Ponny med artros i ryggen

annalenalarsson18

Trådstartare
För ett år sedan köpte vi vår 15-åriga d-ponny, som hopponny åt dottern.
Hon var lite "bökig" redan från början, lite svårt i ridningen när det ställdes krav vid träningen. Det förklarades med att hon var dåligt musklad och vi lade ner mycket tid på träning. Hon har haft equiterapeut som behandliat rygg och leder. Ingen ömhet, inget konstigt som hittats.
Efter att hon oförklarligt börjat vägra framför hinder startade vi hältutredning, som visade stelhet på böjt spår och röntgen som visade artros i ryggen. Fina leder i ben och övrigt.

Hon visar ingen ömhet, ingen hälta, inga probelm vid "normal" ridning. Supertrevlig i all hantering, rullar över ryggen och rör sig fint i hagen, ligger ner i boxen nattetid.

Vi har ingen möjlighet att ha kvar ponnyn som skogsmulle/sällskapshäst. Skulle gärna vilja att hon fick komma till ett hem där hon får ta det lugnt och njuta av livet, utan hoppning och hård träning. Hon har ju ingen ålder.

Har övervägt att triangelmärka henne, men vill att nästa ägare ska kunna behandla ryggen på försäkringen om det skulle behövas i framtiden.

Veterinären anser att vi ska ta bort henne. Men det känns inte som ett alternativ.

Jag har googlat på artros i rygg hos häst. Men blir inte klokare. Hon visar ju ingen smärta varken vid genomgång av ryggen, sadling, hantering eller normal ridning. Bara vid hårdträning och hoppning. Ska hon inte kunna ha ett bra pensionärsliv då? Vi hade ju aldrig ens upptäckt artrosen om hon hade varit en skogsmullehäst?

Vad är era erfarenheter?
 
För ett år sedan köpte vi vår 15-åriga d-ponny, som hopponny åt dottern.
Hon var lite "bökig" redan från början, lite svårt i ridningen när det ställdes krav vid träningen. Det förklarades med att hon var dåligt musklad och vi lade ner mycket tid på träning. Hon har haft equiterapeut som behandliat rygg och leder. Ingen ömhet, inget konstigt som hittats.
Efter att hon oförklarligt börjat vägra framför hinder startade vi hältutredning, som visade stelhet på böjt spår och röntgen som visade artros i ryggen. Fina leder i ben och övrigt.

Hon visar ingen ömhet, ingen hälta, inga probelm vid "normal" ridning. Supertrevlig i all hantering, rullar över ryggen och rör sig fint i hagen, ligger ner i boxen nattetid.

Vi har ingen möjlighet att ha kvar ponnyn som skogsmulle/sällskapshäst. Skulle gärna vilja att hon fick komma till ett hem där hon får ta det lugnt och njuta av livet, utan hoppning och hård träning. Hon har ju ingen ålder.

Har övervägt att triangelmärka henne, men vill att nästa ägare ska kunna behandla ryggen på försäkringen om det skulle behövas i framtiden.

Veterinären anser att vi ska ta bort henne. Men det känns inte som ett alternativ.

Jag har googlat på artros i rygg hos häst. Men blir inte klokare. Hon visar ju ingen smärta varken vid genomgång av ryggen, sadling, hantering eller normal ridning. Bara vid hårdträning och hoppning. Ska hon inte kunna ha ett bra pensionärsliv då? Vi hade ju aldrig ens upptäckt artrosen om hon hade varit en skogsmullehäst?

Vad är era erfarenheter?

Det brukar behöva vara rätt illa om veterinär råder till avlivning utan att ägaren själv lutar åt det hållet.

Många hästar har ont utan att protestera hela tiden.

Det är för oss helt omöjligt att tycka till om en häst vi inte vet mer om vad det är för diagnos.
Det du försöker beskriva med ”artros i ryggen” kan vara så enormt olika saker, i olika grad och placerat på så olika ställen. Vissa hästar med rygg-fynd har inte alls ont med rätt träning. Andra har fruktansvärda smärtor. Vissa blir bara värre och värre. Det beror på exakt diagnos, placering etc.

Jag tycker alltid man ska vara otroligt försiktig med att sälja vidare hästar med skador etc. Man vet inte var de hamnar. Den bra köparen kan ju behöva sälja och så har man ev en häst som inte sköts korrekt och blir dålig. I vissa fall utan att folk fattar varför den konstrar.

Jag jobbar mkt med både rehab och problemlösning. Många av problemlösnings-hästarna har ont utan att ägare eller andra tränare fattat det. Alldeles för många hästar med skador har sålts och hamnat i fel händer.
Så fundera väl över om ni vill riskera att ponnyn blir en sådan häst.
Och snacka igenom med veterinären igen. Som sagt är det väldigt sällan de rek avlivning om inte ägaren vill.
 
För ett år sedan köpte vi vår 15-åriga d-ponny, som hopponny åt dottern.
Hon var lite "bökig" redan från början, lite svårt i ridningen när det ställdes krav vid träningen. Det förklarades med att hon var dåligt musklad och vi lade ner mycket tid på träning. Hon har haft equiterapeut som behandliat rygg och leder. Ingen ömhet, inget konstigt som hittats.
Efter att hon oförklarligt börjat vägra framför hinder startade vi hältutredning, som visade stelhet på böjt spår och röntgen som visade artros i ryggen. Fina leder i ben och övrigt.

Hon visar ingen ömhet, ingen hälta, inga probelm vid "normal" ridning. Supertrevlig i all hantering, rullar över ryggen och rör sig fint i hagen, ligger ner i boxen nattetid.

Vi har ingen möjlighet att ha kvar ponnyn som skogsmulle/sällskapshäst. Skulle gärna vilja att hon fick komma till ett hem där hon får ta det lugnt och njuta av livet, utan hoppning och hård träning. Hon har ju ingen ålder.

Har övervägt att triangelmärka henne, men vill att nästa ägare ska kunna behandla ryggen på försäkringen om det skulle behövas i framtiden.

Veterinären anser att vi ska ta bort henne. Men det känns inte som ett alternativ.

Jag har googlat på artros i rygg hos häst. Men blir inte klokare. Hon visar ju ingen smärta varken vid genomgång av ryggen, sadling, hantering eller normal ridning. Bara vid hårdträning och hoppning. Ska hon inte kunna ha ett bra pensionärsliv då? Vi hade ju aldrig ens upptäckt artrosen om hon hade varit en skogsmullehäst?

Vad är era erfarenheter?

Jag tycker du ska lyssna på din veterinär. Veterinären måste ha anledning att anse att ponnyn bör avlivas. Men med det sagt så ja, det händer att hästar med vissa typer sv sjukdomar och skador kan fungera som promenadhäst hos någon annan men jag tycker nog du ska diskutera det med din veterinär ett varv till och som tuaphua skriver så ska man tänka ett varv till när man säljer hästar med skador..
 
Hör med en annan veterinär.
Lyssna också på er tränare. Är det för att hästen verkar ha smärta att den vägrar, eller är det för att den tappat förtroende (ger din dotter för dåligt stöd i hoppningen?) alla stopp beror inte på smärta utan kan ju bero på att hästen kräver mer finslipad ridning från ryttaren. Många hästar gillar inte att komma fel på hinder ideligen utan kan då börja stanna. Detta vet jag inget om men du och tränaren kan säkert detta i ert fall.
Jag hade en halt häst för några år sedan, jag fick beskedet av en renommerad veterinär att det var bäst att avliva då behandling inte hade någon effekt och att hästen inte ens skulle kunna klara av ett liv som promenadhäst.
Jag vände mig till en en annan veterinär som hittade andra problem som inte första veterinär hittade. Sen sålde jag ändå hästen som promenadhäst- nya ägaren rehabiliterade hästen och den kunde åter tävla lätt klass.

Detta har jag svårt att smälta än idag, hästen kunde varit död ! Nu lever den ett gott liv hos ny ägare och är högt älskad. Vet inte om den håller för så mycket tävling så om den är helt 100 % återställd vet jag inte, men den har ett bra liv.

Annan veterinär först- sen är det lättare att besluta kanske 🙂
 
Senast ändrad:
Om du känner minsta osäkerhet angående första veterinärens råd, så anlita en annan för en second opinion. Säger då den samma sak skulle jag ta bort ponnyn.

Har sett flera fall där hästen varit "bråkig" i ridning men även vid skötsel hade de varit sura och griniga
När det sen konstaterats problem i ryggen och de ställts av från ridning, ja då har de blivit små änglar även i boxen.
Hästar har många sätt försöka visa något är fel, behöver inte alltid vara regelrätt hälta
 
Jag förstår att det känns jättejobbigt mwn jag hade nog åkt till annan klinik och sett vad de sagt om det. Det är klart man vill göra allt för sin vän men man vet aldrig vad nästa ägare tar hänsyn till och inte. Eller nästnästa. Veterinärer "vill" inte ta bort hästar för sakens skull utan rekommenderar oftast behandling/rehab om det bedöms möjligt.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 585
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har i snart tre månader ridit en ponny som: * Inte alltid vill stå still vid sadling * Alltid vill snurra runt när man...
Svar
6
· Visningar
1 326
Hästvård Jag har ett treårigt sto som för någon månad sedan blev diagnostiserad med artros i intervertebralleder samt si-led. Artrosen sitter i...
2
Svar
20
· Visningar
11 098
Senast: bellonna
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
14 914
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp