Ponny som blir seg/trött efter några dagars ridning.

Jag håller med de som säger analys, koll av hälta och PPID.

En häst som går på för lite protein t.ex kan mycket väl bli extremt trött av träning. På min förra visade det sig varje gång vi kom upp i lite träning (tränade uttålighet för maratonkörning).
När proteinet kom upp i rätt förhållande till resten gick det att träna igen.

Men, det förutsätter en analys. Att bara gå på en fånghäst med lucern t.ex där det finns energi också kan ju bli helt fel.
Ja så är det ju absolut! En häst som inte får sina behov tillgodosedda kan inte prestera lika bra. Det är ju just därför det är så viktigt att verkligen ha koll så man uppfyller hästens behov. Första året är en test, man går på tabellhästen och justerar utefter svaret och övriga år vet man behovet och ger vad just den individen behöver.
 
Nej det vet hon inte men vad jag förstod så skulle analysen komma snart och då kan hon ta reda på det. Att börja laborera med spannmål till en häst som har haft fång är ingen vettig väg att gå.

Jaså? Då får du gärna länka till forskning som visar att vi fungerar olika.
Hade jag gärna gjort om jag kommit ihåg namnet på den🙈.
Men jag tror det är farligt att säga att människor o hästar fungerar densamma när det generellt gäller foder. En del saker är säkert densamma men tex en sån sak som att frostgräs inte är bra för fånghästar medans tex fryst mat är bättre för diabetiker 😊
 
Jag har en new forest ponny. köpte honom i februari från ridskola. Han var då överviktig, hade haft fång, lättare variant.
Är så friskförklarand man kan bli av fång. Jag har bantat honom. Tränat upp honom. Och han blivit riktigt bra.
Blivit en gladare häst över lag.
Nu till problemet.
Han är så seg i ridingen/träningen och jag vet inte vad jag ska göra!?!!
Han tränas ca 5 ggr i veckan varierad träning.
ex har jag han och stå ca 2 dagar så är han första två dagarna massor med energi, går riktigt bra. Men sen är det som energin tar slut. Släpar fötterna efter sig, orkjar inte göra ngt m.m. Det är ingen skillnad om man tar det lugnt en dag med tex en promenad och sen tränar lite hårdare han e fortfarande seg.
orkaen tar slut snabbt. Får han sen stå några dagar igen har han kanske energin.
Jag villl ju gärna göra så att jag rider när jag kan och hinner och står sen när jag inte hinner. JAg har familj och heltidsjobb så ibland far tiden iväg. Då kanske jag rider intensivt en period och sen vila emellan.
Jag förstår inte hur det fungerat på ridskolan....
Nu funderar jag på energifoder för att boosta upp honom lite mera men är lite rädd för det.
Provade nu att öka på kwikkbeeten som jag har men det hjälper inte.
Han står inne från 17-06.30. Ibland får han tränas på dagen ibladn kvällen beror på när tiden finns. Han va lite tjock här för ett tag sedan men bantat ner honom lite och trodde han sku bli piggare men icke.

Vad kan jag göra?
Tyvärr har jag ingen grovfoder analys så vet inte så mycket om de ännu. men försöker använda sunt förnuft.

Då jag haft fånghästar och även med PPID så skulle jag börja med PPID prov.

Sänd Grovfoder anslys Även om boden ska slå fler ängar så skicka in på det grovfoder ni har nu till att börja med. Gör bonden ett samlingsprov över alla ängar?

Fundera på om hästen är öm i sina hovar/ben? Haft en som var öm och en oöm efter fång. Även om inte hovslagare ser något vid verkning och skoning kan hästen vara öm efter ridning. Kan vara ökning av något foder med högre sockerhalt. Som ger lite ömhet.

Var försiktig med kraftfoder som är mycket socker, det ska mer vara som ”diabetes foder”.
Motion ex trav i 20 -30 min om dagen minskar fångrisken.

Men först kolla så hästen inte har DPPI. Då den upplevs som seg kan det vara ett tecken, min blev dom sengångare. Men svarade väldigt bra på medicinen.

Ev sulor i sko? Eller ex soul mates i hovboots.
 
Hade jag gärna gjort om jag kommit ihåg namnet på den🙈.
Men jag tror det är farligt att säga att människor o hästar fungerar densamma när det generellt gäller foder. En del saker är säkert densamma men tex en sån sak som att frostgräs inte är bra för fånghästar medans tex fryst mat är bättre för diabetiker 😊
Vem är det som har påstått att hästar och människor generellt fungerar likadant när det gäller foder? Inte jag iallafall. Däremot fungerar vi likadant om vi får mer energi än vad vi behöver. Vi blir feta. Vi blir inte piggare.
 
Tack för alla funderingar!
Visst kan han va öm och ha ont. Men min magkänsla säger något annat. Han hade lätt fång förra sommaren.
Håller honom i någolunda bra hull. Svårt med en ponny som bli tjocka av luft.

Ppid prov är taget i somras, allt ok.

Verkar ta ett tag för analysen så bara jag får mina balar så tänkte jag göra en ananlys själv på den.

I dagsläget får han 5 kg hö/ dag, kwikkbeet 1 L torr, delat i 2 givor. Mineraler. Sen får han lite lusernhack för att jag inte vet analysen ännu. Halm inne i boxen. Ute finns det ännu lite att plocka med.

Tänkte jag sku prova att träna honom mindre - fler lediga dagar emellan, träna varannan dag eller likande. Han rör sig mycket i hagen, ute ca 06.30-17.00. i kuperad hagen med PP tänk = mycket rörelse naturligt. Och det jag sett i hagen så rör han sig mycket.
 
jag har rehabbat en fånghäst, arab i D-ponnystorlek. Tanken var att jag och mina döttrar skulle turas om att promenadrida henne. Vi har stött på exakt samma problem, jätte pigg och fin 1-2 dagar och sedan "dog" hon. Det satt i hovarna. Hon tålde inte normal ridning med vuxen ryttare. MIn äldsta dotter, 65 kg funkar inte alls, jag 58 kg funkar endast mycket lugn ridning. Med min 11-åriga dotter på 30-35 kg tål hon långa uteritter och lite hoppträning, men det har tagit 2 år att komma dit och många misstag avseende träningsmängd och belastning. Känns ponnyn trött har den ont är min erfarenhet. Är det foderrelaterat bör det vara en trötthet som finns där alltid? Vid fång uppstår skador i ligamenten i hoven som tar lång tid att läka. Vår ponny hade inte fått adekvat vård i den akuta fasen så jag antar att hon fått större skador än nödvändigt. Jag hoppas att hon tål att ridas lite mer av mig inom 1 år eftersom hon är en fantastisk ridhäst. Och det är därför vi orkat kämpa så länge.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 059
Senast: Mabuse
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
3 945
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 642
Senast: Cambrie
·
Foder & Strö Vi har haft en foderponny sen mitten på juli. Han hade fång för fyra år sedan (september). Vet ej vilken sorts fång men han har inte...
Svar
2
· Visningar
1 028
Senast: Kicki081
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad tar upp plats i mobilen?
  • Ulvlek
  • Dammigt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp