Ponny med fång och artros

MaRomer

Trådstartare
Inser att rubriken låter katastrof. Men jag kommer ta hem en ponny. Han rids/körs idag 4-5 gånger i veckan i skogen och lätt dressyr på banan. Idag helt symptom fri.

Det jag undrar är inte huruvida ponnyn ska bli min. Utan i vilken utsträckning ni tror han kommer fungera som skogsmulle till mina barn. Ska han ridas alls eller endast gå som sällskap? Oavsett kommer ponnyn flytta hem till mig. Men jag vill ge honom bästa förutsättningarna.

Hälta upptäcktes då han stod på en ridskola. Och bland annat stod i spilta. Dvs mycket motion för att sedan stå stilla. I våras bytte han ägare till privat och är idag symptomfri.

Hästen har enligt vet haft fång med förändringar. Han har i sommar gått på bete utan minsta antydan till fång. Inte heller nuvarande hovslagare kunde se några täcken på fång. Men det visade sig på röntgen.

Sen är han behandlad v bak och har mild, ej aktiv atros. Om jag tolkar det rätt. Röntgen fynd finns.

Ska denna ponny ridas? I så fall i vilken utsträckning? Skritt, trav, galopp, hoppning? Endast promenader? Ej på volt, bara rakt spår? Eller bara rida på som den skogsmulle han är och om han blir stel, oren ta ut veterinär för ny bedömning? Att han går rida är inget som är prioritet.

Fången ser jag ej som något som I nuläget bekymrar. Utan det är artosen v bak. Jag vill göra det som är bäst för honom. Min häst blir snart ensam, så oavsett kommer han ha en plats hos oss.
Jag har endast fått journalen, ej pratat med veterinären. Ponnyn är en import av cob typ från Irland.
 

Bifogade filer

  • _20190925_135737.JPG
    _20190925_135737.JPG
    70,3 KB · Visningar: 147
Tur i oturen ska hästen röra sig med båda de diagnoserna. Artrosen mår bra av rörelse när den inte är aktiv och för att förhindra fler fånganfall är minst 30 minuters pulshöjande motion/dag ett bra sätt att förebygga. Hästen måste såklart också hållas slimmad och inte tillåtas bli överviktig.

Hur mycket hästen klarar är ju svårt att säga men promenadridning i alla gångarter skulle jag börja med iallafall med mycket lugn igångsättning om hästen inte är igång nu. Att bli stående i hagen kan vara en dödsdom för en sådan häst så motioneras regelbundet ska han absolut.

Ett tips utöver är att leda hästen över bommar så att bakkärran aktiveras ordentligt före ridning och i början om hästen inte är igång nu, även efter. När det fungerar så höj upp bommarna lite grann. Ikeas pottor är utmärkta för ändamålet. Att få igång bakkärran innan någon sitter upp gör det lättare för hästen att bygga upp muskler runt bakknät (vilket gör att artrosen "avlastas") och hästen kan bära sig bättre när ryttaren sitter upp om han har värmt upp bakkärran ordentligt först.
 
Tur i oturen ska hästen röra sig med båda de diagnoserna. Artrosen mår bra av rörelse när den inte är aktiv och för att förhindra fler fånganfall är minst 30 minuters pulshöjande motion/dag ett bra sätt att förebygga. Hästen måste såklart också hållas slimmad och inte tillåtas bli överviktig.

Hur mycket hästen klarar är ju svårt att säga men promenadridning i alla gångarter skulle jag börja med iallafall med mycket lugn igångsättning om hästen inte är igång nu. Att bli stående i hagen kan vara en dödsdom för en sådan häst så motioneras regelbundet ska han absolut.

Ett tips utöver är att leda hästen över bommar så att bakkärran aktiveras ordentligt före ridning och i början om hästen inte är igång nu, även efter. När det fungerar så höj upp bommarna lite grann. Ikeas pottor är utmärkta för ändamålet. Att få igång bakkärran innan någon sitter upp gör det lättare för hästen att bygga upp muskler runt bakknät (vilket gör att artrosen "avlastas") och hästen kan bära sig bättre när ryttaren sitter upp om han har värmt upp bakkärran ordentligt först.
Ponnyn är fullt igång idag. Både rids ich körs.
 
Hur stor är ponnyn? Vågar du köra den? Det vore väl ypperligt att köra den emellanåt så slipper den bära upp tyngd av ryttare, som tynger på artrosen och hovarna.
Ponnyn är 130 och av cob typ. Jag kommer ej sitta och traggla på den. Utan mina barn kommer rida i skogen. Jag kommer rida nån gång ibland på banan. Tanken är att han ska med som handhäst när jag rider min. Han går köra och körs idag. Däremot har jag varken sele eller vagn I nuläget.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 084
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 047
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 950
Senast: nullo-modo
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 120
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp