Politik i USA

Jag har läst historia.. så jag firar inte ännu. Jag nöjer mig med att vara försiktigt optimistisk så att jag inte hexar något.

(Det blir sällan bra när man störtar diktaturer. Nordkorea - möjligt efter utrensningar av kommunister i Korea, Sovjetkommunismen, efter tsarväldet, ayathollorna efter shahen, skräckväldet efter franska revolutionen efter absolut kungamakt, Röda khemererna, Mugabe, Papa Doc etc efter kolonialvälden, Castro efter Batista...)
Jag firar för jag kan andas Igen. Jag firar för att nu har landet jag bor i en president vars policies mina BIPOC och LBGTQ-studenter inte behöver vara rädda för. Jag firar för att kanske, kanske kan mina muslimska studenter från Pakistan åka hem över sommarlovet utan att riskera bli av med sina visum.

Håller med om din analys (är själv arkeolog) men tycker det är viktigt att kunna glädjas när man ser direkta kopplingar mellan politisk handling och positiv konsekvens i andra människors liv, vilket man förvisso kan göra med f.d presidentens policies också — fast negativt.
 
Jag firar för jag kan andas Igen. Jag firar för att nu har landet jag bor i en president vars policies mina BIPOC och LBGTQ-studenter inte behöver vara rädda för. Jag firar för att kanske, kanske kan mina muslimska studenter från Pakistan åka hem över sommarlovet utan att riskera bli av med sina visum.

Håller med om din analys (är själv arkeolog) men tycker det är viktigt att kunna glädjas när man ser direkta kopplingar mellan politisk handling och positiv konsekvens i andra människors liv, vilket man förvisso kan göra med f.d presidentens policies också — fast negativt.
OT: Kan inte låta bli att bli nyfiken på om du arbetar på ett universitet som börjar på R? Eller är det på det där det finna en järnvägsstation benämnd efter en järnvägskorsning med universitetets namn? Du skrev i ett tidigare inlägg att du bor i närheten av det senare :-).
 
OT: Kan inte låta bli att bli nyfiken på om du arbetar på ett universitet som börjar på R? Eller är det på det där det finna en järnvägsstation benämnd efter en järnvägskorsning med universitetets namn? Du skrev i ett tidigare inlägg att du bor i närheten av det senare :-).
Järnvägsuniversitetet. :)

Nu händer det saker i the Oval Office! Vad var de tre dokumenten som 46 nyss skrev på?

ETA: De tre dokumenten är
  • Inauguration Day Proclamation
  • Nominations to Cabinet Positions
  • Nominations to sub-Cabinet Positions
Inget Parisdokument ännu alltså. Men det kommer! Håller tummarna för WHO också och bort med den eländiga pipelinen.
 
Det är ett ställe som många andra. :) Men vi har väldigt många BIPOC och internationella studenter (och professorer) så Trumpadministrationens olika rasistiska/invandrarfientliga/islamofobiska policies har verkligen känts på campus.

Är det någon som följer ceremonin i rotundan nu? Varför i hela friden får de en enorm kristallvas som väger 36 lbs? Grattis du är president nu måste du bli florist också?
 
Folks, we just survived something really crazy awful:
four years of a president without shame,
backed by a party without spine,
amplified by a network without integrity,
each pumping out conspiracy theories without truth,
brought directly to our brains by social networks without ethics

- all heated up by a pandemic without mercy.


Thomas L. Friedman
NYTimes
 
Såg på svtplay att Trump benådat ganska få jämfört med andra presidenter.
Carter benådade t ex sin halvbror som vad jag förstod redan suttit av sitt fängelsestraff för att ha sålt kokain, benådningen innebar att hans brott ströks ur registerna.
Obama benådade många som satt inne för narkotikainnehav då han ansåg straffen för det var för hårda.
Trump har väl i första hand benådat sådana han känner.
Antar att det har talats om att han vill ha duktigt betalt för det.
 
1611182987469.png
 
Jag är så sjukt nyfiken på vad som står i brevet Trump skrev till Biden. Kan inte släppa det, måste få veta..
CNN beskriver det nu som ”a very generous letter” men Biden vill inte gå ut med innehållet förrän han har pratat med Trump.

Nu har han skrivit under Parisavtalet! Om 30 dagar är USA tillbaka i gänget (det tar tydligen så lång tid för FN att godkänna det).
 

Liknande trådar

Relationer Jag måste få klappa mig själv på axeln nu. Ingen annan gör det ändå. Skulle ringa ett viktigt samtal i oktober och idag lyckades jag...
Svar
8
· Visningar
807
Senast: alazzi
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 766
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 505
Senast: cewe
·
  • Låst
Samhälle Gör en ny tråd att prata politik i framöver, eftersom den andra låstes. Idag läggs det fram ett utskottsinitiativ i riksdagen om en...
100 101 102
Svar
2 028
· Visningar
95 963
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp