Ponny med PPID och synnedsättning

Gissningsvis var han även insulinresistent kanske?
Så såg han ut något år senare, är runt 29 då
Malma 1.jpg
 
En kompis till mig hade en shettis som fick gång år efter år. Veterinären provring för PPID efter varje gång men visade negativt.
I somras fick hon återigen fång och det provtogs igen för PPID. Då hade ponnyn helt plötsligt ett av de högsta värdena som veterinären hade varit med om (enligt ägaren) och medicin blev insatt. Tyvärr så blev gången aldrig bra trotts behandling mot den hela sommaren samt insatt på Prascend så ponnyn fick somna in tillslut.

Jag har själv en shettis med PPID men är inte jätte insatt i sjukdomen för det och undrar hur det kan komma sig att en ponny har symptom i flera år utan att det syns på provsvar (hon hade fler symptom än bara fång) och sedan helt plötsligt har skyhöga värden?

Förmodligen var ponnyn insulinresistent (IR) vilket utlöste fånganfallen. I de fallen är det inte helt ovanligt att de får PPID också och då hjälper inte enbart Prascend. Det krävs superkoll på socker- och stärkelsehalten i fodret + vettig mängd motion.
 
Lite spinoff men jag tror man om 10-15-20 år kommer hittat fler saker som påverkar. Likt man upptäckte det med IR.

Min började ju 2017 ”plötsligt” bete sig som en IR-häst. Hon glukosbelastades och var så ”icke-IR” som en häst kan bli. Efter belastning hade hon värden under gränsvärde för fasteprov. Togs ACTH samtidigt och väldigt lågt värde. Kärnfrisk häst utefter proven. Samtidigt hade hon fruktansvärda depåer, ojämn fettfördelning osv (tänk häst-celluliter). Ingen fång men jag fick inte ens med IR-kost bort depåerna helt.

Hon är upprepat provtagen och har varken PPID eller IR utifrån prov. Men betedde sig som en sådan. Sommaren 2018 fick hon fång. Smal och ”utan anledning”. Provtogs igen men lika negativ. Sen fick hon lockig päls på bakbenen osv osv. Provtogs IGEN men näpp.

Hon står som sagt på prascend och har svarat bra men inte 100% på det. Reagerar fortfarande som en IR, och en ganska svår IR, och behandlas som det. Och jag tror det är som vet sa ”något är helt säkert knas med hennes hormoner - men vad och varför finns det helt enkelt inget sätt att mäta. Ännu”

Dvs det finns en möjlighet hon faktiskt inte är varken IR eller PPID utan hon är XX. Och om 10-15-20 år finns ett namn på och kunskap om XX.

Jag tror man har massor kvar att lära om endokrina sjukdomar på häst. Alt mätmetoder att förfina på de som inte reagerar på klassiskt vis på sjukdomar man har kunskap om.
 
Förmodligen var ponnyn insulinresistent (IR) vilket utlöste fånganfallen. I de fallen är det inte helt ovanligt att de får PPID också och då hjälper inte enbart Prascend. Det krävs superkoll på socker- och stärkelsehalten i fodret + vettig mängd motion.
Ja så kan det ju så klart ha varit!
 
Lite spinoff men jag tror man om 10-15-20 år kommer hittat fler saker som påverkar. Likt man upptäckte det med IR.

Min började ju 2017 ”plötsligt” bete sig som en IR-häst. Hon glukosbelastades och var så ”icke-IR” som en häst kan bli. Efter belastning hade hon värden under gränsvärde för fasteprov. Togs ACTH samtidigt och väldigt lågt värde. Kärnfrisk häst utefter proven. Samtidigt hade hon fruktansvärda depåer, ojämn fettfördelning osv (tänk häst-celluliter). Ingen fång men jag fick inte ens med IR-kost bort depåerna helt.

Hon är upprepat provtagen och har varken PPID eller IR utifrån prov. Men betedde sig som en sådan. Sommaren 2018 fick hon fång. Smal och ”utan anledning”. Provtogs igen men lika negativ. Sen fick hon lockig päls på bakbenen osv osv. Provtogs IGEN men näpp.

Hon står som sagt på prascend och har svarat bra men inte 100% på det. Reagerar fortfarande som en IR, och en ganska svår IR, och behandlas som det. Och jag tror det är som vet sa ”något är helt säkert knas med hennes hormoner - men vad och varför finns det helt enkelt inget sätt att mäta. Ännu”

Dvs det finns en möjlighet hon faktiskt inte är varken IR eller PPID utan hon är XX. Och om 10-15-20 år finns ett namn på och kunskap om XX.

Jag tror man har massor kvar att lära om endokrina sjukdomar på häst. Alt mätmetoder att förfina på de som inte reagerar på klassiskt vis på sjukdomar man har kunskap om.
Jag håller helt med dig. Det finns så mycket vi inte vet om hormoner än. Hur det kan bli fel och hur vi om möjligt kan ställa det tillrätta eller iallafall hjälpa till och framförallt, vad som påverkar vad. Jag har funderat många gånger på om det "bara" var PPID och IR dotterns häst var. Många saker var klockrena medans andra inte var det. Att han hade PPID och var IR tvekar jag inte på men jag funderar på om det var något mer. Men, med tanke på hur långt vi har kommit sedan han dog -12 har jag trots allt ett försiktigt hopp om att vi kommer fortsätta gå framåt i liknande tempo.
 
Jag håller helt med dig. Det finns så mycket vi inte vet om hormoner än. Hur det kan bli fel och hur vi om möjligt kan ställa det tillrätta eller iallafall hjälpa till och framförallt, vad som påverkar vad. Jag har funderat många gånger på om det "bara" var PPID och IR dotterns häst var. Många saker var klockrena medans andra inte var det. Att han hade PPID och var IR tvekar jag inte på men jag funderar på om det var något mer. Men, med tanke på hur långt vi har kommit sedan han dog -12 har jag trots allt ett försiktigt hopp om att vi kommer fortsätta gå framåt i liknande tempo.

Ja det har hänt otroligt mycket. När min Welsh fick fång (pga ir) 2012 var kunskapen om IR extremt låg. Jag hade tur och fick tag i en vet som ursprungligen var från England och hade en öppensinnad hemmavet. Men många hade inte ens hört talas om IR.

Idag är det common knowledge och både kunskap och provtagning har utvecklats. Samma sak med PPID, både kunskap och provtagning har ökat.

Idag är sockeranalys en standardanalys för grovfoder. Då fick man skicka provet utomlands. (Även om det är mycket kvar ang svenska sockeranalyser...)

Så, om 7 år - vem vet var vi är då!
 
Min häst är ju skolboksexemplet på PPID. Hon fick i princip vartenda symptom man kan ha under extremt kort tid förutom fång och har svarat väldigt bra på medicinering. Men jag tror också att det finns en hel del andra hormonella diagnoser än PPID och IR hos häst.
 
Ja det har hänt otroligt mycket. När min Welsh fick fång (pga ir) 2012 var kunskapen om IR extremt låg. Jag hade tur och fick tag i en vet som ursprungligen var från England och hade en öppensinnad hemmavet. Men många hade inte ens hört talas om IR.

Idag är det common knowledge och både kunskap och provtagning har utvecklats. Samma sak med PPID, både kunskap och provtagning har ökat.

Idag är sockeranalys en standardanalys för grovfoder. Då fick man skicka provet utomlands. (Även om det är mycket kvar ang svenska sockeranalyser...)

Så, om 7 år - vem vet var vi är då!
Ja precis! Nu i efterhand kan jag ju se att dotterns häst hade tecken på PPID, upprepade ögoninfektioner t ex. men det visste ju ingen då att det kunde bero på PPID och hans första fånganfall sågs ju i början som belastningsfång då han hade trampat snett i hagen och därmed avlastade det benet. Min egen teori är att insulinresistensen hölls såpass i schack när han var fullt igång men när han fick boxvila i två veckor med den stressen det innebar för honom och ACTH-värdet blev såpass högt att han fick fång och sedan var den onda cirkeln igång. Rätt eller fel, jag vet inte men det är en gissning även om det inte förklarar allt. Det hade säkerligen kommit ändå men kanske gjorde det att det kom fortare? Min veterinär hade lite koll på det här med IR men eftersom han inte var överviktig så ansågs det inte bero på det heller även om jag tog bort allt socker inklusive de två dl betfor han för tillfället fick (och skickade prov till USA för första gången för sockeranalys). Vi har kommit lååångt sedan dess och jag hoppas verkligen att utvecklingen fortsätter i minst samma takt men gärna snabbare.
 
Han fick ju sin diagnos sent i livet. Sommaren 2011.
Han hade säkert PPID i många år innan.
Alla vettar som jag har frågat då, sa att PPID inte fanns, man kunde inte provta, det finns ingen medicin. Att han såg ut som en sådan häst och att han inte hade fång
 
Han fick ju sin diagnos sent i livet. Sommaren 2011.
Han hade säkert PPID i många år innan.
Alla vettar som jag har frågat då, sa att PPID inte fanns, man kunde inte provta, det finns ingen medicin. Att han såg ut som en sådan häst och att han inte hade fång

Låter väldigt rimligt.
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 985
Senast: Twihard
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 924
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·
Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
628
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp