukar ofta rösta på olika partier riksdag-region-kommun men oftast inom samma spann sas.

I år har jag ingen aning. Problemet för mig är att de partier som står mig närmast ideologiskt är de som inte är direkt positiva till min bransch och i en knäckfråga för mig står i motsats till min åsikt. Jag tycker det är riktigt jobbigt faktiskt.

Jag anser mig ha god koll på politik, både historiskt ideologiskt men även i nutid. Det hör liksom till som samhällsmedborgare för mig.
 
Jag är iallafall säker på vilka jag ska försöka rösta bort inom region Stockholm (med tanke på sjukvården) 🙄

Jag kände mig nöjd med mitt val förra valet men numera har partiet bytt partiledare så vi får se vad de säger numera. Men jag håller mig fortfarande på samma sida av mitten som förut, då det är den grundidén som jag vill se i samhället.

När det gäller kommunen så är jag lite mera tveksam, jag har någon gång röstat blankt där. Har inte lika bra koll där som på riksnivå.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
4 366
Senast: Dopy
·
Äldre Ja, det är ju ett tag till valet kanske, men de två tidigare val då jag fått rösta, har slutat med att jag röstat blankt, eftersom jag...
14 15 16
Svar
315
· Visningar
25 859
Senast: piggelin
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 321
Senast: Fille
·
Övr. Barn Ursäkta ett långt inlägg, men jag hoppas på hjälp! Vår son Z upplever sig bli mobbad av en flicka, J i hans klass. De går i 4:an...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 436
Senast: Aliide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp