ponny som lätt fryser - kan det vara någon brist?

annaa

Trådstartare
Har ett 10-årigt gotlandsruss (hingst) som ofta börjar skaka när temperaturen kryper under nollan. Idag hade vi -5 och han gick med ett ofodrat täcke. Jag kom till stallet ca 2 timmar efter utsläppet och fann honom skakandes i hagen. ´Tog in honom och la på tjockare täcken och så småningom blev han varm och slutade skaka.

Att han fryser när det regnar och blåser när temperaturen ligger på 10 grader märkte jag redan när han var unghäst, därför har jag honom alltid täckad vid sånt väder.
men som idag när det är helt vindstilla och klart, bara kyligt ute, kan han vara så frusen trots sin tåliga ras??
Eller kan det bero på någon brist?

Pratade med veterinär förra vintern, men de hade inget att komma med. De föreslog fri tillgång på hö, men det hade han redan då (och även i år)..
 
Sv: ponny som lätt fryser - kan det vara någon brist?

Har han ordentligt med päls?
Jag tror att det kan vara värre att lägga på ett ofodrat täcke än att släppa ut utan något täcke alls, för har hästen lite päls så plattas den till av täcket = pälsen är inte så luftig längre och det är ju luftigheten i vinterpälsen som gör att värmen bibehålls.
 
Sv: ponny som lätt fryser - kan det vara någon brist?

Nu har han täcket bara för att det regnat en del senaste dagarna, och jag vet att han fryser om han blir blöt, så har haft det på hela tiden ifall det börjar regna och jag inte har möjlighet åka till stallet då.

Annars har jag vart inne på samma tanke som du, att täcket plattar till pälsen. Men förra året skakade han även utan täcke när det var vindstilla och kyligt.
Päls har han, inte jättelång eller tät, men ändå början till vinterpäls nu.
 
Sv: ponny som lätt fryser - kan det vara någon brist?

Vissa är ju mer frusna än andra men en häst som fryser när solen skiner och det bara är lite kyligt låter väldigt skumt tycker jag.

Har han bra blodcirkulation? Anemi?

Ett fodrat regntäcke kan man i princip bara använda på sommaren och knappt ens då, ett täcke förstör pälsens funktion och därför kan inte hästen hålla värmen på samma vis utan täcke som med. Så har du en frusen häst ska du alltid ha regntäcke med fodring.
 
Sv: ponny som lätt fryser - kan det vara någon brist?

Min korsningsponny (modell grov som sätter rejäl päls) skulle aldrig klara sig i minusgrader med bara regntäcke, så det beror helt på individ. När det börjar krypa ner mot nollgradigt måste han ha fodrat (ca 200 grams) täcke ute för att inte stå och tokskaka, är det dessutom nederbörd så blir det såklart ännu kallare för honom.

Ofodrat regntäcke kyler mer än det värmer.
 
Sv: ponny som lätt fryser - kan det vara någon brist?

jag tror inte han har dålig blodcirkulation, veterinärer har undersökt honom flera gånger och kollat hälsotillståndet.

Och han ser pigg och vaken ut, med blänkande päls och han är musklad. Så allmäntillståndet kan inte kallas dåligt.

Jag har bytt till täcket med 200 g fyllning nu, men det är egentligen vintertäcket, så vet inte vad jag ska lägga på honom när det blir ännu kallare sen..
Har inget bra täcke att lägga under, då det är få täcken som passar honom (han har kort rygg - strl 115, men kraftig och musklad så kräver 120/125 framtill, annars sitter det alldeles för tight över hans hingstnacke).. Men får gå på jakt efter ett tjockare b*cas täcke i 120, det enda som sitter OK hittills..
 
Sv: ponny som lätt fryser - kan det vara någon brist?

Jag har bytt till täcket med 200 g fyllning nu, men det är egentligen vintertäcket, så vet inte vad jag ska lägga på honom när det blir ännu kallare sen..

Det finns inget som säger att du komemr att behöva ett ännu tjockare täcke när det blir kallare.

Hästar fungerar inte som oss människor när det gäller kyla, de har en mycket bred sk komfortzon (ca 20 grader), de klarar sig med samma skydd inom ganska stor temperaturskillnad.

Så börjar hästen frysa nu vid 0 grader så bör den kunna klara sig med samma täcke (200 g i det här fallet) ända ner till 20 minusgrader.

Min egen häst -ett varmblod som som mest klipps lite på halsen och bogen- har 100-150 gramstäcket på nästan hela vintern. Förra vintern hade hon 300 gram när det var som kallast, men det var bara för att det tunnare täcket gått sönder och det var rea på de tjockare... ;) (Det är ju även ganska svårt att hitta de tunnare täckena, så då får man ta det som finns att köpa just då.)
 
Sv: ponny som lätt fryser - kan det vara någon brist?

Hur har han det med mat i hagen? Foder är viktigare än täcke när det gäller att hålla värmen. våra hästar, som visserligen går på lösdrift har fri tillgång till hö dygnet runt och de behöver sällan täcke. När det är det är runt nollan och blött och blåsigt lägger vi på täcke på två av hästarna. Den tredje fryser aldrig, men så är hon också lurvig som en isbjörn :)
Igår, när det var ett par plusgrader och spöregn åkte jag ut för att titta till våra hästar för jag blev orolig att de kanske frös eftersom de var otäckade, men de var helt oberörda. Två av dem stod ute och tuggade trots att de har hö inomhus också.

Sedan är det självklart olika från häst till häst, din häst kanske helt enkelt är ovanligt frusen. Men som sagt, även om han bara går ute på dagarna kan det vara idé att börja stödfodra. Hö eller halm i hagen, bara det finns nåt att tugga på.
Och som pinky skrev, ett ofodrat täcke gör troligen bara att han fryser mer.
Lycka till! :)
 
Sv: ponny som lätt fryser - kan det vara någon brist?

Jag har haft en sådan där. orimligt frusen, och det där med komfortzon fick man glömma, bara klä på mer när det var kallare. Oavsett fri tillgång, försök att härda etc. Frös lika mkt klippt som oklippt.

Känslig rygg, så jag trodde det kunde hänga ihop med det, då det just var 'sjukligt' frusen. Hittade ingen anledning, välmående i övrigt osv.

Däremot, av en slump så ingick 3 av mina hästar i en studie, där man bla mätte underhudsfettet med ultraljud. Herrn var i 'trivselvikt', dvs inte jätteslimmad men definitivt inte tjock. Normalhull helt enkelt, inte för smal är det jag far efter att poängtera.

Han hade VÄLDIGT lite underhudsfett, mycket mindre än normalhästen. Där tror jag var svaret på frusenheten!

Hans smala, tokslimmade fblkompis som var extremt ofrusen hade lite mer än normalt med underhudsfett, så även trivselvikt arabkompisen som också var varm som en kamin i sig själv.
 
Sv: ponny som lätt fryser - kan det vara någon brist?

Jag har ett halvblod på 7 år som är en riktig frysare.
Hon är filtklippt men det är knappt nån skillnad på den pälsen hon har kvar på länden för den är så kort/tunn.

Jag vet ej anledningen till hennes frusenhet, men hon är ju väldigt ädel, tunnhudad osv.

Det som jag har kommit fram till för att hålla henne varm och glad är

*Varma täcken, mer än vad som verkar rimligt utifrån normalfrusna hästar
*Alltid hel eller halvhals så fort det är minsta nederbörd eller blåst
*Ta in i stallet om det regnar för mycket/ihållande
*Alltid rid eller ländtäcke när man rider ut och på uppvärmningen i ridhus

Att ha hals på täcket gör stor skillnad för henne. Måste på vid minsta regn/blåst dock har hon den inte inne i stallet då det ju är vindstilla och torrt där.
 
Sv: ponny som lätt fryser - kan det vara någon brist?

Ett ofodrat regntäcke gör oftast hästen kallare än när den är otäckad. Se till att alltid ha ett foder även om det är tunt.
Fri tillgång på grovfoder, ett vindskydd där han kan komma undan vind och nederbörd samt ev. täcken efter ett behov är bästa sättet att hålla honom varm.
 

Liknande trådar

Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 126
Senast: Unafraid
·
Hästvård Finns det intresse för en sådan. Dela med sig av sina tips hur man gör för att få vardagen att fungera både för ägare och häst. Så klart...
Svar
8
· Visningar
1 303
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 896
Senast: Korven
·
Hästvård Jaa, som rubriken lyder, det har jag fått höra nu otaliga gånger sedan jag skaffade mitt kallblod. Han har vinterpäls, och har haft över...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
12 230

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tälta med hund
  • Valp 2023 -den andra
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp