Bukefalos 28 år!

Ponnyhingstar??

G

goljahult

Tiden bara flyger förbi och nu börjar det faktiskt bli dax att fundera på vad man ska betäcka med nästa år. Jag har tre ponnyston som ska betäckas och nu skulle jag vilja ha lite förslag på hingstar.

Sto nr 1: D-ponny, fullblodsarab. Tävlat dressyr på hög nivå. Mkt bra gång, men är nervig.

Sto nr 2: D-ponny, tysk ridponny. Hoppstammad, trevligt temperament.

Sto nr 3: C-ponny, tysk ridponny, hoppstammad, nervig.

Jag vill gärna ha förslag på hingstar som ni själva har erfarenhet:)

Tacksam för all hjälp!
 
Sv: Ponnyhingstar??

Lyckas inte få in bilder.
Båda de tyska ridponnyerna är mkt ädla med långa ben. Fullblodsaraben är av aningen grövre typ, ej typiskt "arab".
Målet med min avel är att få fram trevliga individer med bra temperament o extreiör som ska bli BRA och hållbara ridhästar.

bilder på araben (Berenike) och den andra D-ponnyn (Alina) finns på min hemsida länk borttagen av moderator
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ponnyhingstar??

Det är lättare att föreslå hingstar om du skriver ut stam och styrkor/svagheter exteriört och temperamentsmässigt. Jag kan förstå om man inte vill skriva ut stam eftersom det kan avslöja vem man är om man vill vara anonym, men det är lättare då.

Har du själv funderat på några hingstar? Vilka i så fall?
Vad är målet med avkommorna?
 
Sv: Ponnyhingstar??

glömde bort att man inte får hänvisa till hemsidor...

Sto nr 1 är e. Ceop FA 162/90 - Gokart (PL) - Pohaniec (PL) (ren fullblodsarab), mkt bra gång, nervig. Har haft föl e.richfield och power boy. Letar efter en hingst av lättare typ med bra exteriör. Framför allt bra halsansättning o lite kortare rygg.

nr2 är e. Andy DE - Asmar ox DE - Abdullah ox DE (tysk ridponny)
Mkt ädelt sto med långa ben. Gärna en lite kompaktare hingst. Stoet har ett lugnt temperament, men är lite svag i sin rygg. Hoppinriktad

nr 3: okänd stam, import tyskland. Detta är ett litet sto med lite svag gång, men otrolig hoppkapacitet. Söker en hingst av lite grövre typ med gång och bra exteriör, särskillt ben och hals. Hoppinriktad.

Till sto nr 2 har jag funderat på Top Nordpol... Målet med min avel är att få fram trevliga tävlingsindivider.
 
Sv: Ponnyhingstar??

Måste bara fråga:

Tycker du att araben har lång rygg och dåligt ansatt hals?

Hälsningar Nadira
 
Sv: Ponnyhingstar??

Den här araben har en väldigt brett ansatt hals och hennes tidigare avkommor har haft tendens till både brett och lågt ansatta halsar:)
 
Sv: Ponnyhingstar??

Har ägt denna arab en gång i tiden, och har även ställt ut den vid 2 st tillfällen. Har domarsiffrorna kvar faktiskt! Hon har fått godkänt på huvud och hals (6st olika domare med siffrorna 16,15,15,16,16,16). Överlinjen har hon fått 15,16,16,16,16,16, även det godkänt. Protokollen är utan nån kritik på varken halsansättning eller rygg. Hon var 3 år när jag ställde ut henne.
Vill du veta mer? PM:a gäärna!

Hälsningar Nadira
(som saknar sin gamla häst):D
 
Sv: Ponnyhingstar??

Jag börjar undra hur många som haft denna ponny... Har fått 6 mail från folk som säger sig ha ägt henne...

Jag säger inte att hon har dålig exteriör, och som arab tvivlar jag inte på att hon är helt godkänd:). Men jag avlar ridponnyer och vill gärna ha just det jag påpekade:) Jag har ju oxå sett avkommor efter henne.

Eftersom du då vet hur hon ser ut kanske du har lite hingstförslag?? Skulle mkt väl kunna tänka mig att betäcka med en arabhingst, men eftersom det ligger utanför mitt område är jag helt kass på det;)
Eller någon annan??
 
Sv: Ponnyhingstar??

Okej kort rygg, bra halsansättning, mycket trevlig i sitt temperament - och jag förutsätter att du vill att hingsten ska kunna röra sig också?! Fick själv en avkomma efter den här grabben i år, både far och son bedömdes med 9 på trav. Om du letar så hittar du en video på min kille.
americandays5juli2009_52.jpg

Hmstd Captains Cream Soda heter han, Morganhingst.
 
Sv: Ponnyhingstar??

Tänker du semin eller naturlig betäckning? Ska du betäcka naturligt så kan ju en hel del hingstar falla bort beroende på var du bor.
 
Sv: Ponnyhingstar??

Eftersom jag INTE vill kapa tråden!:)
Du har PM!!:D
Hälsningar Nadira
 
Sv: Ponnyhingstar??

Det här måste vara en av de segaste ridponnytrådarna...:p

Okej, om jag har förstått rätt så har du inte avlat på dessa ston förut? Har någon annan avlat på stona tidigare? Om så är fallet, hur har resultatet blivit?

Om vi utgår ifrån att du inte vet vad damerna lämnar så skulle jag i din sits välja äldre hingstar med avkommor i tävlingsbar ålder för att kunna gissa lite bättre vad som kan komma ut.

Exempel på hingstar med framgångsrika avkommor:
Power Boy (AI, TAI)
Minotauros (AI, TAI)
Veronas Bo-Gi (AI, TAI)
Leuns Veld's Elegant (AI, TAI)
Veronas Gerswin (AI, TAI)
Top Nordpol (AI, TAI)
Vita Novas Hanassie (AI, TAI)
Top Nonstop (AI, TAI)
FS Don't Worry (TAI)
FS Champion de Luxe (TAI)
Vermont (FAI)

Exempel på yngre lovande hingstar:
Speyksbosch Diablo (AI, TAI)
Speyksbosch Dancer (AI, TAI)
Coral Crown (N)
Axxas Intermezzo (N)
Bodethal's Notre Petit (AI, TAI)

Nu vet jag inte vart du bor men om du inte har allt för långt till Danmark så finns det ju ännu mer att välja på där.:)
 
Sv: Ponnyhingstar??

Till sto 3 (om du inte har en anong om vad som ligger bakom) så skulle jag satsa på en mindre renras hingst.

Jag har själv ett ponnysto utan stam som jag skickade till Rimskij RW 104. Dels för att han har storleken (den lilla - så att ungen förhoppningsvis inte blir över ponnymått) dels för att han har de egna meriterna, upp till MSV B, samt att han har väldigt fin prestationsstam han är e. Wärnanäs Sigill - Cawdor Hywel. Dessutom så har han bra ben och en underbart temperament.

Ungen kommer jag att regga som Welsh PartBread antaligen.
 
Sv: Ponnyhingstar??

Semin eller naturligt spelar ingen roll

Arab stoet har haft 2 avkommor som jag vet, e. Richfield samt e.power boy.

De båda andra stona har haft 1 föl var i tyskland, så ädr vet jag ej hur de ser ut...

Intermezzo är en hingst jag funderat på, någon som har erfarenhet??
Presic som någon påpekade föredrar jag att använda lite "kändare" hingstar till de tyska stona eftersom jag inte vet vad de nedärver:)
 
Sv: Ponnyhingstar??

Du får väl vänta och se om Intermezzo går igen om avelsvärdering först. Han gick ju inte igenom i våras...

Det finns hur många ponnyhingstar som helst, bara att ge sig in i djungeln :p :D

Själv valde jag Verdi :love:
 
Sv: Ponnyhingstar??

Intermezzo var redan godkänd för 2008och 2009, däremot klarade han inte bruksprovet 2009( ASRP:s bruksprov kräver betydligt högre än övriga ponnyföreningar) och för att få lösa licens 2010 i ASRP visas igen 2010.
Han kan, om man som ägare vill, lösa licens i RSF. De avkommorna har samma möjligheter som övriga föreningars hingstars avkommor att gå kvalite, treårstest, championat osv. Så: Om Intermezzo inte går ASRP:s bruksprov innebär det bara att avkommorna inte får reggas i ASRP utan reggas i RSF.
För övrigt har han gjort mkt bra ifrån sig på kvalite i år (Nybro)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ponnyhingstar??

Hej!(igen!)
Önskar dej lycka till med dina ston och hoppas att du hittar den perfekta matchningen:)
Kan tyvärr inte ge dej några avelsråd gällande ridponnyavel eftersom jag är total arabnörd:D
Arabavel är inte heller mitt stora intresse då mitt eget sto INTE vill bli dräktig, så den biten har jag lagt ner...
Men det hade ju varit roligt att få veta vilken hingst du väljer till arabstoet!
Hälsningar Nadira
 
Sv: Ponnyhingstar??

Det är ett mycket gott alternativ, att visa sin hingst på treårs test och kvalite för att sedan lösa licens hos RSF om den går igenom veterinärt. Då ser man lika väl om hingsten är brukbar i sporten eller ej,
Men hur bra hingsten själv är i sporten spelar en liten roll då det är på avkommorna man märker hurvida han är bra eller ej!
Intermezzo är en fin hingst som stack ut i Nybro på kvaliten när jag såg honom!
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 547
Avel Lite snabba pix och sent på säsongen🙈Men nu står vi med ett welshsto och vi vill gärna betäcka henne. Söker en trevlig b-ponny hingst...
Svar
11
· Visningar
1 413
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 448
Senast: QueenLilith
·
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 554

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp