Ponnyn Jenna misshandlades av barn – dog av skadorna

Hon blev bara tre år gammal. Ponnyn Jenna hittades svårt misshandlad i Dublin, Irland. "Det är vansinne" säger en företrädare för en djurräddningsorganisation.

Det finns inte ord att beskriva hur hemskt detta är, varför ger man sig på något som inte kan försvara sig? Om man klickar vidare på den länken ser man en video från en marknad i Rumänien där säljare piskar sina hästar tills de stupar för att ”Visa att deras hästar är starkast” (för att just deras häst ska köpas) mår illa...
 
Ibland känner jag verkligen att jag är född i fel värld..
Jag förstår verkligen inte all denna ondska, och det gör så jävla ont i mig för varje oskyldigt djur eller barn som får lida bara för att så många människor är grymma och elaka 😭
 
Hade det varit barn så skulle jag bara tycka det var tragiska och sedan inse att barn är morbida och hjärnan långt från fullt utvecklad, men visar sig vara tonåringar tom byxmydiga.

Hoppas tonåringarna får den hjälp som dom behöver.
 
Att barns hjärnor är långt från fullt utvecklad är en dålig ursäkt!

De allra flesta barn gör inte så.

Jag anser att de som är elaka är dåligt uppfostrade (dvs de VET att, och hur, de kan göra precis vad de vill och komma undan med det.): Om det inte är så HUR kommer det sig att ANDRA BARN INTE har ett sådant beteende?

Är det så att dessa "andra barn", som är skötsamma, är superintelligenta?

Attityder som "Barn är barn", "de är inte fördigutvecklade" etc är bra exempel på dålig uppfostran: I praktiken innebär det att barnen får göra vad de vill, utan konsekvenser, och uppfostra sig själva.

De flesta barn, och vuxna, VET när de gör fel men de VET också om straffrihet råder - vilket även kan anses avsaknaden av en riktig konsekvens.



Det blir inte bättre av att folk ursäktar dåligt beteende, även hos barn,
med "dålig hjärnkapacitet": Men det är väll så med dagens överdrivet förstående och förlåtande samhälle... Man kan ju inte göra något alls åt dålig hjärnkapacitet: Är man dum i huvudet så är det ju alltid synd om en och därför bör man skonas från straff...
 
Senast ändrad:
Så svaret på våld är mer våld som då måste bemötas med ännu mer våld?:yuck:

Barnen är otäcka för att de kan göra så där med en ponny och därför önskar ni att det ska finnas ännu värre personer som går lösa som kan göra så mot barn för en "rättmätig hämnd"? Och att den som har problem med det, borde tänka på dem som barnen kanske kommer att skada? Man kanske ska tänka på alla dem som hämnarna kan komma att skada - eller är det OK så länge det bara handlar om barn och inga gulliga djur?:meh:
 
Så svaret på våld är mer våld som då måste bemötas med ännu mer våld?:yuck:

Barnen är otäcka för att de kan göra så där med en ponny och därför önskar ni att det ska finnas ännu värre personer som går lösa som kan göra så mot barn för en "rättmätig hämnd"? Och att den som har problem med det borde tänka på dem som barnen kanske kommer att skada? Man kanske ska tänka på alla dem som hämnarna kan komma att skada - eller är det OK så länge det bara handlar om barn och inga gulliga djur?:meh:


För min del sätter jag hoppet till karma ;) :angel: Sen vet jag ju att det är ingen ide att ens tänka så i verkligheten. I den bästa av världar hade det funnits uppfostran och tillsyn av barn och ungdomar så att sånt här aldrig skulle behöva ske. Och lagföring som hade nån sorts effekt, oavsett ålder på förövarna.
 
Så svaret på våld är mer våld som då måste bemötas med ännu mer våld?:yuck:

Barnen är otäcka för att de kan göra så där med en ponny och därför önskar ni att det ska finnas ännu värre personer som går lösa som kan göra så mot barn för en "rättmätig hämnd"? Och att den som har problem med det, borde tänka på dem som barnen kanske kommer att skada? Man kanske ska tänka på alla dem som hämnarna kan komma att skada - eller är det OK så länge det bara handlar om barn och inga gulliga djur?:meh:
För mig handlar det inte om hämd, men vissa personer borde bara låsas bort från samhället på heltid och har förbrukat sin rätt till ett liv. Dom förtjänar ingenting och dom kan definitivt inte jämföras med "gulliga" djur som dödar för överlevnad. Djur beter sig inte som dom, vet inte vad man kan jämföra dom med men inte djur iallafall.

Och för övrigt så är det få människor som accepterar sådant beteende från djur heller oavsett hur söta dom är.

Sen tycker jag för övrigt också det är tragiskt och hemskt om folk tror att barn är såhär hemska på riktigt pga "outvecklade" hjärnor. Det är dom inte, ja dom kan agera utan att tänka men att medvetet plåga någon är inte friskt. Möjligtvis om man ser till situationer som i "Flugornas herre" varianter då barn får agera utan något samhälle eller vuxna som vägleder. Men så är inte läget här.
 
Senast ändrad:
För mig handlar det inte om hämd, men vissa personer borde bara låsas bort från samhället på heltid och har förbrukat sin rätt till ett liv. Dom förtjänar ingenting och dom kan definitivt inte jämföras med "gulliga" djur som dödar för överlevnad. Djur beter sig inte som dom, vet inte vad man kan jämföra dom med men inte djur iallafall.

Och för övrigt så är det få människor som accepterar sådant beteende från djur heller oavsett hur söta dom är.

Sen tycker jag för övrigt också det är tragiskt och hemskt om folk tror att barn är såhär hemska på riktigt pga "outvecklade" hjärnor. Det är dom inte, ja dom kan agera utan att tänka men att medvetet plåga någon är inte friskt. Möjligtvis om man ser till situationer som i "Flugornas herre" varianter då barn får agera utan något samhälle eller vuxna som vägleder. Men så är inte läget här.
Eftersom du vet att det inte handlar om "flugornas herre" så kan du gärna få redogöra för barnens hemförhållanden och den vägledning de fått av den vuxna världen.

Sanningen är troligtvis att du inte vet något alls - men ändå kan du sitta och häva ur dig saker på internet som riskerar att göra dig till en lika god kålsupare som de du fördömer
 
Eftersom du vet att det inte handlar om "flugornas herre" så kan du gärna få redogöra för barnens hemförhållanden och den vägledning de fått av den vuxna världen.

Svarar inte på ditt inlägg i sig eftersom det inte riktar sig till mig, men spinner vidare i ämnet...

Det kan hända att jag gått runt med för höga tankar om människovarelsen som art, men det känns väldigt märkligt hela grejen att en ens ska behöva Lära sig att en inte plågar en annan oskyldig försvarslös levande varelse. Jag trodde såna instinkter var medfödda. Människan har ju också (har jag hört men tvivlar ofta stark på påståendet) begåvats med ett intellekt som står över djur varvid en kan anta att en människa förstår bättre än att inte ge sig på oskyldiga djur. Jag skulle av nyfikenhet vilja veta vad som driver individer till liknande dåd. Hur de känner och vad som gör att de anser sig ha rätten att göra liknande. Det handlar knappast om överlevnad.
 
Jag tycker att det är ganska obehagligt faktiskt att önska död åt gärningsmännen. Jag förstår att man blir upprörd och kan skriva allt möjligt tokigt i affekt, men när det på allvar diskuteras vilka som har rätt att leva och inte så kryper det i skinnet på mig. Jag tycker helt enkelt att mord är fel, alldeles oavsett vad man anser sig ha för motiv och anledningar att rättfärdiga det med.

Med det sagt så är det som hänt givetvis förskräckligt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har en upp gift att jag ska göra en vision bord alltså som en bild med vad man har för mål. Så ska ha minst tre korta mål och ett...
2
Svar
23
· Visningar
1 422
Senast: Kjerulfia
·
Relationer Jag är en arbetande småbarnsförälder till två barn som är mycket energiska, aktiva och säger vad de tänker all vaken tid. Även min man...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 292
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 042
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
444
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp