ponny till häst?

M

Majjin

Hej hej.
Undrar om det är någon som vet hur det går till när man löser en sor häst licens till sin ponny?
Har en D-ponny nu som jag tävlar med o som kan ha bra chans mot stora hästar, har funderat på att lösa en hästlicens på honom ist. för ponny nästa år p.g.a att jag bara får tävla honom det här året ut. Men hur blir det då ifall man säljer vidare sen? Får han då gå som ponny med den nya ägaren? Och måste han isf. mätas om?
Och hur blir det här med licenser? Licensen för hästen är ju livet ut, men om man då vill ha en ponny som stor häst betalar man o registrerar som stor häst då och får ett nytt licens nr då eller? Och sen när man vill ha ponnylicens igen, hur blir det då? Kan man bara skicka med den gamla licensen man har eller ska man göra om proceduren igen??
 
Sv: ponny till häst?

Jag gjorde precis så som du beskriver. Löste hästlicens på ponnyn. Han fick då en ny licens med nytt nr och tävlade som häst. När man säljer måste man ju ändå registrera ägarbyte på licensen och då gjorde vi det på ponnylicensen så att den gamla blev gällande igen. Tror dock att man bara får göra detta en gång per häst, dvs gå från häst till ponny igen, men är inte helt säker. Den får ialla fall inte tävla som häst och ponny samtidigt.
 
Sv: ponny till häst?

man skickar in till ridsportförbundet att man vill tävla den som stor häst, löser hästlicens och tävlar den som stor häst.

När man sedan säljer den/stadigvarande ryttarbyte anmäler man ryttarbyte/ägarbyte och att den ska tävlas som ponny igen till ridsportförbundet och det går bra. Man kan inte tävla samma ponny som ponny och häst samtidigt med olika ryttare.

Detta byte ner till ponny kan man bara göra 2 ggr under ponnyns liv, om de inte har ändrat det nyligen.
 
Sv: ponny till häst?

Om du tävlar i dressyr, så har jag fått för mej att om man har 6 placeringar i program som inehåller förvänd galopp och skänkelvikning(alla L:a?) så får du starta i en La:klass på storhästtävling-utan att lösa licens...Är inte riktigt säker på hur det är, men det står i dressyr TR i kapitlet om uppklassning...
/anna
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 601
Senast: hhere
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 557
Senast: Solis
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp