Politiska beslut i coronatider

Thaliaste

Trådstartare
UHR (Universitets- och högskolerådet) konstaterade efter att ha frågat lärosätena skulle genomföra höstens högskoleprov, att det inte skulle gå att genomföra med att fixa lokaler, provledare etc utan ställde in provet. Politiker (M och L som drivit på lät det som?) var inte nöjda med detta, utan har nu fattat beslut om att uppdrag åt UHR att genomföra provet ändå med hjälp av en extern samordnare som ska tillse att detta går. Vilket leder till att generaldirektören för UHR igår avgick.

Enligt vad utbildningsministern sa i intervjun kunde man ana att hon och GD för UHR kanske inte dragit riktigt jämnt, och lät inte särskilt missnöjd över beslutet att provet ska genomföras mot myndighetens vilja och att GD avgått. Hon framhåller att regeringen nu har gett nya förutsättningar, vilket ska medföra att det ska gå att genomföra provet på ett smittsäkert sätt. Av vad som framkom i nyhetsinslaget bestod de nya förutsättningarna av ett antal miljoner i resurser samt den nämnda samordnaren. Men kan någon förklara för mig hur detta ska möjliggöra att genomföra provet? När jag har skrivit provet har vi varit väldigt många och suttit i olika klassrum på skolor. Det är alltid trångt och köer vid rasterna som ju alltid är exakt samtidigt för alla för att det inte ska gå att fuska. Det brukar inte vara jättelätt att hitta provledare, och i dessa tider krävs ju även ett gäng vikarier ifall några måste stanna hemma när provdagen är här.

Består de nya förutsättningarna av något mer som jag har missat? Vad tänker sig de drivande politikerna i detta att de kan trolla fram genom att fatta ett beslut om att någon ska utföra något som berörda myndigheter sagt inte är genomförbart?
 
Jag undrar också hur de tänkt genomföra detta på ett rimligt sett. Hur ska den nya samordnaren ha större och mer gedigen erfarenhet än de som sysslat med detta i flera år? Luktar politiska poänger mer än något annat.

Ja, exakt. Och blir det ens någon poäng? Som en nyhetskommentator sa igår, "idag är detta en snackis men om några dagar kommer inte många bry sig längre". Och bland den stora massan vet jag inte ens om det har genererat särskilt stor uppståndelse? Känns som en väldigt dyrköpt poäng om det inte är något jag missat...
 
Består de nya förutsättningarna av något mer som jag har missat? Vad tänker sig de drivande politikerna i detta att de kan trolla fram genom att fatta ett beslut om att någon ska utföra något som berörda myndigheter sagt inte är genomförbart?
Det verkar som de har kopplat bort det delade ansvaret med universiteten och högskolorna så att UHR ensamt ska ansvara för genomförandet? Samtidigt ska högskolorna istället bistå vid genomförandet... :cautious:

Jag fattar inte samordnarens roll. En del utredare som ska föreslå hur framtida ansvarsfördelning och organisation ska se ut. (begriplig) Och en del bistå UHR och arbeta för genomförande. (obegriplig) Vad betyder det ens? Vad ska han tillföra som gör ett omöjligt uppdrag mer genomförbart och som inte myndighetens personal kan?

Måste säga att jag gillar hur hon motiverar avgången. När ansvar och befogenheter som jag tilldelas inte är synkade så kan inte jag ställa upp på att ta det ansvaret. Känns som rakryggat i det läge som blivit.
 
De förslag som finns är väl att dels minska antalet som får skriva provet, i första hand de som inte har gjort något högskoleprov innan. Sen kan man titta på olika rutiner, det kanske går åt fler övervakare men de flesta högskolor har många olika lokaler som gör att man kan sprida ut provtagarna mera. Exempelvis Örebro universitet har fyra olika stora byggnader med möjlighet att ha skrivningar i, det gör att det blir luftigt även vid raster.
 
Fortsättning följer...
Samordnaren driver stenhårt att det ska genomföras med platstilldelning enligt först till kvarn-princip.
Verkar dock vara minst sagt tveksamt om det egentligen är förenligt med lagen.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7559352

Får vi svaret på det från JO om något år kanske?
Och blir det kaos eller ej när anmälan öppnar på fredag?

Har en dotter som tycker det är orättvist att anmälan ska ske samtidigt som viktig obligatorisk tenta ska ske. I linje med den kritik som diskuterades på radion.
 
Från klockan 07.00 bör de som vill anmäla sig gå in i det digitala väntrummet. Klockan 08.00 öppnar anmälan. Systemet lottar då ut könummer till anmälan till alla i det digitala väntrummet, oberoende av när de kom in.
De som sedan går in och anmäler från klockan 8 hanteras i turordning efter att personerna i det digitala väntrummet har hanterats.
Och vad betyder egentligen det här? Vi har bestämt att det ska vara först till kvarn, men sen säger vi att en grupp (de som loggar in en viss timme) ska hanteras efter andra prioriteringsprinciper.

Om platserna på någon viss ort tar slut innan alla i förkön fått plats så har det i praktiken gjorts ett lottningsurval. Är det enligt vad som var beslutat om hur det skulle göras? Och hur konsekvent är det om vissa orter reellt sett avgörs med lottning och andra med först till kvarnen?
 
Ja det finns helt klart grund för att ifrågasätta sättet att anmäla sig på, samtidigt som jag har svårt att själv komma på något bättre om man nu ska ha ett prov. Och med tanke på det inte går att komma runt problemen ser jag inte hur nyttan med att arrangera provet överstiger dem.

I början hörde jag också, som @Snurrfian, att det bara var förstagångsskrivare som skulle få skriva, men ett sådant upplägg påverkar väl även resultatet? Det var länge sen jag skrev h-provet men är inte resultatet normerat utifrån hur det går för alla som skriver vid det tillfället? Dvs för att resultatet ska vara jämförbart bygger det på att sammansättningen av dem som skriver är hyfsat lika varje gång?
 
Och vad betyder egentligen det här? Vi har bestämt att det ska vara först till kvarn, men sen säger vi att en grupp (de som loggar in en viss timme) ska hanteras efter andra prioriteringsprinciper.

Om platserna på någon viss ort tar slut innan alla i förkön fått plats så har det i praktiken gjorts ett lottningsurval. Är det enligt vad som var beslutat om hur det skulle göras? Och hur konsekvent är det om vissa orter reellt sett avgörs med lottning och andra med först till kvarnen?

Öppnar ju också för en taktik att välja en annan ort än den man bor på, om man ser att man kanske har större chans att få plats på annan ort.

Men framför allt är det väldigt oklart om det är först till kvarn eller lottning som är tilldelningsprincip. Jag antar att alla platser kommer ta slut, men annars blir det ju som du säger också risk att det blir olika tilldelningsprinciper på olika ställen.
 
Öppnar ju också för en taktik att välja en annan ort än den man bor på, om man ser att man kanske har större chans att få plats på annan ort.

Men framför allt är det väldigt oklart om det är först till kvarn eller lottning som är tilldelningsprincip. Jag antar att alla platser kommer ta slut, men annars blir det ju som du säger också risk att det blir olika tilldelningsprinciper på olika ställen.
Verkar också oklart om man får veta vilka orter som är fulla eller inte? Eller om man ska taktikchansa i blindo och få besked om det blev en plats eller inte efteråt.
 
Dagens nyhet 1: Att skriva med få deltagare nu riskerar att göra så alla kanske inte kan skriva ens i vår för att man då inte kan ge de två prov som var lovade.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7560406
Men samordnaren lovar att alla absolut kommer få skriva oavsett om det bara ges ett prov. Iofs medger han dock att han förutsätter ett bra pandemiläge, men det är han säker på att det kommer att vara.

Dagens nyhet 2: Det kommer att vara lottning, fast vi har beslutat om först till kvarn.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7560999
Samordnaren säger att ja, så blir det ju om många är tidiga att gå in i systemet (tror du att det kommer vara så om deras chans att få en plats hänger på det :idea: )
Okeej. Du ser inget principiellt problem med att a) vad som informerats att man beslutat och verkligheten skiljer sig åt b) det används olika kriterier för olika grupper av sökande?

Jag börjar bli lite nyfiken på att läsa hur det formella beslutet om urvalskriterier är formulerat. Men allt kanske går så fort nu att det inte finns ordentligt skrivna beslut?
Den här samordnaren verka ha till uppgift att genomdriva något i en myndighets regi, genom att bortse från vad som är grundprinciper för myndigheters tillförlitlighet. Men det var väl det som var meningen med att ha honom istället för en myndighetschef som ledare?
 
Dagens nyhet 1: Att skriva med få deltagare nu riskerar att göra så alla kanske inte kan skriva ens i vår för att man då inte kan ge de två prov som var lovade.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7560406
Men samordnaren lovar att alla absolut kommer få skriva oavsett om det bara ges ett prov. Iofs medger han dock att han förutsätter ett bra pandemiläge, men det är han säker på att det kommer att vara.

Dagens nyhet 2: Det kommer att vara lottning, fast vi har beslutat om först till kvarn.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7560999
Samordnaren säger att ja, så blir det ju om många är tidiga att gå in i systemet (tror du att det kommer vara så om deras chans att få en plats hänger på det :idea: )
Okeej. Du ser inget principiellt problem med att a) vad som informerats att man beslutat och verkligheten skiljer sig åt b) det används olika kriterier för olika grupper av sökande?

Jag börjar bli lite nyfiken på att läsa hur det formella beslutet om urvalskriterier är formulerat. Men allt kanske går så fort nu att det inte finns ordentligt skrivna beslut?
Den här samordnaren verka ha till uppgift att genomdriva något i en myndighets regi, genom att bortse från vad som är grundprinciper för myndigheters tillförlitlighet. Men det var väl det som var meningen med att ha honom istället för en myndighetschef som ledare?
Det är så märkligt hela den här cirkusen, det kastas fram grejer utan eftertanke, när det ifrågasätts, ja då hittar man på något nytt. Jag fattar att det är en helt ny situation men då får man kanske lägga lite mer tankeverksamhet på lösningar och få med sig de som ska stå för genomförandet.
 
Det är så märkligt hela den här cirkusen, det kastas fram grejer utan eftertanke, när det ifrågasätts, ja då hittar man på något nytt. Jag fattar att det är en helt ny situation men då får man kanske lägga lite mer tankeverksamhet på lösningar och få med sig de som ska stå för genomförandet.
Det är bara en så konstig grej att göra cirkus av.

Om man har X coronatestkit, 3X sjuka IVA-patienter och en timme på sig att besluta vilka som ska testas då blir det liksom vettigt att göra bästa möjliga krisvariant och vara i juridiska och etiska gråzoner. Men jag förstår inte värdet av att bete sig så för detta?
 
Jag tycker mest att man borde ägna sin kraft åt andra saker just nu än att behöva klura på perfekta beslut angående högskoleprov. Är det verkligen såå viktigt att det ska genomföras 2020 när det ändå inte går att genomföra på ett bra sätt? Det har offrats så mycket under pandemin, folk tvingas ge upp sina livsprojekt och sin försörjning. Är det verkligen såå stor uppoffring att inte få göra provet i år?

(Och då är jag själv vanligtvis en som slåss hårt för den andra chans som provet innebär, varje gång det talas om att skrota det helt.)
 
Jag tycker mest att man borde ägna sin kraft åt andra saker just nu än att behöva klura på perfekta beslut angående högskoleprov. Är det verkligen såå viktigt att det ska genomföras 2020 när det ändå inte går att genomföra på ett bra sätt? Det har offrats så mycket under pandemin, folk tvingas ge upp sina livsprojekt och sin försörjning. Är det verkligen såå stor uppoffring att inte få göra provet i år?

(Och då är jag själv vanligtvis en som slåss hårt för den andra chans som provet innebär, varje gång det talas om att skrota det helt.)
Jag börjar luta åt det också, inledningsvis tyckte jag att det går att lösa men med ett sånt här kaos känns det bara som ett slöseri med pengar och frågan är om det ens ger något vettigt i slutändan? Eftersom jag undervisar åk 3 på gymnasiet så dyker frågan allt oftare upp och de själva börjar allt mer luta åt att lägga fokus på slutbetygen och strunta i högskoleprovet i år just för att det är så mycket olika direktiv.

Högskoleprovet är en extremt viktig möjlighet, men just i år så får kanske den stryka på foten helt enkelt, de som har störst behov av att få göra provet får antagligen heller inte möjligheten att skriva det i år ändå.
 
Jag börjar luta åt det också, inledningsvis tyckte jag att det går att lösa men med ett sånt här kaos känns det bara som ett slöseri med pengar och frågan är om det ens ger något vettigt i slutändan? Eftersom jag undervisar åk 3 på gymnasiet så dyker frågan allt oftare upp och de själva börjar allt mer luta åt att lägga fokus på slutbetygen och strunta i högskoleprovet i år just för att det är så mycket olika direktiv.

Högskoleprovet är en extremt viktig möjlighet, men just i år så får kanske den stryka på foten helt enkelt, de som har störst behov av att få göra provet får antagligen heller inte möjligheten att skriva det i år ändå.

Ja och (nu är det ju ingen tävling men...) jag kan tycka mer synd om dem som under pandemin får slutbetyg och drabbas av att undervisningen blir så annorlunda, på vissa håll inte toppen pga skolan och i andra fall att man själv inte klarar att snabbt ställa om. Högskoleprovet kommer många fler chanser att skriva, men de som får slutbetyg nu eller våras, de får ingen ny chans.
 
Jag tycker mest att man borde ägna sin kraft åt andra saker just nu än att behöva klura på perfekta beslut angående högskoleprov. Är det verkligen såå viktigt att det ska genomföras 2020 när det ändå inte går att genomföra på ett bra sätt? Det har offrats så mycket under pandemin, folk tvingas ge upp sina livsprojekt och sin försörjning. Är det verkligen såå stor uppoffring att inte få göra provet i år?

(Och då är jag själv vanligtvis en som slåss hårt för den andra chans som provet innebär, varje gång det talas om att skrota det helt.)
Jag tycker också att provet är mycket viktigt. (inte bara som andra chans, utan också som chans att jämna ut arenan för de som passar dåligt in i skolans typ av värderingssystem)

Just därför är det viktigt att man kan lita på att allt görs bra och korrekt, både kring provutformning och genomförande. För att behålla tilltron till att det är pålitliga, rättvisa resultat som antagningen sker efter.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp