Pollenallergi

Lazy Lady

Trådstartare
Jag har senaste åren blivit mer och mer känslig för pollen, framförallt björk/gräs och det är helt galet vad det är irriterat.. Mina stackars ögon rinner konstant och det svider runt hela förbannade ögat och jag är helt röd och irriterad i huden av allt torkande/omedvetet gnuggande.

Vad ska man ta/göra för att få det till att lugna sej? Kan man göra nåt?
Använder livostin ögondroppar, kestine tabletter men det lindrar bara och tar inte bort det helt.

Nån som har nåt tips förutom avhållsamhet ifrån trimmern och gräsklipparen eller flytta ner i källaren och gå ut igen lagom till älgjakten börjar..
 
Dymista är grym som nässpray.
Jag äter desloratadin. 4 x 5mg om dagen, ska ta en. Hjälper ändå inte helt.
Och fyfan vad det blivit värre typ senaste fyra åren, helt SJUKT.

Jag ska faktiskt träffa läkare om två veckor och försöka pusha för allergivaccination. :)

I can't take this anymore! :yuck:
 
Gå och testa dig, visar det tydligt att du har allergi får du säkert bättre tabletter utskrivna.
Jag äter Allegra, jag fungerade inte som människa på kestine 😅

Inte öppet på dagen, jag fick rådet att vädra nattetid(mitt test visade tyvärr inget alls :( förutom lite på kvalster )

Låter inte som att du skulle ha några problem med att få positivt på test.
Du får dock räkna med att inte äta/använda något med antihistamin 2 eller 3 dagar innan testet. :)
 
Jag har senaste åren blivit mer och mer känslig för pollen, framförallt björk/gräs och det är helt galet vad det är irriterat.. Mina stackars ögon rinner konstant och det svider runt hela förbannade ögat och jag är helt röd och irriterad i huden av allt torkande/omedvetet gnuggande.

Vad ska man ta/göra för att få det till att lugna sej? Kan man göra nåt?
Använder livostin ögondroppar, kestine tabletter men det lindrar bara och tar inte bort det helt.

Nån som har nåt tips förutom avhållsamhet ifrån trimmern och gräsklipparen eller flytta ner i källaren och gå ut igen lagom till älgjakten börjar..
Jag har pollenallergi och astma. Jag får desloratadin utskrivet mot pollenallergin(som triggar astman). Tycker den är bättre än tex loratadin.
Min allergi och astma spårade ur totalt efter att jag hade covid en längre period förra året. Innan har jag klarat mig på receptfria tabletter, nasonex-spray och ögondrppar för allergi.
Efter covid fick jag sådana anfall att jag inte kunde andas, hostade så jag kräktes etc. Det sitter fortfarande i och jag får också inhalatorer.

Sambon håller sig rätt besvärsfri då han stryker mjölkprodukter ur sitt intag. Jag upplever ingen märkbar skillnad om jag gör så.

Jag brukar alltid ha en luftfuktare med vatten och hypoklorsyra bredvid min säng då jag sover. Jag upplever mindre svullna och kliiga ögon då. Men framför allt kan jag andas, sova etc utan att hosta ihjäl mig. Jag kan också dra ned på medicinering och användande av inhalatorer.
 
Jag har senaste åren blivit mer och mer känslig för pollen, framförallt björk/gräs och det är helt galet vad det är irriterat.. Mina stackars ögon rinner konstant och det svider runt hela förbannade ögat och jag är helt röd och irriterad i huden av allt torkande/omedvetet gnuggande.

Vad ska man ta/göra för att få det till att lugna sej? Kan man göra nåt?
Använder livostin ögondroppar, kestine tabletter men det lindrar bara och tar inte bort det helt.

Nån som har nåt tips förutom avhållsamhet ifrån trimmern och gräsklipparen eller flytta ner i källaren och gå ut igen lagom till älgjakten börjar..
Jag upplever också bättre effekt av desloratadin. Har på recept men finns receptfritt också. Kompletterar även med nässpray (kortison) då det dämpar även symtomen från ögonen något.

Tips är att inte vädra. Spola av håret i duschen innan sänggående särskilt om du haft utsläppt (pollen fastnar i håret). Om du har djur gosa inte så mycket med dom och låt dom sova långt bort från din kudde. Luftrenare i sovrummet kan hjälpa.

De dagar det är riktigt jävligt har jag tagit dubbeldos antihistamin samt droppar betydligt fler gånger i ögonen än vad som står på förpackningen. Ett år var det så illa att jag behövde ta kortisontabletter i några dagar för att inte se ut som en ballong i ansiktet.
 
Tack för tipsen! Ska ta och kontakta vc om test/självtest. Har inte velat belasta vården med mitt men nu börjar det bli lite för störigt.
 
Jag har senaste åren blivit mer och mer känslig för pollen, framförallt björk/gräs och det är helt galet vad det är irriterat.. Mina stackars ögon rinner konstant och det svider runt hela förbannade ögat och jag är helt röd och irriterad i huden av allt torkande/omedvetet gnuggande.

Vad ska man ta/göra för att få det till att lugna sej? Kan man göra nåt?
Använder livostin ögondroppar, kestine tabletter men det lindrar bara och tar inte bort det helt.

Nån som har nåt tips förutom avhållsamhet ifrån trimmern och gräsklipparen eller flytta ner i källaren och gå ut igen lagom till älgjakten börjar..

Kestine funkade inte alls för mig (eller jo... jag blev dödstrött, gick upp två storlekar i vätska men var lika allergisk som utan). Olika antihistaminer fungerar olika bra, det är väldigt individuellt.

Jag tar tabletter med cetirizin, nässpray med kortison och Nasaleze, en fysisk barriär för näsan. Då klarar jag mig någorlunda iaf men det här året har varit vidrigt.
 
Visst är det värre än vanligt i år?
Jag upplever det så.
Vi bor i gammalt hus, måste ha öppet fönster på natten för att få luft och lite svalare. Men trots ögondroppar x3 (morgon, middag, kväll) så är det tjockt i ögonen på morgonen.

Måste snart börja med tabletter jag med. Bara nässpray och ögondroppar hjälper inte tillräckligt.
 
Visst är det värre än vanligt i år?
Jag upplever det så.
Vi bor i gammalt hus, måste ha öppet fönster på natten för att få luft och lite svalare. Men trots ögondroppar x3 (morgon, middag, kväll) så är det tjockt i ögonen på morgonen.

Måste snart börja med tabletter jag med. Bara nässpray och ögondroppar hjälper inte tillräckligt.

I år är det riktigt vidrigt, betydligt värre än de senaste åren.
 
Jag utbildar mig inom apotekens receptfria sortiment just nu. Och tentade allergidelen igår...
Använder livostin ögondroppar, kestine tabletter men det lindrar bara och tar inte bort det helt.
Har du provat några andra preparat?
När det gäller verksamma substanser för allergitabletter så är det verkligen så att man måste prova sig fram, för det är väldigt individuellt vilken sort som fungerar bäst. Det finns ingen som generellt är bättre än de andra.
Det finns även andra ögondroppar, som fungerar annorlunda, som man kan prova.
Är det bara i ögonen du känner av allergin? Inget i näsan?
Och, är det bara under björk-gräs-pollensäsongen du känner av ögonen eller kan de vara svidiga resten av året också?
Sen är det nog så att man aldrig kan bli av med allergin helt, utan bara få lindring. Man får sikta mot så bra lindring som möjligt, helt enkelt.
 
Jag utbildar mig inom apotekens receptfria sortiment just nu. Och tentade allergidelen igår...

Har du provat några andra preparat?
När det gäller verksamma substanser för allergitabletter så är det verkligen så att man måste prova sig fram, för det är väldigt individuellt vilken sort som fungerar bäst. Det finns ingen som generellt är bättre än de andra.
Det finns även andra ögondroppar, som fungerar annorlunda, som man kan prova.
Är det bara i ögonen du känner av allergin? Inget i näsan?
Och, är det bara under björk-gräs-pollensäsongen du känner av ögonen eller kan de vara svidiga resten av året också?
Sen är det nog så att man aldrig kan bli av med allergin helt, utan bara få lindring. Man får sikta mot så bra lindring som möjligt, helt enkelt.
Jag känner i stort sett inget i näsan (bara när jag kör trimmer eller klipper gräs) Det är ögonen som besvärar mej mest.. Helt geggiga på morgonen och svullen/röd irriterad runt. Svider som aset. det är inget som besvärar mej övriga året.
 
Jag får mometasone nässprej, tar dubbel dos desloratadin (två tabletter) har inhalatorer jag oftast glömmer bort (novopulmon och ventilastin). I perioder jag känner av det mer försöker jag komma ihåg novopulmon morgon och kväll och att åtminstone ha med mig ventilastin som är en vidbehovsmedicin. I de perioder astman har sämre perioder tar jag montelukast på kvällen också men jag är av någon anledning extremt dålig på att ta medicin kvällstid, kommer bara ihåg dem på morgonen...

Jag är konstigt nog mer besvärsfri än på länge i år, funderar på om det är för att jag kört med dubbel dos antihistamin sedan typ februari eller om jag av andra skäl blivit mindre känslig för pollen. För ett par år sedan blev jag totaldäckad med sprängande värk i bihålorna om jag missade medicinen en dag, i år blir jag oftast bara något mer nysig om jag missar medicinerna någon dag.
 
Utöver ovanstående tips: Köp en bra luftrenare med pollenfilter. Det hjälper jättemycket inomhus.

Ha fet salva runt näsborrarna när du går ut. Det fångar upp en del pollen.
 
Är det outhärdligt kan du be vården om en kortisonkur. Gör under.

Men annars är det som skrivs ovan. Du måste testa dig fram. Typ loratadin funkar inte alls på mig och det funkar inte så att den hjälper mer om man tar fler. Jag har bytt till en annan som man får/ska ta flera gånger om dagen och det gör underverk.

Sen har jag astma I grunden så medicinerar mot det också, vilket är viktigt.

Och jag vet inte vilken medicin det är som vården kan ge som skulle vara så hi la mycket bättre än de receptfria? Upplys gärna...

Mvh haft medicinering sedan tidigt 90-tal och får ofta ta en kortisonkur på våren.
 
Är det outhärdligt kan du be vården om en kortisonkur. Gör under.

Men annars är det som skrivs ovan. Du måste testa dig fram. Typ loratadin funkar inte alls på mig och det funkar inte så att den hjälper mer om man tar fler. Jag har bytt till en annan som man får/ska ta flera gånger om dagen och det gör underverk.

Sen har jag astma I grunden så medicinerar mot det också, vilket är viktigt.

Och jag vet inte vilken medicin det är som vården kan ge som skulle vara så hi la mycket bättre än de receptfria? Upplys gärna...

Mvh haft medicinering sedan tidigt 90-tal och får ofta ta en kortisonkur på våren.
Du kan få både större förpackningar och komma mycket billigare om du får allergimedicin på recept dvs kontaktar vården.
Loratadin har jag också dålig effekt av men inte desloratadin som dessutom inte gör dig trött.
 
Du kan få både större förpackningar och komma mycket billigare om du får allergimedicin på recept dvs kontaktar vården.
Loratadin har jag också dålig effekt av men inte desloratadin som dessutom inte gör dig trött.
Jo självklart. Jag har som sagt medicinering enligt recept (100 tabletter för 2, 5€) sedan tidigt nittiotal) Men någon skrev att man får bättre medicin om man allergitestar sig.
 
Jag känner i stort sett inget i näsan (bara när jag kör trimmer eller klipper gräs) Det är ögonen som besvärar mej mest.. Helt geggiga på morgonen och svullen/röd irriterad runt. Svider som aset. det är inget som besvärar mej övriga året.
Har du provat några andra antihistamintabletter än de du tar nu? Om inte, gör det!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp