Ponny som byter galopp när man inte vill.

Lilla

Trådstartare
Jag hjälper en tjej med hennes hopponny.
Han är jättefin i dressyren men är helt befäst i att byta galopp så fort man går in på en diagonal, eller ska vända över ridbanan. Samma om man rider i förvänd galopp vill han byta till ”rätt”.
Ryttaren är tydlig i sina hjälper men han tänker byte ändå.
Försöker rida in på en diagonal och bryta av innan han hinner men det är snudd på omöjligt.
Tips?
 
Du behöver ha hästen på hjälperna mer överlag, så att den lyssnar på dig istället för att själv bestämma. Tempoväxlingar och övergångar och se till att du rider i varje steg så ska du se att du kommer kunna hålla galopperna som du vill.
 
Du behöver ha hästen på hjälperna mer överlag, så att den lyssnar på dig istället för att själv bestämma. Tempoväxlingar och övergångar och se till att du rider i varje steg så ska du se att du kommer kunna hålla galopperna som du vill.
Det är inte jag utan min elev. Hästen gick i en mjuk eftergiven form och lyssnade direkt på ryttaren hela passet. Fint mellan skänkel och hand men det hjälper inte. Så fort man rider in på en linje eller fattar förvänd så slår han om.
 
Men byter ponnyn på hjälp på andra ställen?

Det låter som en häst som inte lärt sig byta på hjälpen, utan bara lärt sig byta på vissa ställen.

Jag hade börjat jobba med förvända på oväntade linjer. Tex timglaset. Och varje gång han byter "själv" så hade jag svängt åt 'originalgaloppens' håll. Få hästen att vänta och inte förutse vart vi var på väg. Vänd över ridbanan och byt INTE varv typ 7000 gånger.


Men det kommer krävas massor av jobb.
 
Men byter ponnyn på hjälp på andra ställen?

Det låter som en häst som inte lärt sig byta på hjälpen, utan bara lärt sig byta på vissa ställen.

Jag hade börjat jobba med förvända på oväntade linjer. Tex timglaset. Och varje gång han byter "själv" så hade jag svängt åt 'originalgaloppens' håll. Få hästen att vänta och inte förutse vart vi var på väg. Vänd över ridbanan och byt INTE varv typ 7000 gånger.


Men det kommer krävas massor av jobb.
Nej. Han byter för att han gör det efter hinder. Han byter alltid så att han ska vara i rätt galopp.
Fattar man förvänd efter alla konstens regler så byter han till rättvänd. Vänder man in mot mitten av ridbanan byter han.
 
De dagar min häst är lite extra bytesglad brukar jag lägga ner honom i formen, det gör det svårare för honom att byta och jag kan visa honom vad jag vill innan jag tar upp honom igen. Annars tänker jag, gör något för att distrahera den? När ryttaren känner att ett byte är på väg, gör en volt eller flytta den undan skänkeln.
 
Jag hjälper en tjej med hennes hopponny.
Han är jättefin i dressyren men är helt befäst i att byta galopp så fort man går in på en diagonal, eller ska vända över ridbanan. Samma om man rider i förvänd galopp vill han byta till ”rätt”.
Ryttaren är tydlig i sina hjälper men han tänker byte ändå.
Försöker rida in på en diagonal och bryta av innan han hinner men det är snudd på omöjligt.
Tips?
Berömma för varje språng han tar i förvänd galopp och bryta av till trav innan den byter. Ponnyn gör ju bara det den tror är rätt så det gäller att lära den att det finns olika rätt och den behöver lyssna på ryttaren. Sen också viktigt att rannsaka om ryttaren kanske signalerar byt med höften även om du tycker att den är tydlig med skänkeln, då blir det svårt för ponnyn att förstå.
 
Berömma för varje språng han tar i förvänd galopp och bryta av till trav innan den byter. Ponnyn gör ju bara det den tror är rätt så det gäller att lära den att det finns olika rätt och den behöver lyssna på ryttaren. Sen också viktigt att rannsaka om ryttaren kanske signalerar byt med höften även om du tycker att den är tydlig med skänkeln, då blir det svårt för ponnyn att förstå.
Hon hinner inte bryta av.
Och jag lovar, hon rider verkligen den galoppen vi vill ha. Med skänkel, vikt och höft.
 
Nej. Han byter för att han gör det efter hinder. Han byter alltid så att han ska vara i rätt galopp.
Fattar man förvänd efter alla konstens regler så byter han till rättvänd. Vänder man in mot mitten av ridbanan byter han.

Precis. Så då måste hans "rätt" alltid bli fel, om inte hjälp för byte ges.

Dvs, galopperar ni i vänster varv, börjar vända snett igenom och hästen byter, då lägger man en volt i till vänster. Varje gång ponnyn förekommer och byter vänder man åt den tidigare galoppen.
 
Tänker också mjuka bågar längs långsidorna. Kan ju vara att bara rida in typ en meter innanför spåret och sen mjukt ut igen.

Ibland kan det också hjälpa att ha dem felställda i förvända, då stänger man ju lite för den andra bogen vilket gör det lite svårare för dem att byta.
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Min første ponni var sånn... Han gjorde også serie bytter om jeg ikke var forsiktig med vekten... men jeg red aldri dressurklasser der han måtte gå forvand galopp... så jeg tok aldri tak i problemet... vi ble heller eksperter på serie bytter...
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 280
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Tränar förvänd galopp med min häst, och behöver tips. När jag rider i vänster varv (galopp) och går över i höger varv i förvänd...
Svar
5
· Visningar
1 119
Senast: Nevermind
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 828
Senast: Solstig
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 946
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp