Ponny eller kanske storhäst :-O

Spirran

Trådstartare
Vi köpte en D-ponny för en månad sen ungefär (försäljningsstall). I annonsen stod det att den var 147 cm. När vi provred den upplevde jag att den var väldigt stor, men säljaren sa att den var ponny. Tänkte att jag kanske tyckte den var stor för att vi har en liten D-ponny hemma på 142 cm. Vi bestämde iallafall oss för att köpa denna ponny.
När han väl är hemma tycker jag fortfarande att han är stor och bestämmer mig efter någon dag att mäta honom. Jag får honom till 153 cm. När jag tog upp det med försäljaren säger hon att hon får honom bara till 150 cm. När jag frågar varför det står 147 cm i annonsen svarar hon att det är ju för att man får dra av för skor.
Säljaren säger att det är inga problem att mäta ner honom till ponny. Men jag är himla tveksam. Vill man vara en sån som "fuskar" med för stor ponny? Det är verkligen en fantastisk trevlig ponny/häst. Han är dessutom född -13, så slutmätning är ju inte förrän 2021.
Dottern (14 år) vill absolut inte ha en storhäst utan vill tävla ponny ett tag till.
Vad hade ni gjort? Lämnat tillbaks eller hoppats på att de mäter ner honom och tävlar på? (hoppning främst)
 
Jag vet. Antar att man är godtrogen och litar på människor :-(.
Dessutom verkar det inte vara nåt konstigt att mäta ner hästar, då säljaren sa att hennes beridares ponny var större än vår och den var mätt till ponny.
Ska man verkligen behöva ha med sig en egen mätsticka när man provar häst?
 
Jag vet. Antar att man är godtrogen och litar på människor :-(.
Dessutom verkar det inte vara nåt konstigt att mäta ner hästar, då säljaren sa att hennes beridares ponny var större än vår och den var mätt till ponny.
Ska man verkligen behöva ha med sig en egen mätsticka när man provar häst?

1, man ber om mätning på veterinärbesiktningen.

2, de metoder som används för att mäta ner hästar gränsar till djurplågeri.

3, även om hästen 'slutmäts' så kan man behöva mäta om hästen på tävlingsplats, och riskerar att inte få starta om den är för stor.
 
Jag vet. Antar att man är godtrogen och litar på människor :-(.
Dessutom verkar det inte vara nåt konstigt att mäta ner hästar, då säljaren sa att hennes beridares ponny var större än vår och den var mätt till ponny.
Ska man verkligen behöva ha med sig en egen mätsticka när man provar häst?

Det handlar inte om att lita på människor. Ska du köpa en ponny som enl annons ligger på max så mäter du den (inte själv utan enl protokoll) innan du köper såvida den inte är slutmätt med intyg .

Tyvärr är det du som köpare i detta fallet som bommat - du kan inte lasta säljaren för detta.
 
Jag vet. Antar att man är godtrogen och litar på människor :-(.
Dessutom verkar det inte vara nåt konstigt att mäta ner hästar, då säljaren sa att hennes beridares ponny var större än vår och den var mätt till ponny.
Ska man verkligen behöva ha med sig en egen mätsticka när man provar häst?

Nej, egen mätsticka ska man inte ha med.
Däremot, om man tycker att den förmenta ponnyn är stor så bör man ju be att få se mätintyget. Om det är viktigt att det är en ponny och inte en häst.
alternativt kan man skriva in ett förbehåll att hästen ska kunna lämnas åter om den visar sig vara en häst och inte en ponny.
 
Nej, egen mätsticka ska man inte ha med.
Däremot, om man tycker att den förmenta ponnyn är stor så bör man ju be att få se mätintyget. Om det är viktigt att det är en ponny och inte en häst.
alternativt kan man skriva in ett förbehåll att hästen ska kunna lämnas åter om den visar sig vara en häst och inte en ponny.

Kan man inte kontrollmäta i samband med besiktning också, utöver dina tips? :) Har aldrig besiktigat en häst så vet inte vad som ingår/vad man brukar kunna köpa till men det känns ju annars som en rimlig åtgärd, utöver dina redan bra tips! :)
 
Nja, "mäta ner" hästar är nog svårare idag är det var förr. Numera görs ju mätningen på klinik med veterinär närvarande som dessutom kollar så hästen inte är uttorkad samt känner på hovarna med en visitertång så att ponnyn inte är för hårt verkad (vanliga tricks för att få ner den några mm).

Är den 153 cm hemma så lär det nog vara svårt att få ner den till en ponny skulle jag tro.
 
1, man ber om mätning på veterinärbesiktningen.

2, de metoder som används för att mäta ner hästar gränsar till djurplågeri.

3, även om hästen 'slutmäts' så kan man behöva mäta om hästen på tävlingsplats, och riskerar att inte få starta om den är för stor.

Inte alla kliniker som har mätsticka dessvärre. Det bästa är ju om säljaren har ett mätintyg på ponnyn.

Numera mäter man på klinik med både mätmän/kvinnor och veterinär närvarande som ska hålla koll på att dessa metoder inte använts.

Mätning på tävlingsplats sker bara på internationella tävlingar.
 
Vi köpte en D-ponny för en månad sen ungefär (försäljningsstall). I annonsen stod det att den var 147 cm. När vi provred den upplevde jag att den var väldigt stor, men säljaren sa att den var ponny. Tänkte att jag kanske tyckte den var stor för att vi har en liten D-ponny hemma på 142 cm. Vi bestämde iallafall oss för att köpa denna ponny.
När han väl är hemma tycker jag fortfarande att han är stor och bestämmer mig efter någon dag att mäta honom. Jag får honom till 153 cm. När jag tog upp det med försäljaren säger hon att hon får honom bara till 150 cm. När jag frågar varför det står 147 cm i annonsen svarar hon att det är ju för att man får dra av för skor.
Säljaren säger att det är inga problem att mäta ner honom till ponny. Men jag är himla tveksam. Vill man vara en sån som "fuskar" med för stor ponny? Det är verkligen en fantastisk trevlig ponny/häst. Han är dessutom född -13, så slutmätning är ju inte förrän 2021.
Dottern (14 år) vill absolut inte ha en storhäst utan vill tävla ponny ett tag till.
Vad hade ni gjort? Lämnat tillbaks eller hoppats på att de mäter ner honom och tävlar på? (hoppning främst)

Rent krasst så känner jag lite att ni får skylla er själva (ursäkta om det låter hårt!). Även om ponnyn enligt alla konstens regler skulle vara 147 cm när ni köpte den så är den ju inte slutmätt förrän 2021. Vilket ändå gör det till en jättechansning OM det är viktigt för er att den förblir en ponny. Oavsett om köparen ljugit om höjden eller inte. Vill man att ponnyn ska vara en ponny så får man ha större marginal än så.

Personligen tycker jag att er "ponnys" storlek är perfekt! Lagom stort tycker jag. Men vill man tävla ponny så är det en jättechansning!
 
Kan man inte kontrollmäta i samband med besiktning också, utöver dina tips? :) Har aldrig besiktigat en häst så vet inte vad som ingår/vad man brukar kunna köpa till men det känns ju annars som en rimlig åtgärd, utöver dina redan bra tips! :)

Jo, det kan man väl.
Men en sådan mätning "duger" inte för TDB och tävlingar utan då ska ponnymätning göras av två mätmän och det ska vara markeringar på golvet där framhovarna ska vara, så att det går rätt till. Alla veterinärer är inte godkända mätmän för SvRF.
 
Rent krasst så känner jag lite att ni får skylla er själva (ursäkta om det låter hårt!). Även om ponnyn enligt alla konstens regler skulle vara 147 cm när ni köpte den så är den ju inte slutmätt förrän 2021. Vilket ändå gör det till en jättechansning OM det är viktigt för er att den förblir en ponny. Oavsett om köparen ljugit om höjden eller inte. Vill man att ponnyn ska vara en ponny så får man ha större marginal än så.

Personligen tycker jag att er "ponnys" storlek är perfekt! Lagom stort tycker jag. Men vill man tävla ponny så är det en jättechansning!

och @Spirran
Jag hade inte uppmärksammat att hästen är född -13.

Jag skulle ALDRIG köpa en så ung häst med den höjden, 147cm, om det var viktigt att den är en ponny. För även om 147 nu hade varit korrekt så är det troligt att den inte är ponny som slutmätt.

För övrigt: jag brukar med jämna mellanrum mäta mina ponnyer hemma i stallgången, för skojs skull.
Några av dem är korrekt mätta på klinik också för mätintyg.
Generellt får jag högre siffror hemma än de fått på klinik, trots att jag använder tumstock och vattenpass och mäter från båda sidor och beräknar medelvärde. Rimligen på grund av att jag bara har vattenpass i ena riktningen, på manken, och att tumstocken därför blir lite sned vilket sväljer någon centimeter.
Så hemma-mätning är inte helt tillförlitligt.

Och TS har inte varit tillräckligt noggrann.
 
Säljaren är ett företag, som har betydligt större krav på sig angående korrekta upplysningar om det de säljer.
Har säljaren sagt att ponnyn är 147 cm, så ska ponnyn vara 147 cm när den mäts. Inte 153. Visst kan mankhöjd variera litegrann, men inte så mycket.
Jag hade begärt att säljaren tar tillbaka hästen utan krångel. Sen får säljaren själv ombesörja mätintyg och sälja den under nästa år.
Man ska inte behöva ha med sig godkända mätmän eller ens mätkäpp när man tittar på häst.
 
Förutom alla bra svar du fått vill jag bara flika in, HUR är ponnyn mätt hemma? Med mätkäpp? Med tumstock? Av någon som varit med vid många ponnymätningar och vet "hur det ska vara" eller av nån som aldrig sett en ponny mätas "på riktigt"?
Jag har sett många "hemmamätningar" vara helt uppåt väggarna, så jag hade börjat med att mäta under så bra förutsättningar som möjligt (med folk som kan) om det inte redan är gjort. Är ponnyn över 148 då hade jag kontaktat säljaren och frågat om vi kan göra nån deal med mätning i januari och eventuellt återlämnande, alternativt lämna tillbaka direkt.

Fast jag hade nog inte köpt en så ung, så stor ponny till att börja med, det är jag för feg för :p Är den inte färdigvuxen skulle jag vilja ha några cm tillgodo, om det var väldigt viktigt att den stannar som ponny.
 
Säljaren är ett försäljningsstall ( lyder under konsumentköplagen) och skrev i annonsen om hästen att den var en D ponny på 147 cm ( fast säljaren själv mätt den till 150 cm och det dessutom står i passet att han var 148 cm som 4 åring). Som jag skrev ovan tyckte jag ponnyn såg stor ut, men eftersom vi har en liten D ponny på 142 cm, tänkte jag att det var kanske därför att jag tyckte den såg stor ut.
Jag har införskaffat mig en riktig mätsticka med vattenpass för att vara säker. Så han är mätt med den.
Otroligt vad många det är som verkar tycka att det är okej för en säljare att ljuga och att man typ får skylla sig själv😱.
Jag har varit i kontakt med försäljningsstallet och vi kommer att provrida nya ponnys och JA, jag kommer att ha min mätsticka med mig.
Angående att det skulle vara svårare att mäta ner sina ponnys nu är en sanning med modifikation. Jag vet många häromkring som åker till en specifik mätperson, på klinik, för att man kan få ner sina hästar till ponnys där. Dit även min säljare ville åka för ” de är väldigt duktiga där”. Så säljaren bedyrade att det skulle inte vara något problem att mäta ner ponnyn varken nu eller om två år.
MEN vi vill inte vara fuskare och vill ha en rätt mätt ponny.
 
@Spirran det är väl inga som tycker det är ok att säljare ljuger osv? 😳

Däremot så provrider man en maxad ponny och tycker den ”känns väldigt stor” och det är viktigt för en att man håller sig inom ponnymåttet så gäller undersökningsplikt och lite ”egenintresse” att kolla upp det innan man slår till.

Ser inget konstigt alls gällande svar här i tråden.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag skulle behöva lite input kring val av häst till min (snart) 13-åriga dotter. Hon har vuxit ur sin maxade b-ponny och skulle...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 399
Senast: Jeps
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 748
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 459
Senast: Ramona
·
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 531

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp