Ponny på fri tillgång?

huggabugga

Trådstartare
Hej!

Jag har en ponny som precis bytt stall till ett stall med väldigt mycket utevistelse och fri tillgång på grovfoder vintertid dock ändå lite begränsat ändå med slowfeed nät på fria tillgången och naturbete på sommar som alltså inte är mega kraftigt. Vår ponny är en kraftig ponny som är lite överviktig sedan innan även om vi rider ponnyn och enbart får mineraler som kraftfoder.
Jag tänkte kolla om ni har ponnysar som ändå fungerat bra på detta eller kanske bättre på detta?
( Jag har möjlighet att ta bort ponnyn från detta om detta inte skulle fungera för er som undrar och jag kollar ponnyn noga varje dag om den har puls eller värme i hovarna).
Till storyn hör att ponnyn tidigare stått i små hagar med mindre rörelse i hagen då det varit små rasthagar med portionerade måltider 3 ggr om dagen, ridits för fullt och inte då heller fått mer än mineraler.

Min fråga är om ni med dylika ponnysar eller bara ponnysar fått bra effekt av liknade fodersätt? Intresserad av era erfarenheter.

Jag vill ändå tro att detta kan fungera och att man slipper mathets som jag ofta upplever annars. Vissa funkar såklart inte det förstår jag men som sagt önskar gärna erfarenheter? Gärna inte bara negativa.😊
 
Höet är av väldigt bra kvalité med bra värden men grovt för lång tuggtid.
Om det är väldigt grovt är det ofta sent skördat och inte jättebra med näring. Men det är så klart omöjligt att säga säkert utan en analys. Eftersom att du skriver att det är bra värden antar jag att du har en analys? Vad är det för kvot på höet?

Vi har dubbla slowfeedingnät på rundbal på vintern i hagen. Det funkar till vår c-ponny och ponnyn är betydligt mer tillfreds än när vi gav hö 3-4 gånger per dag. Då var hon sur och stressad och hetsåt.
 
Beror ju mkt på grovfodrets näringsvärden?
Fast, ett hö med låga värden brukar ligga på runt 7 Mj/kilo foder. En ponny på fritillgång lär äta bra mycket mer än hen gör åt. En 400 kilos ponny, dvs. en stor d-ponny, behöver runt 45 Mj, kanske 10 Mj till om ponnyn rids hårdare. Det blir runt 8 kg hö. En normalsnabb d-ponny äter 1 kg hö på ca 45 minuter ur ett småmaskigt hönät. Dvs. ponnyn har ätit upp sitt dygnsbehov på 6 timmar.
 
Mina shetlandsponnyer brukar få fri tillgång till hösilage hela vinterhalvåret. De brukar vara betesfeta när de börjar fodras med det och beteshullet brukar minska även om de bara går i hagen. Det har fungerat bra de senaste 15 åren.
En relativt stor andel av shetlandsponnyägarna gör likadant.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 073
Senast: Twirro
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 573
Senast: Solis
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
946
Senast: Miingla
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 970
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp