Ponnykorsningar!

nothalfbad

Trådstartare
Jag vill se massa bilder på korsningsponnyer, och hästar för all del :)
Ovanliga och vanliga korsningar. Vad har dom för egenskaper som känns igen från de olika inblandade raserna? Lyckad korsning?

När mitt sto kommit hem till mig kommer mina bidrag!
 
Sv: Ponnykorsningar!

Ååh vad rolig tråd!
Vill lägga upp men vet inte hur man lägger upp bilder:O någon som kan förklara?:)
 
Sv: Ponnykorsningar!

Ladda upp bilden på nån fotosida. Facebook funkar om du har öppen profil. Annars typ flickr eller liknande. Sen länkar du in bilden genom att trycka på symbolen med "bergen och solen" i redigeringsläget, där du skriver inlägget. Klistra in url:en där, så syns bilden direkt på sidan :)

Vad har du för ponny/häst?
 
Sv: Ponnykorsningar!

Min traktor


Ferguson, fjording/islandshäst
Fantastisk på många sätt, men inte en korsning jag rekommenderar. Knepig kroppsform, äckligt lättfödd, sommareksem, väldigt markbundna gångarter (fast väldigt bekvämt när man väl från igång honom)..
 
Sv: Ponnykorsningar!

En sån raring ändå! Och intressant att läsa vad som nedärvts :)

Jag hade en gång en korsningsponny, fjording-island-russ-varmblod. Hon var en jäkel på att hoppa. Snabb och kunde bli galet het och stark.
 
Sv: Ponnykorsningar!

Tack för hjälpen!
Jag har en Welsh/russ korsning som har världens päls:rofl: och hans öron är små och fluffiga:D
Han ser ut såhär:
656482486939328518_222914647

423962378880197476_222914647

400776237586883060_222914647

Hoppas detta funkade nu då:)
 
Sv: Ponnykorsningar!

Kul tråd.

Vår Lilleman:

http://dayviews.com/ponnymamman/517704675/
http://dayviews.com/ponnymamman/517704650/

Korsning fullblod (galoppör) och connemara. Har fått det mesta från pappa (fullblodet) men mamma och alla connemara-släktingar är också duktiga på hoppning.

Svårfödd arbetsnarkoman med fantastsikt bra galopp. Är känslig, lyhörd och älskar att bli pussad på. Dvs som ett typiskt fullblod. :)
Men ibland så märks det att det finns en lite tjurig ponnykärna i huvudet. ;)

Lyckades inte få in bilderna - hoppas det är ok med länk?

Bättre korsning kan man inte tänka sig :):)
 
Senast ändrad:
Sv: Ponnykorsningar!

Tack för hjälpen!
Haha aa han är söt, red ut igår, han slängde sig upp i luften och sparka bakut medan han hade huvudet mellan frambenen och jag satt barbacka:D
Han är 132cm:)
 
Sv: Ponnykorsningar!

Mitt sto Felicia, import Danmark, arab+ något annat är det i henne.
I huvudet känns hon mest som en arab, klok, nyfiken, arbetsvillig.

Hon är 145 cm. Hon ser ju väldigt snäll och söt ut på bilden, men har en :devil: bakom öronen.. ;)

IMG_20130813_231431_zps1d42170f.jpg
 
Sv: Ponnykorsningar!

http://i1144.photobucket.com/albums/o491/karebylina/imagejpg1_zpsec1aa63c.jpg

Här är mitt bidrag. Hittar inget bra foto på honom men det är den brune skönheten. Korsning 50% Welsh Cob (e: Trefaes Adam) och 25% New Forest och 25 % varmblod (travare). 1,55 hög ca. I hela sitt beteende typisk ponny.

Fördelar: Frisk, sund häst (24 år och fortfarande fin att rida). Lugn, trygg men ändå framåt. Smart och kontaktsökande: gnäggar alltid när man kommer, kommer alltid till grinden, kan diverse trick och det går att ha honom lös på tomten (förstår t.ex. att passerar han tomtgränserna blir han tillbakaledd och lär sig efter några övertramp vart gränserna går och håller sig därefter inom dessa).

Nackdelar: markbundna gångarter, symaskinstrav och ingen naturligt bra galopp. Visserligen snäll att rida men gör inte mer än han måste. Hittar och utnyttjar svagheter hos ryttaren. Det är fler än en unge som inte kommit från stallplan. Benställningen fram lämnar en del att önska.

Jag älskar min lille pålle och skulle aldrig klara att byta ut honom om jag så skulle bli erbjuden en GP-häst. Men rekommendera korsningen? Nej....
 
Sv: Ponnykorsningar!

Rolig tråd! :D Jag älskar korsningsponnyer/hästar. Har ingen själv då jag bara har travare men har fotat en stor mängd på tävlingar.

Ni som har stam på era får gärna skicka in till mig på den här LÄNKEN :) mitt stora intresse ligger just i korsningar och ridponnyer!
 
Sv: Ponnykorsningar!

Har haft hand om en rolig korsning en gång för många år sedan. Har tyvärr ingen bild bara kort och jag vet inte vad jag lagt dom.
Han var iaf en korsning mellan arab(pappan) och mamman var new forest/russ/fjording.
Han var gul med bläs och svart man och svans. Lite arab huvud och en ganska bastant kropp. Väldigt söt. Snäll att rida. Var kring 1.50 tror jag.
 
Sv: Ponnykorsningar!

Min puff är welsh, arab, halvblod och russ :p världens bästa lilla häst, står som svensk ridponny i passet. Han har många bra egenskaper av alla raser tycker jag, bästa temperamentet, tålmodig och klok, busig, tuff och uthållig samt viktbärande och en riktig allroundhäst man kan göra allt med, min bästa vän :) och så råkar han ju vara otroligt söt och charmig också :love:

puffoton18_529f72492a6b227ea59d8470.jpg


vissling11_52a378402a6b2247e6a1f8cf.jpg


130808_prins_brs_01_522cd701ddf2b3295425d892.jpg
 
Sv: Ponnykorsningar!

Min häst som jag har på foder är korsning mellan islandshäst och travare. Hon har alla fem gångarter i sig men passen är den enda som inte är tränad :)

Hon har det bästa av alla skulle jag säga! En mycket lyckad korsning :)

Hon är ca 155 cm i manken.

 
Sv: Ponnykorsningar!

Här är våra två ponnykorsningar. Mamman, Fredricka, är 50% nokota (vidhästras från västra Norddakota, USA) och 50% "Kuntz pony", en ponnylinje som goda vänner till oss avlat på sedan 50-talet baserat mycket på welsh och med "fast and hot as h*ll" som mål. Fredrickas mamma var allmänt känd som "h*llb*tch" men med en riktigt lugn nokotahingst som pappa blev Fredricka riktigt trevlig och hon har fått många fina föl som nu används i alla möjliga discipliner runt om i USA. Vi fick henne i bröllopsgåva och hennes son på bilden är den första avkomman vi själva fått. Han är efter en nokotahingst och således 75% nokota. Det finns en hel del nokota/Kuntz-ponnykorsningar och de har visat sig vara väldigt bra ungdomsponnier och det är väl för att det där "fast and hot as h*ll" har blivit rätt utspätt med lugnare nokotablod vid det här laget. ;)

FfJDfYDTr7z0jlbqYgDLbm5nOQ1186bbYwx5bSYY2w=w666-h523-no
 
Min ponny syns på min avatar! Hon är finast i världen, 13 år, import från Polen. Snäll men tuff! Ska fixa fram mer bilder vad det lider :)
Hon är ca 145 cm, ganska överbyggd, men robust och fin! :heart
 
Min skäckiga fara. D-ponny sto, ymp irland via danmark. Född -08 enligt pass men inte äldre än 4 år enligt tänderna. Troligtvis korsning fullblod/tinker/connermara enligt säljaren.

10277082_10151790502118239_6279856524047443636_n.jpg
 

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
991
Senast: linlar1
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
921
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 503
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 498
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp