Ponny eller kanske storhäst :-O

Jo, det är det väl ändå. Säger man uttryckligen att köparen får skylla sig själv så är det ju som att säga att det är okej för säljare att ljuga och inte visa det man säger att man visar.
Men vi har alla olika syn på saker, så det är okej.
Antar att man i fortsättningen ska förutsätta att folk ljuger och kolla upp allt själv.
 
Jo, det är det väl ändå. Säger man uttryckligen att köparen får skylla sig själv så är det ju som att säga att det är okej för säljare att ljuga och inte visa det man säger att man visar.
Men vi har alla olika syn på saker, så det är okej.
Antar att man i fortsättningen ska förutsätta att folk ljuger och kolla upp allt själv.


Nej man säger att köparen behöver kolla det som är viktigt för denne innan man slår till och sen börjar uttrycka att man känner sig lurad.

Du slog till på en ponny på maxmått som varesig var mätt - du såg inget intyg, eller slutmätt pga den unga åldern. Du tyckte den kändes stor .

Om du vill reklamera köpet så gör det.
 
Säljaren är ett försäljningsstall ( lyder under konsumentköplagen) och skrev i annonsen om hästen att den var en D ponny på 147 cm ( fast säljaren själv mätt den till 150 cm och det dessutom står i passet att han var 148 cm som 4 åring). Som jag skrev ovan tyckte jag ponnyn såg stor ut, men eftersom vi har en liten D ponny på 142 cm, tänkte jag att det var kanske därför att jag tyckte den såg stor ut.
Jag har införskaffat mig en riktig mätsticka med vattenpass för att vara säker. Så han är mätt med den.
Otroligt vad många det är som verkar tycka att det är okej för en säljare att ljuga och att man typ får skylla sig själv😱.
Jag har varit i kontakt med försäljningsstallet och vi kommer att provrida nya ponnys och JA, jag kommer att ha min mätsticka med mig.
Angående att det skulle vara svårare att mäta ner sina ponnys nu är en sanning med modifikation. Jag vet många häromkring som åker till en specifik mätperson, på klinik, för att man kan få ner sina hästar till ponnys där. Dit även min säljare ville åka för ” de är väldigt duktiga där”. Så säljaren bedyrade att det skulle inte vara något problem att mäta ner ponnyn varken nu eller om två år.
MEN vi vill inte vara fuskare och vill ha en rätt mätt ponny.

Det är aldrig ok för en säljare att ljuga. Men i det här specifika fallet spelar säljarens lögner ingen större roll för hur detta i slutändan faller ut eftersom ponnyn (även om ponnyn varit 147 cm) ändå löper stor risk att hamna över ponnymåttet. Är det dessutom viktigt för en att den är just en ponny så måste man köpa en icke-slutmätt ponny med större marginal än så. Hade den varit slutmätt hade det inte varit lika stort problem då jag förstått att man bara mäter om ponnys på internationella tävlingar och det är rätt få som kommer dit. Men har man målet att komma dit får man ju köpa en ponny med större marginal till maxhöjd så att den aldrig riskerar att mätas som högre än ponny oavsett yttre omständigheter.

Men det är klart, har säljaren ljugit är det ju lättare för er att lämna tillbaka den och köpa en annan som håller måttet.
 
Att säga att någon ska skylla sig själv är ju såklart lite hårt men faktum är att lagen säger att om man misstänker att något är "fel" med varan man tänkt köpa så är man skyldig att gå vidare med utökad undersökning. I det här fallet misstänkte ni ju att hästen var för stor men valde trots det att lita på säljarens ord om att den var 147 cm. I det läget skulle ni bett om ett mätintyg.
Får ni lämna tillbaka hästen så skulle nog iaf jag ta den chansen och göra det.
 
Vi köpte en D-ponny för en månad sen ungefär (försäljningsstall). I annonsen stod det att den var 147 cm. När vi provred den upplevde jag att den var väldigt stor, men säljaren sa att den var ponny. Tänkte att jag kanske tyckte den var stor för att vi har en liten D-ponny hemma på 142 cm. Vi bestämde iallafall oss för att köpa denna ponny.
När han väl är hemma tycker jag fortfarande att han är stor och bestämmer mig efter någon dag att mäta honom. Jag får honom till 153 cm. När jag tog upp det med försäljaren säger hon att hon får honom bara till 150 cm. När jag frågar varför det står 147 cm i annonsen svarar hon att det är ju för att man får dra av för skor.
Säljaren säger att det är inga problem att mäta ner honom till ponny. Men jag är himla tveksam. Vill man vara en sån som "fuskar" med för stor ponny? Det är verkligen en fantastisk trevlig ponny/häst. Han är dessutom född -13, så slutmätning är ju inte förrän 2021.
Dottern (14 år) vill absolut inte ha en storhäst utan vill tävla ponny ett tag till.
Vad hade ni gjort? Lämnat tillbaks eller hoppats på att de mäter ner honom och tävlar på? (hoppning främst)


Ja det så att det får man kontrolera vid köp!
Man kan inte vara godtrogen på något vis när det gäller hästköp.
Och med tanke på att den växer lite till och kan bli ändå högre. Hade gärna velat ha flera cm till godo till max höjd nu med tanke på ponnyns ålder och slutmätingds tid.
Och det måste man ta med i betäkningen vid köpet.

Mätsticka är inte dyrt att köpa. Och mäta själv. Är inte som kontrolanten mäter men ger ett hum om hur hög ”ponnyn” är.
Och ”ponnyn” kan växa lite till innan det är dags för slutmäting så ni har en liten stor häst.
I och för sig trevlig storlek men svårt att tävla i ponny klasser med.
 
Säljaren är ett företag, som har betydligt större krav på sig angående korrekta upplysningar om det de säljer.
Har säljaren sagt att ponnyn är 147 cm, så ska ponnyn vara 147 cm när den mäts. Inte 153. Visst kan mankhöjd variera litegrann, men inte så mycket.
Jag hade begärt att säljaren tar tillbaka hästen utan krångel. Sen får säljaren själv ombesörja mätintyg och sälja den under nästa år.
Man ska inte behöva ha med sig godkända mätmän eller ens mätkäpp när man tittar på häst.
Är det inte falsk varudeklaration att uppge att hästen är ponny fastän den är häst? Det är väl inte lagligt? Någon som vet?
Är det ens möjligt att korta ned hovar fem cm?
 
Är det inte falsk varudeklaration att uppge att hästen är ponny fastän den är häst? Det är väl inte lagligt? Någon som vet?
Är det ens möjligt att korta ned hovar fem cm?

Det är köparen som har undersökningsplikt och om en ponny som inte är slutmätt anges vara exakt på måttet så bör köparen vara noga och kolla upp detta om det är viktigt att den är ponny.
 
Det är köparen som har undersökningsplikt och om en ponny som inte är slutmätt anges vara exakt på måttet så bör köparen vara noga och kolla upp detta om det är viktigt att den är ponny.
När köpet faller under konsumentköplagen som här så är det inte så enkelt som att köparen har undersökningsplikt och man kan ljuga bäst man vill, det är inte okej nåon gång i och för sig men under konsumentköplagen så har säljaren större ansvar.
 
När köpet faller under konsumentköplagen som här så är det inte så enkelt som att köparen har undersökningsplikt och man kan ljuga bäst man vill, det är inte okej nåon gång i och för sig men under konsumentköplagen så har säljaren större ansvar.

Sant men utifrån läget och det köparen uttryckt är primärt så kvarstår ändå faktum att utan slutmätningsintyg och ponnyns ålder samt att det är vitalt för köparen att ponnyn håller måttet så gör man klokt i att själv kolla av detta innan köp . Kan bli så onödigt krångligt och dyrt annars att reklamera .
 
Vi köpte en D-ponny för en månad sen ungefär (försäljningsstall). I annonsen stod det att den var 147 cm. När vi provred den upplevde jag att den var väldigt stor, men säljaren sa att den var ponny. Tänkte att jag kanske tyckte den var stor för att vi har en liten D-ponny hemma på 142 cm. Vi bestämde iallafall oss för att köpa denna ponny.
När han väl är hemma tycker jag fortfarande att han är stor och bestämmer mig efter någon dag att mäta honom. Jag får honom till 153 cm. När jag tog upp det med försäljaren säger hon att hon får honom bara till 150 cm. När jag frågar varför det står 147 cm i annonsen svarar hon att det är ju för att man får dra av för skor.
Säljaren säger att det är inga problem att mäta ner honom till ponny. Men jag är himla tveksam. Vill man vara en sån som "fuskar" med för stor ponny? Det är verkligen en fantastisk trevlig ponny/häst. Han är dessutom född -13, så slutmätning är ju inte förrän 2021.
Dottern (14 år) vill absolut inte ha en storhäst utan vill tävla ponny ett tag till.
Vad hade ni gjort? Lämnat tillbaks eller hoppats på att de mäter ner honom och tävlar på? (hoppning främst)

äsch, såg sedan att jag skrivit ett inlägg med liknande innehåll...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag skulle behöva lite input kring val av häst till min (snart) 13-åriga dotter. Hon har vuxit ur sin maxade b-ponny och skulle...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 282
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 717
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 400
Senast: Ramona
·
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 484

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp