Politik i USA

Här är ett exempel:
Två kolumnister på NYTimes gnabbas en gång i veckan om politik, Gail Collins och Bret Stephens.

Här är en av Bret's gnabbVisa bifogad fil 62807
Att man kan ha något specifikt för/emot någon av kandidaterna kan jag förstå.
Men argumentet "behålla majoriteten med minsta möjliga marginal". :confused:
Vi får nog båda sväva i ovisshet om vad man ser för poäng i det...
 
Ytterligare 3706 röster in (för 30min se'n), där 96% röstar Ossoff.
Det börjar bli hög tid för Perdue att plocka röster för att komma ikapp innan alla 100% är räknade.
 
Jag som inte kan något om politiken där, vad är det som händer nu?

Senaten har haft Republicansk majoritet och huset Demokrat majoritet. Hade detta fortsatt även efter Biden blir president hade det för det mesta betytt att alla hans beslut hade stoppats i senaten. Valen som gjordes igår i Georgia ser ut att ändra på det så att även senaten har demokratisk majoritet
 
Egentligen hade jag velat visa hela intervjun i oklippt format, men hittar inte. Den här är lite sönderklippt, tycker jag, men visar dock vad som händer innan den förra startar, dvs Fox-reportern (i munskydd) berättar i direktsändning att han försöker sätta dit Ossoff för att (som 33-åring) sakna relevant erfarenhet av hans kärnfrågor.

 
Senaten har haft Republicansk majoritet och huset Demokrat majoritet. Hade detta fortsatt även efter Biden blir president hade det för det mesta betytt att alla hans beslut hade stoppats i senaten. Valen som gjordes igår i Georgia ser ut att ändra på det så att även senaten har demokratisk majoritet
Ja, det vi nu ser är en otroligt viktig tipping point falla från ett håll till ett annat:
Men två Dem-vinster i Georgia, går senaten från att vara 52(Rep)-48(Dem) till 50-50.
Och Vice Precident Kamala Harris får med automatik en utslagsröst ovanpå de 50-50.
 

De sänder nu live från Senaten/HoR som möts idag för att ratificera presidentvalet (som i princip alltid är rent ceremoniellt) men nu kommer debatteras, kanske långt i natt eftersom flera republikaner protesterar och kräver en kommission för att utreda 'valfusk'

Samtidigt så finns det tusentals Trump supporters som försöker storma Capitol och Washington är on lock-down. Det är helt surrealistiskt att det händer i ett demokratiskt land.
 
Om Georgia resultaten fastställs så är det 50-50 och utslagsrösten är vicepresidenten, Kamala Harris, så demokraterna har majoriteten. Vilket innebär att Biden kan utse sin regering i lugn och ro utan att republikanerna kan stoppa honom. Lite udda system tycker jag iofs.
 

De sänder nu live från Senaten/HoR som möts idag för att ratificera presidentvalet (som i princip alltid är rent ceremoniellt) men nu kommer debatteras, kanske långt i natt eftersom flera republikaner protesterar och kräver en kommission för att utreda 'valfusk'

Samtidigt så finns det tusentals Trump supporters som försöker storma Capitol och Washington är on lock-down. Det är helt surrealistiskt att det händer i ett demokratiskt land.
De är inte en riktig demokrati, mer är det en fallerad demokrati.
 

Liknande trådar

Relationer Jag måste få klappa mig själv på axeln nu. Ingen annan gör det ändå. Skulle ringa ett viktigt samtal i oktober och idag lyckades jag...
Svar
8
· Visningar
812
Senast: alazzi
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 867
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 546
Senast: cewe
·
  • Låst
Samhälle Gör en ny tråd att prata politik i framöver, eftersom den andra låstes. Idag läggs det fram ett utskottsinitiativ i riksdagen om en...
100 101 102
Svar
2 028
· Visningar
96 145
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp