Ponnyer - nästan alltid okänd stam?

Nä, han reggades inte som svensk ridponny - han reggades nog i ASRP's slaskegister som ponny av korsningstyp, stor skillnad om man frågar en som avlar ridponnyer

Japp.

Jag hade tidigare en ren vbl-travare (både mamman och pappan var kända, pappan så pass känd att han var dyr i levande-föl-avgift och ryktet säger att uppfödaren inte hade råd att betala denna avgift; när jag köpte hästen så var hon 3½ år gammal, oreggad och var tvungen att få pass men i stort sett omöjlig att regga i STC till rimlig kostnad) som registrerades som "ponnysto av korsningstyp" med okänd stam.
Det var det enda rimliga där och då.
Hästen var uppenbarligen ponnystorlek, ca 142-143 cm, och född 1997. Registreringen i fråga skedde omkring 2002, när passtvånget ändå var relativt färskt.

Och vilken seriös avlare skulle ha in min fröken i "svensk ridponny"?

Dessutom måste de nog ha känd stam för att registreras som RP, eftersom en viss procentandel visst måste vara engelskt fullblod, för att kvala in.
 
Jag tror inte heller så många bryr sig om stam när det kommer till ponnyer. Liksom huvudsaken att hästen vet hur man är häst och kan typ hoppa någorlunda. Och kan den inte hoppa så skyller man inte på stammen utan hästen. :pNär det kommer till hästar är det inte lika strikt som typ hundraser osv. I alla fall av det jag upplevt.
 
Jag har haft tre ponnyer, varav två är köpta direkt av uppfödaren och registrerade med full stam. Den tredje (egentligen foderhäst) importerades från Holland i slutet på 80-talet, jag gjorde några försök att snoka reda på stammen när jag precis hade fått henne, men alla spår slutade i det försäljningstall hon stått på när hon såldes till ägaren -92. Det var genom kontakter många, många år senare som jag fick reda på att det stallet köpte lovande ungponnyer från Holland som hoppade bra och var snabba, det var det kunderna efterfrågade.

När passkravet kom 2005 registrerades hon som svensk ridponny (stod som "korsningsponny" i de ursprungliga pappren), och då fick vi veta att det kunde ta upp mot två år att få hennes pass i handen, eftersom en så sanslöst stor del av det totala antalet ponnyer som skulle registreras fick registreras som "svensk ridponny" just för att de saknade papper/stam innan. Min andra ponny som registrerades i welshföreningen fick vi passet på betydligt snabbare.
 
Jag har haft tre ponnyer, varav två är köpta direkt av uppfödaren och registrerade med full stam. Den tredje (egentligen foderhäst) importerades från Holland i slutet på 80-talet, jag gjorde några försök att snoka reda på stammen när jag precis hade fått henne, men alla spår slutade i det försäljningstall hon stått på när hon såldes till ägaren -92. Det var genom kontakter många, många år senare som jag fick reda på att det stallet köpte lovande ungponnyer från Holland som hoppade bra och var snabba, det var det kunderna efterfrågade.

När passkravet kom 2005 registrerades hon som svensk ridponny (stod som "korsningsponny" i de ursprungliga pappren), och då fick vi veta att det kunde ta upp mot två år att få hennes pass i handen, eftersom en så sanslöst stor del av det totala antalet ponnyer som skulle registreras fick registreras som "svensk ridponny" just för att de saknade papper/stam innan. Min andra ponny som registrerades i welshföreningen fick vi passet på betydligt snabbare.

Igen Nä, hon registrerades inte som svensk ridponny - ASRP var bara de som reggade de okända innan SH tog över. De reggades som korsningsponnyer i ASRPs slaskregister. Jag hade själv två stycken såna, men jag kallar dom inte ridponnyer för det, Mina bör ha reggats ca 2002-2003 och jag minns inte att det var så lång handläggningstid
 
Igen Nä, hon registrerades inte som svensk ridponny - ASRP var bara de som reggade de okända innan SH tog över. De reggades som korsningsponnyer i ASRPs slaskregister. Jag hade själv två stycken såna, men jag kallar dom inte ridponnyer för det, Mina bör ha reggats ca 2002-2003 och jag minns inte att det var så lång handläggningstid

Jag kallade henne inte heller för svensk ridponny. Jag kallade henne hela tiden för en korsningsponny. Vi gjorde den där registreringen i november -05 (krav på pass vid årsskiftet sen), därav att det tog sån tid. Alla människor som liksom vi var ute i sista minuten. Gjorde man det tidigare var det säkert inte alls lika lång handläggningstid, det har jag inte påstått?

Det har egentligen inte ens med TS fråga att göra, utan var mer en förklaring till att så många ponnyer har okänd stam = det var så många med okänd stam/ras som hamnade hos ASRP när kravet på pass infördes = väldigt vanligt förekommande.
 
Jag kallade henne inte heller för svensk ridponny. Jag kallade henne hela tiden för en korsningsponny. Vi gjorde den där registreringen i november -05 (krav på pass vid årsskiftet sen), därav att det tog sån tid. Alla människor som liksom vi var ute i sista minuten. Gjorde man det tidigare var det säkert inte alls lika lång handläggningstid, det har jag inte påstått?

Det har egentligen inte ens med TS fråga att göra, utan var mer en förklaring till att så många ponnyer har okänd stam = det var så många med okänd stam/ras som hamnade hos ASRP när kravet på pass infördes = väldigt vanligt förekommande.

ASRP var tvugna att ta in dom helt enkelt. De hade reggat okända stammar ett bra tag även innan passtvånget. Det gjorde ASVH också under en period innan SH tog vid.
 
Det jag tycker är trist, som jag vet många i min närhet råkat ur för, är när man fått den där underbara, fantastiska ponnyn och så vill man så småningom ha en "liknande" eller en släkting. Har man då okänd härstamning, ja då kan man inte ens försöka hitta en släkting.

Mitt sto hade bara en pappa med härstamning, men det gjorde i alla fall att jag kunde få "lite" av hennes blod i mina kommande hästar.
 
Jag tror även det är/var vanligare med "buskavel" på ponnyer, att man hade en egen hingst som man använde till egna/kompisars ston och sedan reggade med okänd stam eftersom det är billigast. Min ponny har t.ex. 5 avkommor som alla är reggade med okänd stam. Dock ser jag nu att de faktiskt står med stam i TDBn!
 
Då kan jag inte låta bli att undra över varför du i en annan tråd nämner Hip Hop som en kandidat till ditt sto? Han är ju svensk på både fäderne och möderne i många generationer.

Därför detta stoet skulle ev passa bra ihop med Hip hop. Det betyder inte att jag är särskilt förtjust i Hip hop själv!

Ni får väldigt gärna tycka annorlunda men det innebär inte att jag måste ändra på vad jag tycker eller hur?
Jag tycker inte det finns någon vilja i svensk avel att utveckla framåt. Man gör gärna bekväma val och säkra val. Många uppfödare jag känner vill att deras uppfödningar ska fortsätta se ut som den gamla swb modellen dvs större, grövre och längre, mindre elastisk. Är det inte bakåtsträvande så får det står för er :-)
 
Håller med i väldigt mycket här! Tycker det är så himla trist att regga med okänd, iaf om man eg. vet stammen. :( Och de jag nämner har jag både kollat in på BB och TDB, så det är inte bara att det fallit bort i TDB. Håller också med om att det är mer accepterat med okänd-okänd på ponny än häst. Har ju själv en storhäst (ok, han ser inte ut som en storhäst på håll, bara 162 cm ;)) med helt okänd, och väldigt märklig historik (det lilla man vet). Upplever att det är en helt annan attityd då, när folk väl kommer underfund med att det är en storhäst, som sagt...
Har själv också hört mer än historia kring vad en okänd stam kan dölja. En häst jag hört om kan ev. vara så mycket som 15 år äldre än sagt. Vet dock inte om det är sant. Hoppas inte.

Och angående din diskussion @Beeboppe ; Kan själv lägga till lite egna erfarenheter om moderna vs. "omoderna" SWB. Har själv ridit en hel del SWBer på senaste åren. En av de jag anser varit allra mest "modern" i typ var ett sto f. 1991, Maraton-Herkules. Visserligen var hon bara 151-152 cm i mkh, men "modernare" typ än henne har jag aldrig skådat. En annan stor favorit är en valack f. 1996, Turban Rose-Leuthen I. Också otroligt "modern" och trevlig i typ, dock också något mindre, ca. 162 cm. Om man ska prata om riktigt "omoderna" och "tunga jordbrukstyper" kan jag mer än gärna nämna ett sto f. 2005, Quite Easy - Lemon. Hade säkert kunnat dubbeljobba som pansarvagn. :cautious: Sen även ett annat sto, också f. 2005, Flyinge Artist - Guiness. Var 149 cm i mkh, och såg mer ut som någon slags antik bruksponny från en engelsk gruva...:banghead: Så gammalt svenskt behöver verkligen inte vara = omodern ;)
 
Senast ändrad:
Därför detta stoet skulle ev passa bra ihop med Hip hop. Det betyder inte att jag är särskilt förtjust i Hip hop själv!

Ni får väldigt gärna tycka annorlunda men det innebär inte att jag måste ändra på vad jag tycker eller hur?
Jag tycker inte det finns någon vilja i svensk avel att utveckla framåt. Man gör gärna bekväma val och säkra val. Många uppfödare jag känner vill att deras uppfödningar ska fortsätta se ut som den gamla swb modellen dvs större, grövre och längre, mindre elastisk. Är det inte bakåtsträvande så får det står för er :-)

Då känner vi till helt olika typ av uppfödare kan jag ju säga.

Jag tycker att SWB tagit stora steg åt rätt håll, linjär bedömning är ett. Möjligheten till ettstolicens enligt de kriterier som finns är ett annat jättebra steg framåt.

Jag kan inte heller se att de på Breeders är av någon särskilt gammal modell, särskilt inte gångartshästarna, hopphästarna ser ju lite olika ut men ingen vill väl föda upp en oelastisk häst?

Du får ha din åsikt ifred, men jag tycker inte du har så mycket på fötterna.
 
Vad gäller avel: jag tycker att avel ska ske med ett tydligt mål och på ett genomtänkt sätt.
Men en valacks stamtavla är ju egentligen ganska ointressant eftersom den inte längre kan användas i avel.
Fast, en valacks meriter (eller brist på) påverkar ju avelsvärdet för dess föräldrar och syskon, så nog tycker jag att stamtavlan har ett värde, även om jag inte kan betäcka med just den individen.
 
Jag har haft tre ponnyer, varav två är köpta direkt av uppfödaren och registrerade med full stam. Den tredje (egentligen foderhäst) importerades från Holland i slutet på 80-talet, jag gjorde några försök att snoka reda på stammen när jag precis hade fått henne, men alla spår slutade i det försäljningstall hon stått på när hon såldes till ägaren -92. Det var genom kontakter många, många år senare som jag fick reda på att det stallet köpte lovande ungponnyer från Holland som hoppade bra och var snabba, det var det kunderna efterfrågade.

När passkravet kom 2005 registrerades hon som svensk ridponny (stod som "korsningsponny" i de ursprungliga pappren), och då fick vi veta att det kunde ta upp mot två år att få hennes pass i handen, eftersom en så sanslöst stor del av det totala antalet ponnyer som skulle registreras fick registreras som "svensk ridponny" just för att de saknade papper/stam innan. Min andra ponny som registrerades i welshföreningen fick vi passet på betydligt snabbare.

Konstigt.
När jag skickade in papper -05, på min häst där jag skrev att mamma var vbl-travare, pappa vbl-travare (men inte namn) samt vet-intyg gällande ålder och storlek, tog det ungefär tre veckor innan jag hade passet hos mig.
 
Konstigt.
När jag skickade in papper -05, på min häst där jag skrev att mamma var vbl-travare, pappa vbl-travare (men inte namn) samt vet-intyg gällande ålder och storlek, tog det ungefär tre veckor innan jag hade passet hos mig.

Vi var som sagt väldigt sent ute. 26 november -05 för att vara exakt. (Anledningen till att jag minns det så tydligt är för att vi dagen efter flyttade till ett annat stall.) Jag hade två ponnyer vi skulle göra pass för, den som då hamnade hos ASRP och en som hamnade hos welsh-föreningen (full stam, renrasig, köpt av uppfödaren fem år tidigare), och på honom tog det betydligt kortare tid att få passet. Kanske en-två månader på sin höjd, och då sa kontrollanten till oss att anledningen till att det skulle ta längre tid var för att så många var ute i sista minuten (anledningen till att vi var så sena var att det inte gick att få en tid innan dess, de var som sagt fullbelagda). Det tog tre veckor att få passet på min new forest när jag skickade in ansökningarna -12, så det verkar ju bero på förening till förening hur snabba de är?
 
Jag har haft tre ponnyer, varav två är köpta direkt av uppfödaren och registrerade med full stam. Den tredje (egentligen foderhäst) importerades från Holland i slutet på 80-talet, jag gjorde några försök att snoka reda på stammen när jag precis hade fått henne, men alla spår slutade i det försäljningstall hon stått på när hon såldes till ägaren -92. Det var genom kontakter många, många år senare som jag fick reda på att det stallet köpte lovande ungponnyer från Holland som hoppade bra och var snabba, det var det kunderna efterfrågade.

När passkravet kom 2005 registrerades hon som svensk ridponny (stod som "korsningsponny" i de ursprungliga pappren), och då fick vi veta att det kunde ta upp mot två år att få hennes pass i handen, eftersom en så sanslöst stor del av det totala antalet ponnyer som skulle registreras fick registreras som "svensk ridponny" just för att de saknade papper/stam innan. Min andra ponny som registrerades i welshföreningen fick vi passet på betydligt snabbare.
Min ansökan om pass postade jag i augusti 2005 och i februari 2010 kom passet från ASRP.
Så inte häller här ligger den föreningen högt på listan.
 
Apropå detta med att ponnyer med okänd stam tidigare registrerades av ASRP hittade jag just en annons på en ridponnyhingst som avelshingst. Han är registrerad som korsningsponny med okänd stam och ser ut som en shettis. Hade man skrivit korsningsponny i annonsrubriken hade det känts lite bättre i mig.
 
Jag postade passansökan tlil mitt föl för 10 dagar sen, det har kommit

Så det är nog lite olika det där

Men självklart kan man inte jämföra en passansökan som gjorts nu med en passansökan som gjordes när kravet på pass infördes, det går ju inte ens att jämföra antalet hästar som ska reggas i de olika föreningarna ett normalt år jämfört med det året! Jag gjorde också ett pass senare när jag köpte unghäst som ägaren inte hade registrerat, 2012 tog det tre veckor ungefär (kan ha tagit kortare tid också i och med att jag faktiskt inte vet när säljaren postade pappren, men det kan inte ha varit senare för hen var utomlands efter det). Det var visserligen i new forest-föreningen (alltså inte ASRP).
 
Över 4 år kan aldrig vara okej inte häller frånvaron av svar vid kontakt.

Har funderat på om fler pass ansökningar har samlat damm tillsammans med min.

Nä det är verkligen inte okej. Jag är mest förvånad över att det inte var helt borttappat och att du ändå fick ditt pass tillslut. Det måste ju ha blivit något riktigt generalfel.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Har tänkt på detta rätt mycket på senaste tid, av anledningar som jag kommer att nämna nedan. Vet inte egentligen varför jag skriver...
2
Svar
33
· Visningar
4 982
Senast: warg
·
Avel Satt och tänkte på ponnyer jag haft kontakt med tidigare, alltså inte sådana jag rider eller har ridit så ofta och så. Kom särskilt att...
2
Svar
25
· Visningar
2 848
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 164
Avel På ridskolan där jag rider har vi en häst vars namn börjar med prefixet "Kilberry". Hästen i fråga är född i mitten av 90-talet...
Svar
12
· Visningar
2 602

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Konstigt simsätt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp