Ponny el grund till överviktig islandshäst???

A

AlexH

har en överviktig islandshäst som jag vill få smalare vad är bäst av ponny el grund av märket krafft??
 
han går på bete nu och det e inte så lätt att analysera ska gör det när vi börjar med hösilaget i november el december..... :confused:
 
Bäst är väl att ha en ordentlig foderstat först och främst. Hästen går ned i vikt med rätt näringsintag samt motion till detta.
 
Jag tycker inte du ska ge kraftfoder alls till en överviktig häst på bete.

mvh Jessica
 
I stort sett kan man säga att Krafft Ponny är det sämsta man kan ge... fortfarande rätt hög energi men lågt protein.
 
Inget kraftfoder till överviktig häst, när du får analysen , räkna en foderstat och dra ALLTID ner på kraftfodret i första hand. Ge eventuellt ett annat grovfoder som passar bättre om du har för högt energiinnehåll till din häst i ditt grovfoder.

så länge den går på bete behöver den definitivt inget kraftfoder. :)

..mitt tips.. :)
 
ok tack :bow:
problemet e att han blir rätt slö av att bara gå på bete men jag ska testa detta :smirk:
 
Slöheten kommer sig oftast av att hästen har övervikt, inte att den blir utan sitt kraftfoder. Även grovfoder oavsett vilken sort det är, innehåller både Mj samt smrp. Blir hästen ändå överviktig, kan det bero på ett stort intag av Mj och som hästen inte förbrukar. Pållen blir inte piggare av mera kraftfoder, snarare mer överviktig.
 
Du kanske skulle kunna ge hackad strålucern och blanda det med betfor istället för kraft. Lucern är bra om man tror att gräset är näringsfattigt. Betfor är bra enligt min vetrinär, om hästen skall gå ner i vikt. Du kanske skulle ta bort hästen från gräset några timmar om det går. Fn ger jag 4 kg Horsehage och 4 timmar gräs per dag. Betfor+lite havre samt chevinal. Vi har dock fortfarande kraftigt gräs här.
 
Betfor bra som bantningsmedel? Men... haha det var ju nästan roligt. Betfor är ju nästan bara energi (förutom kalcium då), och hästar blir feta av energi. :smirk:
 
va och köpte ponny krafft han får ca 200 gram när jag har ridit och sen står han inne ca 3 timmar ibland ...alltså han äter ju inte jämt när han e ute tar jag då in han och han inte får nån mat äter han jättemycket när han kommer ut och då hjälpte det ju inte att han stod inne dom där timmarna ... :smirk:
 
han har haft fång(innan jag fick han) och tycker att den va bäst ...el va e det för fel på den :confused: jag menar en islandshäst är ju faktiskt inte så stor och han går ju på bete och ska ha fri tillgång på hösilage ...tycker du jag ska ändra på nåt får han för lite :confused:ska man ha tilläggsfoder till det el??
själv tyckter jag det va bra :smirk: men e ju inte så inne förstår inte hur han ska kunna få proteinbrist skulle han inte få det om han inte fick nåt alls :confused:ska det vara tilläggsfoder till el??
 
Som sagt innan ; koncentrera dig på grovfodret (hö, bete, hösilage) 200 g kraftfoder gör knappast från eller till på en islänning, det ger du för att vara snäll, som en belöning efter ridningen och det är väl inget fel på det.

Har du hyfsat hö eler hösilage behöver du inte oroa dig för proteinbrist så länge den får tillräckliga mängder av det.

som någon tidigare sa, förmodligen blir hästen slö på betet pga av övervikt, vilket en massa kraftfoder bara förvärrar..

Försök i stället öka på motionen så att hästen blir mer tränad, då kanske piggheten ökar lite.

Kom alltid ihåg att basen i all hästutfodring är grovfodret, det är där det mesta skall komma i från.

däremot tycker jag att du visst kan ge den ett par hekto av vilket kraftfoder som helst, för att den inte skall bli ledsen när de andra hästarna får och för att den skall få en belöning när den blir hämtad i hagen eller har blivit riden.

Lycka till :)
 
Men pållen skall ju gå på fri tillgång av hösilage, så det verkar just inte som om det är ett bekymmer med proteinerna. Sen är ett överskott av protein från grovfoder, betydligt bättre än mostsvarande från kraftfoder.

Om du vill banta din häst, skall du se till att intaget av energi (Mj) är precis vad din häst behöver och inget mer. Vad beträffar protein måste hästen få den, helst genom grovfodret om det inte går får man komplettera.

Krafft ponny innehåller ganska mycket energi (Mj), men väldigt lite protein.

Din häst får i sig av bägge vi fri tillgång av grovfoder, försök att ordna en analys så ser du om någon komplettering behövs göras.

Kom bara ihåg att det kan vara svårt att banta en häst på fri tillgång av mat, jag tror knappast du behöver ge extra om grovfodret håller något sånär normala värden.
 
Genom att ge honom Krafft Ponny så kan man säga att du ökar risken för fång absurt nog. Och varför då? Jo, krafft ponny har LITE protein, mindre än betfor, och när ponnyn sedan får i sig lite extra protein av t.ex. gräset(om det växer till vid en värmeknäpp t.ex.), så blir det ju en större förändring av protein än om han fått sitt proteinbehov mer täckt. Förstår du? Säg att han skulle behöva 60 g(helt "taget ur luften"-nummer), med krafft ponny kanske han får 40 g, och med krafft groov 60 g. Om då gräset kommer och ger honom 30 g extra, så blir det en större "chock" av näring om han inte fått proteinbehovet täckt från början. För kroppen blir ju inställd på att verkligen försöka få så mkt protein som möjligt om det finns en brist på det.

Jag kanske förklarar virrigt..? Men Krafft Ponny kommer även göra din häst fetare. Du ska få ännu en konstig förklaring på det. Energi är det som ger hästen hull. Energi omvandlar även protein. När du har avsaknad på protein, så lägger sig energin som inte har något protein att omvandla, som fett. Förstår du?

Nu är det ju svårt att veta vad ditt gräs innehåller som ni har, men risken är ganska stor att han kan bli svältfödd på det, och när du sedan börjar ge mat så blir det ett för stor skutt till näring igen, och det är just sådana foderväxlingar som orsakar fång, inte protein- även om jag nu nämnt protein här i mina exempel..

Dessutom har krafft ponny mkt stärkelse, vilket inte är bra för fånghästar. Om jag vore du skulle jag hellre ge lucern. Det är ett grovfoder med mkt näring och mineraler, ganska låg energi(lägre än krafft ponny). Lucern är även ett bra foder för fånghästar. Och om du skulle få överskott på protein från lucern så skulle inte det göra något då proteiner från grovfodre tas upp mkt "bättre" än krafftfodersproteiner.

Glöm sedan heller inte att göra alla foderbyten/växlingar överdrivet sakta. :)
 
så du tycker jag ska byta ?? hur mycket ska han ha av ponny krafften då 1-2kg :confused: för att täcka behovet el går inte det med ponny över huvud taget el :confused:
 
Rikta in dig på grovfodret, bry dig inte så mkt om kraftfodret. Kolla att du har tillräckligt m,. protein i ditt grovfoder. Grovfodret är ALLTID basen i all hästutfodring. Om du har ett grovfoder som inte kan täcka din hästs behov måste du sätta till kraftfoder, men det verkar det ju itne vara i ditt fall.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 598
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
877
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
702
Senast: Kristall10
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 979
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp