Politik i USA

Men alltså nu ska ni inte ställa för höga krav på Trumpen han talar ju faktiskt till folk som resonerar tusen mil hit eller dit så några mil får allt betraktas som bulls eye
Avståndet mellan Stockholm och Lidköping är lite kortare än det avståndet. Stockholm eller Lidköping ... who cares, bulls eye :angel::rofl:

(Fun fact, avståndet mellan Haparanda och Umeå är exakt samma avstånd men som den Stockholmare jag är så blev det en värdelös jämförelse för mig :angel:)
 
Avståndet mellan Stockholm och Lidköping är lite kortare än det avståndet. Stockholm eller Lidköping ... who cares, bulls eye :angel::rofl:

(Fun fact, avståndet mellan Haparanda och Umeå är exakt samma avstånd men som den Stockholmare jag är så blev det en värdelös jämförelse för mig :angel:)
Ja fråga in mig fråga Trumpister som lattjar runt med den här flaggan
1280px-Flag_of_Georgia.svg.png
 
@tara hittade en artikel om just detta: https://www.military.com/daily-news...tizens-no-donations-please-troops-are-ok.html
Jag tyckte att rapporteringen om detta blev lite rolig; "please don't" - låter ju som att de blivit översvämmade med frågor om donationer :rofl:

De ar formodligen totalt oversvammade med fragor om donationer.

Njae, möjligt att slaget vid Alamo var vid någon gräns, men idag ligger det långt från gränsen mellan USA och Mexiko

Det tar ungefar en halv timma (34 min sager Google maps) att kora fran staden Alamo i Texas till staden Raynosa pa Mexikanska sidan gransen. Med tanke pa att Texas har en yta som ar en och en halv gang storre an Sverige innebar det att Alamo ligger mycket nara gransen.

From Google ...
Sweden is approximately 450,295 sq km, while Texas is approximately 678,052 sq km, making Texas 51% larger than Sweden. Meanwhile, the population of Sweden is ~10.2 million people (14.9 million more people live in Texas).
 
Då hade de nog gjort vad de tio som röstade för gjorde: klaga så in i bomben på Pelosi och sedan typ åberopa gud och samvetet. Jag tror inte att den skvatt galna kvinnan från Georgia (precis invald) som började skrika om att hon skulle dra Joe Biden inför rätta gjorde det för att hon är rädd. Hon gjorde det för att hennes väljare är Trumpists och förväntar sig ett visst beteende från henne annars röstar de på någon annan.

Det som är intressant med dem som röstar på Trump är att de har ingen som helst lojalitet mot andra politiker. Du kan vara superkonservativ republikan och populär i din delstat och ha fått 75% av rösterna till kongressen 2019 men om Trump säger ”jag gillar inte den personen” så röstar Trumpgänget inte på dig igen. Det är precis därför det här måste betraktas som en kult.
Men alla republikaner gillar inte Trump. Retar mig lite när det sägs att Trump har 75 (74)miljoner som röstar på honom. Det är att ge honom oförtjänt mycket makt. Så många röstade för en republikansk president. Framförallt i valet 2016, 2020 kanske en del av dem avstod från att rösta (vet inte om det har gjorts någon sådan analys). För många är det otänkbart att rösta (direkt eller indirekt) på demokraterna även om de ogillar Trump som person. SVT har intervjuat en företagare som sa att han hellre hade röstat på en pony än Trump, men inget kunde få honom att avstå från att rösta på republikanerna, och Trump har levererat en del klassisk republikansk politik. Vid sidan om allt tokigt han gjort.
Menar inte att motsätta mig det du skriver, bara att utveckla. Det kan även finnas röster att vinna på att ta avstånd från Trump, alla republikanska väljare hör inte till "trumpisterna".
 
De ar formodligen totalt oversvammade med fragor om donationer.




Det tar ungefar en halv timma (34 min sager Google maps) att kora fran staden Alamo i Texas till staden Raynosa pa Mexikanska sidan gransen. Med tanke pa att Texas har en yta som ar en och en halv gang storre an Sverige innebar det att Alamo ligger mycket nara gransen.

From Google ...
Sweden is approximately 450,295 sq km, while Texas is approximately 678,052 sq km, making Texas 51% larger than Sweden. Meanwhile, the population of Sweden is ~10.2 million people (14.9 million more people live in Texas).
Staden Alamo, ja. Men inte stället där slaget vid Alamo skedde
 
Men alla republikaner gillar inte Trump. Retar mig lite när det sägs att Trump har 75 (74)miljoner som röstar på honom. Det är att ge honom oförtjänt mycket makt. Så många röstade för en republikansk president. Framförallt i valet 2016, 2020 kanske en del av dem avstod från att rösta (vet inte om det har gjorts någon sådan analys). För många är det otänkbart att rösta (direkt eller indirekt) på demokraterna även om de ogillar Trump som person. SVT har intervjuat en företagare som sa att han hellre hade röstat på en pony än Trump, men inget kunde få honom att avstå från att rösta på republikanerna, och Trump har levererat en del klassisk republikansk politik. Vid sidan om allt tokigt han gjort.
Menar inte att motsätta mig det du skriver, bara att utveckla. Det kan även finnas röster att vinna på att ta avstånd från Trump, alla republikanska väljare hör inte till "trumpisterna".
Jag har hört samma "det finns inget alternativ, vi får rösta på Trump och hoppas att någon skjuter honom".
 
Jag har hört samma "det finns inget alternativ, vi får rösta på Trump och hoppas att någon skjuter honom".

Jag har hört alternativet "Röstar på Trump för att snabba på rebooten av USA, snabbare till fullt kaos än med det demokratiskt svagare sluttande planet." Första gången inför valet 2016 och denna bekant verkar nu ha kommit närmare sin beskrivna ideala utveckling än hen kanske ens ville egentligen.
 
Men alla republikaner gillar inte Trump. Retar mig lite när det sägs att Trump har 75 (74)miljoner som röstar på honom. Det är att ge honom oförtjänt mycket makt. Så många röstade för en republikansk president. Framförallt i valet 2016, 2020 kanske en del av dem avstod från att rösta (vet inte om det har gjorts någon sådan analys). För många är det otänkbart att rösta (direkt eller indirekt) på demokraterna även om de ogillar Trump som person. SVT har intervjuat en företagare som sa att han hellre hade röstat på en pony än Trump, men inget kunde få honom att avstå från att rösta på republikanerna, och Trump har levererat en del klassisk republikansk politik. Vid sidan om allt tokigt han gjort.
Menar inte att motsätta mig det du skriver, bara att utveckla. Det kan även finnas röster att vinna på att ta avstånd från Trump, alla republikanska väljare hör inte till "trumpisterna".
Fast det är nog lite annorlunda att tala om väljare överlag, och de som sitter i kongressen och hur de "anpassar" vad de gör och inte gör baserat på sin lojalitet.
 
Han besökte inte bara muren - han besökte Alamo. Trump talade från Alamo. Där stod ett stort slag i Texasrevolutionen 1836. Alla amerikanska "försvarare" dog och bland dem flera klassiska frontairs hereos som Davy Crockett och James Bowie dog. Enligt den amerikanska myten handlade det om att slåss för "friheten" till siste man och siste kula.

Att tala till sina anhängare ifrån Alamo innebär alltså att han har sänt budskapet om att de ska vara beredda att dö för den stora saken och att det handlar om ett krig för friheten. I modern historieskrivning framställs westernhjältarna också som terrorister (Texas var mexikanskt och de skulle uppfyllt den moderna definitionen). Man framhäver också att det handlar om ett raskrig (nobla amerikaner mot mexikanskt patrask)

Jag tror inte riktigt vi i Sverige förstår hur starka symboler är för amerikaner och hur de kommunicerar med varandra med liknelser etc. Att Trump höll sitt tal från Alamo var en signal till sina supporters att han inte tänker ge sig.

Det är sannolikt också en signal att han (liksom många i de grupper han söker stödbland) ser detta som ett raskrig.

Han och hans stab var inkompetenta nog att resa till fel Alamo, dvs staden Alamo i Texas - själva Fort Alamo ligger i San Antonio, Texas. De glömde också bort att informera Alamo om att han var på väg :rofl:

 
Men alla republikaner gillar inte Trump. Retar mig lite när det sägs att Trump har 75 (74)miljoner som röstar på honom. Det är att ge honom oförtjänt mycket makt. Så många röstade för en republikansk president. Framförallt i valet 2016, 2020 kanske en del av dem avstod från att rösta (vet inte om det har gjorts någon sådan analys). För många är det otänkbart att rösta (direkt eller indirekt) på demokraterna även om de ogillar Trump som person. SVT har intervjuat en företagare som sa att han hellre hade röstat på en pony än Trump, men inget kunde få honom att avstå från att rösta på republikanerna, och Trump har levererat en del klassisk republikansk politik. Vid sidan om allt tokigt han gjort.
Menar inte att motsätta mig det du skriver, bara att utveckla. Det kan även finnas röster att vinna på att ta avstånd från Trump, alla republikanska väljare hör inte till "trumpisterna".
Nej naturligtvis inte. Familjen McCain är ju ett bra exempel. De är verkligen republikaner men de är högljutt emot Trump och röstade på Biden/Harris.
 
Korrekt. Slaget stod vid Alamo Mission. Trump åkte till staden Alamo som grundades 1909, långt efter slaget alltså.

Men det spelar ingen roll att Trump åkte till ”fel ställe” för symboliken är associerad med namnet, inte platsen.
Trump gjorde bara som Rudy Giuliani, som skulle hålla presskonferens på fina hotellet, men hamnade vid porrbutiken på industriområdet.
 
Fast det är nog lite annorlunda att tala om väljare överlag, och de som sitter i kongressen och hur de "anpassar" vad de gör och inte gör baserat på sin lojalitet.
Men politikerna är känsliga för vad deras väljare tycker. De kan anpassa sin lojalitet efter hur de tror att det gynnar dem=deras väljare gillar. Kommer de att välja eller förlora väljare på att liera sig med Trump? Hur stor andel av deras potentiella väljare är (stridslystna) "trumpister"? Det är en bedömning som varje politiker som vill bli omvald behöver göra. Och det är inte säkert att svaret är detsamma idag som för några veckor sedan.
 

Liknande trådar

Relationer Jag måste få klappa mig själv på axeln nu. Ingen annan gör det ändå. Skulle ringa ett viktigt samtal i oktober och idag lyckades jag...
Svar
8
· Visningar
791
Senast: alazzi
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 596
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 288
Senast: cewe
·
  • Låst
Samhälle Gör en ny tråd att prata politik i framöver, eftersom den andra låstes. Idag läggs det fram ett utskottsinitiativ i riksdagen om en...
100 101 102
Svar
2 028
· Visningar
95 306
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp