Ponnyer - nästan alltid okänd stam?

När vi ändå är inne på ponnyer så är jag nyfiken på min som jag pass från ASRP under stamboksklass står det
ASVH 43-95-0345. G I

Är det någon som kan utläsa något av vad hon är, korsnings ponny, ridponny eller något annat?
 
När vi ändå är inne på ponnyer så är jag nyfiken på min som jag pass från ASRP under stamboksklass står det
ASVH 43-95-0345. G I

Är det någon som kan utläsa något av vad hon är, korsnings ponny, ridponny eller något annat?

Jag tror att det stoet blev registrerat på den tiden då man inte använde samma system för raskoder och löpnummer som man gör idag. T ex finns det korsningshästar e godkänd SWB-hingst som fått vita papper och raskod 04 fast mamman varit av helt annan ras.
 
Jag tror att det stoet blev registrerat på den tiden då man inte använde samma system för raskoder och löpnummer som man gör idag. T ex finns det korsningshästar e godkänd SWB-hingst som fått vita papper och raskod 04 fast mamman varit av helt annan ras.
Om det hjälper är hon
efter Prince River xx RP 107
undan Mayflower RNF 78-S

Så hon har fullblod och new forest i sig.
 
Ni som är duktiga på raskoder, jag har en korsning som har raskod 93. Räknas hon som ridponny då?:confused: Såg ut så när jag kollade i listan.
 
Ni som är duktiga på raskoder, jag har en korsning som har raskod 93. Räknas hon som ridponny då?:confused: Såg ut så när jag kollade i listan.

Tyvärr inte, 43 är renrasig ridponny, 93 är en ponny registrerad av ASRP men som inte uppfyller kraven för ridponny.
 
Tyvärr inte, 43 är renrasig ridponny, 93 är en ponny registrerad av ASRP men som inte uppfyller kraven för ridponny.

Nä, men om den får en avkomma med en godkänd riponnyhingst så kan avkomman bli ridponny med raskod 43. Min första uppfödning har 93 -xx -9xxx hennes avkommor får vita papper och 93-xx-6xxx och om den avkomman betäcks med en renrasig ridponny så blir det en med raskod 43
 
Hej!

Ofta har ju passet "försvunnit" eller föräldrarna "glömts bort" vid registrering.

Själv red jag en ponny som var "okänd härstamning" på, men det visade sig när jag lyckades leta upp en tidigare ägare (som letat sig halvt fördärvad efter ponnyn) att han var connemara/travare. Hoppade som en gud, tävlade med placeringar till 22 års ålder.

Jag misstänker att man kan leva utan stam om man sett att ponnyn är ridbar. Själv har jag börjat fundera på en irländare, men då stor häst, eftersom de jag träffat varit så mycket lättare att hantera än många svenska hästar i samma ålder.

/Lavinia, generaliserar naturligtvis mycket, men vill hellre ha en lättsam häst som hoppar allt än en med bra stam.

Satt och kollade på resultatet från några ponnytävlingar på lokal nivå nu. Och slogs av en sak; I stort sett alla ponnyer hade okänd stam! :eek:
Att en relativt stor andel, runt 60-70%, har okänd stam om man tittar i en slumpmässig resultatlista, är någonting jag sett i många år och visserligen förfasats över, men ändå inte reagerat särskilt på. Men i dessa tre resultatlistorna hade ca. 90% av ponnyerna okänd stam! O_o Ett antal hade visserligen prefixet M****oro, så det förklarade väl saken i just de fallen. Men övriga med okänd stam hade antagligen "Födelseland: Sverige" eller "Födelseland: Okänt" om man tittade. Och båda fallen tycker jag är oerhört märkliga. Om man tittar på åldrarna på alla dessa "okändingarna" var tre, fyra stycken födda på 90-talet, övriga på 00-talet, någon t.om. på 10-talet. De svenska vara uteslutande födda på 00-talet. De med födelseland okänt på 00 och 10-talet. Förlåt, men varför reggar man inte stammen på en svensk ponny? Jag menar, ingen ponny född på 00-talet, i Sverige, kan ju ha okänd stam i den bemärkelsen. Och de med okänt födelseland. Ursäkta, men what?! :cautious: Hur kan man inte veta i vilket land hästen är född?! :confused: Ok, jag vet enstaka fall där det varit oklart, men de ligger betydligt längre tillbaka i tiden än de här fallen. Men det roliga var också att de som faktiskt hade stam, var de äldre ponnyerna :grin:

Nu ska jag absolut inte säga någonting egentligen, min "ponny" (häst...) har också okänd stam och okänt födelseland, men det är en oerhört märklig historia. Men i andra fall kan jag verkligen inte förstå det, särskilt inte när ponnyn är född i Sverige. Ok, nu var det visserligen resultatlistor för lokala LD-LB hoppningar, så det här var väl antagligen rena hobbyponnyer, men ändå. Det skär faktiskt lite i mitt "stamtavlenördshjärta" att 90% av ponnyerna verkar ha okänd historik :cry:

Någon mer än jag som reagerat på detta fenomen? Som kanske har någon förklaring till det?
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Har tänkt på detta rätt mycket på senaste tid, av anledningar som jag kommer att nämna nedan. Vet inte egentligen varför jag skriver...
2
Svar
33
· Visningar
5 076
Senast: warg
·
Avel Satt och tänkte på ponnyer jag haft kontakt med tidigare, alltså inte sådana jag rider eller har ridit så ofta och så. Kom särskilt att...
2
Svar
25
· Visningar
2 860
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 203
Avel På ridskolan där jag rider har vi en häst vars namn börjar med prefixet "Kilberry". Hästen i fråga är född i mitten av 90-talet...
Svar
12
· Visningar
2 609

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp