Politik i USA

Men politikerna är känsliga för vad deras väljare tycker. De kan anpassa sin lojalitet efter hur de tror att det gynnar dem=deras väljare gillar. Kommer de att välja eller förlora väljare på att liera sig med Trump? Hur stor andel av deras potentiella väljare är (stridslystna) "trumpister"? Det är en bedömning som varje politiker som vill bli omvald behöver göra. Och det är inte säkert att svaret är detsamma idag som för några veckor sedan.
Absolut, och det kom nog till en punkt där många börjat omvärdera sina ståndpunkter förra veckan. Däremot så pekar väl fortfarande undersökningar på att den kandidat republikaner helst vill se som president 2024 är Trump. Men får såklart hoppas att det ändras, att det blir konsekvenser för uppviglandet av våldsamheter och Trumps agerande under själva stormningen. De tio republikanerna i huset som röstade för riksrätt under gårdagen bådar förhoppningsvis gott, för det var väl ingen av dem som röstade för riksrätt ifjol (och sedan röstade som bekant enbart Romney för att fälla). Vad gäller lojalitet/väljare etc. så återfinns ju också pengafaktorn med vilka som sitter på pengastinna resurser för att kunna fortsätta verka inom politiken.
 
Han får fjäska för Deutsche Bank och be om en lägenhet i Trump Tower när de tar över byggnaden 2023.

(Tror inte det kommer hända. Men DEUTSCHE BANK TOWER skulle bränna i ögonen på vår oranga ”vän”.)
En mer akut lösning kanske kunde vara att på något vis få överta lägenheten som Secret Servce-agenter behövde hyra för att gå på toaletten, eftersom att de inte fick använda något av Ivanka och Jareds sex toaletter? Nu blir det såklart lite dyrare när skattepengar inte betalar, men ändå!
https://thehill.com/homenews/news/5...h-apartment-because-ivanka-and-jared-wont-let
 
Absolut, och det kom nog till en punkt där många börjat omvärdera sina ståndpunkter förra veckan. Däremot så pekar väl fortfarande undersökningar på att den kandidat republikaner helst vill se som president 2024 är Trump. Men får såklart hoppas att det ändras, att det blir konsekvenser för uppviglandet av våldsamheter och Trumps agerande under själva stormningen. De tio republikanerna i huset som röstade för riksrätt under gårdagen bådar förhoppningsvis gott, för det var väl ingen av dem som röstade för riksrätt ifjol (och sedan röstade som bekant enbart Romney för att fälla). Vad gäller lojalitet/väljare etc. så återfinns ju också pengafaktorn med vilka som sitter på pengastinna resurser för att kunna fortsätta verka inom politiken.
Jag har funderat på hur stor andel av potentiella republikanväljare det är som fortfarande vill ha tillbaka Trump. Om avgörandet sker i städerna kanske det är de väljarna de behöver koncentrera sig mer på att övertyga. (Har inte orkat leta efter undersökningar)
Absolut, och nu ser vi att fler och fler företag inser att det kanske inte är så bra för deras affärer att förknippas med Trump. Och effekterna av det på verkar valkampanjskassorna.
 
Absolut, och det kom nog till en punkt där många börjat omvärdera sina ståndpunkter förra veckan. Däremot så pekar väl fortfarande undersökningar på att den kandidat republikaner helst vill se som president 2024 är Trump. Men får såklart hoppas att det ändras, att det blir konsekvenser för uppviglandet av våldsamheter och Trumps agerande under själva stormningen. De tio republikanerna i huset som röstade för riksrätt under gårdagen bådar förhoppningsvis gott, för det var väl ingen av dem som röstade för riksrätt ifjol (och sedan röstade som bekant enbart Romney för att fälla). Vad gäller lojalitet/väljare etc. så återfinns ju också pengafaktorn med vilka som sitter på pengastinna resurser för att kunna fortsätta verka inom politiken.

Tror Trump är för gammal om fyra år och dessutom kommer nya kandidater att komma fram.
 
Men politikerna är känsliga för vad deras väljare tycker. De kan anpassa sin lojalitet efter hur de tror att det gynnar dem=deras väljare gillar. Kommer de att välja eller förlora väljare på att liera sig med Trump? Hur stor andel av deras potentiella väljare är (stridslystna) "trumpister"? Det är en bedömning som varje politiker som vill bli omvald behöver göra. Och det är inte säkert att svaret är detsamma idag som för några veckor sedan.
Helt rätt. Det är ju särskilt känsligt för house of representatives för där sitter man bara två år i taget (senaten är ju sex år, så vågorna går inte lika höga där). Jag håller helt med att det inte är säkert att de hade sagt X idag även om de tvärsäkert sade X för tio dagar sedan. En del verkar riktigt förvirrade just nu: är jag förespråkare för Trump och därför helt plötsligt uttryckligen emot demokrati eller är jag ekonomiskt konservativ? Vem är jag?
 
1610664542255.png

Hört att liknade saker sker genom dejting sidor där folk lurar ut info och bilder från "dejter" och ger till FBI.
 
Absolut, och det kom nog till en punkt där många börjat omvärdera sina ståndpunkter förra veckan. Däremot så pekar väl fortfarande undersökningar på att den kandidat republikaner helst vill se som president 2024 är Trump. Men får såklart hoppas att det ändras, att det blir konsekvenser för uppviglandet av våldsamheter och Trumps agerande under själva stormningen. De tio republikanerna i huset som röstade för riksrätt under gårdagen bådar förhoppningsvis gott, för det var väl ingen av dem som röstade för riksrätt ifjol (och sedan röstade som bekant enbart Romney för att fälla). Vad gäller lojalitet/väljare etc. så återfinns ju också pengafaktorn med vilka som sitter på pengastinna resurser för att kunna fortsätta verka inom politiken.
POLITICO och Morning Consult har en återkommande poll om vad folket tycker om presidenten.
Efter 6/1 sjönk hans ratings markant, och jag tror det kommer fortsätta att erodera ju mer som kryper fram om Donalds inblandning.

Days after pro-Trump rioters stormed the Capitol, 40 percent of Republicans and GOP-leaning independents said they would vote for President Donald Trump if he ran in the 2024 Republican primary, a drop in support over the last two months, according to a POLITICO/Morning Consult poll released on Wednesday.
In November, by contrast, 53 percent in those same categories said they supported a 2024 run.


https://www.politico.com/news/2021/01/13/trump-2024-poll-458256
 
Det här är lite obehaglig läsning om hur många med militär bakgrund som är involverade i den här skiten:
https://www.usnews.com/news/politic...-included-highly-trained-ex-military-and-cops


Sedan undrar jag om någon på rak arm har koll på vilka av USA:s militärförband som är de som är skickligast/farligast? Det är inte riktigt mitt kunskapsområde.

Jag är heller ingen expert (och särbon som är det sover nu pga jobbar natt :D) men jag gissar Green Berets, SEAL Team Six och Delta Force. Sedan beror det ju på vad du menar med farligast. En del har ju inte strid som huvudsyfte utan spaning bakom fiendens linjer, dvs hämta information men givetvis kunna skydda sig själva medan huvuduppgiften utförs. Andra är ju mer eller mindre statens mördare, dvs de går in och avrättar målet.

Edit: Amerikanska jägarförband brukar dock få problem när de ska träna med svenska jägarförband under arktiska förhållanden :angel:
 
Jag är heller ingen expert (och särbon som är det sover nu pga jobbar natt :D) men jag gissar Green Berets, SEAL Team Six och Delta Force. Sedan beror det ju på vad du menar med farligast. En del har ju inte strid som huvudsyfte utan spaning bakom fiendens linjer, dvs hämta information men givetvis kunna skydda sig själva medan huvuduppgiften utförs. Andra är ju mer eller mindre statens mördare, dvs de går in och avrättar målet.
Farligast var inte det bästa ordvalet kanske, och jag förtydligade inte heller att jag mest menade utifrån sammanhang som det vi såg häromveckan (även om det är intressant överlag!). Helt enkelt, vilket förband är det sämst att ha ex-militärer på glid från? :D
 
Farligast var inte det bästa ordvalet kanske, och jag förtydligade inte heller att jag mest menade utifrån sammanhang som det vi såg häromveckan (även om det är intressant överlag!). Helt enkelt, vilket förband är det sämst att ha ex-militärer på glid från? :D

Alla. De som genomfört en militärtjänstgöring är mycket farliga i fel sammanhang. Jag tror få fattar vilken förmåga en "enkel" menig som fullgjort lumpen i Sverige har. Har de sedan utbildning utöver grundläggande tjänst blir det givetvis värre.

En av anledningarna till jag inte var alltför orolig när särbon jobbade i Marocko under arabiska våren var hans militära träning. Jag visste helt enkelt att han har förmågan att ta sig ur knepiga situationer.

Edit: Sedan är ju en av de saker som gör specialförband så farliga deras samspel inom gruppen. Det är alltså inte så att du automatiskt får ett "bad ass"-förband om du slänger ihop en grupp Rangers med SEAL Team Six tex. De har olika sätt att kommunicera och arbeta plus att de som sagt tränat ihop sig.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Jag måste få klappa mig själv på axeln nu. Ingen annan gör det ändå. Skulle ringa ett viktigt samtal i oktober och idag lyckades jag...
Svar
8
· Visningar
807
Senast: alazzi
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 772
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 508
Senast: cewe
·
  • Låst
Samhälle Gör en ny tråd att prata politik i framöver, eftersom den andra låstes. Idag läggs det fram ett utskottsinitiativ i riksdagen om en...
100 101 102
Svar
2 028
· Visningar
95 989
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp