Habina

Trådstartare
Skapar en egen tråd så får jag i värsta fall diskutera med mig själv. ;)

Har kollat på lagfinalen i hoppning med ett halvt öga och det är tre saker jag reagerar på.

Först och främst, hur i hela kan så många "ponnyer" vara varmblod med toppstam för hoppning och samtidigt vara ponnyhöjd?

Tränar man inte på vattengravar innan? Så många som liksom bara kommer i en fisgalopp emot, så ponnyn skuttar över och givetvis trampar i vattnet.

Slutligen har jag sett en "ny" trend där man lutar sig kraftigt bakåt för att bromsa ponnyn. Ser så himla trist ut, tack och lov har det varit ett fåtal ekipage och inte merparten.
 
Tack för tips, ska in och kika nu från början! Fick dock en tråkig början då jag kom in på sista ekipaget (Italien) som avslutar med att straff-rida ponnyn vid utvägran. :(
 
Jag tittar på lagfinalen i hoppning. Reagerade också på alla fel i vattengraven. Det är som att ponnysarna inte alls är med på att hoppa hela vattnet. De skuttar ju bara över staketet. 🤔
 
Tack för tips, ska in och kika nu från början! Fick dock en tråkig början då jag kom in på sista ekipaget (Italien) som avslutar med att straff-rida ponnyn vid utvägran. :(

Ja, det var ett ekipage som gjorde mig ledsen. :( Har ingen riktig koll på reglerna, ifall de kommer starta andra rundan även om de blivit uteslutna i första.
 
Jag tittar på lagfinalen i hoppning. Reagerade också på alla fel i vattengraven. Det är som att ponnysarna inte alls är med på att hoppa hela vattnet. De skuttar ju bara över staketet. 🤔

Ja, första 2-3 ekipagen tänkte jag "oj vad orutinerat" men sen började jag undra om de ens tränat på vatten innan? :crazy:
 
Nu är andra omgången igång! Tyvärr hängde kamerorna inte med i början, så jag blev osäker på om det var samma bana. Men det verkar vara det, men vattengravens hinder verkar höjt?
 
Missat det totalt, synd att man inte kan se dressyren och fälttävlan i efterhand. Någon som vet varför det är så många skimlar?
 
Missat det totalt, synd att man inte kan se dressyren och fälttävlan i efterhand. Någon som vet varför det är så många skimlar?

Det har inte varit så mycket än, bara lagdressyren, första individuella dressyeren och fälttävlans dressyrmoment. Om det är nån tröst så sände FEI bara lagdressyren.
 
Undrar hur långt de bäst em ponnyerna skulle nå som stor häst - känns som många av dem ändå är storhäst höjd. För många, många år sedan tävlade Stroller högt och Jappeloup var vär inte särskilt hög han heller.
 
Det har kanske kommit klagomål på vattnet? För nu har de gjort en liten oxer i framkant, delvis över vattnet ser det ut som? Ponnyerna verkar hoppa mycket bättre iaf.
 
Undrar hur långt de bäst em ponnyerna skulle nå som stor häst - känns som många av dem ändå är storhäst höjd. För många, många år sedan tävlade Stroller högt och Jappeloup var vär inte särskilt hög han heller.
Jappeloup var väl iaf 158 typ. Tror det skulle vara svårare för ponnyerna att hävda sig riktigt högt då distanserna är längre i dag. Med det sagt så red väl Philip Svitzer 140 med Zabrino innan han mättes in som ponny igen.
 
Jappeloup var väl iaf 158 typ. Tror det skulle vara svårare för ponnyerna att hävda sig riktigt högt då distanserna är längre i dag. Med det sagt så red väl Philip Svitzer 140 med Zabrino innan han mättes in som ponny igen.

Hans ryttare rev väl ben fötterna ibland. Undrar om Jappeloup skulle kunna tävla på högsta nivå idag. Hopningen har ju utvecklats en hel del. .
 
Sjukt spännande lagfinal! :nailbiting: Men hatten av för Irländarna som höll huvudet kallt och levererade nollorna när det behövdes.

Imorgon ramlar jag in i den här tråden igen, då är det dags att följa fälttävlans terrängmoment och våra fyra svenska ekipage. :)
 
Skapar en egen tråd så får jag i värsta fall diskutera med mig själv. ;)

Har kollat på lagfinalen i hoppning med ett halvt öga och det är tre saker jag reagerar på.

Först och främst, hur i hela kan så många "ponnyer" vara varmblod med toppstam för hoppning och samtidigt vara ponnyhöjd?

Tränar man inte på vattengravar innan? Så många som liksom bara kommer i en fisgalopp emot, så ponnyn skuttar över och givetvis trampar i vattnet.

Slutligen har jag sett en "ny" trend där man lutar sig kraftigt bakåt för att bromsa ponnyn. Ser så himla trist ut, tack och lov har det varit ett fåtal ekipage och inte merparten.
Jag har inte tittar men angående vattengrav så brukar det ju vara väldigt utslagsgivande även på toppnivå bland seniorerna. Tror inte det varit en enda gång utan att Lotta Björe sagt att hon tycker att den inte borde vara med just för att den ställer till det.
 
Hade tänkt kolla på Ronja och Rigoletto nu kl 9 (Jobbade hos Axelssons när Ronja var liten och känner även Sofia som fött upp Rigoletto och Verdi :heart ), men det verkar inte som att det visar dressyren idag, bara terräng? :(
 
Hade tänkt kolla på Ronja och Rigoletto nu kl 9 (Jobbade hos Axelssons när Ronja var liten och känner även Sofia som fött upp Rigoletto och Verdi :heart ), men det verkar inte som att det visar dressyren idag, bara terräng? :(

Ja, tyvärr sänder de inte allt. :( Hade också velat se Rigoletto, Sofia är en ”nästansläkting” till mig.
 
Jag har inte tittar men angående vattengrav så brukar det ju vara väldigt utslagsgivande även på toppnivå bland seniorerna. Tror inte det varit en enda gång utan att Lotta Björe sagt att hon tycker att den inte borde vara med just för att den ställer till det.

Jo, men då försöker de iaf, typ ökar tempot och hästen hoppar men räcker inte helt över. Här klev de bara. Ingen var i vattengraven i andra rundan, när de ställt ett hinder mitt i.
 

Liknande trådar

Hoppning I våras var jag och tävlade min D-ponny på en relativt stor tävling, där fanns det en vattengrav, något som Flaxen [som han kallas] inte...
Svar
12
· Visningar
1 554
Senast: Toker
·
I
Fälttävlan Skriver av mej.. det blev långt. Så var då debuten avklarad för yngsta dottern. Det gick bra.. fram till nästsista hindret. Det var ett...
Svar
12
· Visningar
1 393
Senast: Idasagare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp