Ponny som inte kan äta hösilage. Hur hade ni gjort?

Kiwifrukt

Trådstartare
Jag har två ponnyer, en född -87 och en född - 10, inackorderade i ett stall där hösilaget ingår i priset på hyran. Mina hästar har alltid ätit hösilage, och det har gått bra, men sista året har den gamla hästen fått tre fångattacker, och i samråd med veterinär har vi bestämt att hon inte ska äta hösilage mer, utan får "klara sig" på torrhö. Stallägaren är emot att vi skaffar eget hö (för att hon då är rädd att vi ska kräva att få lindrigare hyra), men hon har torrhö hemma också, och det är helt okej att den gamla hästen äter av det istället. I stallet står det två hästar till förutom mina, som ägs av stallägaren, och i våras gick mina två i en egen hage och hennes båda i en annan. Då åt unghästen torrhö de mål hon fick ute i hagen, och hösilage de gångerna hon åt inne, och det funkade bra.

Men nu har det blivit problem. I höst kommer det troligtvis komma ytterligare en häst, en unghäst, och den ägaren vill att våra unghästar ska gå tillsammans. Vi ville båda två att den gamla hästen skulle gå tillsammans med dem, hon är en fantastisk läromästare och har gett otroligt mycket till den lilla under den tid det gått tillsammans. Men det vill inte stallägaren. Hon vill istället att alla hästarna ska gå tillsammans, men det fungerar inte med min häst som måste ha "specialkost". Om våra tre hästar skulle äta torrhö ute varje dag skulle inte hon kunna ha hösilage till sina två (hennes hästar äter bara ett mål inne/dag, vi andra ger två), så jag förstår henne också. Men min häst FÅR inte äta hösilaget. Jag tycker inte heller att hon ska behöva gå ensam när det finns fyra andra hästar som kan hålla henne sällskap. Kostnaden är inget jag är rädd för, jag hade kunnat betala extra för att få torrhö, men jag får inte förvara det i stallet och det är det som det faller på. De flesta dagar skulle jag kunna ordna så att hon åt lunch inne (jag pluggar, så jag är hemma lite mitt i veckan), men det finns dagar när jag INTE kan ordna det, och i så fall skulle alla bli utan mat de dagarna.

Hur hade ni gjort? Hur hade ni resonerat? Ska väl tillägga att stallet och stallägaren är bra för övrigt, det är bara det här med fodret där det skär sig lite.
 
Sv: Ponny som inte kan äta hösilage. Hur hade ni gjort?

Jag hade inte gett hästen silage om det nu är så att den inte klarar av silaget.

Jag hade antingen haft hästen själv eller med din egen unghäst och fodrat med hö.

Eller flyttat.
 
Sv: Ponny som inte kan äta hösilage. Hur hade ni gjort?

Hösilaget är inget alternativ. Alls. Så alternativen är väl mer 1) ha henne ensam (vill jag egentligen inte alls), 2) ha henne med unghästarna, som får äta hö ute och hösilage inne eller 3) flytta.
 
Sv: Ponny som inte kan äta hösilage. Hur hade ni gjort?

Flytta direkt

Personer med såna där beteenden blir sällan bättre utan värre och kommer att kräva mer. Tänk först och främst på dina hästar. Det finns gott om stall därute.
 
Sv: Ponny som inte kan äta hösilage. Hur hade ni gjort?

Hade aldrig stått kvar i ett sånt stall, man måste som stallägare se hästarna som individer och dom kräver olika rutiner och mat för att må bra. Vill inte stallägare anpassa lite efter hästarna som kommer dit så skulle jag inte stå kvar.
Kostnaden är inget jag är rädd för, jag hade kunnat betala extra för att få torrhö, men jag får inte förvara det i stallet och det är det som det faller på.
Stallägaren är emot att vi skaffar eget hö (för att hon då är rädd att vi ska kräva att få lindrigare hyra)

Dom två anledningarna har ju inte ens med varandra att göra. Nej, sånna stallägare vill jag inte stå hos iallafall. Stallägare måste vilja göra det som är bäst för alla hästar, även om det innebär vissa kompromisser när det gäller hyra och förvaring osv.
 
Senast ändrad:
Sv: Ponny som inte kan äta hösilage. Hur hade ni gjort?

Ta reda på exakt vad det gör för skillnad i pris för stallägaren. Jag gissar att det är det som det hänger på, eller vill hon tvunget att hennes hästar ska äta silage av någon annan anledning? Om det bara är en kostnadsfråga så får du väl helt enkelt ta ställning till om du har råd att betala vad det kostar? Då menar jag mellanskillnaden, hur pass mycket dyrare blir det för ägaren att ni alla fodrar med hö iställer för silage.
Tycker du att det är värt det? Alternativet som du säger är ju att de antingen får gå själva (den gamla och de två unga), fanns den möjligheten?
Eller också flytta. Finns det andra stall som kan erbjuda det du vill ha. Det är ju inte säkert att det finns något bättre, men förhoppningsvis så finns det något som passar.

Ang. fodringarna så finns det ju foderautomater som i och för sig kostar en del, men det kanske det är värt i längden för att täcka upp de dagar du inte kan fodra själv om nu ingen annan kan fodra de dagarna.
 
Sv: Ponny som inte kan äta hösilage. Hur hade ni gjort?

Här gäller det nog att ha en väldigt rak dialog med stallägaren. Förstår hon att din häst bli sjuk av ensilage?
Om hon förstår det, och ändå kräver att alla ska gå tillsammans, så är hon ju inte riktigt klok.

Men det kan du förstås inte säga. ;-)

Finns det någon annan lösning som skulle kunna funka? Kan "gamlingen" gå själv i en hage bredvid dom andra? Eller kan hon fortsätta att gå bara med din unghäst? Inte så roligt för dig eller hästarna kanske, men klart bättre än att hon blir sjuk. Det är förstås ett väldigt slöseri på en läromästare att inte låta henne gå med båda unghästarna. Men om du inte kan få stallägaren att inse det så...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 064
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
679
Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 251
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 745
Senast: Sootie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp