Ponnyakuten

Tokmaja

Trådstartare
Satt och kollade på Ponnyakuten igår, gillar programmet så det är inget emot det, tycker att det är inspirerande men en sak slog mig. Hur kan man som föräldrar köpa "galna" hästar till sina barn?????
Ponnyn som anföll tjejen i hagen, allvarligt???
Eller ponnyer som sticker med barnen, kastar av dem osv osv, och det gäller även små barn ju.
Vet att jag aldrig skulle sätta upp mina barn på en sådan ponny, det finns ju massvis med trevliga hästar, varför slänga upp barnen på en de inte klarar av?????

Är det bara jag som funderat på detta eller tycker ni att det är helt ok?? :crazy:
 
Sv: Ponnyakuten

hmm. har oxå funderat på det, kanske är det att när de köper hästen, då är det inte så farligt, sen är det lite oerfarna föräldrar som hjälper till o tror att de gör rätt, ( o det blir fel) o barnen kanske inte vet riktigt hur dom ska göra, som bara gör hästen mer förvirrad, som bockar, inte gå o fånga i hagen.
Det behöver ju inte va så, men det är ett förslag..;)
Men jag håller med...
 
Sv: Ponnyakuten

Det är inte helt ovanligt att det dyker upp problem efter att man köpt en ponny eller häst för den delen. Det är en ny individ man ska lära känna, och många ponnyer/hästar dem testar en ny ägare :angel: Och visar man då inte tydlig ledarroll från dag ett när man äger ponnyn eller hästen så kan det uppstå problem..
Mamma och pappa tyckte dem var skitsmarta när dem köpte en äldre rutinerad ridskoleponny till mig när jag var 10 år, tävlad LB-LB och gick alla typer utav lektioner såväl nybörjare som handikapp. Denna lilla rackaren började ju leva rövare med mig så det stod härliga till :rofl: Och det tog några år innan jag väl vuxit i honom (D-ponny) och kunde manövrera honom :D
Det är smarta djur!
Så jag tror det är i ytterst få fall som man köper en "galen" ponny/häst, i de flest fall tror jag ponnyn/hästen blir "galen" i ens ägo, om man då inte kan visa vart skåpet skall stå!
 
Senast ändrad:
Sv: Ponnyakuten

Men håll med om att dressyrkillen var hur gullig som helst och hans ponny också. Deras problem kommer de garanterat att lösa. Det är jag helt säker på :)

Verkar som de flesta har problem som kommer gå att lösa iaf :)
 
Sv: Ponnyakuten

Tror du det är hästen det är fel på??? Det är nog oftast miljö och inte genetik det är frågan om. Såg inte någon häst som man kunde diagnosticera, av det man såg, som "galen" i uttagningarna.
Bara människor som betedde sig väldigt "galet". ;)

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift
 
Sv: Ponnyakuten

Håller med föregående. Ponnyer/hästar kan framgå som väldigt lydiga, lätthanterliga och snälla under provridning bara för att problemen ska dyka upp efter köp.
Händer väldigt ofta och problemen kan vara små till en början men utvecklas tills ponnyn blir farlig för barnet då h*n inte reder ut det direkt. Är omgivningen (oftast föräldrar) inte helt erfarna så blir det ofta så. En läromästare kan förvandlas till en farlig häst om man är grön inom sporten.. Finns såklart många hästar där det inte händer, men man ska ha det i bakhuvudet att det är starka och intelligenta djur vi handskas med och de ska behandlas därefter. Bara för att man skaffar en snäll ponny till sitt barn så tar det inte slut där.
 
Sv: Ponnyakuten

Jag är mest nyfiken på Star, den stora svarta ponnyn som de hade problem med att lasta och som studsade runt när hon red den hemma. Den verkar tempramentsfull och undra vad de ska göra åt det? Hade det varit min dotters häst hade jag nog skickat den på tillridning.

En ponny som verkade galen och som inte fick vara med var skimmeln som blev exalterad på framridningen. Den hade jag också önskat att få se mer av.

Trevligt att en sur ridskoleponny fick vara med för det är ett allt för vanligt problem, att hästarna på ridskolan blir sura.
 
Sv: Ponnyakuten

Satt och kollade på Ponnyakuten igår, gillar programmet så det är inget emot det, tycker att det är inspirerande men en sak slog mig. Hur kan man som föräldrar köpa "galna" hästar till sina barn?????
Ponnyn som anföll tjejen i hagen, allvarligt???
Eller ponnyer som sticker med barnen, kastar av dem osv osv, och det gäller även små barn ju.
Vet att jag aldrig skulle sätta upp mina barn på en sådan ponny, det finns ju massvis med trevliga hästar, varför slänga upp barnen på en de inte klarar av?????

Är det bara jag som funderat på detta eller tycker ni att det är helt ok?? :crazy:

Satt i går och undrade när någon skulle reagera på detta! Precis som jag! Jag skulle aldrig tillåta min dotter att ha en häst som var så galen som dessa som de visade upp i TV! Hoppas det löser sig för barnen!
 
Sv: Ponnyakuten

Hur kan man som föräldrar köpa "galna" hästar till sina barn?????

Fast det måste ju finnas en ägare till galna ponnys som säljs och de är väl barn de också? Antar jag, eftersom vuxna inte ofta rider ponnies, och de kanske behöver hjälp :p

Jag förstår inte det här med att ni/man förutsätter att man köper en galen ponny. Man kanske har haft hästen länge och skapat problemet själv :idea:
 
Sv: Ponnyakuten

Om du fortsätter att läsa har jag skrivit "varför slänga upp barnen på en de inte klarar av?????" :D
Så nej, tror inte att det är några större fel på ponnisarna egentligen.
 
Sv: Ponnyakuten

Jag tror inte ponnierna är galna, det brister i ledarskapet och ponnier är inte dummare än så att de lär sig vad som funkar och vad som inte funkar, de testar alla gränser och yngre människor har svårt att sätta sig i respekt genom att vara konsekvent i all hantering.
Det är ju typiska testningsproblem de har med t.ex. spolspiltan, lastning o.s.v.

Min ponny testade mig inom alla områden; ridningen, rida ut, lastning, hantering o.s.v. o.s.v. men jag hade tillräckligt bra hjälp "hemma" och till slut fanns det inga delar kvar för ponnyn att testa = jag "vann" över honom.
Så enkelt tror jag verkligen att det är. Sen är det kanske inte alla som har supererfarna föräldrar som kan kliva in och verkligen hjälpa barnet.

Men t.ex. ponnyn som var tokig på framridning och de flesta ridproblemen tror jag har att göra med dels brist på respekt för ryttarna från ponniernas sida och dels brister i grundridningen. Ponnierna får för mycket utrymme att testa själva eller prova saker som ryttarna inte riktigt rår på.
Mycket av problemen kan nog lösas genom att ryttarna får hjälp att kontrollera hästen från marken, fungerar hanteringen något så när normalt från backen funkar det oftast bättre från ryggen och på en del är det vice versa som gäller.

Så tror jag att det liggr till... :p
 
Sv: Ponnyakuten

Man tränar på grunderna inom ridning och tränar konstant lydnad, bygger upp så det ser ut/är som på tävlingar hemma och helt ärligt; lyssnar inte ponnyn så får man lov att stanna ponnyn. När det är så där tycker jag got och väl att ett skarpare bett kan vara på sin plats i en övergånsperiod.
Man nöter nöter nöter lydnad, stopp betyder stopp, övergångar.
Det är grundlydnad från ryggen som det brister i. Jag säger INTE att det är enkelt men det är så som jag uppfattar problemet.
 
Sv: Ponnyakuten

Jag skulle vilja säga utan att ha sett programmet, att problemet ofta ligger hos föräldrarna. De har alldeles för dåliga kunskaper om vad hästhantering innebär i vardagen. Samtidigt lägger de allt för stort ansvar på barnen. Det är ingen liten hamster de ger till sina barn. Kanske en ide för ridskolor - hästägarkurs för föräldrar?
Ett annat "problem" är det de inte kan se objektivt på sitt barns förmåga utan anser att de inom en snar framtid kan ingå i landslaget och peta ut Malin BJ.
 
Sv: Ponnyakuten

Tycker att det verkar vara många barn som har problem med sina ponnies. Vad beror det på? Ledarskapsproblem? Okunniga föräldrar? Det finns säkert många fler frågor om det. Men det jag främst reagerade på var att de flesta barn fick väldigt dåliga svar om vad de skulle göra för att avhjälpa problemen. Som skimmeln som inte tyckte om att duscha, flickan fick tips om hur hon skulle få in hästen i spolspiltan men inte hur hon skulle göra i den. Knepigt. Tror inte ens Tobbe har svar på alla problem heller. Det var fler problem jag såg som inte Tobbe redde ut. Bla den lilla flickan vars ponny inte vill komma in från hagen och faktiskt kickar efter henne och Tobbe säger "nu går vi ut innan han skadar någon". Ponnyn är hotfull och cirklar runt dom. Farligt! Säger som andra här i tråden, den ponnyn hade inte varit bra till mina barn. Vart har alla snälla och mysiga ponnysar tagit vägen?

S.
 
Sv: Ponnyakuten

Endel problem kan ju som några påpekat komma efterhand men var det inte den svarta temperamentsfulla ponnyn som studsat runt redan på provridningen?:confused:
Kanske minns jag fel....?

Men om det nu var så så skulle den ponnyn gått bort direkt för min dotter.

När vi köpt våra ponnysar så har inte dottern fått ta första bästa då jag vet hennes kapacitet och hur hon fungerar (försiktigt och mjuk tjej). Sista ponnyn krävde 10 provridningar av diverse olika ponnysar som låter sååå bra i annonserna:devil: Ponny nr 10 kändes bra i maggropen:love:....Nu har jag förmånen att varken vara särskilt lång eller väga mycket så jag kan rida båda våra ponnysar vilket definitvt behövs, för den sista 'ljuvliga' lilla ponnyn testar oss för fullt nu 4 månader senare :devil: Han skulle kunna bli en sann 'pain in the ass ponny' om ingen vuxen tog tag i han:angel:
 
Sv: Ponnyakuten

Jag skulle vilja säga utan att ha sett programmet, att problemet ofta ligger hos föräldrarna. De har alldeles för dåliga kunskaper om vad hästhantering innebär i vardagen. Samtidigt lägger de allt för stort ansvar på barnen. Det är ingen liten hamster de ger till sina barn. Kanske en ide för ridskolor - hästägarkurs för föräldrar?
Ett annat "problem" är det de inte kan se objektivt på sitt barns förmåga utan anser att de inom en snar framtid kan ingå i landslaget och peta ut Malin BJ.

Håller med fullständigt! Speciellt det där med att se objektivt på barnens förmåga. Jag har inga som helst problem med att se mina barns brister i ridningen. Observera att jag bara för detta inte behöver racka ner på de, allt har ju sin tid och de är ju som sagt barn. Vad gäller ridning är jag i princip tyst och låter tränaren sköta det för det är bäst för oss alla. :angel:
 
Sv: Ponnyakuten

Tycker att det verkar vara många barn som har problem med sina ponnies. Vad beror det på? Ledarskapsproblem? Okunniga föräldrar? Det finns säkert många fler frågor om det. Men det jag främst reagerade på var att de flesta barn fick väldigt dåliga svar om vad de skulle göra för att avhjälpa problemen. Som skimmeln som inte tyckte om att duscha, flickan fick tips om hur hon skulle få in hästen i spolspiltan men inte hur hon skulle göra i den. Knepigt. Tror inte ens Tobbe har svar på alla problem heller. Det var fler problem jag såg som inte Tobbe redde ut. Bla den lilla flickan vars ponny inte vill komma in från hagen och faktiskt kickar efter henne och Tobbe säger "nu går vi ut innan han skadar någon". Ponnyn är hotfull och cirklar runt dom. Farligt! Säger som andra här i tråden, den ponnyn hade inte varit bra till mina barn. Vart har alla snälla och mysiga ponnysar tagit vägen?

S.

Det var bara från första eller andra programmet, Tobbe kommer ge mer tips sen, det var bara för att se vilka problem som fanns (som han inte sa så mycket till barnen) det var inte meningen att han skulle hjälpa och lära barnen att lösa dem då utan det kommer senare när barnen väl är på lägret. :)
 
Sv: Ponnyakuten

Endel problem kan ju som några påpekat komma efterhand men var det inte den svarta temperamentsfulla ponnyn som studsat runt redan på provridningen?:confused:
Kanske minns jag fel....?

Det var väl en gråskimmel som hade varit vild redan på provridningen? Eller det kanske var den svarta också?
 
Sv: Ponnyakuten

Då får vi hoppas det. Tycker lite synd om barnen, ridning ska ju vara roligt. Fast vi vuxna kan ju ha liknande problem med våra hästar. Hästakuten nästa!

S. (skojar lite:banana:)
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 148
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 642
Senast: Ninnurur
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 112
Senast: nullo-modo
·
  • Artikel
Dagbok Ska jag vara ärlig så har 2023 varit ett riktigt skitår. Första kvartalet var ju åt pipsvängen redan från början med en fin vän som...
Svar
6
· Visningar
1 418
Senast: astronaut
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp