Ponny som fastnar i slowfeedingnätet.

Labolina

Trådstartare
Vi har en ponny som fastnar med framhoven i slowfeedingnätet i höhäcken, har funderat på en foderring? Andra alternativ?
 

Bifogade filer

  • DCCA65C0-C4FB-443A-8D82-CFFA19DF4C3B.jpeg
    DCCA65C0-C4FB-443A-8D82-CFFA19DF4C3B.jpeg
    487,7 KB · Visningar: 415
Fodra flera gånger per dag utan fri tillgång och nät. Finns fodergrindslösningar du kan använda. De där fodernäten sliter på tänderna .

Jag håller med. Hästarna gör även oftast onaturliga ryckiga rörelser med nacken när de äter från nät. Det gillar jag inte alls. Känns som att det finns en risk att speciellt väldigt matglada hästar rycker med nacken så att de får ont i sin frustration att inte få ut höet snabbt nog.
 
Vi har en ponny som fastnar med framhoven i slowfeedingnätet i höhäcken, har funderat på en foderring? Andra alternativ?
Ta bort den där foderhäcken. Den är ju inte ens till för hästar, eftersom den är alldeles för låg. Måste ju vara till får eller getter? Jag ser framför mig ett helt gäng scenarion där hästarna klättrar in och fastnar, får panik och fullkomligt slår sönder sig.
 
Sätt en träsarg runt om som är så pass hög att hästarna inte får upp benen. Den foderhäcken är egentligen anpassad för kor som sällan vevar med benen och inte är så glada i att klättra.
 
Ja jag hade varit bekymrat av att ponny skulle vifta med benen och få dom fast i foderhäcken. Förstår inte man våger använda sådant. Den är ju alldeles för låg, många hästar gillar att vifta med benen när dom käkar.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter För en vecka sedan fick en ponny som halkat av en bro och fastnat bärgas bort med hjälp av en lastare. Nu berättar ryttaren, 11-åriga...
Svar
0
· Visningar
173
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 730
Senast: Sirap
·
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 539
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
548
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp