Pollenallergi hos häst

Araminta

Trådstartare
Vad kan man göra åt en häst som är pollenallergisk? Just nu är det riktigt jobbigt för honom, det verkar klia något hemskt i näsan på honom :cry: Går och gnider mot allt han kommer åt. Var drabbad även förra året men då gick det att iallafall skritta ute. I år verkar det vara bra mycket högre halter och vi kommer knappt utanför dörren förrän han är rejält irriterad.

Veterinär ska rådfrågas på måndag.
 
Sv: Pollenallergi hos häst

Jag har haft en häst med dessa problem men jag måste fråga om du bor i
Sverige? Det finns inte några pollen ännu här i Kungsbacka i alla fall. Det finns inte så
mycket mer att göra än att rida i manége, stänga ev fönster, hålla hästen
borta ifrån gräshagar och låta den inhalera cortisonspray igenom en speciell
tratt som säljs på kliniker. Be din veterinär om att få en direktverkande spray
eftersom den vanliga inte verkar förrens om två dagar. När min häst blev väldigt
sjuk så fick jag köra honom till klinik, där fick han stå med dropp och stängda
dörrar. Att din häst kliar sig så mycket på nosryggen kan ju ha andra orsaker,
bra att du ringer din veterinär på måndag.
Hoppas att det ordnar sig!
 
Senast ändrad:
Sv: Pollenallergi hos häst

Kan börja med att påpeka att hästen inte är min.

Hästen står i Stockholm och nog finns det pollen. T.o.m. jag märkte av det senast och då är inte jag speciellt känslig. Det är det milda vädret på sistone som satt igång något. Hästen står i gruspaddock och rids uteslutande i ridhus (just nu är det det enda som fungerar någorlunda). Stänga igen är inte aktuellt då hästen har bekymmer med luftvägarna. Vi har tillbringat hela vintern med tratt och cortison just på grund av polles luftvägar. Så bara ordet cortison får mig att skrika "neeej!" för tillfället. Samtidigt, rekomenderar vetr. cortison på måndag så är det ju det som gäller.

Att åka till klinik hoppas jag verkligen vi slipper. Hästen är helt frisk, pigg och glad i övrigt, det är bara näsan som rinner och kliar. Det är alltså inte nosryggen utan mulen som irriterar. Vi känner så väl igen symptomen från tidigare år så det är allergi det handlar om.

Suck. Skulle kunna skriva en bok om den här hästens sjukdomshistoria....
 
Sv: Pollenallergi hos häst

Jag vet inte någonting alls om pollenallergi. Men min häst kan också vara våldsamt irriterad på vårarna. Hon är inte snuvig utan bara irriterad över ngt som har med nosen att göra och skakar på huvudet. Jag är ganska säker på att det handlar om insekter. Jag har gjort ett insektsnät till henne av en flughuva. Detta sätter jag fast i tränset. Det finns bilder på sådana nät här i ngn tråd. Man kan köpa dem färdiga med de är ganska dyra. Min variant blev billigare. När hon har det på sig så är hon som vanligt.

Hon började irritera sig på detta för ett par dagar sedan.
 
Sv: Pollenallergi hos häst

Jag tror man kan göra mycket för hästar med allergier på naturlig väg. Jag håller på med kinesisk medicin på människor och tänket där när det gäller allergier tror jag går att översätta till hästar. På människa handlar det om att lindra symtomen under pollensäsongen med örtmedicin och akupunktur men framförallt att stärka immunförsvar under resten av året för att förebygga överkänsligheten på våren/sommaren. Den förebyggande behandlingen består också av akupunktur och örter men även att se över livsstilen, för en häst skulle det då betyda att tänka igenom vad hästen får för foder, som inte får vara för sockerrikt, hur luftkvaliten är i stallet, hur det är med balansen arbete/vila. Jag skulle kontakta en akupunktör/kinesisk medicinare som jobbar med djur om jag vore du, och ha tålamod, du får nog räkna med att vänta ett år, till nästa vår, innan du kan se hur god effekt behandlingen haft under det här året, eftersom det redan är för sent på säsongen för att en förebyggande behandling ska stärka immunförsvaret så pass att det står emot årets pollen. Kom ihåg att det är skillnad på symtombehandling och behandling av grundorsaken, en symtombehandling lindrar tillfälligt med roten finns kvar och den behandlas bäst under hösten/vintern då hästen kanske inte visar symtom som du kopplar till pollenallergi.
Lycka till!
 
Sv: Pollenallergi hos häst

Nu läste jag precis ditt andra inlägg där du skriver att hästen redan har problem med luftvägar och fått cortison.. Cortison är en effektiv symtomlindrare, men stärker ingenting som redan är svagt, tvärtom. Är det nödvändigt så är det såklart, om hästen lider mycket. Men desto viktigare att ge hästen stärkande behandling. Det finns andra vägar, sök. Och ha tålamod.

Hur är det med hästens rygg? Vad är det för häst? Hur gammal? (Som sagt, jag behandlar inte hästar utan människor, men det är intressant att se om sjukdomsmönstren liknar varandra och samla information.)
 
Sv: Pollenallergi hos häst

Var det inte Solos Carex som var så hemskt känslig för pollen? Någon topphäst i dressyr var det i alla fall
 
Sv: Pollenallergi hos häst

min är pollenkänslig. blev hängig och hostade lite när han reds ute. han reagerar på träden. har lyckats bota honom helt med homeopatmedel! :) så nu är det inga problem.
 
Sv: Pollenallergi hos häst

Min börjar också reagera lite nu. Fnyser jättemycket när vi rider i skogen och när gräset kommer upp hostar han lite. Förra året var det inte så farligt, jag höll mej borta från skogen och red så lite som möjligt på gräs. Pratade med min veterinär om detta och hon sa att det var så lite så att det inte var någon fara. Om det blir värre i år ska jag höra av mej så får han medicin :)
 
Sv: Pollenallergi hos häst

Jodå nog finns det pollen i Stockholm, fråga mej:crazy:
Jag vet en häst som har pollenallergi och den får ett vaccin som ägaren kan ge själv, den mår utmärkt av detta. Tidigare var den dålig och hängig på våren. Fråga veterinären.
 
Sv: Pollenallergi hos häst

Jag vet inte någonting alls om pollenallergi. Men min häst kan också vara våldsamt irriterad på vårarna. Hon är inte snuvig utan bara irriterad över ngt som har med nosen att göra och skakar på huvudet. Jag är ganska säker på att det handlar om insekter. Jag har gjort ett insektsnät till henne av en flughuva. Detta sätter jag fast i tränset. Det finns bilder på sådana nät här i ngn tråd. Man kan köpa dem färdiga med de är ganska dyra. Min variant blev billigare. När hon har det på sig så är hon som vanligt.

Hon började irritera sig på detta för ett par dagar sedan.

Jo, vi har tänkt i de banorna också och prövat olika typer av skydd som täcker näsan men utan resultat. Tyvärr.
 
Sv: Pollenallergi hos häst

Hur är det med hästens rygg? Vad är det för häst? Hur gammal? (Som sagt, jag behandlar inte hästar utan människor, men det är intressant att se om sjukdomsmönstren liknar varandra och samla information.)

Hästen är ok i ryggen. Blir regelbundet genomgådd av massör och har sett fin ut senaste året. Hästen är 9år gammal, svenskt halvblod, tränas/tävlas i dressyr.

Tack för info! Vad är det mer speciefik för örter som kan hjälpa?
 
Sv: Pollenallergi hos häst

min är pollenkänslig. blev hängig och hostade lite när han reds ute. han reagerar på träden. har lyckats bota honom helt med homeopatmedel! :) så nu är det inga problem.

Vet du namnet på det medlet? Var man kan hitta det?
 
Sv: Pollenallergi hos häst

Jodå nog finns det pollen i Stockholm, fråga mej:crazy:
Jag vet en häst som har pollenallergi och den får ett vaccin som ägaren kan ge själv, den mår utmärkt av detta. Tidigare var den dålig och hängig på våren. Fråga veterinären.

Ägaren har försökt få vaccin till hästen tidigare men då visade det sig att han hade för lågt antal antikroppar för att det skulle bli aktuellt.... Kanske att man kan göra om den utredningen nu då det verkar vara värre än någonsinn i år.
 
Sv: Pollenallergi hos häst

funktionsmedel 6 och rhinoplex 11 och 20 använder jag till min. jag beställer direkt från dcg, men finns tex på ancis. se
 
Sv: Pollenallergi hos häst

Tack! Ska föreslå det till ägaren. Använder du samma doser för människa till hästen?

Knapp:
Ägaren fick tag i veterinär igår. Det är cortison som gäller men ägaren väljer att avvakta ett lite, som sagt, han har gått på cortison hela vintern så det känns inte vidare kul att behöva ta upp det igen. Hoppas att det värsta lägger sig snart...
 
Sv: Pollenallergi hos häst

Köp Nostrilvet!
Hosta / fnys / irriterade huvud-skakningar försvinner direkt!:banana:
 
Sv: Pollenallergi hos häst

Har en 3-åring som jag funderar på om hon är pollenallergisk.
Hon har enstaka hostningar, inget kli vad jag kan se men väldigt starkt näsflöde (geomskinligt/ofärgat), rinnande ögon och nästan som nässelutslag ffa i ansiktet. Är allmänt slö och äter dåligt.
Började för c:a 1 vecka sedan och har ökat i omfattning.

Jag trodde hon blivit lite förkyld eftersom jag inte har bytt något i hennes foder/omgivning men hon har efter så här pass lång tid inte blivit bättre utan förr sämre... :(

Ska ringa vet. i morgon för att rådgråga dem också och eventuellt ta blodprov.
 
Sv: Pollenallergi hos häst

Köp Nostrilvet!
Hosta / fnys / irriterade huvud-skakningar försvinner direkt!:banana:

Det har vi faktiskt gjort! Och med helt hyffsad resultat :bump: Han är inte alls lika dålig som han var när jag skrev senast men visst märks det fortfarande.
 
Sv: Pollenallergi hos häst

Kan börja med att påpeka att hästen inte är min.

Hästen står i Stockholm och nog finns det pollen. T.o.m. jag märkte av det senast och då är inte jag speciellt känslig. Det är det milda vädret på sistone som satt igång något. Hästen står i gruspaddock och rids uteslutande i ridhus (just nu är det det enda som fungerar någorlunda). Stänga igen är inte aktuellt då hästen har bekymmer med luftvägarna. Vi har tillbringat hela vintern med tratt och cortison just på grund av polles luftvägar. Så bara ordet cortison får mig att skrika "neeej!" för tillfället. Samtidigt, rekomenderar vetr. cortison på måndag så är det ju det som gäller.

Att åka till klinik hoppas jag verkligen vi slipper. Hästen är helt frisk, pigg och glad i övrigt, det är bara näsan som rinner och kliar. Det är alltså inte nosryggen utan mulen som irriterar. Vi känner så väl igen symptomen från tidigare år så det är allergi det handlar om.

Suck. Skulle kunna skriva en bok om den här hästens sjukdomshistoria....

Hej!
Jag har själv en häst som är pollenallergiker (bl.a). Första gången vi var hos veterinären angående detta, så fick vi pencillin och ventipulmin, som inte hjälpte. Andra gången fick vi återigen ventipulmin, men det togs även ett blodprov som skickades till Tyskland för analys.
Där kom de fram till att min häst var allergisk mot vissa pollen (och annat) och rådet veterinären gav mig var att vattna höet, fukta kraftfodret och helst då stänga in honom i stallet med stängda dörrar. Detta tyckte jag var helt vansinnigt bla för att min häst då inte hade någon box i stallet, utan bara en utebox.
Nåväl, han piggnade till, men blev förra våren ruskigt dålig:cry: Vi var då hos veterinären, som ordinerade kortison och ventipulmin. Och visst blev han bättre... tillfälligt...
Jag provade då Voralbergers hostpellets, men det hjälpte inte. Fick ett tips från en stallkamrat om något som heter Secreta pro. Det är en örtblandning som man beställer på equistro.se och den har hjälpt! Kostar inte gratis, men det är det värt! Vad man måste vara observant på är om den innehåller något som hästen inte tål, tex kunde min stallkamrats häst inte äta det eftersom det innehåller nässla vilket hennes häst är allergisk mot.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
369
Senast: Sirap
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 131
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
905
Senast: netschjen
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 977
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp