Polsk tvättmaskin

Magiana

Trådstartare
Jag blev tvungen att köpa en ny tvättmaskin för ett tag sedan. Jag köpte den på nätet från ett svenskt företag baserat i Markaryd. All konversation med företaget var på svenska. När tvättmaskinen kom och jag packade upp den, visade det sig att maskinen är polsk och manualen är också på polska. Jag har inte lyckats hitta en svensk manual, inte ens på electrolux hemsida där jag bara hittade en installationsmanual. Företaget som sålde maskinen skulle skicka en ny display men den lyser fortfarande med sin frånvaro så idag ringde jag igen och kunde inte riktigt dölja min irritation längre.

Hur som helst så måste jag tvätta igen och denna gång är det inte bomullsprogrammet jag ska köra. Jag lyckades komma underfund med det programmet via Google translate och bomullssymbolen. Nu är det en täckjacka och en täckkjol jag ska köra. Frågan är bara hur jag ska ställa in maskinen. Programmet "Koc" får jag översatt till "Filt". Är det det jag ska ha? Tips någon?

20160517_132634_zpsbsxiw6d1.jpg
 
@Magiana: Räkna inte med att få någon hjälp, det där företaget är ökänt. De kan tydligen vara ok om man handlar där direkt i butik men inte via nätet. Jag kollade upp dem väldigt noga när jag letade div vitvaror och blev helt avskräckt även om de har bäst priser på en del saker. En del berättelser var riktigt illa och det är inte värt det besväret för några hundringar hit eller dit.
 
Förlåt men :rofl::rofl::rofl: Asså känslan när man köper en sprillans ny maskin av ett svenskt företag och så får man en maskin där det står på Polska! :D:D:meh:

Sen måste jag faktiskt inflinka med att @athena_arabians har lite rätt. Vi har handlat en hel del där, men jag bor så pass nära så jag kör upp själv och hämtar grejerna, och då är dem jättebra. Men deras service via webbshopen är som att man ringer till grannens stall och kossan svarar.
 
Förlåt men :rofl::rofl::rofl: Asså känslan när man köper en sprillans ny maskin av ett svenskt företag och så får man en maskin där det står på Polska! :D:D:meh:

Sen måste jag faktiskt inflinka med att @athena_arabians har lite rätt. Vi har handlat en hel del där, men jag bor så pass nära så jag kör upp själv och hämtar grejerna, och då är dem jättebra. Men deras service via webbshopen är som att man ringer till grannens stall och kossan svarar.

Ja, och deras betyg på Pricerunner var mycket sämre för något år sedan så de måste ha fått det rensat :meh: Genomgående var att de som hämtat i butik var relativt nöjda och de som handlat via nätet var EXTREMT missnöjda. Jag bor så långt därifrån att jag vågar inte chansa med sådant strul.
 
Ja, och deras betyg på Pricerunner var mycket sämre för något år sedan så de måste ha fått det rensat :meh: Genomgående var att de som hämtat i butik var relativt nöjda och de som handlat via nätet var EXTREMT missnöjda. Jag bor så långt därifrån att jag vågar inte chansa med sådant strul.

Förstår det, vilket egentligen är synd för dem säljer faktiskt en hel del "dyra" märkes grejer för rätt så hyfsat pris. Vi skulle köpa kyl, frys och diskmaskin där och samma saker på typ elg*ganten eller m*dia m*rkt hade kostat oss runt 6000 kr mer. Men jag håller med, skulle aldrig få för mig att köpa via deras webbshop.
 
@Magiana: Räkna inte med att få någon hjälp, det där företaget är ökänt. De kan tydligen vara ok om man handlar där direkt i butik men inte via nätet. Jag kollade upp dem väldigt noga när jag letade div vitvaror och blev helt avskräckt även om de har bäst priser på en del saker. En del berättelser var riktigt illa och det är inte värt det besväret för några hundringar hit eller dit.

Oh shit.

Förlåt men :rofl::rofl::rofl: Asså känslan när man köper en sprillans ny maskin av ett svenskt företag och så får man en maskin där det står på Polska! :D:D:meh:

Sen måste jag faktiskt inflinka med att @athena_arabians har lite rätt. Vi har handlat en hel del där, men jag bor så pass nära så jag kör upp själv och hämtar grejerna, och då är dem jättebra. Men deras service via webbshopen är som att man ringer till grannens stall och kossan svarar.

Jo, det kändes rätt galet att få en polsk maskin.

Den första killen jag snackat med hos dem var inte särskilt förtroendeingivande. Det var lite "tjofaderittan-tummen-upp-det-här-fixar-jag-serru" så där klämkäckt. Den jag pratade med idag lät normal.

Om företaget inte avhjälper felet inom rimlig tid, kan jag hålla inne med betalningen? Jag har faktiskt inte fått första fakturan än då jag tänkte dela upp betalningen på 2 månader. Köpet gjordes för 3 veckor sedan.
 
Oh shit.



Jo, det kändes rätt galet att få en polsk maskin.

Den första killen jag snackat med hos dem var inte särskilt förtroendeingivande. Det var lite "tjofaderittan-tummen-upp-det-här-fixar-jag-serru" så där klämkäckt. Den jag pratade med idag lät normal.

Om företaget inte avhjälper felet inom rimlig tid, kan jag hålla inne med betalningen? Jag har faktiskt inte fått första fakturan än då jag tänkte dela upp betalningen på 2 månader. Köpet gjordes för 3 veckor sedan.
Jag vet faktiskt inte hur det ser ut med betalningen. Vad sa han du pratade med idag då?
 
Du borde utan problem kunna få en magnetlapp av tillverkaren som "översätter". Har EXAKT samma symboler på min tvättmaskin, men engelsk text. Medföljde en magnetlapp som översätter till svenska.

Om du vill kan jag ta ett kort och skicka så kan du dechiffrera polskan?
 
Jag vet faktiskt inte hur det ser ut med betalningen. Vad sa han du pratade med idag då?

Han skulle kontakta Electrolux så att den där displayen skulle skickas till mig. Han visste inte riktigt varför jag inte hade fått den redan. Det är 2 veckor sedan jag ringde första gången. Frågan är hur länge jag kan stå ut med att vänta. Jag vill ju första hand få maskinen fixad.
 
Du borde utan problem kunna få en magnetlapp av tillverkaren som "översätter". Har EXAKT samma symboler på min tvättmaskin, men engelsk text. Medföljde en magnetlapp som översätter till svenska.

Om du vill kan jag ta ett kort och skicka så kan du dechiffrera polskan?

Jag vet inte om en magnetlapp funkar. Det finns touchknappar med text på maskinen vid den digitala displayen.
 
Han skulle kontakta Electrolux så att den där displayen skulle skickas till mig. Han visste inte riktigt varför jag inte hade fått den redan. Det är 2 veckor sedan jag ringde första gången. Frågan är hur länge jag kan stå ut med att vänta. Jag vill ju första hand få maskinen fixad.
Men du, ring till Electrolux själv. Mycket smidigare, och deras kundtjänst är nog lite bättre också :angel:
 
Jag vet inte om en magnetlapp funkar. Det finns touchknappar med text på maskinen vid den digitala displayen.

Man sätter magnetlappen på luckan. Man får stå ut med själva displayen om den är. Såklart ska du ha en ny display, men i väntan på den är ju en översättningslapp bättre än inget.

Dina knappar på bilden är, medurs från kl 12:
Bomull
Bomull eko
Syntet
Fintvätt
Ylle/Handtvätt
Jeans
Sköljning
Centrifugering/tömning
Oklart (bikinin)
Siden
Gardiner
Täcken
Träningskläder
5 skjortor

Lite dumt du inte har separat töm, skölj och centrifugera dock - det har jag. Jag har dock inget bikiniprogram ;)
 
Om företaget inte avhjälper felet inom rimlig tid, kan jag hålla inne med betalningen?
Det tror jag tyvärr inte är något bra alternativ. Rent formellt har du ju accepterat leveransen och varan i precis det skick den är, eftersom du tagit den i bruk.
Tillverkaren skulle kunna vara intresserad av att hjälpa dig som goodwill, men eftersom maskinen gråimporterats är det inte säkert att de är överdrivet välvilligt inställda till support. Men frågan är ju fri! :up:
 
Det tror jag tyvärr inte är något bra alternativ. Rent formellt har du ju accepterat leveransen och varan i precis det skick den är, eftersom du tagit den i bruk.
Tillverkaren skulle kunna vara intresserad av att hjälpa dig som goodwill, men eftersom maskinen gråimporterats är det inte säkert att de är överdrivet välvilligt inställda till support. Men frågan är ju fri! :up:

Dessvärre har du nog rätt. Och det jävliga är ju att hade jag inte varit i ett sådant läge att jag var i skriande behov av att tvätta, hade jag ju inte använt maskinen. Så det var nöden som styrde, men jag ringde först och blev utlovad en ny display. Och med en ny display så är ju maskinen ok. Haken är bara att displayen inte har kommit än.

Jag ringer nog konsumentvägledaren och frågar om hur jag ska göra här.
 
Helt ärligt så hade jag nog inte lagt speciellt mycket energi på det. Man lär ju rätt snabbt lära sig vad "fintvätt" heter på polska.... Men det kanske bara är jag det... ;)
 
Förvisso, men det var inte en polsk maskin jag beställde. Egentligen ville jag inte ha den här maskinen överhuvudtaget men jag har så korkade mått i badrummet att en toppmatad var det vettigaste jag kunde köpa.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Jättehungrig katt
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp