Pomeranian - aktivitet?

Modest

Trådstartare
Hej!

Funderar på att skaffa hund och har bland annat läst på om rasen Pomeranian. Det jag inte kan hitta så mycket om är aktivitetsnivå och framför allt - kan den hänga med på vandringar (t ex fjällvandring med 1,5-2 mils promenad per dag i 4-5 dagar) och löpturer (5-10 km) trots sin lilla storlek?
Hittar bara att den klarar "långa promenader" och det är ju väldigt relativt.

Finns det Pomeranianägare eller andra kunniga här som skulle kunna berätta litegrann? Vore supertacksam! :)
 
Min gammelmormor födde upp pomeranians.
Tycker att det verkar vara en käck liten hund som hakar på det mesta, men det finns en del att se upp för både mentalt och hälsomässigt (som med de flesta raser). Du kan ju även kika på t ex kleinspitz eller mittelspitz.
 
Min gammelmormor födde upp pomeranians.
Tycker att det verkar vara en käck liten hund som hakar på det mesta, men det finns en del att se upp för både mentalt och hälsomässigt (som med de flesta raser). Du kan ju även kika på t ex kleinspitz eller mittelspitz.

Jag söker en omplaceringshund så jag kan inte "välja" ras så att säga men tack för tips. :)
 
Jag tror det finns mycket få hundar med sund kroppsbyggnad som inte klarar av fjällvandring, detsamma med löpningen. Däremot vet jag inte hur motiverad en pomme skulle vara till att bara springa sådär av ingen anledning i en mil eller halvmil. :D Om jag ser till de mindre spetsar jag känt och känner.

Rör det sig om en omplaceringshund kan man ju höra efter hur individen är däremot!
 
Som frilufsig och tidigare ägare till en liten chihuahua som jag upplever är jämförbara så skulle jag säga fjällvandring - inga problem, gick 9-10h om dagen i fjällen med min. Däremot löpningen beror på hur fort du springer, lugn jogg i 5km fungerar nog fint när hunden är van (det tog jag med min chi på) men springer du snabbt är det inte rimligt att hunden ska behöva galoppera järnet i flera kilometer.
 
De allra flesta hundar klarar av längre promenader, löpturer och fjällvandring, så länge de ser sunda ut i kroppen och inte är totalt otränade. Men spetsar är i regel rätt egna och gör inte gärna saker bara för sakens skull, så det är inte direkt den första hundtyp som jag tänker på när det gäller 'följer gärna med på allt ägaren vill hitta på'.

I och med att du ändå söker omplacering så ser jag ingen anledning att hårdfokusera på en specifik ras, fördelen med en äldre hund är ju just att man kan se mer till hur den redan är som individ istället för att som med valp ta reda på vad som är rastypiskt och hoppas att man får mest av de positiva egenskaperna. :cautious:
 
De allra flesta hundar klarar av längre promenader, löpturer och fjällvandring, så länge de ser sunda ut i kroppen och inte är totalt otränade. Men spetsar är i regel rätt egna och gör inte gärna saker bara för sakens skull, så det är inte direkt den första hundtyp som jag tänker på när det gäller 'följer gärna med på allt ägaren vill hitta på'.

I och med att du ändå söker omplacering så ser jag ingen anledning att hårdfokusera på en specifik ras, fördelen med en äldre hund är ju just att man kan se mer till hur den redan är som individ istället för att som med valp ta reda på vad som är rastypiskt och hoppas att man får mest av de positiva egenskaperna. :cautious:

Är öppen för flera raser och även blandraser. Tittat i flera år. :) Nu har det dock kommit ut en Pomeranian på annons, därav att jag undrar specifikt om just den rasen. Tack för input! Jag behöver givetvis höra mig för och även träffa hunden för att se om det matchar med bland annat individens mentalitet.
 
Fjällvandring med en så liten hund är väl egentligen toppen då man lätt kan stoppa dom i en väska vid dåligt underlag eller när/om den blir trött.
Jogga och gå långt kan du göra med vilken hund som helst i lite kondition. Desto mer dom motionerar desto mer orkar dom.
 
Sen hade jag personligen aldrig någonsin velat ha den rasen då jag tycker den är alldeles för mentalt tråkig. Finns betydligt trevligare små pigga raser :)
 
Är öppen för flera raser och även blandraser. Tittat i flera år. :) Nu har det dock kommit ut en Pomeranian på annons, därav att jag undrar specifikt om just den rasen. Tack för input! Jag behöver givetvis höra mig för och även träffa hunden för att se om det matchar med bland annat individens mentalitet.

Pomeranians är ju lite av en "it-hund" så de går åt otroligt fort om du hittat en annons.
 
Jag har känt många hundar som inte är lämpliga för fjällturer och som ogärna går flera mil på små stigar i skogen. Så jag blir ofta förvånad över hur många erfaranda hundmänniskor som säger att nästan alla hundar klarar detta.
Det har dock inte haft med storlek att göra utan kroppsform, hälsa och allmän inställning till fysisk aktivitet och inte minst väder och vind!

Har ingen input angående just pomerian så kanske onödigt att skriva här. Men för hund som passar för fjällturer och "riktiga vandringar" tycker jag att det är väldigt värt att tänka inte bara på ork och hälsa utan även päls! Pälsen ska klara att bli blöt och smutsig och för äventyr i svensk fjällmiljö eller för att vara utomhus på kvällen i svensk sommarnatur bör den även skydda mot mygg och knott.
Går hunden att torka från blöt till rimligt fuktig med hjälp av en handduk? Jag har inte erfarenhet av rasen men baserat på hur de ser ut så skulle jag nog vilja kolla upp lite hur pälsen beter sig i terräng.
 
Jag har känt många hundar som inte är lämpliga för fjällturer och som ogärna går flera mil på små stigar i skogen. Så jag blir ofta förvånad över hur många erfaranda hundmänniskor som säger att nästan alla hundar klarar detta.
Det har dock inte haft med storlek att göra utan kroppsform, hälsa och allmän inställning till fysisk aktivitet och inte minst väder och vind!

Har ingen input angående just pomerian så kanske onödigt att skriva här. Men för hund som passar för fjällturer och "riktiga vandringar" tycker jag att det är väldigt värt att tänka inte bara på ork och hälsa utan även päls! Pälsen ska klara att bli blöt och smutsig och för äventyr i svensk fjällmiljö eller för att vara utomhus på kvällen i svensk sommarnatur bör den även skydda mot mygg och knott.
Går hunden att torka från blöt till rimligt fuktig med hjälp av en handduk? Jag har inte erfarenhet av rasen men baserat på hur de ser ut så skulle jag nog vilja kolla upp lite hur pälsen beter sig i terräng.
Hundens hälsa och fysiska form och kropp påverkar såklart möjlighet till vandring men en frisk hund med sund kroppsbyggnad klarar vandring utan problem.

När det gäller pälsen är det ju lätt att sätta på hunden täcke eller overall, regntäcke om det regnar och varmare om den har mindre päls. Visst, har hunden inte päls anpassad för den vandring man ska göra (anpassat till vädret) så får man mer packningen men det ser inte jag som ngt problem. Har en golden/bc och vi vandrar en hel del. Han älskar alla väder men jag skulle aldrig vandra utan regntäcke - han håller sig varm i -15 så länge vi rör på oss men regn i fjällen kyller ner nästan vilken hund som helst tillslut om man är ute i många timmar och sen är det ju lättare med tältet om hunden hållits någorlunda torr. Frånsett regntäcke har jag även med back on track täcke för efter vandring samt för natten då det lätt kan bli under nollan under natten i svenska fjällen under sommaren. Nästa sommar blir det någon tun overall för natten. Så hundens päls skulle inte jag se som något hinder för vandring men något man får packa utefter. Men som sagt, regntäcke skulle jag ha med oavsett hundens päls.
 
Senast ändrad:
Jag har känt många hundar som inte är lämpliga för fjällturer och som ogärna går flera mil på små stigar i skogen. Så jag blir ofta förvånad över hur många erfaranda hundmänniskor som säger att nästan alla hundar klarar detta.

Jag förstår nog inte riktigt hur du menar? Givetvis har jag känt/känner hundar som inte klarar av det. Har även ägt ett par stycken själv. Gemensamt dock har ju varit att de inte varit helt sunda, antingen i hälsa eller kroppsform, och därför inte klarar av det.

En sund, frisk hund i rätt kropp kan givetvis gå en mil eller två i skogen.
 
På dett sätt kan väl en sund hund per definition gå några mil i skogen. Men i så fall finns mååånga osunda hundar.
Och alla som kan gillar inte detta t.ex. på grund av väder och vind.

Jag har en kelpie. När vi fjällvandrar, alltså går i lite svårare terräng i flera dagar uppstår flera problem:

1 första och andra dagen orkar hon mer än mig. Följande dagar vill hon vila mer än mig. Vi går 1-2 mil. Hon blir såpass trött att jag planerar turen efter hennes ork och inte min.
trots att jag bär packning.
Promenader hemma runt milen klarar hon lätt!

2 hennes tassar blir utslitna efter 3 dagar på stenigt underlag. De får rosa fläckar och om jag inte stannar alternativt sätter på sko och salva blir det skador på tassarna

3 i svenska fjäll blir hon styggt myggbiten. Jag kunde haft en overall som täcker magen men myggen kommer fortfarande bita henne vid öronens bas där pälsen är tunn.

4 Hon fryser såpass att jag tar med täcke på sommarpromenader om vi ska stanna och pausa under promenaden

5 hon får lätt småskador. Jämfört med mina tidigare hundar. Jag gissar att den tunna pälsen i kombination med hennes livlighet leder till detta.

Hon är frisk och vältränad. Hon har många bra fysiska egenskaper för vandring också.

Kankse OT men lite mer om hur jag tänker att vanliga hundars fysik kan begränsa fjällturer.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 711
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 667
Senast: Red_Chili
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 995
Senast: tuaphua
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 516
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp