Ponny eller storhäst?

Hanna675

Trådstartare
Hej!
Jag är en tjej på 15 år och fyller 16 till hösten, och jag är 167 cm lång.
Jag vill gärna komma ut & börja tävla i hoppning då det är det jag tycker är roligast.

Jag ska ev. göra mitt FÖRSTA hästköp snart, men har grov ångest över om jag ska leta efter en maxad d-ponny eller en storhäst (max 165 cm).

Lite info om mig & ”min ridning” om detta skulle göra någon skillnad.
Jag har endast ridit 3 år på ridskola, men tycker att jag har utvecklats snabbt & har fått ”gå upp” i grupper ganska snabbt ändå.
Just nu i en period på mina ridlektioner har jag bara ridit d- & c-ponnyer, varför vet jag inte😛

Jag har aldrig tävlat på t.ex. p&j eller liknande.

Nu kanske ni tycker att jag är helt olämplig för att skaffa ponny/häst just nu, men jag har 2 släktingar som kommer att hjälp mig som är väldigt hästkunniga, samt att jag fortsatt kommer att gå på ridskolan.

Sedan, är det en stor skillnad mellan priserna när det gäller d-ponny & storhäst, alltså menar inte inköps priserna utan allt annat?
Hö behöver vi inte betala för då min farfar har åkrar som han fixar hö på(?).

Jättetacksam om jag får många (kloka) svar som underlättar min ångest & förvirring🙃
 
Senast ändrad:
39101F53-CBCB-4F78-B436-2775B48D5318.png
 
Dom 2 första bilderna är när jag rider en d-ponny som kanske är 147 cm i mankhöjd, och denna bild är på en häst som är 168 cm i mankhöjd:)
B3DA7CAA-C261-4D2E-BA50-ED2321D49D6F.png
 
Hej! Köpte min första ponny som nybliven trettonåring, är femton nu. Ridit på ridskola ca 1-2 år och vid sidan om det haft två medryttarponnyer och ridit på min kompis elitponnyer. Fick inte börja rida förrän 2016 så hade kollat på mycket världscuper och youtube innan dess. Skaffade en d-ponny, projekt.. Hade i princip ridit ca 1,5 år innan min första ponny men var omringad av elitryttare och duktiga stallkompisar, hade bra tränare.


Först av allt ska du ju veta vad du letar efter. Vill du tävla ponny-sm eller rida i skogen(exempelvis). osv. Man får inte tävla internationellt på ponny efter man fyllt 16 men nationellt kan man ju såklart rida.
Det är ganska stor skillnad på att rida ponny och häst.
Du kan ju rida både ponny och storhäst, du är inte för lång eller för liten liksom. :) Planera köpet och så att du vet ytterligare vad du vill.
Har en kompis som köpte sin första häst för två år sen, hon köpte en storhäst, ca 163 cm. Hon är 169. Hon ångrar det ibland för att hon missat ponnytiden, inte fått tävla ponnyklasserna osv.
Nu ska hon sälja den hästen och hitta en annan som kan nå hennes nya mål.
Nu snackar jag ju väldigt mycket om tävling, du skrev att du ville ut och hoppa. Man byter hästar under sin karriär, din första kanske inte är en 160-hopphäst, men det är en bra läromästare, du lär dig rida på den och börjar tävla. Sen är det dags för nästa häst, och den andra kanske mäter sig till dina nya ambitioner. osv.
Är dålig på att formulera mig men försöker berätta hur jag tänker, hehe

Var inte säker på om jag ville ha ponny/storhäst, men fick ganska klart för mig av mina kompisar att det var ponny jag skulle ha! Jag var ju yngre då dock. Sedan blev det också ganska klart att jag ville tävla ponny-sm och allt det där, så då var ponny rätt beslut för mig.

Så tänk igenom vad dina mål är just nu, om du vill ha ponny eller storhäst. Som sagt passar du ju på båda menar jag.
 
Storleksmässigt tycker jag du kan välja det du känner dig bekväm med. D-ponny kanske blir roligare för då får du åka på ponnytävlingar och tävla mot lite mer jämnåriga :)
 
Mitt råd är att leta efter den ponnyn/hästen som helt enkelt är bäst lämpad för dig. Då spelar mankhöjden väldigt liten roll mellan maxad D och häst. Det viktigaste är att du hittar rätt individ :)

Prismässigt skiljer det sig mer om ponnyn/hästen är lättfödd eller svårfödd än storleken på den. Utrustningskostnaden är ungefär densamma oavsett storlek på hästen.
 
Hej! Köpte min första ponny som nybliven trettonåring, är femton nu. Ridit på ridskola ca 1-2 år och vid sidan om det haft två medryttarponnyer och ridit på min kompis elitponnyer. Fick inte börja rida förrän 2016 så hade kollat på mycket världscuper och youtube innan dess. Skaffade en d-ponny, projekt.. Hade i princip ridit ca 1,5 år innan min första ponny men var omringad av elitryttare och duktiga stallkompisar, hade bra tränare.


Först av allt ska du ju veta vad du letar efter. Vill du tävla ponny-sm eller rida i skogen(exempelvis). osv. Man får inte tävla internationellt på ponny efter man fyllt 16 men nationellt kan man ju såklart rida.
Det är ganska stor skillnad på att rida ponny och häst.
Du kan ju rida både ponny och storhäst, du är inte för lång eller för liten liksom. :) Planera köpet och så att du vet ytterligare vad du vill.
Har en kompis som köpte sin första häst för två år sen, hon köpte en storhäst, ca 163 cm. Hon är 169. Hon ångrar det ibland för att hon missat ponnytiden, inte fått tävla ponnyklasserna osv.
Nu ska hon sälja den hästen och hitta en annan som kan nå hennes nya mål.
Nu snackar jag ju väldigt mycket om tävling, du skrev att du ville ut och hoppa. Man byter hästar under sin karriär, din första kanske inte är en 160-hopphäst, men det är en bra läromästare, du lär dig rida på den och börjar tävla. Sen är det dags för nästa häst, och den andra kanske mäter sig till dina nya ambitioner. osv.
Är dålig på att formulera mig men försöker berätta hur jag tänker, hehe

Var inte säker på om jag ville ha ponny/storhäst, men fick ganska klart för mig av mina kompisar att det var ponny jag skulle ha! Jag var ju yngre då dock. Sedan blev det också ganska klart att jag ville tävla ponny-sm och allt det där, så då var ponny rätt beslut för mig.

Så tänk igenom vad dina mål är just nu, om du vill ha ponny eller storhäst. Som sagt passar du ju på båda menar jag.
Förlåt för bibeln men ville ge många råd inför hästköpet, så det blir rätt! Provrid både d-ponny och storhäst, träffar du på en storhäst som du trivs med, ye aight, super! Hittar du en ponny du trivs med, ye aight, super!
Vad som känns bäst för dig helt enkelt!
 
Tror inte det spelar så stor roll, faktiskt. Jag köpte min första storhäst som 16-åring, men jag red nästan bara stora hästar på ridskolan innan dess så jag var aldrig inne i att tävla ponny. Har du mycket kompisar som tävlar ponny och vill vara med dem och rida lag ihop är det ju en annan femma, då kanske du ska ha en ponny för att kunna vara med i den gemenskapen - å andra sidan finns det lagtävlingar även för storhäst (det red jag mycket när jag var aktiv, typ division 3-dressyr med min tokiga märr, skitroligt!). Vad är syftet med din ridning på egna hästen? Ska du tävla mycket eller mest hobbyrida? Utgå från det. Och skulle du fastna för en ponny, så går det ju utmärkt att som vuxen rida ponny i storhästklasser också.
 
Jag hade tagit häst alla dagar i veckan. Fick min häst när jag var 14. Man har lika kul med häst som med ponny.
Bry dej inte om vad andra tycker utan ta det som passar dej. Är du osäker så provrid både häst och ponny och så tar du den du fastnar för.
 
Tack så mycket för alla svar, verkligen!🥰
Jag har inte planer på att rida internationellt, eller kanske dom högre klasserna - speciellt inte nu då jag ändå börjat rida ganska sent eller vad man kan säga, & har nog inte riktigt förutsättningarna för det.

Och om jag köper en ponny/häst så vill jag ju kunna ha den ganska länge ändå & utvecklas med den.
Det är väl kanske därför jag står mest åt stor häst hållet, så jag slipper känna mig stor & kanske behöva sälja ponnyn inom typ 1,5-2 år. Samt att alla i min ålder kanske snart går över till storhäst.
Dock har jag bara en nära vän som rider (😢) och hon har nog inte planer på att ta ridningen på lite större allvar.

Jag vill ut & tävla, och drömmen skulle ju vara att åka på lite större tävlingar (inom Sverige), asså typ kanske 1.30 i framtiden - fast det är ju inte säkert att det händer.
Men jag kör ju inte super all in & liksom vill bli bäst. Jag vill ha roligt men samtidigt fara ut på tävlingar då jag är en tävlingsmänniska😛
 
Och sedan - det är ju jättesvårt att åka & prov rida då jag bor ganska högt upp i Sverige (Västernorrland), och typ alla potentiella hästar jag hittar finns långt nere i söder🥵 Och pappa är väll inte så sugen att köra en roadtrip ner dit😶
 
Skulle åka och provrida både D-ponnysar och storhästar som verkar intressanta och köpa den individ som jag klickar och passar bäst med. Tror inte att du behöver oroa dig för att växa ur en ponny eftersom du redan är 15 och det är väldigt många vuxna som rider ponny.
 
Jag hade nog faktiskt valt storhäst, men åk och provrid båda och se vad du själv gillar! Gå efter individ och inte storlek. Det viktigaste är ändå att den är trevlig och snäll i både hantering och ridning, speciellt om det är ens första häst :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
702
Senast: Kristall10
·
Hästmänniskan Jag skulle behöva lite input kring val av häst till min (snart) 13-åriga dotter. Hon har vuxit ur sin maxade b-ponny och skulle...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 284
Senast: Jeps
·
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 314
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 717
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp