Ponnyföräldrar och ponnyungar

@mackan Det är helt okej att fråga. Men du frågar inte, du ifrågasätter med en nedlåtande ton. Om du behöver be om ursäkt för din fråga, varför frågar du? Om du vet att din fråga inte är ödmkmjuk och med avsikt att få en annan syn på saken. För om det verkligen var så att du genuint ville förstå en annsn människans syn på livet, så hade du inte behövt be om ursäkt.

Det du gör är att kritisera mitt omdöme. Det är inte samma sak som att fråga, och det är faktiskt rätt oförskämt kan jag tycka.

Jag förstår utifrån dina svar att du tycker det är oförskämt osv. Jag tycker inte det är det . Min kommentar kvarstår utifrån det och jag undrar hur man resonerar .

Lite svårt att förstå hur du f.ö. tolkar det som du svarat att på, att det är ett problem för mig att du köper en ponny till dina barn 😳
 
Senast ändrad:
Jag förstår utifrån dina svar att du tycker det är oförskämt osv. Jag tycker inte det är det . Min kommentar kvarstår utifrån det och jag undrar hur man resonerar .
"hur i hela friden" och "förundrad" är negativa kraftuttryck som avslöjar att du ifrågasätter och inte undrar. ;) Jag har hängt här på buke lika länge som du Mackan. Jag hade själv en liknande ton när jag var yngre, varför jag bytt nick nu. Vi har ofta stått för samma saker i trådarna, men i detta fall och i vissa andra tkr jag att du söker att provocera och ifrågasätta. Om din avsikt var att upplysa mig om att jag kommer att begå ett stort misstag så tackar jag men jag är fullt kapabel att bedöma om mitt hästköp är vettigt eller inte tack. :heart
 
"hur i hela friden" och "förundrad" är negativa kraftuttryck som avslöjar att du ifrågasätter och inte undrar. ;) Jag har hängt här på buke lika länge som du Mackan. Jag hade själv en liknande ton när jag var yngre, varför jag bytt nick nu. Vi har ofta stått för samma saker i trådarna, men i detta fall och i vissa andra tkr jag att du söker att provocera och ifrågasätta. Om din avsikt var att upplysa mig om att jag kommer att begå ett stort misstag så tackar jag men jag är fullt kapabel att bedöma om mitt hästköp är vettigt eller inte tack. :heart


Vad tråkigt att att du läser och tolkar det så .
Det övriga ang dina åsikter om mig känns inte så relevanta på forumet .
 
Nå det kan jag nog avgöra själv om det är värt att köpa en ponny eller ej. ;) Men det ska jag säga att dom är inte som jag var när jag var 8. Jag hade dött för en ponny. Mina barn har växt upp med häst hemma och tycker att min häst är perfekt för dom, dom behöver ingen annan i deras ögon. Det är jag som tagit detta beslut för att jag vill rida min häst själv, och för att jag vet att han är för stor och otrygg för dom. Det vet inte dom. De flesta tkr att jag är tokig som släpat runt dom och letat som jag gjort hela tiden, eftersom att dom är för små för att avgöra vad dom behöver, och vilken häst vi än tittat på så har dom sagt att den är bra. :) Även om jag hittar en ponny nära kommer jag nog att åka själv nästa gång faktiskt.

Vad gäller ponnyn i England finns inte ngn chans att vi åker dit, hade jag den ekonomiska möjligheten så hade det redan varit gjort. Och den är inte för bra för att vara sann. :)

Jag är skeptisk mot att köpa osett utomlands, mycket när det gäller häst till vuxen, ännu mer om det är en bra barnponny. Det är ju specifika krav på en barnponny och det är du ju helt på det klara med. Jag har tyvärr alltför många exempel i min bekantskapskrets när det blivit dåligt Jag hade nog fortsatt att leta i Sverige och om barnen har tröttnat på att leta hade jag letat själv och gjort den första bedömningen för att sen ta med barnen på provridning efter en första sållning.
 
Jag är skeptisk mot att köpa osett utomlands, mycket när det gäller häst till vuxen, ännu mer om det är en bra barnponny. Det är ju specifika krav på en barnponny och det är du ju helt på det klara med. Jag har tyvärr alltför många exempel i min bekantskapskrets när det blivit dåligt Jag hade nog fortsatt att leta i Sverige och om barnen har tröttnat på att leta hade jag letat själv och gjort den första bedömningen för att sen ta med barnen på provridning efter en första sållning.
Absolut, jag förstår det resonemanget. Jag har själv ifrågasatt det många ggr. Det värsta som kan hända är att jag får hem nåt som jag betalat för mkt för, och inte kan sälja vidare. Att jag går miste om pengarna sas. Jag är absolut inte säker på att det är så klokt, det ska jag erkänna. Samtidigt känns det synd att gå miste om en bra ponny, när jag har så svårt att hitta det jag söker i Sverige. Men det är klart, med ännu mera tålamod går det säkert. :) Det bästa vore ju om jag kunde hitta en här.
 
Jag är skeptisk mot att köpa osett utomlands, mycket när det gäller häst till vuxen, ännu mer om det är en bra barnponny. Det är ju specifika krav på en barnponny och det är du ju helt på det klara med. Jag har tyvärr alltför många exempel i min bekantskapskrets när det blivit dåligt Jag hade nog fortsatt att leta i Sverige och om barnen har tröttnat på att leta hade jag letat själv och gjort den första bedömningen för att sen ta med barnen på provridning efter en första sållning.

Håller helt med. Att en osedd ponny,/häst varesig inom eller utom landet skulle vara optimal för någon blir ju ett lotteri. Eftersom det är just en ponny till barnen blir det ju ännu mer lotteri att importera en osedd.
 
Absolut, jag förstår det resonemanget. Jag har själv ifrågasatt det många ggr. Det värsta som kan hända är att jag får hem nåt som jag betalat för mkt för, och inte kan sälja vidare. Att jag går miste om pengarna sas. Jag är absolut inte säker på att det är så klokt, det ska jag erkänna. Samtidigt känns det synd att gå miste om en bra ponny, när jag har så svårt att hitta det jag söker i Sverige. Men det är klart, med ännu mera tålamod går det säkert. :) Det bästa vore ju om jag kunde hitta en här.

Jag tycker det värsta är om ungarna älskar ponnyn men den inte fungerar eller är trasig - då blir det både ledsna barn och ledsen plånbok. Sen KAN det ju bli en lyckträff också men jag hade aldrig vågat chansa.
 
Roligt att höra. :) Vad skulle du säga är viktigt att tänka på som förälder, när man är hästintresserad själv och har skaffat en egen pomny till barnen? Vad tkr du att din mamma gjorde bra/dåligt?

Jag är väldigt tacksam över att mamma alltid fanns där och gav råd, men ändå lät mig få ta ansvar över det ”övergripande” utan att curla mig, som exempelvis stallsysslor, träningsupplägg och så vidare. Jag fick tänka efter och jobba själv, men hon fanns ändå där som vuxen och kontrollerade så att jag inte gjorde något helt galet, vilket kändes bra. Det var en bra balans, hon hjälpte utan att ” curla”.

Sedan är jag väldigt glad över att mamma tänkte smartare än jag gjorde kring val av ponny :o. Vi provred många, och jag hade ställt in mig på att jag skulle ha en kolsvart hoppponny med vit bläs och strumpor, det var verkligen drömhästen! Vi provade ett par, men de var med facit i hand inte superlämpliga förstaponnys kanske, trots att jag som 11-åring trodde att jag kunde det mesta :D. Så nu i efterhand är jag glad att mamma inte gav med sig trots mitt tjatande, utan istället köpte en lugn läromästare, som senare visade sig vara precis den perfekta ponnyn för mig, trots att den varken hade rätt färg eller var hopptävlad! :D Det var verkligen guld värt även för mammas del att veta att jag kunde åka ut till stallet själv vissa dagar och ta hand om ponnyn själv utan att hon behövde oroa sig, då ponnyn verkligen var definitionen av bombsäker. Tror inte att det hade blivit lika bra med den ponnyn som jag egentligen ville ha, som det faktiskt blev med den som det blev. Så sammanfattningsvis så är jag glad att mamma inte bara gick efter mina önskemål, utan köpte en snäll läromästare som jag hade roligt med och lärde mig med. Det blir oftast roligare med en häst som man kan lära sig på, än en häst som är för svår.
Det var nog det, lycka till med ponnyköpet! :bump::love:
 
Jag tycker det värsta är om ungarna älskar ponnyn men den inte fungerar eller är trasig - då blir det både ledsna barn och ledsen plånbok. Sen KAN det ju bli en lyckträff också men jag hade aldrig vågat chansa.
Den ska besiktas dock. :)
 
Jag är väldigt tacksam över att mamma alltid fanns där och gav råd, men ändå lät mig få ta ansvar över det ”övergripande” utan att curla mig, som exempelvis stallsysslor, träningsupplägg och så vidare. Jag fick tänka efter och jobba själv, men hon fanns ändå där som vuxen och kontrollerade så att jag inte gjorde något helt galet, vilket kändes bra. Det var en bra balans, hon hjälpte utan att ” curla”.

Sedan är jag väldigt glad över att mamma tänkte smartare än jag gjorde kring val av ponny :o. Vi provred många, och jag hade ställt in mig på att jag skulle ha en kolsvart hoppponny med vit bläs och strumpor, det var verkligen drömhästen! Vi provade ett par, men de var med facit i hand inte superlämpliga förstaponnys kanske, trots att jag som 11-åring trodde att jag kunde det mesta :D. Så nu i efterhand är jag glad att mamma inte gav med sig trots mitt tjatande, utan istället köpte en lugn läromästare, som senare visade sig vara precis den perfekta ponnyn för mig, trots att den varken hade rätt färg eller var hopptävlad! :D Det var verkligen guld värt även för mammas del att veta att jag kunde åka ut till stallet själv vissa dagar och ta hand om ponnyn själv utan att hon behövde oroa sig, då ponnyn verkligen var definitionen av bombsäker. Tror inte att det hade blivit lika bra med den ponnyn som jag egentligen ville ha, som det faktiskt blev med den som det blev. Så sammanfattningsvis så är jag glad att mamma inte bara gick efter mina önskemål, utan köpte en snäll läromästare som jag hade roligt med och lärde mig med. Det blir oftast roligare med en häst som man kan lära sig på, än en häst som är för svår.
Det var nog det, lycka till med ponnyköpet! :bump::love:
Tack! Klokt. :) Jag tänkte först att nu köper vi en sagoponny 😍 men dottern sa när jag frågade vad hon tyckte var viktigt att "det ända viktiga är att jag kan rida den själv". Och det är ju helt sant

Hur gammal var din ponny? Var den pigg? Vad gjorde du mest med den? Hur länge hade du den och sålde ni den sen?
 
Jag skulle vara försiktig med att köpa ponny i den lägre prisklassen från irland/england.
De har ett annat system där är här och samtliga importer jag har träffat och ridit har haft tre saker gemensamt när de kommit hit.
Dåligt utbildade, en hel del spänning och mer eller mindre bakskygga.
Saker som med rätt jobb blir bra på de allra flesta men inte direkt lämpligt för ett litet barn.
Eftersom det kostar en slant att få hit hästen tror jag inte det lönar sig mycket jämfört med att köpa en häst som redan finns här. Inte jämfört med risken du tar.
 
Min shettis blir lite förolämpad av fördomarna i tråden. Han är en trevlig ponny både på och utanför banan. Han har dessutom tävlat lokalt i både hoppning och dressyr.
(Och ponnygalopp, även på SIHS, inkörd enbet och par, köptes från ridskola.)

De måste ju skolas, precis som vilken annan häst som helst. Vi hade ett flertal mycket trevliga på ridskolan, de användes och utbildades = roliga även på banan.

DA399BDB-7E23-47F5-872D-2A166AB74C44.jpeg


Fuxen är den B-ponny vi har idag, hon accepterar att man åker på henne men inte mer än så.
 
Min shettis blir lite förolämpad av fördomarna i tråden. Han är en trevlig ponny både på och utanför banan. Han har dessutom tävlat lokalt i både hoppning och dressyr.
(Och ponnygalopp, även på SIHS, inkörd enbet och par, köptes från ridskola.)

De måste ju skolas, precis som vilken annan häst som helst. Vi hade ett flertal mycket trevliga på ridskolan, de användes och utbildades = roliga även på banan.

Visa bifogad fil 23335

Fuxen är den B-ponny vi har idag, hon accepterar att man åker på henne men inte mer än så.
Förlåt :heart Det har du såklart rätt i. Det var inte meningen att klanka ner på shettisar. Jag menar att jag söker ju en shettis i lite större format eg, med dom fördelar som en shettis har. :) Och just denna är väl lite mer en sån som inte presterar jättebra på banan.
 
Fråga till alla.
Vad tänker ni om att köpa en ponny runt 16-17 år? Jag tänker att när barnen vuxit ur ponnyn, om ksnske 3-4 år, då är jag rädd att den inte går att sälja om den är runt 20. Vad är er erfarenhet? Vi har begränsat utrymme på gården och vi har redan min häst som jag inte nånsin kommer att sälja, samt 2 till som är familjemedlemmars hästar, de är alla 15-20 i nuläget. Om vi ska kunna ha en större ponny sen när b blir för litet så finns en stor risk att den vi köper nu måste lämna plats för den och kanske inte kan pensioneras här resten av livet.
 
Jag funderade också så innan. Nu blev det att vi köpte en som var 13 år. Jag tror det går att sälja en häst som är 20 år, men priset blir såklart lägre, färre personer vill ta en risk med en äldre häst. Det går säkert att hitta ett hem tänker jag :)
 
Jag funderade också så innan. Nu blev det att vi köpte en som var 13 år. Jag tror det går att sälja en häst som är 20 år, men priset blir såklart lägre, färre personer vill ta en risk med en äldre häst. Det går säkert att hitta ett hem tänker jag :)
Jag har kikat lite på ett russ som är närmre 20. Men verkar mkt erfaren och välbyggd. Om man ska ha ponnyn hela livet är det ingen ålder för ett russ, jag är inte heller i behov att "få tillbaka" pengarna när den sen däljs. Jag är bara rädd att den inte går att sälja alls och jag avlivar absolut inte en frisk ponny pga att den saknar ryttare.
 
Jag har kikat lite på ett russ som är närmre 20. Men verkar mkt erfaren och välbyggd. Om man ska ha ponnyn hela livet är det ingen ålder för ett russ, jag är inte heller i behov att "få tillbaka" pengarna när den sen däljs. Jag är bara rädd att den inte går att sälja alls och jag avlivar absolut inte en frisk ponny pga att den saknar ryttare.
Till vettig peng går det alltid att sälja en bra barnponny! Hellre gammal och bra än ung och dum....
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 729
Senast: Mabuse
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 783
Senast: tanten
·
Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 702
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 095

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Boräntorna
  • Trött

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp