Ponnyer som tävlats/tävlar i hoppning i storhästklasser

Rosett

Trådstartare
Tänker att det är väl rätt ovanligt? Känner ni till några?
Är väl bara D-ponnyer som ”kan” göra det, med tanke på mankhöjd/hinderhöjd och distanser.

Jag minns när jag var åskådare på en storhästtävling i Jokkmokk på 90-talet, då var det en D-ponny som tävlade och vann. Vet inte vad det var för höjd på hindrena men 110-125 cm, ev 130.
Nån (speakern?) sa att av de första 8 starterna det ponnyekipaget gjorde i storhästklasser så vann de 6 st.

Det såg ju lite lustigt ut på prisutdelningen med några hästar på ca 160-175 cm och så vinnaren som var en D-ponny. :laugh:
 
En kompis som jobbat med försäljning av hästar har tävlat många ponnyer bland storhästar i både hoppning och fälttävlan, även c-ponnys 😊
 
Jag tävlade min d-ponny bland stora hästar i hoppning, dressyr och fälttävlan med placeringar.
Det gick även en c-ponny i hoppning upp till 1,20.

Min d-ponny
5CD10DA7-413B-450C-AA92-7DABE23B44D2.jpeg
 
Senast ändrad:
Tänker att det är väl rätt ovanligt? Känner ni till några?
Är väl bara D-ponnyer som ”kan” göra det, med tanke på mankhöjd/hinderhöjd och distanser.

Jag minns när jag var åskådare på en storhästtävling i Jokkmokk på 90-talet, då var det en D-ponny som tävlade och vann. Vet inte vad det var för höjd på hindrena men 110-125 cm, ev 130.
Nån (speakern?) sa att av de första 8 starterna det ponnyekipaget gjorde i storhästklasser så vann de 6 st.

Det såg ju lite lustigt ut på prisutdelningen med några hästar på ca 160-175 cm och så vinnaren som var en D-ponny. :laugh:

Det såg jag också en gång på 90-talet. Det gick till omhoppning och väl där så var ponnyn överlägset snabbast. De stora hästarna hade inte en chans att svänga lika snävt som ponnyn kunde göra. Men hinderna var inte superhöga (110-130, minns inte). Med högre hinder hade situationen nog varit annorlunda.
 
Denhär är 146 och har gått lite 90cm. (Det kanske inte räknas?) 😂

Hoppar kombination på 1m med storhästavstånd på träning, men det är lite kämpigt.
Får se om jag har nån ryttare, då kommer hon säkert tävla lite hoppning till hösten 😊

6CF22EF4-74EB-461C-970A-0165C76D4C9A.jpeg
 
Jag tävlade både hoppning och dressyr bland stora hästar med min ponny, hade flera kompisar som gjorde också. Några C-ponnyer men mestadels D.
 
...
Jag minns när jag var åskådare på en storhästtävling i Jokkmokk på 90-talet, då var det en D-ponny som tävlade och vann. Vet inte vad det var för höjd på hindrena men 110-125 cm, ev 130.
Nån (speakern?) sa att av de första 8 starterna det ponnyekipaget gjorde i storhästklasser så vann de 6 st.

Det såg ju lite lustigt ut på prisutdelningen med några hästar på ca 160-175 cm och så vinnaren som var en D-ponny. :laugh:
Ja, han var grym!
Vann en 1,30 på våra stora sommartävlingar och tvåan var ett jättehalvblod på 1,80. :D
 
Ja, han var grym!
Vann en 1,30 på våra stora sommartävlingar och tvåan var ett jättehalvblod på 1,80. :D
Vet du vilken ponny jag menar? :) Boston Bonnevill. Han tävlades ju först i ponnyklasser med stor framgång och det jag hört är att när ägaren blev för gammal för ponny så började hon tävla honom som storhäst.
Fantastiskt att han hoppade 130 och vann!
 
Senast ändrad:
Vet du vilken ponny jag menar? :) Boston Bonnevill. Han tävlades ju först i ponnyklasser med stor framgång och det jag hört är att när ägaren blev för gammal för ponny så började hon tävla honom som storhäst.
Fantastiskt att han hoppade 130 och vann!
Ja, känner ägaren rätt väl. :)
 
Boston var en fantastik ponny. Ponny Stroller tävlade OS 1968. Han var 145 cm. Den var inte bara med utan vann dessutom silver.
Philip Svitzer red Zabrino upp till 140 internationellt när den inte gick igenom den internationella mätningen. Den är nu inmätt som ponny internationellt igen.
 

Liknande trådar

Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 381
Tävling Vad tycker ni om att man fr.om. 2015 ska höja ponnyåldern till 20 år för C- och D-ponny, och sedan införa ålderskategorierna <16 år och...
Svar
19
· Visningar
2 793
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 166
Avel Nej jag vill inte ha några diskutioner att vara eller icke vara i den här tråden. Vill inte ha något tjafs alls utan söker bara...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
39 019

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp