Ponny som hoppar över bommen

H

hallontuss

Nu behöver jag lite råd och tips. Vi har en ny ponny som kommit direkt från Irland och inte van att åka transport innan. Första gången vi lämnade henne ensam i transporten hoppade hon över med frambenen efter bara några minuter. Hon har även hoppat över boxdörren (15 cm lägre än hennes mankhöjd) när hon stod inne själv.

Hur ska vi göra? Boxproblemet är ju lätt fixat med galler, men i transporten? Fick tipset att ta bort frambommen och sätta henne med 2 grimskaft (ett på varje sida). Det funkar på en annan ponny. Men då har hon ju inget som stoppar henne om jag måste tvärbromsa. Vi har ju iof delad bom fram och skulle kunna ha den i när vi kör och ta bort den när hon måste stå ensam kvar.
Har även läst i en annan tråd om någon som satte dit en dörr som gick en bra bit över frambommen och sågade ur för huvudet. Kanske en ide´?
Nån som har fler tips?
 
Sv: Ponny som hoppar över bommen

När hon går över bommen. Tar hon sej ner själv eller måste ni hjälpa henne?
Kompisen hade en ponny som alltid hoppade över med frambenen. Panik; in och ta loss och så vidare.....
Sedan så bestämde dom ( kan ju tilläga att hästen inte va "hysterisk") att NÄÄÄ, nu får han lösa problemet själv.
Han gick över. stog en stund och tittade sedan på oss och såg nästan ut att undra: ska ni inte hjälpa mig snart eller?
Tillslut krånglade han sig ner och höll sig lugn.:cool:
 
Sv: Ponny som hoppar över bommen

Tyvärr hade hon fastnat med hoven i hönätet. JAg hade bundit upp det jättenoga så att hon inte skulle kunna fastna i det underifrån... Så vi släppte på säkerhetsbommen och skar sönder nätet.
(Gissa om jag inte använt hönäten sen dess utan kör med IKEAkassar istället)

Rätt smart att bara vänta och låta hästen själv lösa sitt probelm. Vår goding är av den lugna typen så hon skulle säkert inte få panik. En orolig eller panikslagen häst kanske man inte ska vänta ut?
 
Sv: Ponny som hoppar över bommen

Tror nog då att vänta ut henne är värt att prova, Viktigt är ju också att man behåller sitt lugn.
Likadant med hästar som har bråttom ut ur transporten. Stressad ägare som "kastar" ner baklämmen och öppnar bommen och skriker NU KOMMER HAN:crazy:
I stället så dra ut på det och kanske ha nån framme som ger en morot samtidigt som dom öppnar.
Vi hästägare har en förmåga att förstärka våra små älsklingars dåliga beteende ibland;)

Har sett hönät på svensk ridsport i kungsbacka med "pyttesmå" öppningar. Inte ens en shettis skulle kunna fastna där.
 
Sv: Ponny som hoppar över bommen

Har du provat att ta grimskaftet under bommen och sen binda det i fram? Sr om nån annan redan frågat ;)
 
Sv: Ponny som hoppar över bommen

Vi drar transportgrimskaftet ett varv runt bommen nu, men har inte provat lämna henne ensam igen. Men det måste vi ju göra snart, och vänja henne. Ska nog prova hemma första gångerna, så det inte kan bli nån uppståndelse om hon hoppar över.
 
Sv: Ponny som hoppar över bommen

Vi körde en ettårig russhingst i helgen (som aldrig åkt släp innan) o det gick jättebra o lasta o vi satte fast honom som vanligt. sänkte först frambommen till det lägsta osv (han är ju rätt liten!) lugn o snäll, hästen e verkligen lugn!
sen när vi stängt om honom så hördes det lite ljud o när vi öppnar skötardörren så hade han ju fått frambenen över frambommen. Då puttade vi bara tillbaka honom, o band honom kort så han inte kunde göra så igen. stängde igen, hann sätta oss i bilen, så samma sak igen. nu släppte vi frambommen utifrån, sen höjde vi bommen ett snäpp o ägaren fick åka med i släpet en bit, nu fanns det inga tendenser till att hoppa över.
nu hade vi bundit honom "under" bommen så han INTE kunde komma över. Efter en stund fick han åka själv i släpet o han stod blick stilla hela vägen.

Det gäller nog att inte ge sig.... försök bind kort o under bommen, kanske höj ett snäpp (inga problem kortare sträckor, men helst ska ju bommen va i lagom höjd så den ger ordentligt med stöd vid ev kraftiga inbromsningar).

nu va vi kanske lite "taskiga" o lät han åka själv såhär första gången, men han är verkligen coollugn o stod helt lugnt även när han hade frambenen över bommen. ingen panik alltså, utan typ bara "kolla vad jag kan"..... ;)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har ju tidigare skrivit om min lilla Welsh som vid tre av fyra gånger hon åkt hoppat bom i transporten. Tack och lov har vi alltid...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 087
Senast: Thera
·
Utrustning Hej, Jag går i tankarna att köpa hästtransport men vet inte vad jag ska välja. Jag har som många ett par krav på listan och nu önskar...
Svar
1
· Visningar
719
Senast: Anemone
·
Fälttävlan Hej! Hur tänker ni kring övernattning vid fälttävlanstävling? Åker ni alltid dagen innan när det är längre? Och vad räknar ni då som...
Svar
2
· Visningar
1 579
Senast: hamilton1
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 274
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp