Ponny/Häst

TeamTanja

Trådstartare
Rent hypotetiskt nu... om jag löser hästlicens på en ponny för att kunna tävla dressyr bland hästar, får den ponnyn fortfarande tävla ponnyhoppning med en annan ryttare?
 
Nej, det får den inte, antingen som ponny eller storhäst, inte hålla på att hoppa fram och tillbaka.
 
Kom på en till sak... hur blir det då om ponnyn säljs? Får den då tävlas som ponny igen? Hästlicensen följer väl med, men kan de nya ägarna lösa ponnylicens?
 
Det räcker med att du anmäler stadigvarande ryttarbyte, så kan den få tävla bland ponnyn igen, så du behöver inte sälja den. Men det måste gå ett visst antal månader emellan efter den tävlats som häst tror jag.
 
Sv: Ponny/Häst

Hej, det här svaret fick jag när jag skrev till vårat distrikt och frågade:
Det här gäller....
Ponny med ryttare som under året fyller minst 19 år äger rätt att tävla bland hästar i dressyr t.o.m. medelsvår klass och i hoppning
t.o.m. 1,20 hoppning.
Ryttare enligt ovan som under föregående år framgångsrikt tävlat med samma ponny i ponnyklass 1,30 kan efter dispens få rätt att tävla i högre klass.
Dispens sökes hos Ridsportförbundet.
Ponny som startar i klass för stora hästar enligt Ridsportförbundets TR får inte starta i tävling för ponnyer.
Vid stadigvarande ryttar -och eller ägarbyte får ponny efter anmälan till Ridsportförbundet åter starta i tävling för ponny.
Kat D-ponny som har lägst 6 placeringar i FEIs lagtävlansprogram, individuella programför ponnyryttare, äger rätt att starta i Msv B klasser vid regionala tävlingar för hästar.
Ekipaget äger rätt att starta på sin ponnylicens.
D-ponny ekipage som deltar vid regional tävling för stor häst får även under samma meeting starta en LA-klass om sådan finnes.
 
Sv: Ponny/Häst

Sen är det väl så att för en inmätt ponny så för att få starta som storhäst ska den ha placeringar på lägst en viss nivå? Dvs om du med din kat D ponny tävlat LB/LB så kan du inte 'bara' lösa storhästlicens och tävla vidare med den som stor häst när du fyllt nitton. Utan den måste ha presterat på en viss nivå (antagligen för att se att den verkligen kan hävda sig i storhästklasser hyfsat).

Är ponnyn aldrig inmätt (men då har den heller aldrig tävlat som ponny) så är den enligt TR en stor häst dock och man kan utan restriktioner tävla den som storhäst.

Och som ännu mer kuriosa så får (inmätt) ponny aldrig starta storhästfälttävlan om d einte gjort om reglerna senaste åren.. Så det är en djungel det där...
 
Sv: Ponny/Häst

Nej, ponnyn måste inte ha presterat något för att få tävla som häst. Ekipaget måste har presterat om de vill söka dispens, så som tabxtra skriver.
 
Sv: Ponny/Häst

Nej, du behöver inte presterat nånting med din ponny för att få tävla den som häst. Det enda du behöver göra är att fixa hästlicens och så är det bara att tävla på sen, och det spelar ingen roll alls om du så aldrig skulle ha nollat en LD ens.
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
737
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 602
Senast: hhere
·
  • Artikel
Hästnyheter Idag börjar ett nytt reglemente för ponnymätning att gälla. Det innebär bland annat att FEI-mätintyg kan gälla som svenskt mätintyg och...
Svar
0
· Visningar
110
Senast: Gunnar
·
Tävling Jobbat på många ponny-tävlingar, och jag har slutat räkna hur många gånger jag sett pappor lyfta in ponnysar tillsammans... Gärna...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
8 593
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp