Politik i USA

från den 22/12, och den tidigare tråden;
det verkar som fokus flyttats från media till de som talade i media
----------------------------------------------------------------

Det kommer nyheter om en extremt intressant vändning i efterspelet till valet i USA.

Ni känner igen namnet Dominion, gissar jag. Samtidigt är Smartmatic säkerligen mindre känt i Sverige.

Dominion är ett av företagen som levererat rösträkningsmaskiner till många amerikanska delstater. Smartmatic är programvaran som ska finnas inuti Dominion-maskinen.

Det är Smartmatic som är kopplingen mellan "fusket i presidentvalet 2020" och "Hugo Chavez, Venezuela", om ni känner igen det.
"Hugo Chavez familj äger Smartmatic" osv...


Nåväl.
I dagarna har det krupit fram att Dominion och Smartmatic förbereder sig för att stämma skiten ur FoxNews, Newsmax och One America News, för falska anklagelser som skadat deras verksamhet, såväl som deras anställda.

Bl.a i ett brev till Sidney Powell, advokat i Trump Campaign, skriver Dominion och kräver att hon ska sluta upp med de vilda och hänsynslösa anklagelserna mot dem.

Smartmatic's koppling till Venezuela ska vara att deras grundare härstamma därifrån, och enligt dem själva så har de inte jobbat tillsammans med Dominion se'n 2007 - se'n dess har det alltså funnit en annan programvara i Dominion-maskinerna, och deras enda inblandning i valet 2020 är ett jobb de gjort åt Los Angeles County.


Blir det en lawsuit, kommer vi få se huruvida det är enklare att bevisa Smartmatic's ickeinblandning, än den inblandning Rudy Giuliani nyligen förgäves försökte bevisa i flera domstolar.

Och vinner man en så'n rättegång kommer det bli dyrt. Även med amerikanska mått.

Nu är vi inne i den intressanta perioden då olika FoxNews-stjärnor håller på (eller ska) förhöras i det här ämnet.
Rättegång är planerad till 2023Q1.

https://www.nytimes.com/2022/08/25/...ytcore-ios-share&referringSource=articleShare
 
Nu är vi inne i den intressanta perioden då olika FoxNews-stjärnor håller på (eller ska) förhöras i det här ämnet.
Rättegång är planerad till 2023Q1.

https://www.nytimes.com/2022/08/25/...ytcore-ios-share&referringSource=articleShare
Åh, men det är ju så mycket mer som händer! Raiden av Mar-a-Lago, idag någon gång kommer det fattas ett beslut om man ska offentliggöra den redigerade affidavit:en (hur man nu säger på svenska) som ledde till husrannsakan. Både Giuliani, Graham och i periferin Trump ligger pyrt till i Georgia. Och typ samma dag som raiden så fick Trump svara på frågor i delstaten New Yorks civila utredning om hans företagande... (han plead the fifth mer än 400 gånger :D).

Tror jag att något kommer bli kännbart för Trump? Nja... kanske hans företag, men inte Trump personligen.
 
Haha, George Conway är så otippat rolig, trots att han egentligen är nåt slags konservativ snubbe.
Skärmbild (46).png
 
Hela "Trump hysterin" ar dock mycket (MYCKET) mindre rolig "over here". Om man inte ar en "trumpist" sa tycker man att det ar pinsamt. Riktigt, riktigt, pinsamt ... Och aven om jag ocksa tanker "HUR kunde nagon alls valja honom som president? Tva ganger?" sa pratar jag med folk som valde Trump som president. Tva ganger. De jag traffar ar ofta "rednecks" med minimal utbildning, och minimal forstaelse av varlden runt oss. Och plotsligt ar det inte sa "skammigt" langre, bara so very, very sad.
 
Delstaten New Yorks chefsåklagare Tish James har idag lämnat in en civilrättslig stämningsansökan mot Donald Trump och hans tre barn Eric, Donald Jr och Ivanka för att de fubbat med värdet på olika fastigheter ägda av Trump Organization, för att lura systemet och på så sätt få betala mindre i skatt samt att kunna teckna förmånligare lån.

Staten New York vill ha tillbaka minst USD 250.000.000 av familjen Trump och/eller Trump Organization.

https://www.theguardian.com/us-news/2022/sep/21/trump-new-york-investigation-ivanka-donald-eric
 
Hittar ingen egen tråd om midterm elections? Har inte buke några tankar kring det?

Jag sitter och kollar på ABC News, men vi lär ju inte få veta någonting alls innan läggdags, inser jag...
 
Hittar ingen egen tråd om midterm elections? Har inte buke några tankar kring det?

Jag sitter och kollar på ABC News, men vi lär ju inte få veta någonting alls innan läggdags, inser jag...
Generellt kommer det nog vara så att presidenten inte kommer kunna driva någon av sin politik, så kommer bli två år där inget blir gjort. Sedan kommer vi få fyra år till med Trump efter det. Och sedan kan det nog USA snart vara ett minne blott.
 
Hittar ingen egen tråd om midterm elections? Har inte buke några tankar kring det?

Jag sitter och kollar på ABC News, men vi lär ju inte få veta någonting alls innan läggdags, inser jag...
Det verkar inte bli en röd MAGA-våg i varje fall.


Utan att ha grävt mig ned i resultat och möjligheter, eller lagt tid på att läsa twitter och blutter och catter och allt vad det heter - så säger min mage att Donald Trump INTE kommer ställa upp i nästa presidentval.

Det kan också vara ett falskt livstecken därifrån; jag har inte övervägt möjligheten att magen störsänder på grund av graviditet.
 
Hoppas vi slipper vänta tills december på att få veta hur det går med senatet iaf.... ref Georgia...

Ofattbart hur många som faktiskt röstat på Herschel Walker trots alla hans "skeletons in the closet"....!
 
Det verkar inte bli en röd MAGA-våg i varje fall.


Utan att ha grävt mig ned i resultat och möjligheter, eller lagt tid på att läsa twitter och blutter och catter och allt vad det heter - så säger min mage att Donald Trump INTE kommer ställa upp i nästa presidentval.

Det kan också vara ett falskt livstecken därifrån; jag har inte övervägt möjligheten att magen störsänder på grund av graviditet.
Jag tror tyvärr tvärt om, att han tillkännager sin kandidatur inom en vecka.
 

Liknande trådar

Relationer Jag måste få klappa mig själv på axeln nu. Ingen annan gör det ändå. Skulle ringa ett viktigt samtal i oktober och idag lyckades jag...
Svar
8
· Visningar
809
Senast: alazzi
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 837
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 534
Senast: cewe
·
  • Låst
Samhälle Gör en ny tråd att prata politik i framöver, eftersom den andra låstes. Idag läggs det fram ett utskottsinitiativ i riksdagen om en...
100 101 102
Svar
2 028
· Visningar
96 068
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp