Sv: Polygami

Ingen aning har inte funderat på det eftersom jag själv inte är intresserad av flera relationer samtidigt? Men vore intressant om någon vet varför det är så?
 
Sv: Polygami

Jag tror mycket pga att juridiken skulle bli för krånglig, visst fungerar när bara en av parterna får gifta sig med flera men när båda får det och de som de är gifta med får också gifta sig med flera osv.
 
Sv: Polygami

Inte jag heller. Men Sisterwives på TLC har fått mig att fundera :p Inte på att bli polygam, men på varför man inte får vara det.
 
Sv: Polygami

Av tradition och monogaminorm skulle jag säga. Vi har redan komplicerade arvssituationer med skilsmässobarn och omgiften, så att skriva om familjejuridiken för att involvera fler familjeformer (och göra den snåriga situationen idag tydligare) vore inte annorlunda än något annat lagskifte.
 
Sv: Polygami

Varför är det förbjudet med månggifte i Sverige?

Kanske för att lagstiftningen gjordes medan det fanns en statsreligion som förbjöd månggifte dvs kristendomen?

Håller för övrigt med om att juridiken kring arvsskiften, skilsmässor och så vidare skulle bli väldigt snärjig.
 
Sv: Polygami

Ja, jag funderade också på om normen hade med det hela att göra. Men nu när samkönade äktenskap är godkänd borde väl egentligen polyäktenskap också kunna vara det?
 
Sv: Polygami

Ja men jag håller med tidigare inlägg tänk dig arvsskiften skilsmässor etc vem ärver vem och i vilka led.. vilken soppa :D
 
Sv: Polygami

Min tanke är att anledningen till att det inte är godkänt än är pga juridiken, sen kanske också för att det inte finns en stark rörelse bakom att "legalisera" det?
 
Sv: Polygami

Ja, jag funderade också på om normen hade med det hela att göra. Men nu när samkönade äktenskap är godkänd borde väl egentligen polyäktenskap också kunna vara det?

Jo, inget vore mer rimligt. Det är väl vuxna människor som ska bestämma vilka de vill ha relationer med? För mig är det lika orimligt att staten ska bestämma att jag inte får vara gift med två människor som att det skulle vara reglerat vem jag får gifta mig med?

Ja men jag håller med tidigare inlägg tänk dig arvsskiften skilsmässor etc vem ärver vem och i vilka led.. vilken soppa :D

Det beror ju enbart på att alla utgår ifrån att arvssystemet ska se ut som det gör idag? (Vilket bara beror på tradition.) Ha en bunt generella arvsregler om det underlättar normalfallet, men se till att allt går att häva via testamente och äktenskapsförord, så är hela problemet löst. Den som vill fortsätta som idag går ostörd, och den som vill ha det på något annat sätt är fri att göra det. Lagen idag diskriminerar alla som inte lever enligt tvåsamhetsnormen.
 
Sv: Polygami

Hur skulle det i så fall fungera? Innebär det att en redan gift person skulle kunna gå och inleda äktenskap med en till, utan att den tidigare frun/äkta mannen vet om det? Och kanske även utan att den nya vet om det... Hur fungerar juridiken då? Jag brukar vara öppen för det mesta, men det här är faktiskt inget jag gillar tanken på, riktigt. Men det kan ju å andra sidan vara för att jag kopplar ihop månggifte med kvinnoförtryck och har svårt att se varför man skulle vilja ingå äktenskap med fler än en av någon annan anledning.
 
Sv: Polygami

Ja, nej i så fall borde det ju vara införstått med alla parter. Att man och fru och den andra mannen/frun får skriva under alla.
 
Sv: Polygami

Hur skulle det i så fall fungera? Innebär det att en redan gift person skulle kunna gå och inleda äktenskap med en till, utan att den tidigare frun/äkta mannen vet om det? Och kanske även utan att den nya vet om det... Hur fungerar juridiken då? Jag brukar vara öppen för det mesta, men det här är faktiskt inget jag gillar tanken på, riktigt. Men det kan ju å andra sidan vara för att jag kopplar ihop månggifte med kvinnoförtryck och har svårt att se varför man skulle vilja ingå äktenskap med fler än en av någon annan anledning.

Det är väl inte så svårt att se till att t.ex. ansökan om hindersprövning ska skrivas under av alla som berörs av relationen, d.v.s. även eventuella tidigare partners.
 
Sv: Polygami

Jag tror nog att det är så att det inte finns någon som riktigt driver frågan. Se bara vad som hände tidigare i vintras när centerpartiet föreslog införa månggifte i sitt nya idéprogram. Det blev ett jäkla liv och så vitt jag kommer ihåg ändrade de förslaget ganska snabbt. Det är inget man direkt går till val med i konservativa sverige (som tror sig vara liberalt).
 
Sv: Polygami

Var är det något man går till val på, menar du?

Jag tror att du har rätt, det finns ingen som driver frågan. Själv är jag inte heller särskilt engagerad, men jag tycker att det vore rimligt att alla som vill gifta sig får göra det, helt enkelt. (Eller att vi helt tar bort äktenskapsbalken.)

Ett problem är ju också de flyktingar som kommer till landet från länder där polygami tillämpas. Om jag har fattat saken rätt kan inte hela familjen - säg, en man och två fruar plus barn - få uppehållstillstånd tillsammans som familj, utan mannen måste skilja sig från den ena frun.

Så sett är ju det här med polygami inget nytt under solen, och det är därför konstigt, tycker jag, att beredskapen för att hantera det är så låg i Sverige.
 
Sv: Polygami

Jag menar att det uppenbarligen inte är så konstigt att något av dagens rikspartier har polygami som valfråga. Dvs driver det väldigt hårt och något som man verkligen kommer driva igenom om man får makten efter ett riksdagsval. Man vinner nog inga val på det.
 
Sv: Polygami

Nej, det är verkligen inte konstigt. Det där med centerpartiet visar ju att det inte alls fungerar att driva frågan politiskt.

Jag tycker egentligen att det konstigaste är att så pass många verkar vara så pass hängivna motståndare till polygami. Jag menar, om man vill vara gift med en person, så är det ju ingen som hindrar en bara för att lagen öppnar även för andra möjligheter.

Jag fattar ju att det handlar om att polygami utmanar monogaminormer och traditionen, men ändå. Att folk har så starka känslor i det?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter SWB har nu beslutat att inte längre tillåta registrering av avkommor som tillverkats med reproduktionsteknikerna OPU eller ICSI. Detta...
Svar
0
· Visningar
86
Senast: Gunnar
·
Mat Hej buke! Jag har alltid lagat mat i teflonpannor innan men har numera både kolstålspanna, gjutjärnspanna och gjutjärnsgryta i min ägo...
2
Svar
31
· Visningar
1 199
Senast: co-SMAD4
·
  • Artikel
Hästnyheter Det är redan förbjudet i fälttävlan. Nu tar det nationella ridsportförbundet förbudet mot lindor på tävling ett steg längre och...
Svar
0
· Visningar
163
Senast: Gunnar
·
Kultur Har precis lyssnat på denna bok och jag får inte ihop det. De flyr från Karelen till Sverige. Det är ju skitlångt? Flydde verkligen man...
Svar
17
· Visningar
702
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • WE-tråden
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp