Ponnyhingst på fribetäckning, vad tänka på?

Stereo

Trådstartare
För några år sedan köpte jag ett föl tack vare hans härstamning. I somras "råkade" :angel: jag köpa fölets (enligt mig) ursnygga och helt fantastiska pappa, med målet att om några år hitta ett passande sto åt honom och förhoppningsvis få en hög snyggingar till föl. :love: Det droppar dock in en del förfrågningar om betäckning med honom och jag är inte emot att låta honom betäcka några utomstående ston om jag tror att de skulle passa honom, men jag har noll erfarenhet av hur man bäst lägger upp det - eller om det ens är något jag kommer våga mig på att göra.

Allting ligger en bit fram i tiden, hingsten ska utbildas och gärna visas, och få en svensk hingstlicens (just nu har han licens i moderföreningen), men jag vill gärna vara ute i god tid - speciellt om det perfekta stoet plötsligt dyker upp. :D

Tidigare avkommor är tillverkade på fribetäckning, så det är vad jag tänkt mig. Hingsten är barfota och jag vill att eventuella ston också är barfota runt om, men vad bör jag tänka på i övrigt? Vad bör stå med i ett kontrakt? Jag tänker framförallt på skaderisken, jag vill att stoägare är medvetna om att skador kan förekomma trots att han är en snäll och artig hingst, och att man släpper sitt sto med min hingst på egen risk.

Jag tänker mig också att det är bra att kräva att stona har minst en veterinärvårdsförsäkring, men finns det något mer i försäkringsväg som kan vara bra att tänka på? Både för besökande ston, för hingsten, eller för mig som hingstägare.

Det här med flocksammansättning. Att släppa ihop två (eller fler) ston som inte känner varandra tillsammans med min hingst, som de inte heller känner, verkar ju som att bädda för så mycket skador som möjligt. Tar ni bara emot ett sto i taget och låter henne gå ensam med hingst, eller släpper ni ihop stona separat och låter dem lära känna varandra först, eller släpper ni in ett sto i taget till hingsten och låter dem lära känna varandra...? Stalla upp i box bredvid varandra först, eller släppa ihop direkt?

Hingsten är en van flockmedlem som i perioder gått med andra hingstar, valacker, och ston (fast en sort i taget då :D). Han är snäll och artig och aktar sig, och är fullt på det klara med att ston måste man flörta ordentligt med annars blir det inget - och att det alltid är brudarna som bestämmer...
 
Är det coben? Han är min drömhäst om det är den jag tänker på :love:
:D Ja exakt, och ja, han är min med! Känns lite dumt att han inte ska få några snygga ungar bara för att jag inte är miljonär och har råd med ett par ston åt honom. Det skulle vara om jag sålde sonen jag har, men han är ju - tyvärr? :p - mattes allra finaste hjärta. :love:
 
Avgiften från utomstående stona får gå till hans egna tjejer sen :p.

Tänker du att stona kan gå med hingsten hela sommaren eller kommer dom bara vid brunst? Frågan man behöver svara på innan kanske är hur många ston som man vill öppna upp för? Ska dom gå hela sommaren kanske det inte är värt med bara ett sto? Samtidigt tänker jag att det blir stökigare att släppa ihop vid brunst än innan?
Jag tänker som på typ lojsta och russen, då släpps väl alla på samma gång? Jag får iallafall för mig att det kanske är bättre att släppa ihop alla ston, dom får hälsa på varandra och sen släppa in hingsten.

Och jag tänker lite kring det här m. säkerhet din hingst är van vid att gå med andra hästar, på fribetäckning - så kanske man ska fundera på om man vill ha "nybörjarston". Jag tänker att det är en större risk när sto eller hingst, eller båda, inte riktigt vet/förstår vad det handlar om?

Jag funderar lite över varför du vill kräva att stoägaren har försäkring? Det är ju upp till stoägaren hurvida hen vill spara pengar i madrassen till veterinärer eller om man vill ha försäkring? Men självklart ska du begära någon typ av veterinärintyg som säger att stoet är friskt (och samtidigt själv kunna uppvisa ett om stoägare frågar) :)

Och ett bra kontrakt/avtal är ju grymt viktigt :up:
I det skulle jag se till att allt det här med priser framkommer, om det är något pris efter vist dygn eller vid fött föl osv. Även stallkostnader för stona.
Jag tycker även det ska framgå det här med intyg. Ska stona lämnas hos dig hela sommaren så tycker jag det ska framgå när stona senast ska hämtas (så ingen "dumpar" stoet hos dig) men även som en del stallägare har att du har rätt att tillkalla veterinär om du anser att du behöver och att hästägaren får betala.

Det var väl det jag hade tror jag :p. Jag vill vara tydlig med att jag har typ 0 erfarenhet av sånt här så det är rena tankar och funderingar från min sida:p
 
Avgiften från utomstående stona får gå till hans egna tjejer sen :p.
I wish! :D Han ska få bra många ston för att det ska ge någon vinst, tyvärr. Jag hade tänkt mig renrasiga avkommor och då blir det nog svårt. :p

Tänker du att stona kan gå med hingsten hela sommaren eller kommer dom bara vid brunst? Frågan man behöver svara på innan kanske är hur många ston som man vill öppna upp för? Ska dom gå hela sommaren kanske det inte är värt med bara ett sto? Samtidigt tänker jag att det blir stökigare att släppa ihop vid brunst än innan?
Jag tänker som på typ lojsta och russen, då släpps väl alla på samma gång? Jag får iallafall för mig att det kanske är bättre att släppa ihop alla ston, dom får hälsa på varandra och sen släppa in hingsten.
Ja du... det är sådana här saker jag funderar på. Jag tror inte det är många stoägare som vill släppa iväg sitt sto hela sommaren, och det är nog inte önskvärt heller om ett sto t ex resorberar och blir ombetäckt sent på säsongen.

Om jag fick välja skulle jag ta emot ett sto i taget, som fick gå med honom över två brunster. Det begränsar ju dock antalet ston ordentligt, men å andra sidan förväntar jag mig inte någon anstormning av ston direkt. SÅ stor är inte rasen och det finns fler fina hingstar.

Det jag funderar på är ju dock fallet när två (eller fler) ston vill komma under samma tidsperiod, hur gööör man? :confused:

Jag funderar lite över varför du vill kräva att stoägaren har försäkring? Det är ju upp till stoägaren hurvida hen vill spara pengar i madrassen till veterinärer eller om man vill ha försäkring? Men självklart ska du begära någon typ av veterinärintyg som säger att stoet är friskt (och samtidigt själv kunna uppvisa ett om stoägare frågar) :)
Nej det är sant, men jag tänker att med en försäkring är risken mindre att stoägaren inte har möjlighet att betala för behandling av en uppkommen skada. Skulle något gå riktgt fel och jag står där med ett ordentligt skadat sto och ringer veterinär som ägaren sedan inte kan betala för så tar i alla fall försäkringen en del av kostnaden.

Och ett bra kontrakt/avtal är ju grymt viktigt :up:
I det skulle jag se till att allt det här med priser framkommer, om det är något pris efter vist dygn eller vid fött föl osv. Även stallkostnader för stona.
Jag tycker även det ska framgå det här med intyg. Ska stona lämnas hos dig hela sommaren så tycker jag det ska framgå när stona senast ska hämtas (så ingen "dumpar" stoet hos dig) men även som en del stallägare har att du har rätt att tillkalla veterinär om du anser att du behöver och att hästägaren får betala.
Absolut, ett bra kontrakt är viktigt! :up:
 
Som stoägare skulle jag kräva att du har en veterinär med kompetens nog att undersöka stona.
Du tänker ultraljuda då eller? Jag hade nog tänkt att stoägare får undersöka sina ston innan ankomst (t ex baktprov) och sedan dräktighetskolla när de har hämtat stona. Eller hur tänkte du dig att det borde funka i idealfallet?
 
Du tänker ultraljuda då eller? Jag hade nog tänkt att stoägare får undersöka sina ston innan ankomst (t ex baktprov) och sedan dräktighetskolla när de har hämtat stona. Eller hur tänkte du dig att det borde funka i idealfallet?
Löper dom om mer än en gång behöver de oftast behandlas. Bara för att det är ett rent bakterieprov innan säsong så betyder inte det att allt går smärtfritt. Sen vill jag även ultraljuda på 16 dagar, för att ha en chans att klämma tvillingar. (Vanligare än man tror).
Att släppa alla djur i en stor grupp och sen ha inställningen "vill hon bli dräktig så blir hon", är inte riktigt min typ av avel. Har jag bestämt mig för att betäcka mitt sto vill jag gärna att hon blir dräktig.
 
Du tänker ultraljuda då eller? Jag hade nog tänkt att stoägare får undersöka sina ston innan ankomst (t ex baktprov) och sedan dräktighetskolla när de har hämtat stona. Eller hur tänkte du dig att det borde funka i idealfallet?

Så brukar det inte gå till. Även de som har hingstar på naturlig betäckning har en veterinär knutna till sig som kollar brunst, kan ta baktprov och ge annan behandling, samt dräktighetskolla.
 
Sen vill jag även ultraljuda på 16 dagar, för att ha en chans att klämma tvillingar. (Vanligare än man tror).

Så brukar det inte gå till. Även de som har hingstar på naturlig betäckning har en veterinär knutna till sig som kollar brunst, kan ta baktprov och ge annan behandling, samt dräktighetskolla.
Ok, då vet jag! Hade fått för mig att sådant brukade falla på stoägaren vid naturlig betäckning, av någon anledning. O_o

Att släppa alla djur i en stor grupp och sen ha inställningen "vill hon bli dräktig så blir hon", är inte riktigt min typ av avel. Har jag bestämt mig för att betäcka mitt sto vill jag gärna att hon blir dräktig.
Nej, inte min heller. Ska vi ta emot ston vill jag så klart maximera chanserna att stoet/stona blir dräktiga. Jag var helt enkelt bara felinformerad om hur det brukar gå till. :)
 
Har inte hingst, men skickar ibland ston till hingst som går på fribetäckning.

Den hingstägaren har veterinär knuten till sig enligt vad @Görel skrivit.

Om du tänker dig att ha ett sto i taget, varför inte handbetäckning då?

Annars så skulle jag rekommendera att ta kontakt med några hingsthållare i olika raser, som har fribetäckning, och helt enkelt prata med dom, om hur de gör, och vilka rutiner som fungerar bra, respektive mindre bra.
 
Om du tänker dig att ha ett sto i taget, varför inte handbetäckning då?
Jag kan tänka mig handbetäckning men jag har lite halvdåliga erfarenheter av det. Varit närvarande vid kanske 20-talet handbetäckningar både med och utan språnglinor och det har ibland blivit rätt stökigt, men lite skador som följd. Spontant känner jag att hingsten har bättre koll om han får sköta det hela själv, speciellt eftersom han är rätt erfaren vid det här laget.

Kan man gå en kurs i handbetäckning annars? :D Åh gud, vad jag behöver är en mentor. :crazy:

Annars så skulle jag rekommendera att ta kontakt med några hingsthållare i olika raser, som har fribetäckning, och helt enkelt prata med dom, om hur de gör, och vilka rutiner som fungerar bra, respektive mindre bra.
Bra tanke (från @Myrten också). Känns lite påträngande att ringa upp och bara "hej, kan du dela med dig av alla dina erfarenheter, tack!" :o men jag kanske kan vara lite smidig och fråga i någon Facebookgrupp. Alla har väl varit nya någon gång...
 
Tack för alla svar, förresten! Tacksam för all input jag kan få. Det här med veterinär är definitivt något att klura på, om det finns någon kunnig i närheten av där han står nu eller om han bör flyttas någon annanstans under betäckningssäsongen, och i så fall vart.
 
Jag kan tänka mig handbetäckning men jag har lite halvdåliga erfarenheter av det. Varit närvarande vid kanske 20-talet handbetäckningar både med och utan språnglinor och det har ibland blivit rätt stökigt, men lite skador som följd. Spontant känner jag att hingsten har bättre koll om han får sköta det hela själv, speciellt eftersom han är rätt erfaren vid det här laget.

Kan man gå en kurs i handbetäckning annars? :D Åh gud, vad jag behöver är en mentor. :crazy:


Bra tanke (från @Myrten också). Känns lite påträngande att ringa upp och bara "hej, kan du dela med dig av alla dina erfarenheter, tack!" :o men jag kanske kan vara lite smidig och fråga i någon Facebookgrupp. Alla har väl varit nya någon gång...
Var inte rädd för att vara "påträngande"!

Sedan så tror jag inte på Facebook alls när det gäller det här. Flera av de riktigt duktiga hingsthållarna som jag känner i min ras (nordsv brukshäst), kan inte ens stava till ordet Facebook, det är knappt att de kan skriva mail ens. Men "hästhantering" och betäckning och hingstar kan de!

Förbered dig med att skriva ett litet frågeformulär du kan hålla dig till när du tar första kontakten.

Om du ringer en tre fyra rutinerade hingsthållare av bl.a. kallblodsraser som Nordsvensk och Ardenner (där handbetäckning är det normala och fribetäckning är förhållandvis vanligt), så kanske du hittar din mentor på det sättet!

Den du inte klickar med, och som inte genast bjuder in dig till att "titta och lära" när du fiskar efter det, ställer du bara en bunt frågor du har förberett till, och så struntar i denne, och ringer till nästa istället...

Du kan säkert hitta en bra mentor!
 
@Stereo - jag har flera namn på superbra uppfödare som du absolut kan kontakta. Både de som har fribetäckning och de som betäcker för hand.
Jag vill också lära mig betäcka för hand. Fast min ska verka på semin. Men skulle ändå vilja lära mig.
 
Avgiften från utomstående stona får gå till hans egna tjejer sen :p.

Tänker du att stona kan gå med hingsten hela sommaren eller kommer dom bara vid brunst? Frågan man behöver svara på innan kanske är hur många ston som man vill öppna upp för? Ska dom gå hela sommaren kanske det inte är värt med bara ett sto? Samtidigt tänker jag att det blir stökigare att släppa ihop vid brunst än innan?
Jag tänker som på typ lojsta och russen, då släpps väl alla på samma gång? Jag får iallafall för mig att det kanske är bättre att släppa ihop alla ston, dom får hälsa på varandra och sen släppa in hingsten.

Och jag tänker lite kring det här m. säkerhet din hingst är van vid att gå med andra hästar, på fribetäckning - så kanske man ska fundera på om man vill ha "nybörjarston". Jag tänker att det är en större risk när sto eller hingst, eller båda, inte riktigt vet/förstår vad det handlar om?

Jag funderar lite över varför du vill kräva att stoägaren har försäkring? Det är ju upp till stoägaren hurvida hen vill spara pengar i madrassen till veterinärer eller om man vill ha försäkring? Men självklart ska du begära någon typ av veterinärintyg som säger att stoet är friskt (och samtidigt själv kunna uppvisa ett om stoägare frågar) :)

Och ett bra kontrakt/avtal är ju grymt viktigt :up:
I det skulle jag se till att allt det här med priser framkommer, om det är något pris efter vist dygn eller vid fött föl osv. Även stallkostnader för stona.
Jag tycker även det ska framgå det här med intyg. Ska stona lämnas hos dig hela sommaren så tycker jag det ska framgå när stona senast ska hämtas (så ingen "dumpar" stoet hos dig) men även som en del stallägare har att du har rätt att tillkalla veterinär om du anser att du behöver och att hästägaren får betala.

Det var väl det jag hade tror jag :p. Jag vill vara tydlig med att jag har typ 0 erfarenhet av sånt här så det är rena tankar och funderingar från min sida:p

Här kräver veterinären kontat betaling och de kan direktreglera med försäkringsbolag. Veternären skickar inga fakturor.
Så väljer sto ägaren att spara pengar i madrassen i stället för försäkra stoet, hade fått lämna med kontanter i fall veterinär skulle behövs användas.
 

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 087
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 891
Senast: Stereo
·
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
2 660
Senast: Karro-Lina
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 996

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp