Ponny med PPID och synnedsättning

Woffe

Trådstartare
Hej!

För er som följt min tråd "Problem att rida ut" vet att jag under hösten haft stora bekymmer med min 26 år gammla ponny. Han har varit otroligt stressad, och inte velat vara i stallet utan vara ute i hagen hos hästarna. Han har stannat ute på ridtur när vi ridit själva och vägrat gå fram, t.o.m. när vi haft sällskap som senare gått med oss. Han skenade iväg till kompisarna när jag satt upp och red och gick inte att få stopp på. Han har haft dessa tendenser innan som jag kopplat till misshandel och svårigheter att lita till människor. Det är till ex. bara jag som senaste åren kunnat rida honom, andra ryttare har han kastat av med buller och bång. Jag har förutom det märkt att han fungerar bättre att träna och rida i inhängnader typ longervolt/paddock/ridhus. Då kan den annars så stressade ponnyn bli superhärlig att ha att göra med. Något jag också märkt är att han inte vill gå in i stallet om jag glömt tända lampan, kan ej heller lastas på vanlig transport samt att han inte vill gå in i en utebox på kvällen när det är mörkt.

Jag har haft ute veterinär under hösten som har konstaterat PPID. Han åt som mest 1.5 tablett. Då blev han så deprimerad att han tappade både mat- och livslust samt att han vände och gick från mig när jag kom i hagen. Jag har pratat med diagnosticerande veterinär om hans ökade stress, vilket hon bortförklarade med att han hade överskottsenergi och sade med bestämdhet att han skulle jobbas ordentligt. Men det resulterade bara i att det rann svett från mulen och över precis hela kroppen trots att han var helklippt. Försökte prata med min veterinär om detta men tyckte inte jag skulle bry mig utan fortsätta jobba honom som rekommenderat.

Jag blev nu allt mer funderad då han började hoppa till av rädsla utan anledning, bli skrämd när täcket skulle läggas på o.s.v. Nu började jag fundera på om det handlar om mitt ledarskap (tränat mkt NH-med honom), att han bara är bångstyrig och vill till sina kompisar - ev. ett hingstbeteende. Beslutade då att ta ut en annan veterinär för genomkoll. Vi tog blodprov som var helt normala, kollade rörelseapparaten - ingen hälta eller ömhet samt ögonen. Det visade sig att han ser dåligt på vänster öga (svarar ej på hotreflexen utan veterinären måste peta i ögat för att han skulle reagera) samt ev även lite på hö. Jag hade själv tankarna på om synen skulle ha förvärrats så det bekräftade lite. Att åka till klinik med honom för att göra en ordentlig ögonundersökning kommer jag inte göra i. o. m. hans ålder och motvilja att lastas.

Nu ser det ut så här att om han fortfarande mår dåligt psykiskt efter att ha provat några veckor utan Prascend så råder veterinären mig att ta bort honom. Jag har själv gått lite i de tankarna sista tiden då jag känner att jag vill att han ska må bra... och gör han inte det så gör jag det som behövs... dvs låter honom somna in, även om det är ett tufft beslut.

Skulle vilja ha lite erfarenheter från er med PPID-hästar ang användning av Prascend kopplat till måendet samt er som har/har haft häst med synnedsättning. Hur har ni sett att hästen har dålig syn? Hur har den betett sig?

Tack till dig som orkat läsa denna långa beskrivning! Kram från Woffe på Alla hjärtans Dag!
 
Jag skulle resonera som dig och låta honom somna om han inte snart mår bättre.

Har en med PPID men hon har inte reagerat minsta negativt på medicinering så ingen hjälp där tyvärr.

Tack för ditt svar! Verkar som att individerna reagerar olika på Prascend.
Fick en underbar mysstund idag i stallet och fick se min gamla häst igen. Men så fort vi kom ut och gick igenom grinden, i mörkret, blev han livrädd, skyggade och ville tillbaka till stallet. Han som aldrig skyggat förut och som varit tryggheten själv. Får se hur det går, men det ser inte bra ut. Usch så jobbigt! 😥
 
Tack för ditt svar! Verkar som att individerna reagerar olika på Prascend.
Fick en underbar mysstund idag i stallet och fick se min gamla häst igen. Men så fort vi kom ut och gick igenom grinden, i mörkret, blev han livrädd, skyggade och ville tillbaka till stallet. Han som aldrig skyggat förut och som varit tryggheten själv. Får se hur det går, men det ser inte bra ut. Usch så jobbigt! 😥

Jag hade en ung häst som efter ögonskada började förlora synen på det ögat. Den blev också förändrad, började skygga osv. Så tyvärr sitter nog det ihop med synen ;(

Lider med dig
 
Jag har aldrig haft en häst med PPID men en gammal häst som började få nedsatt syn. Jag hade redan kommit till insikten att hon hade för många ålderskrämpor för att må bra en vinter till, hon var 28 år. De sista veckorna började hon skygga för saker som inte fanns, hon förändrade beteende och blev lugn i situationer där hon tidigare varit vaksam och orolig i situationer där hon tidigare varit lugn. Baserat på hennes beteende drog jag slutsatsen att synen försämrats, och hade jag inte redan bokat tid för henne hade jag gjort det då.
 
Min blev nog deprimerad och off på nåt vis av Prascenden eller PPIDn. Fick typ epelepsianfall och när jag såg röntgenbilderna på hoven så sa jag Nu är det slut. Har inte ångrat det men saknaden är stor 5 år senare.:cry: Han blev 25 år och hade inga problem med synen vad jag vet.
 
Har erfarenhet av synnedsättning.

Hjälpte till med en häst som gick från att vara positiv och trevlig, lugnet själv när man var iväg till att vara helt hysterisk och svårlastad.
Det vi märkte först var att han kunde stanna på hinder helt undan förvarning, praktiskt taget i avhoppet.
Sen blev lastningen värre och värre. Från att lukta på rampen innan man gick på till att stå i timmar och veva vilt med alla ben omkring sig.
Bli väldigt orolig och skygga mkt, bli ”tittig” fast han aldrig varit det tidigare. Stressad helt enkelt. Både på hemmaplan men framför allt när vi åkte bort.
I efterhand kunde man ju se sambandet att det var värst dom dagar det varit skarpt solljus men det förstod vi inte då.
Det eskalerade ganska snabbt, två månader ca.
Tog givetvis ut veterinär som kunde konstatera cysta i ena ögat.
Operation, hem samma dag och täckt öga två veckor. Sen var han sig själv igen ☺️
 
Jag har ingen erfarenhet av just synnedsättning. Men jag har en häst med PPID som medicineras med prascend. Huruvida det är medicinen eller sjukdomen vet jag inte, men min häst är numera mycket lättskrämd, stressad, nervös och orolig, vilket hon inte varit tidigare i livet. Hon kommer att avlivas någon gång detta året.
 
En liten uppdatering: Vi slutade med Prascend i onsdags. Sedan dess har han varit sitt gamla lugna jag. Vi har äntligen kunnat mysa i stallet där han kunnat njuta, stå stilla och vila på ett ben. Vi har promenerat i skogen där han gått över stock och sten, diken och i vattenpölar utan problem, och utan minsta nervositet eller skuggande. Igår blev han så glad när han fick se tränset och longerlinan och hade mkt bråttom när vi skulle gå till longervolten. Travade så fint, och sedan körde vi lösträning. Det han tycker är jobbigt är att gå från ljus till mörker, t.ex. att gå in i stallet om det är släckt, el ut i mörkret när vi pysslat i stallet, men i övrigt är han nu som min vanliga, lugna häst, så som han var innan Prascend. Hoppas det håller i sig så jag kan ge veterinären ett positivt besked om några veckor! 😃
 
Det togs blodprov. Så han hade högt ACTH. Låg på 24, skulle vart 7. Å andra sidan behövde han stå inne själv för att svälta inför nollprovet och det gjorde honom enormt stressad. Så jag tror att det hade kunnat vara lägre om han varit lugn vid tillfället. Dock har han ju PPID ändå. Har inte mått dåligt av sin PPID än så länge, har klarat gå på bete senaste åren, ätit stärkelserika kraftfoder, äpplen i massor (Som stallägaren hade gett i somras utan att jag visste om det). Har även fällt sommarpälsen som han ska. Sen så har han ju haft lite mer päls än vanligt på vintern då. Vi får se vart det barkar... Och vad veterinären säger när jag ska ringa för rapport om 2 1/2 vecka. Frågan är hur snabbt PPID sedan fortskrider utan medicin, där finns det ingen info att hitta tyvärr... Men i dagsläget känns det som att om han mår bättre utan medicin, men får ett kortare liv, så tar jag det. Samtidigt har jag fått tips om att man kan börja försiktigt med Prascend och öka successivt. Hade nog varit bättre än att börja direkt på en tablett och efter fyra veckor höja till 1 1/2....
 
Det togs blodprov. Så han hade högt ACTH. Låg på 24, skulle vart 7. Å andra sidan behövde han stå inne själv för att svälta inför nollprovet och det gjorde honom enormt stressad. Så jag tror att det hade kunnat vara lägre om han varit lugn vid tillfället. Dock har han ju PPID ändå. Har inte mått dåligt av sin PPID än så länge, har klarat gå på bete senaste åren, ätit stärkelserika kraftfoder, äpplen i massor (Som stallägaren hade gett i somras utan att jag visste om det). Har även fällt sommarpälsen som han ska. Sen så har han ju haft lite mer päls än vanligt på vintern då. Vi får se vart det barkar... Och vad veterinären säger när jag ska ringa för rapport om 2 1/2 vecka. Frågan är hur snabbt PPID sedan fortskrider utan medicin, där finns det ingen info att hitta tyvärr... Men i dagsläget känns det som att om han mår bättre utan medicin, men får ett kortare liv, så tar jag det. Samtidigt har jag fått tips om att man kan börja försiktigt med Prascend och öka successivt. Hade nog varit bättre än att börja direkt på en tablett och efter fyra veckor höja till 1 1/2....
Vad väger han? 1,5 tablett låter mycket för en ponny. Min får en halv tablett. Han väger nästan 400 kg (375 kg) och ligger alltså helt inom normaldosen (0,5 tablett till 200-400 kg).

Som du skriver så är det bättre med kortare liv om det livet är ett bra liv än ett längre liv där han mår dåligt. Men då gäller det att du är ärlig mot dig själv och väldigt uppmärksam på symptomen och tar beslutet medans tid är. Hur snabbt symptomen kommer är så enormt olika. Jag kan i efterhand se att min dotters häst hade symptom 1,5-2 år innan han fick fång första gången i februari med en halvmeter snö. Det tog ytterligare nästan ett år innan han diagnostiserades eftersom PPID då var ganska okänt, det ansågs vara något bara gamla hästar fick och var väldigt dyrt och komplicerat att provta för. Provet skulle då skickas fryst med kurir till Tyskland vilket kostade ett antal tusenlappar och veterinären och försäkringsbolaget gick enbart på symptom, prov behövdes inte för att få ut på försäkringen då. Skillnad mot idag när provet kan tas hemma och kostar några hundralappar. Han fick sedan somna in efter ytterligare nästen ett år så ca fyra år efter första symptomen var det för hans del.

Min nuvarande med PPID upptäcktes vid rutinprov. Han hade inga symptom då, började kissa något mer ca 2 veckor efter provtagningen och sattes på 0,5 tablett prascend och uppföljningsproverna visade att det var perfekt dosering för hans del.
 
Frågan är hur snabbt PPID sedan fortskrider utan medicin, där finns det ingen info att hitta tyvärr... Men i dagsläget känns det som att om han mår bättre utan medicin, men får ett kortare liv, så tar jag det. Samtidigt har jag fått tips om att man kan börja försiktigt med Prascend och öka successivt. Hade nog varit bättre än att börja direkt på en tablett och efter fyra veckor höja till 1 1/2....

Jag skulle definitivt påbörja medicinering och fasa in den långsamt. Det kan minska risken för biverkningar avsevärt. Dessutom är biverkningarna normalt övergående.
Jag har också haft bra resultat på min häst genom att splitta dosen morgon och kväll när vi behövde öka upp till 1½ tablett. Hon såg spöken och var allmänt tramsig när hon fick hela dosen på en gång och blev normal igen när dosen splittades.
Hon har medicinerats i 3 år nu och fungerar precis som vilken frisk häst som helst. Rids och tränas varierat ca 5 dagar i veckan. Lycka till och hoppas att det går bra med din häst också. :)
1550420148616.png
 
Det togs blodprov. Så han hade högt ACTH. Låg på 24, skulle vart 7. Å andra sidan behövde han stå inne själv för att svälta inför nollprovet och det gjorde honom enormt stressad. Så jag tror att det hade kunnat vara lägre om han varit lugn vid tillfället. Dock har han ju PPID ändå. Har inte mått dåligt av sin PPID än så länge, har klarat gå på bete senaste åren, ätit stärkelserika kraftfoder, äpplen i massor (Som stallägaren hade gett i somras utan att jag visste om det). Har även fällt sommarpälsen som han ska. Sen så har han ju haft lite mer päls än vanligt på vintern då. Vi får se vart det barkar... Och vad veterinären säger när jag ska ringa för rapport om 2 1/2 vecka. Frågan är hur snabbt PPID sedan fortskrider utan medicin, där finns det ingen info att hitta tyvärr... Men i dagsläget känns det som att om han mår bättre utan medicin, men får ett kortare liv, så tar jag det. Samtidigt har jag fått tips om att man kan börja försiktigt med Prascend och öka successivt. Hade nog varit bättre än att börja direkt på en tablett och efter fyra veckor höja till 1 1/2....

Tog man för IR samtidigt eller har man gjort ”glömde bort namnet” prov? För bara ACTH behöver de inte fasta inför. Så kan ju vara värt ta om ACTH under mindre stressande omständigheter?

Jag har ett halvblod. Där fick jag börja på 1/2 tablett.

Så ta om provet utan stress och om han ligger för högt då med sakta fasa in prascend kanske? Annars håller jag med - mår han såpass dåligt av prascend så hellre kortare liv.
 
Tack för era svar! 😃 Jag glömde skriva att nollprovet var prov för IR vilket han inte hade som väl är. Ang vikten så väger han 450 kg och är den grövre modellen av Haflinger. Min förra veterinär tog prov efter fyra veckor på Prascend och då hade han ett ACTH-värde på 9. Vi ökade då från en tablett till 1.5. Efter återigen fyra veckor låg provet på 7.8. Det var 3/1. Genom ökningen fick han förutom alla stresssymtom depression och tappade både livslust och matlust.
 
@Woffe så värdet låg på 9 i början på december? Det är ju ett helt normalt värde för årstiden. Det ska ligga under 11 på hösten och så sjunker det successivt och på våren ska det ligga under 7. Sedan stiger det igen successivt under sensommaren. Jag tänker att höjningen till 1,5 tablett kanske inte var nödvändig.
Hade jag varit du så hade jag definitivt gett medicinering en ny chans men börjat på 1/4 tablett och sedan efter hand ökat med 1/4 tills dosen är uppe i en hel tablett. Ca 3-4 dagar mellan ökningarna brukar vara lagom. Därefter hade jag tagit ett nytt prov i typ april. :)
 
@Woffe så värdet låg på 9 i början på december? Det är ju ett helt normalt värde för årstiden. Det ska ligga under 11 på hösten och så sjunker det successivt och på våren ska det ligga under 7. Sedan stiger det igen successivt under sensommaren. Jag tänker att höjningen till 1,5 tablett kanske inte var nödvändig.
Hade jag varit du så hade jag definitivt gett medicinering en ny chans men börjat på 1/4 tablett och sedan efter hand ökat med 1/4 tills dosen är uppe i en hel tablett. Ca 3-4 dagar mellan ökningarna brukar vara lagom. Därefter hade jag tagit ett nytt prov i typ april. :)

Min veterinär sa tvärtom. 7 på hösten och 11 på sommaren. :confused:
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
382
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 138
Senast: Sel
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 119
Senast: Twihard
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 194
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp