Ponnymätning unghäst

kaninälskare

Trådstartare
Hej.
Hur gör man med mätning utav unghäst? Måste man mäta varje år tills hästen är (7?) eller något?
Ifall jag skulle mäta min ponny 3 år nu innan årskiftet, gäller det för nästa år när vi får debutera lite lätta lokaltävlingar?
Hur länge gäller egentligen ett mätintyg för unghäst?
 
Om jag minns rätt så gäller intygen från 4 och 6 år i två år, övriga bara i ett. Mäts hästen när den är 8 eller äldre blir det ett slutintyg. Tror även att intyg x cm från kategorins övre gräns kan gälla i fler år. Läs tr 1, där ska info om mätregler finnas.
 
Vänta med att mäta tills efter årsskiftet när den blir 4, du kommer att behöva mäta den då oavsett om du vill tävla :)
Sedan mäter du igen när den är 6 år och 8 år. (Om inte mätmännen tycker att den behövs mätas inom ett år istället för två. Det specificeras på intyget.)
 

Liknande trådar

Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 105
Senast: Anon89
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 724
Senast: Joro253
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 305
Senast: Manji
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
980
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp