Bukefalos 28 år!

Ponnyn blir lång i halsen

Ponnyryttarenanna

Trådstartare
Min gotlandsruss medryttarponny blir lätt väldigt lång i halsen när jag rider honom. Har riktigt svårt att få honom att gå på tygeln men kan med en del jobb få honom mjuk och tugga på bettet. Men till saken när jag skrittar och travar blir han lätt väääldigt lång i halsen och går med den ner mot marken, måste verkligen trigga upp honom få honom att höja halsen då han blir mycket kortare. Men är det normalt att dom går så? Nån som har tips till allt jag berättat? Tacksam för många svar! :)
 
Sv: Ponnyn blir lång i halsen

Skaffa hjälp av en duktig tränare är mitt råd.
Det är inte halsen det hänger på om hästen "går på tygeln" eller ej, det är bakbenen du ska fokusera på, då hamnar hals och huvud där de ska automatiskt.
 
Sv: Ponnyn blir lång i halsen

Ja vet att det är bakdelen man ska jobba med eller vad man säger, att man ska få hästen att trampa under sig så att ryggen skuts upp och halsen hänger på. Men jag vet inte hur jag ska jobba fram det?
 
Sv: Ponnyn blir lång i halsen

Det finns massor med övningar, det är just det man har en tränare för. Man behöver kanske hjälp med sin sits osv också.
Det går inte att skriva några rader här om hur du ska göra, för det krävs att du gör övningarna rätt och att du vet när hästen gör rätt och inte.

Ta hjälp av en tränare.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 043
Senast: mily
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 608
Senast: Fiorano
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 278
Senast: Mabuse
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
403
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp