Ponny som nickar och kliar nosen

Bell

Trådstartare
Finns en ponny på ridskolan som sedan efter sitt sommarbete, börjat gå och klia nosen mot ridhusväggarna och ständigt gå och nicka med huvudet. Ponnyn är kollad av en duktig hästtandläkare och det är ingenting med tänderna. Vad tusan kan det bero på? När ponnyn går i hagen/står i boxen visar den inget obehag. Ponnyn har bara en träns utan nosgrimma med ett vanligt tränsbett.
 
Låter som Headshaking tyvärr. Det är påverkan på trigeninusnerven och tillståndet är smärtsamt för hästen.
 
Finns en ponny på ridskolan som sedan efter sitt sommarbete, börjat gå och klia nosen mot ridhusväggarna och ständigt gå och nicka med huvudet. Ponnyn är kollad av en duktig hästtandläkare och det är ingenting med tänderna. Vad tusan kan det bero på? När ponnyn går i hagen/står i boxen visar den inget obehag. Ponnyn har bara en träns utan nosgrimma med ett vanligt tränsbett.

Jag har varit med om en sådan som iaf jag är ganska säker på har pollenallergi. Där blev det värre på våren, iofs, och ännu värre om man kom in i tex björkskog, men för övrigt precis samma symtom. Han visade inte heller något i box eller hage. Under sen höst, vinter och tidig vår är han helt symtomfri.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 859
Senast: Grazing
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
7 901
Hästvård Nu prövar jag att få lite kloka tankar från er andra! Vi har en riktig toppenponny som vi köpte för fyra år sedan och som dottern har...
2
Svar
27
· Visningar
4 080
Senast: Fenestra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp