Ponny som är ängslig

Junijum

Trådstartare
Har hittat en jättefin ponny men tyvärr är hon väldigt rädd vid hantering. Skakar i stallet och är så rädd vid minsta lilla rörelse. Kan detta bli bättre? Vid ridningen är hon super
 
Har hittat en jättefin ponny men tyvärr är hon väldigt rädd vid hantering. Skakar i stallet och är så rädd vid minsta lilla rörelse. Kan detta bli bättre? Vid ridningen är hon super
Då menar jag, har den flyttat runt mycket, vad säger ägaren om ponnyns beteende, är den lika rädd med alla människor, i alla situationer?
 
Har hittat en jättefin ponny men tyvärr är hon väldigt rädd vid hantering. Skakar i stallet och är så rädd vid minsta lilla rörelse. Kan detta bli bättre? Vid ridningen är hon super
Det kan absolut bli bättre. Med tid, tålamod, lugn och massor av positiv förstärkning så borde ponnyn så småningom kunna känna sig trygg och lita på dig. Ha tydliga rutiner för allt ni gör så ponnyn känner igen sig och vet vad som ska hända och vad som förväntas. Det brukar bli bättre när hästen väl känner sig hemmastadd i den nya situationen. Vissa individer är känsligare än andra och behöver mer tid.
 
Som andra säger så kan den absolut bli trygg. Men första steget är att klura ut vad det är som gör den otrygg. Är det att vara ensam? Att lämna flocken? Att stå uppbunden? Att stå på ett speciellt ställe? Människor? Människor som gör vissa saker? Något annat?

Det kommer inte ge så stort genomslag att försöka vänja henne vid människor om det är ensamhet som är jobbigt. Eller jobba med ensamhet om det är att stå uppbunden på en skötplats med vägg bakom som är jobbigt, tex.
 
Ta med henne som en hund när du pysslar runt i stallet och på gårdsplanen.
Såg ett underbart program om en Finsk uppfödare av körhästar. Innan dom kördes in så var dom med överallt. Tom när han reparerade traktorn.
 
Har hittat en jättefin ponny men tyvärr är hon väldigt rädd vid hantering. Skakar i stallet och är så rädd vid minsta lilla rörelse. Kan detta bli bättre? Vid ridningen är hon super
Är det en ponny du funderar på att köpa, så är mitt råd att söka efter en annan som är trygg och trevlig.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 086
Senast: Mabuse
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 511
Senast: sorbifolia
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 449
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 901
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp