Ponnymammor på sociala medier

Dressyrtanten_

Trådstartare
Bara jag som stör mig på ryttare och framförallt MAMMOR till ryttare som bara skriver och visar bilder/filmer på sitt barn och dess häst när det går bra. En som jag har som vän på Facebook lägger ut på sin händelse bara när hästen går i form och hoppar fint? Sen går man in på Equipe, och ser att nämen, ekipaget blev uteslutet. Men det framgår inte, för allt måste ju se bra ut! Jag tycker att man åtminstone ska kunna står för att det ibland går skit. Visa inte bara när det går som bäst. Visa att det går fel ibland också. Vad tycker ni?
 
Bara jag som stör mig på ryttare och framförallt MAMMOR till ryttare som bara skriver och visar bilder/filmer på sitt barn och dess häst när det går bra. En som jag har som vän på Facebook lägger ut på sin händelse bara när hästen går i form och hoppar fint? Sen går man in på Equipe, och ser att nämen, ekipaget blev uteslutet. Men det framgår inte, för allt måste ju se bra ut! Jag tycker att man åtminstone ska kunna står för att det ibland går skit. Visa inte bara när det går som bäst. Visa att det går fel ibland också. Vad tycker ni?

Sluta följ dessa personer om du stör dig så mycket på dem...
 
Bara jag som stör mig på ryttare och framförallt MAMMOR till ryttare som bara skriver och visar bilder/filmer på sitt barn och dess häst när det går bra. En som jag har som vän på Facebook lägger ut på sin händelse bara när hästen går i form och hoppar fint? Sen går man in på Equipe, och ser att nämen, ekipaget blev uteslutet. Men det framgår inte, för allt måste ju se bra ut! Jag tycker att man åtminstone ska kunna står för att det ibland går skit. Visa inte bara när det går som bäst. Visa att det går fel ibland också. Vad tycker ni?
Varför känner du behov av att andra lägger ut när det går mindre bra eller på rena misslyckande? Kommer du känna dig bättre då eller vad är det frågan om?
 
För mig är det samma sak som att jag lägger upp bilder på bakverk som jag blev nöjd med eller min fina frisyr eller en snygg renovering.
Det är väl inte lika roligt att titta på en bränd sockerkaka eller ett snedklippt hår eller ett fuskbygge?
Sedan är det oxå så att om jag väljer att lägga ut något på mina sociala medier så är det jag som vuxen som vet vad jag gör.
 
Jag lägger heller inte ut bilder på när jag rider och det ser ut som skit, hästen går med näsan i himlen, sänkt rygg och bakbenen i grannkommunen.

Sen ska man också ha i åtanke vad barnet vill att mamma lägger ut. Det är absolut helt naturligt att det inte går perfekt hela tiden, sån är verkligheten och det begriper nog alla innerst inne. Men bara för det kanske inte barnet vill att mamma lägger ut bilder på när barnet trillar av, vägrar ut sig, ponnyn stegrar i halten eller vad det nu är. Barnet måste få ha en åsikt om vad som publiceras.

Jag har en bekant som är "ponnymamma" till två döttrar, och även om hon är väldigt nyanserad och inte spottar i glaset sas när hon lägger upp om döttrarnas tävlingar/träningar så finns det inte på världskartan att hon skulle publicera något som döttrarna sagt nej till, oavsett om det är bilder eller text.
 
Bara jag som stör mig på ryttare och framförallt MAMMOR till ryttare som bara skriver och visar bilder/filmer på sitt barn och dess häst när det går bra. En som jag har som vän på Facebook lägger ut på sin händelse bara när hästen går i form och hoppar fint? Sen går man in på Equipe, och ser att nämen, ekipaget blev uteslutet. Men det framgår inte, för allt måste ju se bra ut! Jag tycker att man åtminstone ska kunna står för att det ibland går skit. Visa inte bara när det går som bäst. Visa att det går fel ibland också. Vad tycker ni?

Nej jag stör mig inte på det, tvärtom, jag har en ponnymamma i min bekantskapskrets som lägger ut när det går bra men ännu mer när det går dåligt, jämmer o elände, idag funkade det inte alls och det blev ingen rosett hem, ponnyn busig och vad synd att barnet inte klarade av det, hur ska vi nu göra när det går såhär dåligt, mm mm mm. Måste vara jättejobbigt för barnet.
 
Bara jag som stör mig på ryttare och framförallt MAMMOR till ryttare som bara skriver och visar bilder/filmer på sitt barn och dess häst när det går bra. En som jag har som vän på Facebook lägger ut på sin händelse bara när hästen går i form och hoppar fint? Sen går man in på Equipe, och ser att nämen, ekipaget blev uteslutet. Men det framgår inte, för allt måste ju se bra ut! Jag tycker att man åtminstone ska kunna står för att det ibland går skit. Visa inte bara när det går som bäst. Visa att det går fel ibland också. Vad tycker ni?
Ja det är bara du.

På vilket sätt står man inte för att det ibland går skit bara för att man väljer att lägga upp när det går bra på sina sociala medier? Tror alla som håller på med hästar vet att dessa stunder då allt klaffar och funkar perfekt är few and far between, och det säger väl sig självt att det är sånt man isåfall väljer att lägga upp och glädjas över istället för att inlägg efter inlägg gnälla och oja sig över när det går skit? Din kompis eller vem som helst på sociala medier egentligen har ingen skyldighet överhuvudtaget att dela med sig av sitt liv, eller för den delen lägga upp inlägg som ska göra DIG nöjd.
 
Stör mig inte alls på det, fattar inte varför det skulle vara ”falskt” att bara visa de bra bitarna? Man har ju ingen skyldighet att redovisa allt i sitt liv bara för att man har sociala medier.

Häromdagen la jag ut en kul grej som vi gjorde på jobbet, men inte la jag ut när jag var så sönderstressad att jag började gråta och fick åka hem. Känner 0% skyldighet att dela med mig av allt.
 
Man kan ju också vara nöjd med ridningen fram tills man blir utesluten. Varför ska man lägga ut en filmsekvens på tre stopp när det ändå är offentliga uppgifter att resultatet blev uteslutning?

Jag är ganska ofta både oattraktiv och har dåliga ridpass men lika lite som jag som person gillar att fokusera på det dåliga, lika lite skulle det falla mig in att lägga ut fula bilder eller filmer på dålig ridning.

Däremot blir jag beklämd över ponnymammorna som verkar jaga rosetter så till den grad att både ponny och barn kommer i kläm. Det ska vara roligt med sin hobby, det är motigt nog med sin egna press på sig själv, man behöver inte omgivningens. I synnerhet inte som barn.
 
Jag är både ryttare själv och mamma till en ryttare. Och nej, jag lägger inte ut bilder eller filmer på när det går skit, häst o ryttare inte är i harmoni, hästen hoppar av banan etc. Jag brukar lägga ut någonting från de tävlingar vi är på, väldigt ofta en filmsekvens på bästa delen av en ritt när min dotter tävlar min häst. Han är en ung häst, så han är verkligen inte helt perfekt hela tiden, lär sig på varje tävling liksom, men jag skulle aldrig lägga ut något annat än det vi faktiskt är nöjda med. Vill någon se exakta resultat eller ha en objektiv redogörelse för hur det gick på tävlingen så finns det appar man kan gå in i och se det, eller så får man väl komma och titta på tävlingen.
 
Jag lägger ut även när det inte går bra och berättar vad vi kämpar med. Men försöker ha en positiv ton på det. Typ lägger upp en sekvens på fina hopp och säger att dessa tar vi med oss från dagens tävling, resten tar vi till lärkontot och åker hem och tränar lite till. Så det handlar ju också en hel del om HUR man lägger ut när det inte går toppen också. Jag lägger inte heller ut något negativt om dottern inte är med på det.
 
Jag förstår nog inte varför du har behov av att andra ska "stå för att det går skit ibland." Vad har du för nytta av att se det? Sen tänker jag att om det går skit så kan det vara sunt att hantera det på andra sätt än på sociala medier. Det tar man väl med de inblandade, tränare eller andra. Någon skyldighet att "stå för det" eller liknande tycker jag inte man har inför andra.

Sen är jag med i en del grupper på facebook som handlar om hästar, hundar, katter etc. Och efter att några gånger ha sett hur diskussioner spårar ur där så kan jag också förstå att man vill inte är så sugen på att lägga ut saker där. Det man lägger ut på sociala medier har man ju förlorat kontrollen över så jag tror det är sunt att vara lite restriktiv med vad man lägger ut.

Sen menar jag inte heller att man bara ska visa upp någon glättig bild av att allt är perfekt. Men då finns det ju diskussioner här på buke eller andra ställen där man lätt kan läsa om halta hästar eller något som inte den perfekta bilden.
 
Bara jag som stör mig på ryttare och framförallt MAMMOR till ryttare som bara skriver och visar bilder/filmer på sitt barn och dess häst när det går bra. En som jag har som vän på Facebook lägger ut på sin händelse bara när hästen går i form och hoppar fint? Sen går man in på Equipe, och ser att nämen, ekipaget blev uteslutet. Men det framgår inte, för allt måste ju se bra ut! Jag tycker att man åtminstone ska kunna står för att det ibland går skit. Visa inte bara när det går som bäst. Visa att det går fel ibland också. Vad tycker ni?

Varför har du behov av att se när det går skit för folk? De är lite som att företag ska lämna misslyckande som referenser, affärer annonsera med bilder från innan de rensat bort dålig frukt, eller att du talar om hur dålig du är i ett CV.

Facebook och andra sociala medier är på gott och ont i de flesta fall en friserad bild av verkligheten, ett skyltfönster. Visst lägger folk ut en del misslyckande också när det gått på tok så man skrattar åt det och ja en del lägger ut vardagsbilder, då mer av sig själv.

Det vore dessutom grymt mot barnen att påminna dem genom misslyckandet och lägga upp "Jag är besviken idag, vi hade förhoppningar om att det skulle gå bra men Lotta blev först utesluten i LC pga olydnad (film när hästen vägrar) och sen en rider hon helt obalanserat och river halva banan (film på alla rivningarna och en närbildsstudie på en ledsen unge)."

Inte att förglömma är att det kan vara svårt att få bort spåren helt, ibland helt omöjligt så man kan få leva med påminnelser resten av livet.

Vill du verkligen se sånt? Kanske så leder det till elaka kommentarer i skolan och rentutav mobbning. "Ha din morsa måsta hata dig med den filmen, du kan för fan inte rida - sälj häststakaren så att den får en ärlig chans." eller ännu värre.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hur vet man när det är dags att säga farväl till sin bästa kompis, hästen? Jag har ett ponnysto på 27 år som jag ägt hela hennes liv...
Svar
18
· Visningar
1 791
Senast: Anhörig
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
864
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 484
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 292

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp