Politisk desillusionering

Finns det ett riksdagsparti som representerar din vision om ett bättre samhälle?

  • Ja, jag känner tydligt att min vision är representerad

    Röster: 13 16,0%
  • Nja, det finns ett eller två partier som är nära, men jag är inte helt nöjd

    Röster: 43 53,1%
  • Nej, det finns inget parti i riksdagen som representerar mina värderingar på ett bra sätt

    Röster: 24 29,6%
  • Nej, det finns inget parti i riksdagen som representerar mina värderingar alls

    Röster: 1 1,2%
  • Min vision av ett idealiskt samhälle är redan uppnådd

    Röster: 0 0,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    81

Nahar

Trådstartare
Inför nästa val känns saker svåra. Jag misstänker att vi är många som kommer att rösta på 'the lesser of two evils', eller åtminstone inte vara helt nöjda med vår röst. Så jag är nyfiken på hur många som faktiskt känner så. Hur många är vi som känner oss tvungna att se röstningen som skademinskning, istället för att känna att partierna representerar olika vägar framåt till ett bättre samhälle?
 
Intressant att med så många partier (enligt en del statsvetare för många) och så misslyckas politikerna ändå att se till att det finns iaf ett parti som varje person kan känna sig hemma i. Vad är lösningen? Knappast ännu fler partier.
 
Det finns inget parti som jag instämmer i ALLT. Men grundideologin och den absoluta majoriteten av besluten instämmer jag i.

Dessutom är det så att som medlem är jag med och påverkar politiken. En hel del av den lokalpolitiken har jag påverkat, precis som de andra i vår krets. Nationellt har jag framfört mina dubier till de jag känner på den nivån. Och man behöver itne känna folk, Det är enkelt att lyfta luren eller skicka ett mail och berätta vad man tycker.

Ytterligare en sak är att det ibland kan verka underligt men när jag får förklaringar och bakgrund blir jag positiv.
 
Jag känner mig hemma i det partiet jag är medlem i, håller med om det mesta. Men jag håller även med andra partier i olika frågor, men mitt partis ideologi är den jag känner representerar mig bäst.
 
Jag är medlem i ett parti och känner mig hemma i det partiets grundsyn på samhället och ideologi. Även om jag inte håller med i alla detaljfrågor är det viktiga för mig vilket typ av samhälle man vill ha.
 
Partiet jag röstar på tycker jag till största del motsvarar mina förväntningar. De har en ideologi som överensstämmer med min och lägger förslag som jag tycker är bra. Sen är det självklart att jag inte håller med om precis alla beslut de tar i ledningen.

Mitt problem med politiken är att inte fler röstar på mitt parti. :)
 
"On its world, the people are people. The leaders are lizards. The people hate the lizards and the lizards rule the people."
"Odd," said Arthur, "I thought you said it was a democracy."
"I did," said Ford. "It is."
"So," said Arthur, hoping he wasn't sounding ridiculously obtuse, "why don't people get rid of the lizards?"
"It honestly doesn't occur to them," said Ford. "They've all got the vote, so they all pretty much assume that the government they've voted in more or less approximates to the government they want."
"You mean they actually vote for the lizards?"
"Oh yes," said Ford with a shrug, "of course."
"But," said Arthur, going for the big one again, "why?"
"Because if they didn't vote for a lizard," said Ford, "the wrong lizard might get in."

Jag vägrar rösta på en ödla för att slippa en annan. Systemet är dysfunktionellt bortom reparation.
 
Jag känner inte att det finns något perfekt parti, men det finns åtminstone partier som på flera för mig viktiga punkter är tillräckligt bra för att jag ska kunna rösta på dem och det finns tveklöst partier som jag ogillar så starkt att det känns värt att rösta på de "inte allt för dåliga" för att hålla de sämsta borta.

Med det sagt så är det lite olika hur jag röstar. Jag har i princip alltid hållit mig till samma block, men gjorde förra valet ett litet undantag och röstade på ett normalt sett galet parti till kommunen. Anledningen är att i kommunen verkar det partiet vettigt. Jag röstade t.o.m. på en person där som innan valet pratat mycket om bra saker som hen ville jobba för. Efter valet har jag hållit lite koll på läget, och sett att den personen fick en del att säga till om och har varit bidragande i många riktigt bra grejer här i kommunen. Det gillar jag.

Vad jag ska rösta på nästa gång är inte klart än, även om jag har mina misstankar. Jag ska kolla lite extra på vad partierna gick till val på förra gången, hur de har hållit sig till det och se vilka som beter sig bäst nu framöver. Ju mer skitsnack istället för att prata om egna värderingar, desto mindre lockande och rasism, kvinnofientlighet osv är sådant jag tveklöst vill hålla borta på alla tänkbara plan.
 
Nej, kommande val blir första gången jag inte har den blekaste aning om hur jag ska rösta. Har tidigare varit medlem i ett parti (eller deras ungdomsförbund), men inte sen några år tillbaka pga riktningen de tagit. Jag trodde då att jag hade ett bra alternativ, men det alternativet känns allt mer osäkert efter händelser och ställningstaganden de senaste åren så nu finns det rent krasst inget parti jag vill rösta på.

Det finns nog partier som passar in helt okej sett till sin egen politik, men där jag inte uppskattar samarbeten de gör och låter partier jag inte vill ha vid makten få för mycket inflytande, alternativt verkar ha svårt för samarbete överlag vilket inte känns som en fantastisk egenskap i sammanhanget.

Så ja, jag är lost och om inget drastiskt händer de kommande månaderna lär det bli en röst på det ”minst illa”. Tyvärr.
 
Jag har förlorat det parti jag känner mest tillhörighet med pga vägval de gjort när det gäller grundläggande saker.

Politiskt, i allt utom detta vägval, ligger de fortfarande nära. Men det omöjliggör mitt medlemskap och min röst.

Nu är jag vilsen. För de andra partierna som är tänkbara är bara två.

Just nu lutar det åt att rösta på det parti som visat att de står upp rakryggat mot ytterkanterna och delar mina värderingar i viss utsträckning, men som i minst ett par extremt viktiga sakfrågor tycker 180 grader "FEL". Men det tar emot. Sakfrågor är trots allt snäppet mindre viktigt än grundläggande värderingar.

Jag drömmer om ett socialliberalt parti som inte accepterar att ge inflytande åt högerextremism och hat. Men som förstår samhällsutmaningar och inte har ord-allergier mot energislag.
 
Jag känner mig helt lost faktiskt, känner mig osugen på att rösta på nåt parti alls efter den här mandatperioden, men rösta kommer jag såklart göra. Har bara svårt att bestämma mig för vilket parti som känns minst fel typ. Vet såklart att jag inte kommer rösta på nåt som gör minsta ansats till att normalisera SD men därefter tar det stopp. Är så mycket annat som jag inte heller känner att jag vill stå för men nånstans får väl SD-frågan ändå väga tyngst.
 
Det finns inget parti som 100% delar min ideologi, men jag röstar på det som ligger närmast. Jag har bytt parti och rört mig längre ut åt vänsterkanten genom åren, men har alltid varit röd. Troligen skulle jag i mångas ögon räknas som extremist nu.

Jag tror inte på att välja "the lesser of two evils", det är för mig lika med inget val alls. Då röstar jag hellre i motvind på det parti jag faktiskt kan stå för att jag stödjer. De lär inte få makten men de kan få mer att säga till om, och det är inte heller fy skam.

Med tanke på hur stora de riktigt otäcka partierna håller på att bli så känns det tyvärr som att det är ganska kört oavsett. Det kan mycket väl bli blåbrun regering inom de närmaste tio åren och jag bävar inför konsekvenserna.
 
Intressant att med så många partier (enligt en del statsvetare för många) och så misslyckas politikerna ändå att se till att det finns iaf ett parti som varje person kan känna sig hemma i. Vad är lösningen? Knappast ännu fler partier.

Tydligare ideologiska ställningstaganden hos partierna, de har tappat bort sig själva i sakfrågor. Samtidigt har liberalismen blivit den rådande överideologin. Det har medfört att det bara är V och SD som är begripliga nog.
 
  • Gilla
Reactions: Mkb
Intressant att med så många partier (enligt en del statsvetare för många) och så misslyckas politikerna ändå att se till att det finns iaf ett parti som varje person kan känna sig hemma i. Vad är lösningen? Knappast ännu fler partier.
Men det är ju också det relativt stora antalet partier som är svårigheten, tycker jag. För det parlamentariska läget är svårt, och samarbetsmöjligheterna begränsade/låsta. Och sannolikt blir ju inte läget jättemycket lättare efter valet, tror inte på några omvälvande förändringar förutom att det finns minst ett parti som riskerar att falla utanför riksdagen.

Det finns absolut (minst) ett parti som representerar mina åsikter och värderingar rätt väl. Men jag vet ju att de inte själva kommer att kunna bilda regering, och varje alternativ till parlamentariskt regeringsunderlag innehåller minst ett parti som jag inte delar värderingar med alls. Så vad gäller regeringsalternativ är det verkligen pest eller kolera, trots att det finns ett parti som jag sympatiserar med och vars ideologi jag absolut ställer upp på.
 
Intressant att vi är så många som är missnöjda från olika platser på det ideologiska spektrat.

För mig handlar det om att alla partier är svaga i systemkritik, det vill säga alla hoppar på tillväxttåget och arbetslinjen. Som att alla partier vill ha det som det är, och ingen vågar blicka framåt.

Skulle ni säga att det är bristen på framåtanda som gör er osäkra också, eller handlar det mer om sakfrågor? Det vill säga, håller ni med mig om att politiken är för fast i hur samhället är uppbyggt nu?
 
Tydligare ideologiska ställningstaganden hos partierna, de har tappat bort sig själva i sakfrågor

Det här håller jag med om så himla mycket.

Många partier har liksom börjat rucka på sin ideologi för att "köpa billiga poäng" i sakfrågor.
 
Jag har förlorat det parti jag känner mest tillhörighet med pga vägval de gjort när det gäller grundläggande saker.

Politiskt, i allt utom detta vägval, ligger de fortfarande nära. Men det omöjliggör mitt medlemskap och min röst.

Nu är jag vilsen. För de andra partierna som är tänkbara är bara två.

Just nu lutar det åt att rösta på det parti som visat att de står upp rakryggat mot ytterkanterna och delar mina värderingar i viss utsträckning, men som i minst ett par extremt viktiga sakfrågor tycker 180 grader "FEL". Men det tar emot. Sakfrågor är trots allt snäppet mindre viktigt än grundläggande värderingar.

Jag drömmer om ett socialliberalt parti som inte accepterar att ge inflytande åt högerextremism och hat. Men som förstår samhällsutmaningar och inte har ord-allergier mot energislag.

Jag tror du och jag ligger relativt lika åsiktsmässigt - ska vi starta ett nytt parti? :D

Jag känner mig också lite lost, men tycker ändå att det är vilka frågor man samarbetar i (och resultatet av samarbetet) som spelar någon roll, inte nödvändigtvis med vem man samverkar. För mig kommer både V och SD från ideologier som jag tycker är hemska, som jag till 100% inte sympatiserar med. Men samtidigt så kan båda dessa partier (som också, ska tilläggas, båda rört sig en bit ifrån sina ursprungsideologier) lägga fram förslag som jag tycker är vettiga i sak, och då ser jag faktiskt ingen anledning att inte samarbeta.
 
Intressant att vi är så många som är missnöjda från olika platser på det ideologiska spektrat.

För mig handlar det om att alla partier är svaga i systemkritik, det vill säga alla hoppar på tillväxttåget och arbetslinjen. Som att alla partier vill ha det som det är, och ingen vågar blicka framåt.

Skulle ni säga att det är bristen på framåtanda som gör er osäkra också, eller handlar det mer om sakfrågor? Det vill säga, håller ni med mig om att politiken är för fast i hur samhället är uppbyggt nu?

Jag tror att ett av de stora problemen är att eftersom det finns så många partier så kommer regeringen alltid bestå av flera partier och då är risken stor att ett av dessa partier har åsikter man inte håller med om alls.
 
Jag tror att ett av de stora problemen är att eftersom det finns så många partier så kommer regeringen alltid bestå av flera partier och då är risken stor att ett av dessa partier har åsikter man inte håller med om alls.
Fast tråden handlar inte om regeringen, utan riksdagspartierna i stort. Huruvida något av dem stämmer överens med dina personliga vision för samhällets framtid. Eller du menar att din vision påverkas av huruvida partiet sitter i regering?

Edit: Jag tänker ju att ju fler partier med olika visioner ju större chans att alla hittar ett parti som representerar dem.
 
Skulle ni säga att det är bristen på framåtanda som gör er osäkra också, eller handlar det mer om sakfrågor? Det vill säga, håller ni med mig om att politiken är för fast i hur samhället är uppbyggt nu?

Både och, för egen del. Det är så mycket blaha kring sakfrågor istället för fokus på det stora hela, och när blicken någon gång vänds åt det hållet så är fokus mest på att inte gunga båten. Helt värdelöst när det blir mer och mer uppenbart att samhället inte kan fortsätta i kapitalismens och tillväxtens spår i all evighet. Vi är på väg mot ruinens brant och de som har makten och pengarna att göra något åt det skiter i vilket för mycket vill ha mer, mer, mer. För varje dag som går så blir jag mer och mer övertygad om att det behövs en revolution...
 

Liknande trådar

Tjatter Halloween 1925 - Sådär Carson, nu tror jag att allt är färdigt inför festen. Hur gick det förresten, fick ni tag på en extra footman? -...
66 67 68
Svar
1 349
· Visningar
48 929
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Bara en enda ridlektion denna vecka också, och jag vet att det är bra för min arm men det känns lite futtigt... Nästa vecka är jag dock...
Svar
0
· Visningar
557
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Tjatter Midsomer Marlow är en sömnig liten by långt ute på den engelska landsbygden. Det mest spännande som hänt de senaste åren var när puben...
48 49 50
Svar
987
· Visningar
35 508
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 031
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp