Ponny som stoppar

Men säger veterinären att han är fräsch?
Vad var det för inflammation?
Dom som har funnits i min omgivning som har börjat stanna på hinder har samtliga visat sig ha kotledsinflammation. Kan det vara att det är en icke-utläkt eller återkommen inflammation?
Ja då han nyligen har genomgått hältundersökning och undersökning för att kolla så det inte kommit tillbaka :)
Förlåt men ja han fräsch. Du verkar inte tro det ? Vi har varit tillbaka med honom för att kolla för säkerhets skull.
Som sagt i inläggen :)
Tips är välkomna men ja han ÄR frisk!
 
Ja då han nyligen har genomgått hältundersökning och undersökning för att kolla så det inte kommit tillbaka :)
Förlåt men ja han fräsch. Du verkar inte tro det ? Vi har varit tillbaka med honom för att kolla för säkerhets skull.
Som sagt i inläggen :)
Tips är välkomna men ja han ÄR frisk!

När är han kollad senast och vad gjordes då?
Min häst började stå emot lite och stannade på hinder, det visade sig vara en kotledsinflammation. Ursprunget av infl visade sig sen vara cystor i bakknäet.
 
Ja då han nyligen har genomgått hältundersökning och undersökning för att kolla så det inte kommit tillbaka :)
Förlåt men ja han fräsch. Du verkar inte tro det ? Vi har varit tillbaka med honom för att kolla för säkerhets skull.
Som sagt i inläggen :)
Tips är välkomna men ja han ÄR frisk!

Om ponnyn är ok och det inte är barnets ridning så återstår bara att ponnyn har tröttnat. Jag hade inte tvingat den att hoppa på väldigt länge.
 
När är han kollad senast och vad gjordes då?
Min häst började stå emot lite och stannade på hinder, det visade sig vara en kotledsinflammation. Ursprunget av infl visade sig sen vara cystor i bakknäet.
Hältutredning & vanlig koll. I aug & för ca 3 v sedan...
 
En häst som haft kotledsinflammation brukar de ens hoppa igen? Ridning helst på rakt spår länge har jag hört? Jag kan ha fel. Det är en vanlig diagnos med mycket människor som har haft erfarenhet av det. Jag har haft hovslagarproblem och varken duktiga, meriterade veterinärer eller duktiga,meriterade hovslagare hade tydligen kompetens att avgöra var problemet var. Ja,jag är fortfarande minst sagt förvånad eftersom det tog ett tag att reda ut problemen men tydligen had ingen något att säga.
 
En häst som haft kotledsinflammation brukar de ens hoppa igen? Ridning helst på rakt spår länge har jag hört? Jag kan ha fel. Det är en vanlig diagnos med mycket människor som har haft erfarenhet av det. Jag har haft hovslagarproblem och varken duktiga, meriterade veterinärer eller duktiga,meriterade hovslagare hade tydligen kompetens att avgöra var problemet var. Ja,jag är fortfarande minst sagt förvånad eftersom det tog ett tag att reda ut problemen men tydligen had ingen något att säga.

Jag håller med - det låter som jättekonstig rehab som TS fått rekommenderad
 
Om ponnyn är ok och det inte är barnets ridning så återstår bara att ponnyn har tröttnat. Jag hade inte tvingat den att hoppa på väldigt länge.
@Pernilla79 du kan inte lära barnet att Piska hästen över hinder. Vill inte hästen får ni sälja och köpa en ny eller rida på så sätt som hästen klarar av. Det är alltid något är min erfarenhet, kan vara en hovböld. Enhovböld syns den ens på röntgen?
 
En häst som haft kotledsinflammation brukar de ens hoppa igen? Ridning helst på rakt spår länge har jag hört? Jag kan ha fel. Det är en vanlig diagnos med mycket människor som har haft erfarenhet av det. Jag har haft hovslagarproblem och varken duktiga, meriterade veterinärer eller duktiga,meriterade hovslagare hade tydligen kompetens att avgöra var problemet var. Ja,jag är fortfarande minst sagt förvånad eftersom det tog ett tag att reda ut problemen men tydligen had ingen något att säga.

Exakt så kan det vara.
Jag hade problem med mitt sto för ett par år sedan, hon blev undersökt från topp till tå, gjorde strålande böjprov, var ner till Ultuna o träffade benexperter och ryggexperter, sprang med ping-pongbollar på kroppen så att dom kunde analysera rörelserna i dator - ingenting. Men jag som red o kände henne väl visste 100% att det var något som inte stämde. Trots att experterna inte kunde hitta minsta lilla fel på henne.
Det hela löste sig genom en mammaledighet för henne, hon kom tillbaka pigg o fräsch o sitt gamla jag.

TS: i ditt ställe skulle jag sluta hoppa, ponnyn visar att något är fel, även om ingen människa kan hitta fram till vad det är...
 
Exakt när började problemen? Var det efter att hästen hade skadan och börjat sättas igång?
Eller var det även innan skadan?
 
Hej! Skulle behöva lite tips om en ponny som har börjat stanna på tävlingar vid hoppning & även nu träningar.
Vi har kollar upp honom & han får regelbunden kontroll av fysio.
Han bockar ofta med vid vanlig träning om han inte får ex galoppera m.m.
Min dotter har börjat visa att detta är inte ok!
Hur hade ni gjort? Något mer än att vara bestämd? Han ser verkligen ut att g

Jag hade en ponny som barn som hoppats massor innan jag köpte den, och jag vet inte om den hade tröttnat hos tidigare ägaren (de sa inget) eller om den tröttnade hos mig (jag var en betydligt sämre ryttare än förra ägaren). Mängder med dressyrträning (så jag blev en bättre ryttare) och fälttävlansträning i grupp (dvs rolig och kravlös hoppning) löste problemet för oss.
MEN, den ponnyn var aldrig halt och stegrade/bockade aldrig, den bara stannade och ville inte. Och det är ju en väldigt viktig skillnad.
När den fått tillbaka hoppglädjen började den å andra sidan glädjebocka och tjuta när vi hoppade.
 
En häst som haft kotledsinflammation brukar de ens hoppa igen? Ridning helst på rakt spår länge har jag hört? Jag kan ha fel. Det är en vanlig diagnos med mycket människor som har haft erfarenhet av det. Jag har haft hovslagarproblem och varken duktiga, meriterade veterinärer eller duktiga,meriterade hovslagare hade tydligen kompetens att avgöra var problemet var. Ja,jag är fortfarande minst sagt förvånad eftersom det tog ett tag att reda ut problemen men tydligen had ingen något att säga.
Lite förvirrad
Jag håller med - det låter som jättekonstig rehab som TS fått rekommenderad
Vem har sagt att det var kotledsinflammation?
Hänger inte alls med nu i det du skriver...
 
@Pernilla79 du kan inte lära barnet att Piska hästen över hinder. Vill inte hästen får ni sälja och köpa en ny eller rida på så sätt som hästen klarar av. Det är alltid något är min erfarenhet, kan vara en hovböld. Enhovböld syns den ens på röntgen?
Men vem har sagt att hon piskar hästen? Man kan ju inte sälja hästen efter att den har stoppat 4 ggr...
 
Lite förvirrad

Vem har sagt att det var kotledsinflammation?
Hänger inte alls med nu i det du skriver...

Jag har inte påstått något om kotledsinflammation - men oavsett så tycker jag att den rehab du beskrivit låter konstig om en häst blivit behandlad för inflammation (väldigt luddigt iom att du inte berättat var inflammationen satt) oavsett var den satt. Att rida hästar med inflammationer är väldigt ovanligt.

Vad var det för diagnos den hade?
 
Jag hade en ponny som barn som hoppats massor innan jag köpte den, och jag vet inte om den hade tröttnat hos tidigare ägaren (de sa inget) eller om den tröttnade hos mig (jag var en betydligt sämre ryttare än förra ägaren). Mängder med dressyrträning (så jag blev en bättre ryttare) och fälttävlansträning i grupp (dvs rolig och kravlös hoppning) löste problemet för oss.
MEN, den ponnyn var aldrig halt och stegrade/bockade aldrig, den bara stannade och ville inte. Och det är ju en väldigt viktig skillnad.
När den fått tillbaka hoppglädjen började den å andra sidan glädjebocka och tjuta när vi hoppade.
Tack för svar!
 
Jag har inte påstått något om kotledsinflammation - men oavsett så tycker jag att den rehab du beskrivit låter konstig om en häst blivit behandlad för inflammation (väldigt luddigt iom att du inte berättat var inflammationen satt) oavsett var den satt. Att rida hästar med inflammationer är väldigt ovanligt.

Vad var det för diagnos den hade?
För ett år sedan hade han en hovledsinflammation. Förmodligen som uppkommit av att han var stel. Med fysioterapeut så har han varit bra.
Kanske har dom sagt fel men litar på kliniken...
 
Jag kommer ta bort denna tråden - tydligen är denna sidan för alla som redan vet allt.
Förlåt om jag orsakat irritation för några.
Alla kan inte allt om ridning & hästar.
Ber om ursäkt
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 838
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 489
Senast: sorbifolia
·
Ridning Hej! Har precis fått hem en ponny som mest varit riden av små barn och alltså inte så komplicerat. Nu är hon hos mig och jag har börjat...
Svar
2
· Visningar
853
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp