Ponnymammans inlägg om "serviceföräldrar"

För mig är det otänkbart att ha häst som någon annan sköter. Jag vill ha hästarna hemma och ha den relationen med mina djur som det blir när man ser dem otaliga gånger på ett dygn och som det blir när man själv är den enda som sköter om dem på alla sätt och vis. Men, trots allt väljer även många vuxna mer eller mindre frivilligt att stalla upp sin häst hos någon annan och betalar bort mer eller mindre av skötseln. Jag inser ju att man helt enkelt är olika. Jag ser inget fel i att betala bort mer eller mindre av skötseln även om jag aldrig skulle kunna tänka mig att göra det själv.

När min dotter hade häst delade vi upp sysslorna. Hon vägde allt hö, tog varannan helgmorgon och vissa helg och eftermiddagsfodringar medans jag mockade, hade alla övriga fodringar och utsläpp. Vid insläppen var vi båda. Jag räknade foderstater, beställde hem det som behövdes, hade koll på skoningar och veterinär. Det var inga som helst problem och jag minns den tiden vi hade hästar ihop med glädje. Däremot att som barn få allt serverat tror jag aldrig är bra. Även om min dotter inte hade ansvar för att beställa hem foder och strö, räkna foderstater eller ha koll på när hästarna behövde skos, skulle vaccineras och dylikt så var hon ändå med, utförde mycket av jobbet och fick lära sig. Det jag tror är viktigt är att barnen får det där runt om. Att de inte bara blir duktiga piloter utan också lär sig hur hästen fungerar, vad de behöver, när, hur och varför, att de blir hästmänniskor och inte bara människor som har häst. Hade min dotter som en bekant gjorde, stått och gapat på mig i stallet att jag skulle göra ditt och datt så hade det inte blivit något långvarigt samarbete men det finns ett mellanting mellan att få allt serverat och att göra allt själv.
 
För mig är det otänkbart att ha häst som någon annan sköter. Jag vill ha hästarna hemma och ha den relationen med mina djur som det blir när man ser dem otaliga gånger på ett dygn och som det blir när man själv är den enda som sköter om dem på alla sätt och vis. Men, trots allt väljer även många vuxna mer eller mindre frivilligt att stalla upp sin häst hos någon annan och betalar bort mer eller mindre av skötseln. Jag inser ju att man helt enkelt är olika. Jag ser inget fel i att betala bort mer eller mindre av skötseln även om jag aldrig skulle kunna tänka mig att göra det själv.
Jag har med stigande ålder fått inse att ha hästen inackoderad är det som passar mig, även om jag drömmer om en gård. För min ork är begränsad och jobbet måste också oroas med.
 
Jag har med stigande ålder fått inse att ha hästen inackoderad är det som passar mig, även om jag drömmer om en gård. För min ork är begränsad och jobbet måste också oroas med.

och de flesta har sina hästar inackorderade utan att det tullar på närhet och engagemang runt hästen i sak. Det har dessutom ytterst lite att göra med hur barn och familjeupplägg runt hästen ser ut.
 
Jag tyckte om att vara själv i stallet när jag var liten, fick dock inte rida själv. Så min förälder var med då. Tycker fortfarande inte om att ha med min förälder, då jag kan bäst själv :angel: :o
 
Tycker rent allmänt att folk ska lägga av med att veta bäst ang vad som funkar för andra familjer. När min dotter red var det våran stora mamma-dotter mysstund tillsammans, vi hjälptes åt med allting och min prio ett var att hon skulle få sköta sin ponny och rida. Hade då inget emot att ta mockning eller höpackning mm.
Hon rider inte längre och jag saknar verkligen dom stunderna tillsammans. Tjatar på henne om att jag kan väl få hitta en snäll ponny åt henne men hon vill inte :D
Förstår inte varför jag skulle ha skickat iväg henne till stallet ensam bara för att.

Tänker främst på den sista meningen. Ett svar till varför du skulle kunnat skicka henne ensam (om hon var tillräckligt gammal) hade varit för hon kanske hade velat vara själv?
Inget jag vet, men jag hade smällt av om morsan var med till stallet jämt.
Min dotter är 11 och hon vill åka själv. Men jag sköter ju den mesta av markservicen (finns inlägg tidigare i tråden om varför) och tror inte på att allt blir gjort om jag inte dubbelkollar.
Men snart kan vi nog testa...
 
Tänker främst på den sista meningen. Ett svar till varför du skulle kunnat skicka henne ensam (om hon var tillräckligt gammal) hade varit för hon kanske hade velat vara själv?
Inget jag vet, men jag hade smällt av om morsan var med till stallet jämt.
Min dotter är 11 och hon vill åka själv. Men jag sköter ju den mesta av markservicen (finns inlägg tidigare i tråden om varför) och tror inte på att allt blir gjort om jag inte dubbelkollar.
Men snart kan vi nog testa...
Barn är väl, och måste väl få vara, olika? Min dotter skulle aldrig vilja vara själv i stallet. Hon är för social för det och vi har alldeles för roligt ihop för det. Sedan har vi just nu eget stall också vilket gör att det inte finns andra i stallet. Hon är dock bara nio år och jag skulle av säkerhet inte låta henne vara själv, det finns ingen anledning, även om hon utan problem klarar A och B ponnyn kan en stor C-ponny av halvblodsmodell och en D-ponny bli mycket häst för henne. Sommarhalvåret kan hon vara ute med kompisar dock som jag skrev innan. Vinterhalvåret är det ju mörkt och skola etc och vi har en vinning att bli klara snabbt i tid. Därifrån som någon annan skriver att hon skulle stå och skrika på mig vad jag ska göra är det milsvid skillnad... Däremot ser jag inget problem alls att jag tar stallet antingen när hon rider eller när jag släpper ut hästarna på morgonen efter att jag har skjutsat till skolan (ja, jag skjutsar till skolan innan någon blir irriterad över det också, vi har två mil till skolan och ingen skolskjuts då de inte går i närmsta skolan av olika anledningar jag inte tänker gå in på här) då jag trivs lika bra i stallet som dottern och går hemma på dagarna eftersom jag just nu jobbar med utlandsprojekt... Rider ut ensam med vänner har hon dock gjort sedan hon var sju år. Och har hon medryttare med som rider kan hon vara längre i stallet på helger utan mig och när det är ljust på sommarhalvåret. Det finns då tonåringar med i stallet. Men ensam är hon inte mogen att vara än.

Jag förutsätter ju att föräldrar klarar av att planera hästhållning och skötsel på det sätt som passar familjen bäst och ser inte varför folk vill lägga sig i det alls ärligt talat.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 736
Senast: Sootie
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 047
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 267
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 360
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp