Politikerhatet

tanten

Trådstartare
Annie Lööf avgick efter konkreta hot mot henne och hennes familj.
Nu har samma sak hänt med Anna-Karin Hatt som avgår vid partistämman pga de konkreta hot hon får. Alltså inte bara hatmail utan även mer konkreta saker.

Jag blir så innerligt bedrövad. Vad är det för fel på folk. Är människor så genuint onda?
Ungmoderater sjunger att de hatar Magdalena A. osv osv.

Den här utvecklingen av samhället är förskräcklig. Vet inte om det började med Palme-mordet, mina perspektiv är inte så mycket längre än så, men där passerades en gräns.

Vår nuvarande regering lägger ner mycket på att komma åt gängvåldet på olika sätt, jag skulle önska att de också gjorde något åt våldet och hoten mot politiker. Den situation som råder nu gör att många avstår från att engagera sig politiskt, vilket förstås är en del av avsikten med våldet.
Man behöver också kunna se att hotet kommer från flera håll. Nyligen publicerade DN en debattartikel av MUFs ordförande som tog upp hot från Palestinademonstranter och att dessa bland annat borde kunna utvisas på ett annat sätt än nu. Jag tyckte att det var sorgligt men talande att han avstod från att nämna våldet från de högerextrema.

Vårt samhälle är så sjukt och jag är så glad att jag är den sista generationen.
Samhället är så fyllt av hat och vi skulle behöva lösa det på något sätt men jag har ingen aning om hur. Det verkar som att "alla" vill ha det här hatet då det sprids så ohämmat och öppet med en gigantisk hejarklack som applåderar.

Till del verkar också hoten och hatet vara en del av en medveten strategi. Mycket stor del av hatet kommer från den yttre högerkanten och riktar sig mot allt som är till vänster om moderaterna. Jag ser mitten- och vänsterpolitiker som publicerar något på x och omedelbart får hundratals hatrepliker.

Jag har respekt och beundran för alla de som orkar engagera sig i politiken och orkar stå emot i den här hatstormen. Men vi kan inte ha det så i längden. Det är så sorgligt att det här är normalbilden idag.

Nu har samma sak hänt med Anna-Karin Hatt som avgår vid partistämman pga de konkreta hot hon får. Alltså inte bara hatmail utan även mer konkreta saker.

Jag blir så innerligt bedrövad. Vad är det för fel på folk. Är människor så genuint onda?
Jag tror att det speglar den allmänna icke-respekten för andras liv... :(

Vi har haft en enorm affektiv polarisering som pågått en tid, vilket jag tror till stor del beror på de låga trösklarna in och ut ur sociala sammanhang som internet erbjuder. Innan digital kontakt fanns det ett stort incitament att värna om tillhörigheten i sina sociala grupper, för åkte du ur dem så var du ensam. Det gjorde också att toleransen för andra åsikter var betydligt högre, för det var tvunget att vara så om du inte ville bli själv. Du var tvungen att leva med diversitet. Idag kan du enkelt gå ur en grupp eller blockera någon på ett ögonblick, och lika snabbt hitta ett nytt sammanhang där folk tycker som du. Tills dom inte gör det, och då kan du klicka bort igen. Det finns inga incitament att leva i det milda obehaget av andras annorlunda åsikter. Så hittar du konsensus någonstans, och det blir snöbollseffekt av det tillsammans med algoritmen. För att inte förglömma anonymiteten som internet erbjuder. Du behöver ju inte ens stå för ditt hat.

Så vi fortsätter polarisera åt alla håll. Jag har känt den utvecklingen tydligt, säkert ni också, och så vips är vi här. Tystade. Samtidigt som andra världsledare censurerar och Meta förbjuder politisk (betald) reklam. Man får inte säga att minoritetsgrupp X har samma värde som andra. Det tas ner.

Hur mycket hänger ihop med att debattklimatet mellan politiker också verkar spåra ur mer och mer? Och att det verkar vara svårare att lyckas med granskande journalistik, journalisterna får inte kontakt i samma utsträckning?
Svårare för journalister att få kontakt, absolut. De skickar fram nån pressansvarig som sen kräver frågorna på mail och svarar bara på mail. De bygger murar för att komma undan. Men just granskningar blir nog inte svårare, de behöver inte kontakt med de granskade mer än när det gäller ansvarsutkrävande intervjuer.

Men även journalister är en yrkesgrupp som får extremt mycket hat och hot. I synnerhet kvinnliga ledarskribenter. Så konklusionen är nog att oavsett om man är politiker eller journalist så ska man inte vara kvinna och yttra åsikter offentligt.

Det känns otroligt sorgligt tycker jag, men jag förstår henne verkligen, klimatet är så extremt hårt nu och det måste verkligen stoppas. Frågan är väl hur, och jag kan inte riktigt komma på hur man ska kunna komma tillbaka.

Hur mycket hänger ihop med att debattklimatet mellan politiker också verkar spåra ur mer och mer?
Det förbättrar givetvis inte situationen. Tidigare följde jag gärna politiska debatter men nu är det ju lägre nivå än 3-åringar i sandlådan. Det legitimerar ju ytterligare hatet som sprids.

Och att det verkar vara svårare att lyckas med granskande journalistik, journalisterna får inte kontakt i samma utsträckning?
Journalistiken är idag extremt ängslig. Ytterst få vågar ställa obekväma frågor eller slå sönder ett blaha svar med en enkel följdfråga. Det gör ju att all granskning och kontext försvinner och journalisten blir mer av ett mikrofonstativ än en granskare av makten. Det gör ju att lögner sprids som sanningar och spär på problematiken.
Jag tror denna utveckling beror på hatet men den driver ju också på hatet som legitimerad via lögnerna.

Fy fan!

Till del verkar också hoten och hatet vara en del av en medveten strategi. Mycket stor del av hatet kommer från den yttre högerkanten och riktar sig mot allt som är till vänster om moderaterna. Jag ser mitten- och vänsterpolitiker som publicerar något på x och omedelbart får hundratals hatrepliker.

Jag har respekt och beundran för alla de som orkar engagera sig i politiken och orkar stå emot i den här hatstormen. Men vi kan inte ha det så i längden. Det är så sorgligt att det här är normalbilden idag.

Just nu är ofta riktmärket till vänster om moderaterna, men det är mest för att moderaterna nu ställer upp på allt som den yttre högerkanten driver och hjälper dem mot de största finrummen. På den tiden när moderaterna var ett mer liberalt balanserat parti så var definitivt många moderater i skottgluggen för hatet.

Misstänker att partier som Centern måste ha vita män som partiledare och att bara vita män kan rapportera om klimatet och skogen.

Det är ett reellt demokratiproblem som polisen behöver ta tag i (kanske anmälningspliktigt så som vad var det, förolämpningar mot polis)

Det var ngn amerikansk kolumnist som noterat att näthatsuttryck börjat sprida sig till munnen och verkligheten också. Dvs förr kanske man skrev det man inte vågade säga, men nu verkar det vara ok att säga också. Vi måste åtgärda tonen på nätet.

Hela samhällsdebatten har ju spårat ur.

Hårdare tag mot våldsbrott när det samtidigt finns siffror på att de minskat i flera år i rad. Hårda tag mot flerbarnsfamiljer som får höga bidrag när det i själva verket är ensamstående män som är flest mottagare.
Målgruppen - de som får de där 46000 i bidrag är runt tusen familjer. Så vi ska stifta lagar mot tusen familjer? I en befolkning på över 10 miljoner? Hand å panna.

Man vill sätta åt alla som inte har fina hus,jobb och hög inkomst.
Sätta åt kvinnors klädsel! som om kvinnor är boskap som behöver vallas.

Man skär ner på det som gör oss till människor. Utbildning (jodå, min kommun har kris pga minskade statsbidrag till skolan) Kultur och folkbildning.

Alla männikors lika rätt och värde var det som styrde mig in i politiken. Allt färre verkar begripa vad det betyder.

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Låt katten vara katt - foder

Hästrelaterat

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

• Märklig reklam

Omröstningar

• Vintertid